Zaphirre Skrevet 1. september 2004 Forfatter #21 Skrevet 1. september 2004 Hva med kommune? Der vi bor nå er kommunen fattig, skoletilbudet er dårlig, innemiljøet er dårlig, SFO tilbudet er dårlig. Kommunene i omegn er betegnet som Norges fattigste. Bør ikke det bety noe når jeg velger oppvekstplass for eventuelle barn. Hvis det ikke blir snakk om barn så er det selvsagt ikke noe poeng i å flytte, jeg klarer fint å ta flyet ofte nok hjem for å dekke behovet for "Vestlandet".
Gjest Far til 2 Skrevet 2. september 2004 #22 Skrevet 2. september 2004 For det første er det utrolig egoistisk av deg å frata et barn kontakten med pappan sin fordi du ønsker at barnet skal snakke "din" dialekt. For det andre vil barn tilpasse seg dialekter ganske langt opp i alder. De vil med andre ord ta den nye dialekten mer eller mindre uavhengig av hva foreldrene snakker. For det 3.dje vil SFO, skole og nærmiljø kunne endre seg dramarisk iløpet av ganske kort tid. Spesielt ser vi at nybygerfelt utsetter en del barn for en vanskelig oppvekst, men at dette endrer seg etter 10-15 år. Og langt på vei gjelder dette uavhengig av hvor i landet en bor såfremt det er et tettsted av en viss størrelse. For det 4.rde ser det ut til at du har vikarierende begrunnelser for ditt ønske om flytting. Når du forstår at ditt oprinnelige argument er utrolig barnefiendtlig forsøker du deg med nye argeumnter for at ditt behov skal bli bifalt av andre. Far til 2
Zaphirre Skrevet 3. september 2004 Forfatter #23 Skrevet 3. september 2004 Mitt krav er kanskje urimelig. Men det er almenn kjent at Akershus kommunene er fattige kontra andre områder i landet. Og selv om vi skulle kunne flytte til en rik kommune med bra tilbud i Akershus og omegn så vil reisetiden være tilnærmet like lang som med fly. Du er far til 2, ikke sammen med moren. Har du en dame? Har en kamerat jeg som og er far til to. Der hun kan flytte hvor og når hun vil. Ingen skriker til henne? Og han mister den daglige kontakten med sine barn. Men den helgen og de tre ukene gjør verden for ham. Folk er forskjellige, og jeg vil kjøre mitt løp.
Gjest Amona Skrevet 3. september 2004 #24 Skrevet 3. september 2004 Du er far til 2, ikke sammen med moren. Har du en dame? Har en kamerat jeg som og er far til to. Der hun kan flytte hvor og når hun vil. Ingen skriker til henne? Og han mister den daglige kontakten med sine barn. Men den helgen og de tre ukene gjør verden for ham. Folk er forskjellige, og jeg vil kjøre mitt løp. Noen menn er desverre ikke fullt så opptatt av å ha omsorg for barna sine, og nøyer seg med å være helgepappa. Andre VIL ha daglig eller mest mulig kontakt med barna. At du har en kompis som syns det er greit at eksen flytter langt unna, betyr ikke at alle andre fedre skal finne seg i dette? Ja, folk er forskjelllige, og du er tydligvis en av dem som kun tenker på deg og ditt eget beste. Godt verden ikke bare består av slike egoister.
Zaphirre Skrevet 3. september 2004 Forfatter #25 Skrevet 3. september 2004 Kort fortalt! Hadde ikke alle enslige vært egoister så hadde de bodd sammen med barnets forelder fram til ungen var 18. Men alle er jo egoister, i hvertfall de som flytter i fra hverandre? Selvsagt finnes der unntak, men de bekrefter bare regelen. Alle de som så fordømmende sier at det er feil av meg å flytte, hadde det ikke vært en idèt og svelge alle karamellene for ungenes del? Ikke krangle for ungenes del?
Gjest Far til 2 Skrevet 3. september 2004 #26 Skrevet 3. september 2004 Hvis det ligge noe i din uttalelse om å gjøre noe for ungenes del ville du ikke fratatt dette barnet mulighet til samvær med pappan sin. Isteden henger du deg opp i hvilken dialekt barnet skal snakke Far til 2
Zaphirre Skrevet 3. september 2004 Forfatter #27 Skrevet 3. september 2004 Det kalles litt ironi det; Far til 2 Flytter jo ikke av bare den grunn.. Det er det ingen som gjør..
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2004 #28 Skrevet 3. september 2004 Du må ikke finne på å høre på disse fanatikerne som er her inne. De utnytter enhver situasjon til å fremme sin sak.Ta dine egne valg, evt. hør med fagfolk ute i RL!
Gjest Amona Skrevet 3. september 2004 #29 Skrevet 3. september 2004 Du må ikke finne på å høre på disse fanatikerne som er her inne. De utnytter enhver situasjon til å fremme sin sak.Ta dine egne valg, evt. hør med fagfolk ute i RL! Uff ja, det er klart vi fremmer vår egen sak når vi sier at hun bør unngå å ta faren bort fra barnet han har. Man får desverre ikke alltid de svarene man ønsker, og når folk syns det er feil det hun spør om, så sier de det. Vår situasjon vil ikke endres enten hun gjør det ene eller det andre, så det argumentet faller på sin egen urimlighet.
Polly Ester Skrevet 3. september 2004 #30 Skrevet 3. september 2004 hadde det ikke vært en idèt og svelge alle karamellene for ungenes del? Jeg pleier å la ungene få sine egne karameller, jeg...
Gjest Turi Skrevet 3. september 2004 #31 Skrevet 3. september 2004 Hva sier mannen din da Zaphirre? Og hvor mye samvær har han med barnet sitt nå? Forøvrig vil jeg si at reisevei med fly og med bil på ingen måte kan sammenlignes. Både økonomisk og tidsmessig er det mye mer krevende å fly enn å sette seg i en bil/buss e.l. Sier ikke at det alltid er feil å flytte når man har partner med barn, men jeg mener det oftest er feil av en forelder å flytte langt fra barna sine. Det er dermed din manns ansvar, ikke ditt, å holde seg i nærheten av barnet sitt.
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2004 #32 Skrevet 3. september 2004 Jeg mente da selvsagt ikke bokstavelig at det skulle skje endringer i disse fanatikernes EGEN situasjon. Når jeg snakker om sak så snakker jeg vel om det de mener ang. delt bosted. Og nå tenkte jeg ikke på at man ikke kan få motsvar, men når motsvaret består av "utskjelling", fremheving av ett moment så kan jeg ikke se at det akkurat bidrar til noe konstruktivt ang. råd.
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2004 #33 Skrevet 3. september 2004 Forøvrig vil jeg si at reisevei med fly og med bil på ingen måte kan sammenlignes. Både økonomisk og tidsmessig er det mye mer krevende å fly enn å sette seg i en bil/buss e.l. Jeg vil ikke si at det nødvendigvis er så mye mere krevende å fly enn å ta buss/bil. Det koster en del mere da, men det finnes jo billigbilleter også. Man forkorter jo reisetiden betraktelig..Jeg bruker 6-7 timer med buss/bil, med fly bruker jeg 40 minutter (tilsammen til og fra flyplassen bruker jeg ca 2-3 t) Og så får man beveget seg mere. Nå snakker jeg som voksen da men...
Gjest Far til 2 Skrevet 3. september 2004 #34 Skrevet 3. september 2004 Jeg mente da selvsagt ikke bokstavelig at det skulle skje endringer i disse fanatikernes EGEN situasjon. Når jeg snakker om sak så snakker jeg vel om det de mener ang. delt bosted. Jeg leser til øyet blir stort og vått men ser ikke delt bosted er beskrevet et eneste sted i denne diskusjonen. Jeg håper derfor du kan hjelpe meg å finne dette tema så jeg kan diskutere det også. Og nå tenkte jeg ikke på at man ikke kan få motsvar, men når motsvaret består av "utskjelling", fremheving av ett moment så kan jeg ikke se at det akkurat bidrar til noe konstruktivt ang. råd. I enhver diskusjon vil det være debatanter som er uenig i ett eller flere punkter. I denne saken ser det ut til at de fleste som er uenig har hengt seg opp i orginalinnlegget til Zaphirre. Jeg leser også innleggene dithen at mange fraråder flyttingen om de argumentene Zaphirre har kommet med blir de som blir stående. Når vi voksne bestemmer barnets skjebne og kontakt med sin pappa ligger det et stort ansvar på oss. Dette betyr bl.a. at vi ikke bare prioriterer barna i talemåte, men viser at vi faktisk mener noe med dette uttrykket. Konstruktive råd kan også være å fraråde flytting fremfor å finne vikarierende argumenter for å gjennomføre den. Far til 2
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2004 #35 Skrevet 3. september 2004 Jeg leser til øyet blir stort og vått men ser ikke delt bosted er beskrevet et eneste sted i denne diskusjonen. Jeg håper derfor du kan hjelpe meg å finne dette tema så jeg kan diskutere det også. Far til 2 Har jeg skrevet at jeg kun snakket om det som hadde blitt sagt i denne diskusjonen? Må jeg kun snakke om det jeg leser her? Skifter man mening fra sak til sak?
Gjest Turi Skrevet 3. september 2004 #36 Skrevet 3. september 2004 Jeg vil ikke si at det nødvendigvis er så mye mere krevende å fly enn å ta buss/bil. Det koster en del mere da, men det finnes jo billigbilleter også. Man forkorter jo reisetiden betraktelig..Jeg bruker 6-7 timer med buss/bil, med fly bruker jeg 40 minutter (tilsammen til og fra flyplassen bruker jeg ca 2-3 t) Og så får man beveget seg mere. Nå snakker jeg som voksen da men... Det jeg mener er at det er forskjell på å bo 40 minutter fra hverandre med bil, f.eks. Mor på Jessheim og far i Drammen, og 40 minutter fra hverandre med fly, f.eks. mor i Oslo og far i Stavanger. For de 40 minuttene med fly, inneholder også 30 minutter før på flyplass, pluss reise t/r flyplass. Og selv med billigbilletter (som det kanskje ikke er så lett å få for "barn flyr alene"?) blir det mye dyrere. Mener selvsagt ikke det er kjappere å kjøre enn å fly fra Oslo til Stavanger
Zaphirre Skrevet 3. september 2004 Forfatter #37 Skrevet 3. september 2004 Takk for alle svar og meninger, både fra Far til 2, Sissan, gjest mm. Har nå vurdert en ny mulighet. Skrive en kontrakt... Han (kjæresten min, snart forlovede, så mann) og jeg skriver under på at det blir ikke aktuelt å snakke om flytting før nevnte tid er gått. Jeg har penger og mulighet til å fly fram og tilbake og opprettholde mine nettverk hjemme. Vi skal ta med ungen hans minst en gang i året til mine foreldre, slik at han fortsetter å bygge et forhold til dem. Kanskje til og med han vil flytte med hvis vi gjør det på den riktige måten?
Gjest Anonymous Skrevet 4. september 2004 #40 Skrevet 4. september 2004 Det jeg mener er at det er forskjell på å bo 40 minutter fra hverandre med bil, f.eks. Mor på Jessheim og far i Drammen, og 40 minutter fra hverandre med fly, f.eks. mor i Oslo og far i Stavanger. For de 40 minuttene med fly, inneholder også 30 minutter før på flyplass, pluss reise t/r flyplass. Og selv med billigbilletter (som det kanskje ikke er så lett å få for "barn flyr alene"?) blir det mye dyrere. Mener selvsagt ikke det er kjappere å kjøre enn å fly fra Oslo til Stavanger Ok. Men det er mange som har sagt til meg at det er bedre å ta buss enn fly på samme lange strekning. Ikke lett å vite hva du mente med sammenligning av buss og fly.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå