Gå til innhold

usikker lege


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette, tenker jeg trenger støtte og føler jeg hverken kan gå til kollegaer eller de fleste av mine venner med dette.

Jeg er lege, jobber som fastlege i en liten kommune sør i landet og har jobbet der i snart 3 år nå, men er for tiden i permisjon med mitt andre barn.

 

Problemet er at jeg snart skal begynne å jobbe igjen, og tanken på det holder på å ødelegge den siste tiden av permisjonen. Jeg elsker faget men har aldri følt at jeg har strukket til. Dette er vel muligens et resultat av perfeksjonisme, og usikkerhet.

 

Studerte i Tyskland og var en av de 10 beste i mitt år (vi får karakterer der). Ble godt likt i turnustjenesten, og pasientene mine er fornøyde etter det de sier, det jeg hører på bygda, og det jeg kan lese på "legelisten.no" ( fryktelig nettsted der alle kan poste hva de synes om meg helt anonymt :( )

Likevel føler jeg at jobben er et konstant stressmoment. Jeg får ikke en gang mulighet til å tenke på at jeg egentlig liker det jeg driver med. For det første har man som fastlege egen praksis- DVs er selvstendig næringsdrivende- må tenke på alt fra lønn til sekretærene, regnskapsinfo, vaskedamer, innkjøp.. sykepengeforsikring, pensjon.. i tillegg til vanlig arbeidstid. Dessuten ble jeg ikke opplært til å drive bedrift under studiet.

 

Så er vi "stykkprisbetalt" DVs lønn etter hvor mange pasienter vi behandler. Jeg er fryktelig grundig DVs ikke så effektiv- dermed tjener jeg faktisk ikke bra ift antall timer jeg jobber og det store studielånet jeg har- og da blir det vanskelig å spare opp feriepenger, og pensjon selv. I tillegg får jeg ikke betalt på sykt barndager- og de blir det stadig flere av. Kostnadene i praksisen derimot fortsetter å løpe..