Gå til innhold

Kom opp i eksamen RLE vg3


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan fpregår dette egentlig?

 

Skal få utdelt tema imorgen. Men hva mer skjer? må jeg bare øve på alt innenfor dette tema også får jeg oppgaver ut ifra det på eksamensdagen, eller?

 

skjønner ikke så mye av dette egentlig..



Anonymous poster hash: e9c6f...83c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Faget heter ikke RLE. Faget heter religion og etikk. Hvis du vil forkorte det må du forkorte det til RE. 



Anonymous poster hash: eadaf...418
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vel vite alt du trenger i morgen vil jeg tro. Da jeg var opp i muntlig på VG3 fikk vi en oppgave vi måtte løse, altså lage en presentasjon utav det. Du må likevel lese mye, for på slutten av eksamen får du spørsmål fra hele pensum. 



Anonymous poster hash: 662b3...877
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faget heter ikke RLE. Faget heter religion og etikk. Hvis du vil forkorte det må du forkorte det til RE.

Anonymous poster hash: eadaf...418

Hvis du skal være så pirkete, pirker jeg gjerne på deg og sier nei, da er det bedre med ROE hvis du skal ha det på din måte, heter jo ikke religion etikk, men religion OG etikk 😆 hilsen en som det stod RLENpå timeplanen delt ut fra læreren da hun gikk på vgs (vidregående skole) 😊

Anonymous poster hash: bf55d...409

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest smilejenta

Hvordan fpregår dette egentlig?

Skal få utdelt tema imorgen. Men hva mer skjer? må jeg bare øve på alt innenfor dette tema også får jeg oppgaver ut ifra det på eksamensdagen, eller?

skjønner ikke så mye av dette egentlig..

Anonymous poster hash: e9c6f...83c

Jeg fikk, fortell om verdensreligionene ved å snakke om kunst, musikk og arkitektur" (ikke slik formulert, husker ikke hvordan det var ordrett, men det var oppgaven i hvert fall) og da satt jeg og en kompis og skrev presentasjon om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal være så pirkete, pirker jeg gjerne på deg og sier nei, da er det bedre med ROE hvis du skal ha det på din måte, heter jo ikke religion etikk, men religion OG etikk 😆 hilsen en som det stod RLENpå timeplanen delt ut fra læreren da hun gikk på vgs (vidregående skole) 😊

Anonymous poster hash: bf55d...409

Mener du at det også egentlig heter RLOE da, eller?

 

På videregående heter faget religion og etikk, og forkortes til RE. Hilsen religionslærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du skal være så pirkete, pirker jeg gjerne på deg og sier nei, da er det bedre med ROE hvis du skal ha det på din måte, heter jo ikke religion etikk, men religion OG etikk hilsen en som det stod RLENpå timeplanen delt ut fra læreren da hun gikk på vgs (vidregående skole)

Anonymous poster hash: bf55d...409

Nei, "og" skal ikke være med i forkortelsen, akkurat slik som at det heller ikke heter RLOE på ungdomsskolen, men RLE. På VGS heter faget "religion og etikk". 

 

Det var bare en opplysning og var ikke ment til å skape en diskusjon rundt det. 

Anonymous poster hash: eadaf...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom også opp i RE på vgs3

 

Oppgaven jeg fikk var om forskjellige religioners syn på krig og hva de ville gjort/ikke gjort i en gitt situasjon, og drøfte rundt de forskjellige meningene (kristen, kristen pasifist, buddhisme og islam)

Tror jeg fikk den en eller to dager før eksamen, skreiv oppgava, presenterte den på dagen, og de spurte meg ikke så mye mer. Endte med en 5er

Endret av maya86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får vite faget 48 timer før, oppgave 24 timer før. Ut fra oppgaven skal du lage presentasjon på ti minutter. Ikke les opp fra ark - da vil eksaminator gripe inn. Som oftest vil oppgaven være ganske åpen. Det er presentasjonen som danner grunnlaget for utspørring og jeg pleier å be mine elever å være litt vage på noen punkter slik at de kan "hinte" om at dette kan jeg spørre om. Ikke hent ut masse informasjon fra Wikipedia osv. Pass på at du kan ALT du snakker om og kan holde samtalen gående. Det er derfor lurt om du klarer å snevre inn oppgaven, f.eks. til en klar problemstilling. Det er viktig at du husker at presentasjonen din IKKE er en del av vurderingsgrunnlaget, men utspørring etterpå.

Synes forøvrig at det er rart at skolen din ikke informerer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at det også egentlig heter RLOE da, eller?

På videregående heter faget religion og etikk, og forkortes til RE. Hilsen religionslærer.

På min, som var topp 3 vidregående i Oslo, het det RLE. Og det var for 5 +/- år siden.

Anonymous poster hash: bf55d...409

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine dager het det KRL  :fnise:



Anonymous poster hash: 7802d...902
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min, som var topp 3 vidregående i Oslo, het det RLE. Og det var for 5 +/- år siden.

Anonymous poster hash: bf55d...409

Det spiller ingen rolle. Som vedkommende over meg sier het det KRL før der igjen. Tidene forandrer seg. Som skrevet var jeg ikke ute etter en diskusjon på dette. Det var bare en opplysning. 

Anonymous poster hash: eadaf...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme hva det heter vel! Dere off-topic folk er så kverulerende. Du får presentert oppgaven 24 timer før (det kan godt hende det er annerledes på de ulike skolene). Deretter skal du lage en problemstilling for og deretter presentere denne. Presentasjonen skal vare rundt 10 minutter, hvor de 20 kommende minuttene skal være en samtale med deg, sensor og faglærer - med utgangspunkt i oppgaven, men så klart får du spørsmål fra hele pensum. Håper du får nok informasjon selv i morgen, men regner med at du skal trekke en oppgave som også en annen medelev får. Lykke til med eksamen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Faget heter ikke RLE. Faget heter religion og etikk. Hvis du vil forkorte det må du forkorte det til RE.  Anonymous poster hash: eadaf...418

Nei heter relgion livssyn og etikk <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_icon_wink.gif' alt=';)'> hvis du skal være så pirkete. Jeg er ikke ts.

Anonymous poster hash: f2f88...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei heter relgion livssyn og etikk ;) hvis du skal være så pirkete. Jeg er ikke ts.

Anonymous poster hash: f2f88...d9e

Nei. Faget heter ikke religion, livssyn og etikk (RLE) på VGS. Faget heter religion og etikk (RE). Jeg forstår virkelig ikke hvorfor enkelte av dere har så vanskelig med å godta dette. 

 

http://www.udir.no/kl06/REL1-01/

 

Nå er jeg ferdig med denne tullete diskusjonen. Det var bare en opplysning, noe som tydeligvis flere trenger. 

Anonymous poster hash: eadaf...418

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er riktig å skrive RLE, selv om det er "feil". For alle vet hva det er. Hadde det stått RE ville mange begynt å lure. Støtter dermed Ts.



Anonymous poster hash: da6ff...9c4
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi kalte det bare Religion da vi gikk på vg3. Men lærerboka het Religion og etikk.

Anonymous poster hash: 662b3...877

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...