Gå til innhold

Blodtrykk og håndleddsmåler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har høyt blodtrykk og har i 6 mnd gått på blodtrykksmedisin (Adalat Oros). I løpet av denne tiden har jeg målt blodtrykket jevnlig hjemme med min håndleddsmåler, og gjenomsnittet har ligget på ca 132/83 på dagtid og en god del lavere om kvelden etter at jeg har lagt meg. Jeg har tidligere også hatt håndleddsmåleren med til legekontoret for å sjekke om den viser omtrent det samme som legens måler, og det gjorde den. Jeg har brukt måleren i flere år og har tidligere (før jeg startet på blodtrykksmedisin) målt omtrent like høye verdier med håndleddsmåleren som med 24-timers måleren fra legekontoret. Jeg har heller ikke unormalt tykke eller tynne håndledd sånn at det skulle ha noen innvirkning, og passer alltid på å ha måleren i hjertehøyde.

Men nå da jeg skulle ta ny 24-timers måling hjemme hadde jeg høye målinger, en god del høyere enn når jeg måler med håndleddsmåleren min. På dagtid hadde jeg visstnok ligget på ca 160/95 og om natten ca 145/87, noe som jo er stor forskjell fra egenmålingene hjemme i løpet av de 6 mnd på medisin.

Hvordan går dette an? Har måleren min begynt å skrante? Eller kan det være at medisinen faktisk har funket på meg, men at jeg bare får kronisk høyt blodtrykk av å gå med 24t-måler? for ja, jeg synes det er et torturinstrument av dimensjoner. Det piper, durer og klemmer så hardt rundt armen at jeg nesten biter tennene sammen når blodtrykket måles. I tillegg er det knotete å gå med, vanskelig å skjule under klærne og lukter alltid av fremmed parfyme etter tidligere brukere. Jeg merker at stressnivået øker litt av å gå med apparatet på kroppen, og jeg har også en tendens til å skvette hver gang det piper så pulsen øker (og antakelig også blodtrykket). I tillegg våkner jeg for hver måling om natten.

Flere som har opplevd noe av det samme? Er det håndleddsmåleren som plutselig har slått seg vrang eller er det bare jeg som er alt for nervebunt til å klare å holde nervene og stressnivået under kontroll mens jeg går med 24 timers måleapparat? Er det overhodet mulig å få stresstrykk av å gå med det apparatet på?

Anonymous poster hash: b19ed...4fd
AnonymBruker
Skrevet

Håndleddsmålere er ubrukelige til å måle blodtrykk, skal du måle trykket ditt hjemme må du ha noe som måler rundt overarmen. Selgrs på apotek.

Anonymous poster hash: d9ca2...02c

AnonymBruker
Skrevet

Min indremedisiner godtar ikke resultater fra håndleddsmåler. Jeg kjøpte overarmsmåler på apoteket etter råd fra legen.

Blodtrykksmedisnene og dosen du har blitt satt på må tydeligvis økes. Det du må stole på er 24 timers målingene. All apperatur blir dårligere med tiden, har du nye batterier i, det kan og gjøre den slappere med eldre batterier, eller batterier som ikke er innenfor datomerkingen.

Anonymous poster hash: 894c2...393

AnonymBruker
Skrevet

Batteriene er skiftet med jevne mellomrom så det har ikke noe med det å gjøre.

Jeg vet mange mener håndleddsmålere er så ubrukelige, men det er også mange leger som mener de fungerer greit så lenge man bruker de rett (holder de i hjertehøyde mens man måler). Dessuten: hadde det vært fordi håndleddsmåleren bare var helt ubrukelig, skulle den jo ha vært ubrukelig hele tiden og vist helt andre verdier enn 24-timers apparatet før også, noe den ikke gjorde. Før fikk jeg omtrent samme resultat med den som overarmsmåleren hos lege og på 24-timers apparat, men er det altså helt forskjellige verdier.

Og jada, jeg skal begynne på annen medisin nå for å se hva hvordan det fungerer.

AnonymBruker
Skrevet

Har du kalibrert måleren? Om dette ikke er mulig, så er apparatet ditt blitt for gammel og må uansett byttes ut. Hos meg godtar jeg ikke håndleddsmålere fordi de måler a. radialis som er mindre volum i og gir feil målinger. Jeg godtar kun overarmsmålere kjøpt på norske apotek.

Anonymous poster hash: 48dbb...4b7
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke om det går an å kalibrere min, tviler vel egentlig sterkt på det :P

Jeg skal jaggu kjøpe meg en overarmsmåler når jeg får feriepengene! :)

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg gått på ny blodtrykksmedisin i ca tre uker og fikk nettopp min nye blodtrykksmåler i posten, en overarmsmåler som er godkjent av WHO og noe hjertegreier i utlandet. Den viser så langt et normalt blodtrykk på rundt 119/83. Jeg prøvde også å måle med håndleddsmåleren rett etter å ha målt med den nye. Den viser faktisk ca samme verdier.

Om ei ukes tid skal jeg gå med ny 24-timers måling så det blir spennende å se hvordan det går. Tror jeg tar med det nye apparatet både for å vise gjennomsnittsmålingene og for å sammenligne resultatet med legens måleapparat.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde selv en til håndleddet. Den målte likt med legens. Målte innimellom og var fornøyd. Kom til lege, så var det skyhøyt.Tror rett og slett de slites ut.Hjalp heller ikke med nye batteri.

Har gått med døgnmåler. Jeg ble engstelig av den første gangen. Satt helt i ro. Når jeg sa det, fikk jeg gå et døgn til. Gjorde da som vanlig. Jobb, snømåking, mosjon.Ja alt en gjør til vanlig.da fikk jeg se det egentlige trykket.

Det som skremte meg mest da var at det skulle sees an i 6 mnd.Hva kunne ikke skje i løpet av 6 mnd. Med kostjoldsendring, mere mosjon ble det ikke nødvendig med beh. Har kjøpt til overarm nå. Styr unna alle apparat som selges billig

Anonymous poster hash: e345b...892

AnonymBruker
Skrevet

Å gå med 24-timers blodtrykksmåler kan være en stressende situasjon, og dermed føre til litt høyere bt enn vanlig. Det virker jo som om medisinen gjør jobben sin, 119/83 er jo et perfekt blodtrykk. 

Anonymous poster hash: b1512...ce0
AnonymBruker
Skrevet

Har kun blitt målt med en håndleddsmåler en gang og den visste høyt blodtrykk, ca 150/100. Noe jeg aldri har hatt, sliter med lavt blodtrykk. Har bare hørt at de ikke er til å stole på.

Anonymous poster hash: 1c356...486

AnonymBruker
Skrevet

Har kun blitt målt med en håndleddsmåler en gang og den visste høyt blodtrykk, ca 150/100. Noe jeg aldri har hatt, sliter med lavt blodtrykk. Har bare hørt at de ikke er til å stole på.

Anonymous poster hash: 1c356...486

Blodtrykket er dynamisk og er ment å gå opp i enkelte situasjoner. Det at du har et lavt blodtrykk til vanlig utelukker ikke enkelte høyere målinger. Men jeg ville ikke bekymret meg om den ene målingen.

AnonymBruker
Skrevet

Å gå med 24-timers blodtrykksmåler kan være en stressende situasjon, og dermed føre til litt høyere bt enn vanlig. Det virker jo som om medisinen gjør jobben sin, 119/83 er jo et perfekt blodtrykk. 

Ja jeg synes det er veldig stressende men tror ikke legen har særlig forståelse for det. 24t måling hjemme skal jo være så greit og problemfritt og vise et pålitelig resultat. Men det er jo eneste måten å måle det vanlige trykket på så da må jeg jo bare tyne meg gjennom de 24 timene og håpe på det beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...