Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 17 år og får for øyeblikket 500 kr i måneden. 250-. av disse setter jeg inn på sparekonto i banken, og resten ligger på kortet til bruk. 

-I hjemmet lager jeg middag 3 eller mer ganger i uka

-vasker opp daglig

-støvsuger huset 1-2 ganger i uka

-får gode karakterer på skolen

-lager mat til bror og hjelper med lekser (han har asperger og det kreves en del)

-vasker mine egne klær selv, men bretter tøy for hele familien

-handler inn mat en gang i uka

-ellers hjelper jeg til når det trengs

Likevel føler jeg at å sitte igjen med 250 kroner i måneden er ganske lite, og totalt vil jeg sitte igjen med 3 000 kroner når året er omme. Disse 3 000 går til innkjøp av klær og hårprodukter et par ganger i året. Jeg synes det er passe trist å ikke kunne kjøpe mat på skolen eller bli med på f.eks. kino fordi jeg ikke har råd. 

Er det urimelig av meg å be foreldrene mine om mer? Vi har over gjennomsnittlig god økonomi, men de er ganske opptatt av at jeg må fortjene pengene(nei, jobb er ikke et alternativ).

Anonymous poster hash: a6d8b...fb3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du høres veldig hjelpsom og snill ut, så de børe kunne gi deg litt mer. 

Anonymous poster hash: 7a7b8...e75
  • Liker 3
Skrevet

Jeg syns nå du gjør veldig mye for veldig lite. Du er 17 år, og du er allerede i gang med sparing! Du virker som en veldig fornuftig, ung jente :)

Du kan sette deg ned med foreldrene dine. Eventuelt finne en god nok "timelønn". Spør dem hva de mener om ditt arbeid i hjemmet, og du er kjempe flink som er så ryddig av deg. Det tror jeg du vil få veldig stor nytte av senere i livet! :) 

Og hvorfor er ikke jobb et alternativ? Jeg vet om mange 16-17-åringer som får ekstrajobb i butikk som å rydde, vaske, ta seg av ferskvare osv. Så går de videre til kasse når de har fylt 18 år.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 17 år og får for øyeblikket 500 kr i måneden. 250-. av disse setter jeg inn på sparekonto i banken, og resten ligger på kortet til bruk. -I hjemmet lager jeg middag 3 eller mer ganger i uka-vasker opp daglig-støvsuger huset 1-2 ganger i uka-får gode karakterer på skolen-lager mat til bror og hjelper med lekser (han har asperger og det kreves en del)-vasker mine egne klær selv, men bretter tøy for hele familien-handler inn mat en gang i uka-ellers hjelper jeg til når det trengs Likevel føler jeg at å sitte igjen med 250 kroner i måneden er ganske lite, og totalt vil jeg sitte igjen med 3 000 kroner når året er omme. Disse 3 000 går til innkjøp av klær og hårprodukter et par ganger i året. Jeg synes det er passe trist å ikke kunne kjøpe mat på skolen eller bli med på f.eks. kino fordi jeg ikke har råd. Er det urimelig av meg å be foreldrene mine om mer? Vi har over gjennomsnittlig god økonomi, men de er ganske opptatt av at jeg må fortjene pengene(nei, jobb er ikke et alternativ). Anonymous poster hash: a6d8b...fb3

Tja... Jeg syns det høres lite ut. Våre barn som går på ungdomsskolen får disponere barnetrygden selv hver måned så de får omtrent dobbelt så mye som deg. De må hjelpe til hjemme, men ikke fullt så mye som du gjør.

Men får du ikke stipend også hvis du går på vgs?

Anonymous poster hash: bb797...0d6

AnonymBruker
Skrevet

Klær og hårprodukter syns jeg forøvrig at foreldrene dine skal dekke. De har fortsatt forsørgeransvar ovenfor deg.

• Liker 6
Skrevet

Du får lite ukelønn i forhold til innsatsen etter min mening. Til sammenligning får min 17 åring 700 kr, og hun har ingen faste oppgaver. Nå tjener hun penger selv på jobb etter skole, men hadde hun ikke jobbet, måtte vi nok ha høynet summen.

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 17 og en på 16. De får 150 kr i uken hver. De har lite faste oppgaver men hjelper til når vi ber om det.

Ønsker de mer penger må de bidra med større husoppgaver, som feks bytte bildekk, klippe plen, måke snø, vaske vindu etc.

Nødvendige klær, telefonabb/kontantkort, busskort etc betaler vi foreldre. Lommepengene trenger de derfor bare på "dill" (eller de kan spare dem).

Anonymous poster hash: 45ffa...f4e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns nå du gjør veldig mye for veldig lite. Du er 17 år, og du er allerede i gang med sparing! Du virker som en veldig fornuftig, ung jente :)

Du kan sette deg ned med foreldrene dine. Eventuelt finne en god nok "timelønn". Spør dem hva de mener om ditt arbeid i hjemmet, og du er kjempe flink som er så ryddig av deg. Det tror jeg du vil få veldig stor nytte av senere i livet! :)

Og hvorfor er ikke jobb et alternativ? Jeg vet om mange 16-17-åringer som får ekstrajobb i butikk som å rydde, vaske, ta seg av ferskvare osv. Så går de videre til kasse når de har fylt 18 år.

Er relativt vanskelig å snakke med foreldrene mine om ekstra ukelønn(eller månedslønn) synes jeg. Mamma mener at hun jobbet mye mer enn meg og ikke fikk noe ukelønn, og pappa kommer fra gård der han hjalp til uten å få noe betalt fra foreldrene sine. Jeg har forsøkt å fortelle dem at tidene har endret seg, men det virker ikke som om de tar meg seriøst. 

Jeg går realfagslinjen og skal opp i vg3 med ganske vanskelige fag og jeg sitter en del timer etter skolen for å oppnå de karakterene jeg selv ønsker. Denne avgjørelsen ser foreldrene mine seg også enige i samt det kan sees på som en investering i fremtiden når det gjelder utdanning. Når jeg er ferdig med husarbeidet og lekselesingen blir klokka fort 10 om kvelden og da har jeg ikke akkurat så mye tid igjen til jobb. Mulig jeg virker vanskelig, men det er slik jeg ser på det.

Ellers takk for hyggelige ord! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Tja... Jeg syns det høres lite ut. Våre barn som går på ungdomsskolen får disponere barnetrygden selv hver måned så de får omtrent dobbelt så mye som deg. De må hjelpe til hjemme, men ikke fullt så mye som du gjør.

Men får du ikke stipend også hvis du går på vgs?

Siden foreldrene mine tjener relativt godt og jeg går på studiespesialisering(realfag) får jeg kun grunnstipend som er på 945 kr for begge semestrene. Dette er noe, men blir brukt på skrivesaker, skrivebøker og ting som jeg trenger til skolen. 

Skrevet

Du fortjener mer. Jeg hadde krevd mer hadde jeg vært deg. Du er ikke urimelig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en deltidsjobb? Der vil du tjene litt, kan f.eks. jobbe annenhver helg. Du kan forsatt ha et godt karaktersnitt, bare pass på å stå på ditt dersom du hele tiden blir spurt om å jobbe ekstra.

Jeg har aldri fått ukelønn av mine foreldre, men de har dekket legebesøk, kino, osv. en del ganger, så det går vel opp i opp. Kjøper sjeldent i mat i kantina, det er ganske dyrt i lengden. Synes foreldrene dine kunne ha dekket klær og slikt, i alle fall deler av det.

Anonymous poster hash: 2ae43...f02
AnonymBruker
Skrevet

Hva med en deltidsjobb? Der vil du tjene litt, kan f.eks. jobbe annenhver helg. Du kan forsatt ha et godt karaktersnitt, bare pass på å stå på ditt dersom du hele tiden blir spurt om å jobbe ekstra.

Jeg har aldri fått ukelønn av mine foreldre, men de har dekket legebesøk, kino, osv. en del ganger, så det går vel opp i opp. Kjøper sjeldent i mat i kantina, det er ganske dyrt i lengden. Synes foreldrene dine kunne ha dekket klær og slikt, i alle fall deler av det.

Anonymous poster hash: 2ae43...f02

Deltidsjobb hadde sikkert fungert dint hvis det kun var rundt hver andre helg, men hva slags jobber er det isåfall snakk om? Jeg kan uansett ikke hver helg med tanke på at vi har et par hytter der foreldrene mine krever at jeg blir mer til i helger.

Foreldrene mine sponser nødvendige klær slik som regntøy og fjellsko, men jeg kjenner ikke så mange 17 åringer som er spesielt interessert i å vise seg i slike klær på skolen og jeg er i alle fall ikke en av dem..

Skrevet (endret)

Er relativt vanskelig å snakke med foreldrene mine om ekstra ukelønn(eller månedslønn) synes jeg. Mamma mener at hun jobbet mye mer enn meg og ikke fikk noe ukelønn, og pappa kommer fra gård der han hjalp til uten å få noe betalt fra foreldrene sine. Jeg har forsøkt å fortelle dem at tidene har endret seg, men det virker ikke som om de tar meg seriøst. 

Jeg går realfagslinjen og skal opp i vg3 med ganske vanskelige fag og jeg sitter en del timer etter skolen for å oppnå de karakterene jeg selv ønsker. Denne avgjørelsen ser foreldrene mine seg også enige i samt det kan sees på som en investering i fremtiden når det gjelder utdanning. Når jeg er ferdig med husarbeidet og lekselesingen blir klokka fort 10 om kvelden og da har jeg ikke akkurat så mye tid igjen til jobb. Mulig jeg virker vanskelig, men det er slik jeg ser på det.

Ellers takk for hyggelige ord! :)

Det er den typiske holdningen med foreldre; "det var ikke sånn da jeg var ung!" Fryktelig provoserende, men du må nesten bare ta den praten med dem. Eventuelt jekke ned husarbeidet, og fremdeles få 500 kr i mnd. Fordelt på 4 uker, er det så vidt 125 kr i uken. Når du da den uken vasker egne klær, bretter klær for hele familien, lager mat 3-4 ganger i uken, hjelper lillebroren din med lekser (hvorfor gjør ikke foreldrene dine alt dette?) og støvsuger i tillegg så syns jeg faktisk at 125 kr/uken er veldig lite. 

Har du vurdert å sette opp regnestykket for foreldrene dine? Sett opp punkter.

F.eks;

- du bruker ca 1 time på å støvsuge (om ikke mer, hvis dere bor i et stort hus?)

- du bruker ca 2 timer i uken på å lage mat

- du bruker ca 5 timer i uken på å hjelpe lillebror (hvis du gjør dette hver dag)

- du bruker ca 2 timer i uken på å vaske klær og brette sammen

- du bruker ca 6 timer i uken på lekser 

Tilsammen er dette ganske mange timer. Det er jo mine grove beregninger for det jeg har fått inntrykk av. Du bruker ca 16 timer i uka på alt dette (gjerne korriger meg om jeg tar feil her og eventuelt sett opp ditt eget regnestykke). 125 kr fordelt på 16 timer, er usle 7 kr/timen. Det er ganske drøyt. Selv 10 timer brukt på alt dette pr. uke gir deg 12 kr osv. Du ser poenget?

Hvis du øker denne timelønnen til 50 kr/timen, så vil du plutselig få 800 kr/uken! 10 timer i uken tilsvarer 500 kr/uken! Ser du hvor jeg vil med dette?

Hvis de ikke går med på det, kan du simpelt la dem gjøre alt dette selv, så kan du heller bruke disse timene på jobb hvor du kan få det dobbelte av hva du får i dag.

Endret av Ms.Sommerfugl
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min datter får 500 hver 14. dag, da må hun holde tamponger, bind og deodorant selv.

Hennes ansvar er å holde det rent og ryddig på badet. Hun skulle lage middag en dag i uka, men hun er en katastrofe på kjøkkenet. Det går ikke an å spise det hun lager.... Stepappa har kjøkkenundervisnig en dag i uka i stedet. Ungen må jo lære å lage mat!

Anonymous poster hash: bbbbd...154
Skrevet

Deltidsjobb hadde sikkert fungert dint hvis det kun var rundt hver andre helg, men hva slags jobber er det isåfall snakk om? Jeg kan uansett ikke hver helg med tanke på at vi har et par hytter der foreldrene mine krever at jeg blir mer til i helger.

Foreldrene mine sponser nødvendige klær slik som regntøy og fjellsko, men jeg kjenner ikke så mange 17 åringer som er spesielt interessert i å vise seg i slike klær på skolen og jeg er i alle fall ikke en av dem..

Du er vel snart 18? Eller 18? Da bestemmer du selv om du vil ta deg deltidsjobb og droppe hytta. Når foreldrene dine ikke gir deg det du trenger av lommepenger for å opprettholde en normal livstil, da tenker jeg på normal sminke og normale mengder klær, da er du i din fulle rett til å ta deg en jobb selv om dette går utover hytteturene med familien.

• Liker 1
Skrevet

Hvis dette er alt du får og de ikke kjøper klær osv til deg vil jeg si at dette høres veldig urimelig ut. Altså, en kinobillett koster 100 kr, buss 30-40 kr en vei, en tyggis pakke 12 kr, 1 brus 20 kr.

Virkelig synd du ikke har tid til noe jobb.

500kr er ingenting idag! Jeg syns faktisk oppriktig synd på deg om du må kjøpe alt du trenger selv.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes du får altfor lite! 

Jenta mi er på samme alder, og hun får 1000kr i måneden. Da gjør hun enkelte oppgaver i huset (ikke like mye som deg), passer lillesøstrene sine litt (men passer hun de en hel lørdag+lørdagskveld f.eks så får hun litt ekstra betalt som ei barnevakt ville ha fått). Personlig så vil jeg ikke at hun skal gjøre altfor mye oppgaver. Oppgaven hennes nå er å konsentrere seg om skolen, bruke god tid på hjemmearbeid og øve til prøver, og få gode karakterer mtp videre studier (hun skal begynne Vgs3 nå til høsten). 

Jeg kjøper basic ting til henne, som klær hun trenger (skal hun ha klær bare pga det er visse moteplagg hun har lyst på så får hun spare), shampo/balsam, bind/tamponger (går av det samme siden jeg bruker det også), mens sminke og sånt får hun kjøpe selv. Mobil betaler hun også selv. 

Du burde sette deg ned med foreldrene dine og forhandle frem bedre ukeslønn. Alternaiv får være at du finner deg en helgejobb (når du blir 18 så blir det enklere å få jobb siden de fleste foretrekker myndige arbeidstakere) også får foreldrene dine heller droppe å betale deg ukelønn og gjøre det meste i hjemmet selv (bortsett fra rommet ditt og egen klesvask, samt rydde etter deg). Du kan også sjekke ut om du kan tjene penger på å sitte barnevakt på helg. Tjener fort mere enn 500kr i måneden på det. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn på din alder. Han går vg2 realfag nå og skal begynner på vg3 til høsten. Han fylte 18 år for ikke så lenge siden.

Vi overfører kr 600,- til kontoen hans pr mnd.

I tillegg betaler vi avgift til treningsstudio, ungdomskort til buss og mobilabonnement hver mnd.

Han har noen plikter som å hente post, gå med bosspannet, tømme oppvaskmaskinen, rydde/vaske rommet sitt. Ikke så veldig omfattende.

Medlemsskap i idrettsklubb, lisens, frisør osv dekker vi også.

Vi kjøper litt klær til ham og han kjøper noe selv. Dersom han ønsker seg f.eks en dyr merkebukse så betaler gjerne vi det en tilsvarende bukse på H&M koster og så betaler han resten.

Alt av ting til personlig hygiene kjøper vi.

Jeg synes at du får lite penger pr mnd, og iallefall når jeg ser hvor mye du gjør for de pengene.

Snakk med foreldrene dine og se om dere Jan komme til enighet.

Håper det løser seg :-)

Anonymous poster hash: addb7...046

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som en slavekontrakt. Sosial dumping!

Anonymous poster hash: b1072...29e
Skrevet

Jeg var 17 for 9 år siden og jeg fikk 500 kr i ukelønn. Jeg vasket det ene badet og rommet mitt en gang i uken. Det var det. Hadde også en ordning hvor jeg fikk 5 kr per skjorte jeg strøk for pappa, og fikk 100-200 kr når jeg klippet gresset eller måkte snø. I tillegg kjøpte foreldrene mine det jeg trengte av klær.

Jeg synes helt definitivt du burde få mer penger for alt det du gjør, du gjør jo mer enn det jeg gjør nå i dag som voksen etter jeg flyttet hjemmefra.

Det eneste jeg stusser litt på er at du mener jobb ikke er et alternativ, hvorfor det? Jeg hadde deltidsjobb fra jeg var 15, og var barnepasser et par ganger i uken fra 13-15 (for andres barn, mine søsken var jeg barnevakt for hele tiden).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...