Gå til innhold

Innfatning til tykke brilleglass - hjelp?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Jeg trenger litt råd om brilleinnfatning. Jeg er veldig nærsynt, -12. Jeg bruker i dag stort sett brillene kun som avlastning på kvelden og litt i helgene, men kunne tenke meg å bruke dem litt mer, siden jeg sliter med tørre øyne til tider. 

Problemet er innfatning til så sterke glass. Jeg var hos optikeren min og prøvde få hjelp der, men jeg var ikke spesielt fornøyd.. "Alle" sier jo at til så sterke glass må man ha en kraftig innfatning av estetiske årsaker, for ellers ser man kanten på glassene fra siden.. Men gjør nå egentlig det noe? De brillene jeg har i dag har -8 glass i spinkel innfatning. Javisst ser man kanten på glasset fra siden, men det har ikke falt meg inn at det skal være noe å plages over? Jeg er ikke flau over å ha sterke glass, så jeg ser ikke helt hvorfor det skal være så om å gjøre å skjule at glassene er tykke?

Jeg synes ikke kraftig innfatning er pent på meg. Optikermannen fant bare frem kraftige innfatninger, selv om jeg sa jeg ikke likte det. Jeg tok dem likevel med på hjemlån for å se om det var noe jeg bare måtte venne meg til, men nei, jeg liker dem absolutt ikke! Ikke bare synes jeg det ser stygt ut, men jeg reagerer på at jeg ser innfatningen så godt når jeg ser ut gjennom brillene. De gamle brillene ser jeg ikke annet enn at det er klart der glassene er og tåkete utenfor. Jeg ser ikke selve innfatningen når jeg har dem på meg. Med de kraftige følte jeg meg helt innesperret, og at synet ble forstyrret av de kraftige rammene. 

Aller helst vil jeg ha rammeløse eller helt tynn innfatning. Skulle gjerne brukt den innfatningen jeg har, men den er såpass slitt at den må byttes ut når jeg først skal bruke mange tusinger på nye glass. 

Hva mener dere? Er det virkelig så krise om man kan se glasskanten på siden av innfatningen når man blir sett fra siden? 

Anonymous poster hash: 48aff...a89
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For å holde gassa dine, som selv med spesialsøm blir ganske tunge, er det nok ikke dumt med litt solide innfatninger. Du vil ikke legge merke til kanten selv etter ei stund. Prøv ulike innfatninger og se. Kanskje har en annen optikkerbutikk noen du liker bedre?.

Anonymous poster hash: 02772...6dc

AnonymBruker
Skrevet

Det at du skal ha kraftig ramme er hovedsakelig av kosmetiske grunner, da mange er redd for at det skal bli synlig at glassene er tjukke. Så hvis det ikke plager deg, så ser jeg ikke egentlig noen grunn til at du absolutt må ha tjukk ramme. At du har mye styrke vil man jo uansett se på forminskelsen i glassa - uansett ramme. Igjen, helt kosmetisk - og selv syns jeg ikke det gjør noe. En fordel kan være liten brille, dess mindre glass du trenger desto tynnere blir glassene. Og velg topp kvalitet. Det med at du ser kantene av brilla er forresten noe som forsvinner etter hvert som du blir vant til den, men det er viktig at du trives og føler deg fin også i brillene.

Anonymous poster hash: ea18d...19d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...