Gå til innhold

Hva synes du om norske hunder?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke har peiling på hunder.

Husker en gang jeg så på Senkveld, hvor "hundehviskeren" var gjest, og Harald Rønneberg plutselig stilte spørsmålet "What do you think about Norwegian dogs?"

Det var så flaut at jeg bare skrudde av. Men var spørsmålet bare lavpannet, eller hadde det noe for seg? Finnes det noe som kan klassifiseres som "norwegian dogs"? Enten noen spesielle norske hunderaser han kan ha siktet til, eller spesielle kjennetrekk ved hunder som oppholder seg i Norge?

Eller var det bare et nok fullstendig meningsløst spørsmål blant mange som norske journalister og TV-folk elsker å stille til kjente utlendinger, a la "tell us how great you think Solskjær/Hushovd is".

Anonymous poster hash: cd7fb...d37
Videoannonse
Annonse
Gjest Badebuksa
Skrevet

Det finnes norske hunderaser.. Buhund, elghund, lundehund, dunker, haldenstøver, hygenhund

Liker egentlig ingen av dem, dvs jeg kunne ikke tenkt meg å eie en selv. Kanskje til nød buhund, men de bjeffer så fælt.

Skrevet

Som Badebuksa sier så finnes det norske hunderaser, så det kan godt være det de mente, selv om det da ville vært mer naturlig å si norwegian breeds, ikke dogs.

Jeg regner med de mente norske hunder, som i hunder i norske husholdninger, og ikke raser med sin opprinnelse i Norge. Jeg er enig i at det er kleint spørsmål, men det er faktisk forskjell. Selv om man følger samme rasestandard, så kan det være forskjeller mellom landene ut i fra hva som er populært å ha fokus på for oppdretterene. Dette kan påvirke både gemytt, helse og utseende. I Norge har det heller ikke vært vanlig med puppy mills og den slags, selv om vi dessverre opplever mer sånt nå.

Det er også sånn at det er store forskjeller på hva som er et normalt hundehold i de forskjellige landene. I Norge er det f.eks. ikke lov å kastrere uten medisinsk grunn, mens i USA anbefales folk å kastrere hannhundene sine. I mange land er det vanlig at hundene luftes i hagen, og får minimalt med tur. I Norge blir du nesten halshugd dersom ikke hunden får minst 1 times mosjon hver dag, uansett rase. I USA er det ikke uvanlig at folk blir anbefalt å skaffe seg en hund for beskyttelse, spesielt single kvinner, noe jeg aldri har hørt snakk om i Norge (heldigvis). Disse forskjellene har mye å si for adferd, som er feltet til hundehviskeren. Så selv om spørsmålet var kleint, så var de faktisk ikke så langt ute på landet som det hørtes ut som.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...