AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #1 Skrevet 2. juni 2015 Jeg hadde UVI i Januar i år, og har nå fått det igjen. Jeg vet at det er UVI nettopp fordi det er nøyaktig det samme, altså; svie når jeg tisser, ubehag når jeg sitter o.l, må tisse hele tiden, føler jeg aldri får ut alt. Så er det sånn at jeg har beholdt antibiotikaen fra sist UVI, har ikke oppbevart det over 25 grader (som det står på pakken). Så lurte jeg på om jeg bare kan begynne rett på kuren uten å gå til lege? Jeg skal ta tre tabletter om dagen, i tre dager. Forrige gang ble jeg kvitt det etter et par tabletter, men fortsatte kuren ut tida. Og hvorfor får jeg det IGJEN?! Det er utrolig slitsomt... Jeg har aldri hatt UVI før nå (kanskje som barn, men aldri som voksen). Det er liksom nå etter jeg har fått meg kjæreste (for ca 8 mnd siden) at UVI har kommet. Har det noe med saken å gjøre? Jeg er nøye på å tisse hver gang etter sex, uansett om jeg ikke "må" tisse, så gjør jeg det. Er hygienisk og drikker mye vann. Allikevel får jeg det... Hva tenker dere? MÅ jeg til legen, kun for å påpeke at jeg har UVI? Eller kan jeg bare starte på kuren igjen. Utløpsdato er forøvrig 2017, så de er ikke gamle. Anonymous poster hash: 48dc7...9cb
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #2 Skrevet 2. juni 2015 UVI er jo veldig vanlig hos damer da, så at du har fått det på nytt ca 5 mnd etter forrige runde trenger ikke bety noe. Det er kort vei fra endetarmen til urinrørsåpningen så det skal ikke så mye til før noen bakterier lurer seg opp i urinveiene. Du sier du er hygienisk, men tenker du på hvilken vei du tørker deg etter at du har vært på do? Kanskje et rart spørsmål men alle tenker ikke over det. Tørk alltid forfra og bakover. Ellers er det viktig å ikke fryse på rumpa/underlivet eller føttene, og gjerne også drikke noe surt når du drikker. Vann med eplecidereddik synes jeg fungerer fint når jeg UVI er på tur. Tranebærkapsler er også fint. Angående medisinen du fikk sist, så er det neppe noen fare forbundet med å ta den da de aller fleste UVI'er er forårsaket av E.coli-bakterier og det er antibiotika som virker på disse man oftest får hos legen. Men dersom UVI'en ikke blir bedre eller blusser opp igjen kort tid etter behandling må du selvsagt kontakte legen. Da kan det være andre bakterier som har skylda og du må ha annen medisin. Husk at dersom du har hatt UVI før kan det holde å ta med urinprøve til legekontoret og få den sjekket, så kan du få resept uten legetime. Anonymous poster hash: 5f6cb...b3c 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #3 Skrevet 2. juni 2015 Du bør ta kontakt med legen for å spørre om det er greit at du bruker resten av pillene, man skal ikke selvmedisinere seg selv med antibiotika. Anonymous poster hash: 5eade...a22 1
Sølvrosen Skrevet 2. juni 2015 #4 Skrevet 2. juni 2015 Da jeg hadde UVI for ikke så lenge siden fikk jeg beskjed om å ta kuren i 5-7 dager. Dersom jeg ikke merket noe etter 3 dager kunne jeg stoppe kuren etter 5 dagen, men hvis jeg kjente noe etter tre dager måtte jeg fortsette kuren ut 7 dager. Dersom det var samme medisin kan det være at du misforsto, og om det er så må du til legen så du ikke får resistente UVI-bakterier. Se på den lappen på esken. Hvis det der står at det bare skal tas i tre dager kan du ignorere det jeg har skrevet, men hvis det står noe annet bør du dra til legen og ærlig si at du misforsto kuren. Du må uansett ringe legen, for legen bør helst vite det om du får stadig tilbakevendene UVI.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #5 Skrevet 2. juni 2015 Da jeg hadde UVI for ikke så lenge siden fikk jeg beskjed om å ta kuren i 5-7 dager. Dersom jeg ikke merket noe etter 3 dager kunne jeg stoppe kuren etter 5 dagen, men hvis jeg kjente noe etter tre dager måtte jeg fortsette kuren ut 7 dager. Dersom det var samme medisin kan det være at du misforsto, og om det er så må du til legen så du ikke får resistente UVI-bakterier. Se på den lappen på esken. Hvis det der står at det bare skal tas i tre dager kan du ignorere det jeg har skrevet, men hvis det står noe annet bør du dra til legen og ærlig si at du misforsto kuren. Du må uansett ringe legen, for legen bør helst vite det om du får stadig tilbakevendene UVI. Dette står det på lappen klistret på medisinen (som heter Furadantin 50 mg): 1 tablett morgen 1 tablett midt på dagen 1 tablett kveld i 3 dager Tas i forbindelse med måltid. hilsen ts Anonymous poster hash: 48dc7...9cb
Sølvrosen Skrevet 2. juni 2015 #6 Skrevet 2. juni 2015 Dette står det på lappen klistret på medisinen (som heter Furadantin 50 mg): 1 tablett morgen 1 tablett midt på dagen 1 tablett kveld i 3 dager Tas i forbindelse med måltid. hilsen ts Anonymous poster hash: 48dc7...9cb Da har du tatt den helt rett, og jeg beklager min feilaktige mistanke. Ring legen uansett, for å få det registrert og få bekreftet at du kan fortsette på kuren. De er kanskje stengt, men du kan kanskje ringe legevakt å høre og så ringe legen din i morgen. Det er ganske viktig å ikke bruke antibiotika feil, for da kan bakterier bli resistente og det er ikke bra. Pass på å drikk masse, og god bedring
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #7 Skrevet 2. juni 2015 Du skal ALDRI ta antibiotika uten en leges samtykke. Du skal alltid ta kontakt med legen. Du kan bli resistent om du bruker for mye AB Anonymous poster hash: ca971...d27
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #8 Skrevet 2. juni 2015 Ring legen ang hvorfor du har fått det, så har jeg slitt med tilnærmet kronisk uvi i rundt 6 år. Jeg fikk det i januar etter nesten to år med pause. Drikk vann hele dagen, tiss maks ti minutter etter samleie. Sørg også for at typen din er ren der nede Har du prøvd tranebærkaplser eller lignende? Det kan hjelpe forebyggende. Hold deg også varm, ikke frys og aldri hold igjen om du må på do Anonymous poster hash: 741b3...844
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #9 Skrevet 2. juni 2015 Først: be kjæresten vaske seg i skrittet mer enn en gang i uka. Så, bruk kondom. Ikke tørk feil vei etter du har vært på dass og gjort nr 2. Drikk tranebær.Anonymous poster hash: 1336b...81e
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #10 Skrevet 2. juni 2015 Du skal ALDRI ta antibiotika uten en leges samtykke. Du skal alltid ta kontakt med legen. Du kan bli resistent om du bruker for mye AB Anonymous poster hash: ca971...d27 Jeg er enig i at hun bør kontakte legekontoret da antibiotika ikke skal brukes ukritisk, men ingen grunn til å overdramatisere heller. Hun hadde en UVI for nesten et halvt år siden, tok kuren fullt ut og ble frisk. Nå har hun UVI på nytt og ønsker å bruke medisinen hun fikk sist. Man utvikler ikke resistens av å gjenta en kur én gang med 5 mnd mellomrom, så ingen grunn til å overdramatisere. Derimot bør hun selvsagt gå til lege dersom hun fortsetter å få UVI, for da kan det være kronisk eller forårsaket av andre typer bakterier, og da kan legen hjelpe med andre typer medisin, inkludert forebyggende eller antibiotika til å ha hjemme så man slipper å dra til lege hver gang. Ts, du kan jo prøve å drikke masse og skylle ut bakteriene ved å tisse masse og ofte, og gjerne også ta tranebær. I noen tilfeller går UVI over av seg selv på denne måten. Går det flere dager uten bedring er det bedre å ta antibiotika så ikke infeksjonen flytter seg lengre opp i systemet (nyrer, nyrebekken), enten du prøver å ta medisinen du har eller du kontakter lege. Anonymous poster hash: 5f6cb...b3c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #11 Skrevet 2. juni 2015 Først: be kjæresten vaske seg i skrittet mer enn en gang i uka. Så, bruk kondom. Ikke tørk feil vei etter du har vært på dass og gjort nr 2. Drikk tranebær.Anonymous poster hash: 1336b...81e Kondom hjelper lite for å unngå UVI. Grunnen til at man lettere får UVI etter sex er jo fordi bakterier fra tarmen (både jentas egne tarmbakterier og guttens) blir "gnidd" fremover til urinrørsåpningen og slipper inn. Bevegelsene under et samleie kan også dytte bakteriene lengre opp i urinrøret fordi det ligger så tett inntil skjeden. Kondom vil ikke hindre noe av dette. Anonymous poster hash: 5f6cb...b3c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #12 Skrevet 2. juni 2015 Først: be kjæresten vaske seg i skrittet mer enn en gang i uka. Så, bruk kondom. Ikke tørk feil vei etter du har vært på dass og gjort nr 2. Drikk tranebær.Anonymous poster hash: 1336b...81e Ja, han burde kanskje vaske seg nedentil mer enn 1 gang i året Du skjønner forhåpentligvis hvor teit det er å anklage kjæresten min for og være uhygienisk. Han dusjer hver dag, og kondom vil ikke hjelpe mot bakterier sånn sett. Jeg er heller ikke en imbasil som tørker meg fra rumpehullet og frem til der urinrøret er. Jeg tørker ALLTID kun rumpehullet, og drar ikke "skitten" min til vagina. Jeg har uansett nå ringt legevakta, og hun sa at hvis jeg kjenner igjen alle symptomene og har antibiotika tilgjengelig (som ikke er utgått på dato) så er det helt greit å begynne på den. Så sa hun at jeg leverer en urinprøve en uke etter jeg er ferdig med kuren, for å bekrefte at jeg er frisk da. Men tusen takk for alle gode råd og tips. Skal definitivt begynne å bruke tranebær kapsler. Bruker man dette hver dag, eller kun når man kjenner igjen symptomer? Hilsen TS Anonymous poster hash: 48dc7...9cb
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #13 Skrevet 2. juni 2015 Jeg vil forøvrig nevne en ting som jeg tror kan være årsaken til at jeg har fått UVI nå. Jeg stimulerer alltid klitorisen min for å få orgasme med kjæresten. Jeg var hos han for et par dager siden, og hadde drukket litt, så jeg måtte liksom være litt mer konsekvent med stimuleringen for og oppnå orgasme. Kan dette være årsaken? Både kjæresten og jeg er faktisk veldig renslige av oss, og jeg er som sagt veldig påpasselig med å tisse rett etter sex. Kan det være at jeg hadde bakterier på fingrene som da kom inn i urinrøret? (siden urinrøret er så nærme klitoris). Hilsen TS Anonymous poster hash: 48dc7...9cb
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #14 Skrevet 2. juni 2015 Ja, han burde kanskje vaske seg nedentil mer enn 1 gang i året Du skjønner forhåpentligvis hvor teit det er å anklage kjæresten min for og være uhygienisk. Han dusjer hver dag, og kondom vil ikke hjelpe mot bakterier sånn sett. Jeg er heller ikke en imbasil som tørker meg fra rumpehullet og frem til der urinrøret er. Jeg tørker ALLTID kun rumpehullet, og drar ikke "skitten" min til vagina. Jeg har uansett nå ringt legevakta, og hun sa at hvis jeg kjenner igjen alle symptomene og har antibiotika tilgjengelig (som ikke er utgått på dato) så er det helt greit å begynne på den. Så sa hun at jeg leverer en urinprøve en uke etter jeg er ferdig med kuren, for å bekrefte at jeg er frisk da. Men tusen takk for alle gode råd og tips. Skal definitivt begynne å bruke tranebær kapsler. Bruker man dette hver dag, eller kun når man kjenner igjen symptomer? Hilsen TS Anonymous poster hash: 48dc7...9cb Jeg tar tranebærkapsler ved symptomer, så snart jeg kjenner at noe er i gjære nedi urinveiene. Som oftest forsvinner symptomene i løpet av en dag eller to, og gjør de ikke det kontakter jeg lege for å få antibiotika. Jeg har nettopp fått UVI men har ikke gått på antibiotika for det siden jeg var 19 år, og det er nå 19 år siden. Jeg har bare hatt symptomer innimellom som jeg har kurert med masse drikke og tranebærkapsler. Og du, man trenger slett ikke være imbesill eller dum for å tørke seg feil vei. Mange gjør det uten å tenke seg om. Anonymous poster hash: 5f6cb...b3c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #15 Skrevet 2. juni 2015 Jeg vil forøvrig nevne en ting som jeg tror kan være årsaken til at jeg har fått UVI nå. Jeg stimulerer alltid klitorisen min for å få orgasme med kjæresten. Jeg var hos han for et par dager siden, og hadde drukket litt, så jeg måtte liksom være litt mer konsekvent med stimuleringen for og oppnå orgasme. Kan dette være årsaken? Både kjæresten og jeg er faktisk veldig renslige av oss, og jeg er som sagt veldig påpasselig med å tisse rett etter sex. Kan det være at jeg hadde bakterier på fingrene som da kom inn i urinrøret? (siden urinrøret er så nærme klitoris). Hilsen TS Anonymous poster hash: 48dc7...9cb Det er mye mulig. Anonymous poster hash: 5f6cb...b3c
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #16 Skrevet 2. juni 2015 Jeg tar tranebærkapsler ved symptomer, så snart jeg kjenner at noe er i gjære nedi urinveiene. Som oftest forsvinner symptomene i løpet av en dag eller to, og gjør de ikke det kontakter jeg lege for å få antibiotika. Jeg har nettopp fått UVI men har ikke gått på antibiotika for det siden jeg var 19 år, og det er nå 19 år siden. Jeg har bare hatt symptomer innimellom som jeg har kurert med masse drikke og tranebærkapsler. Og du, man trenger slett ikke være imbesill eller dum for å tørke seg feil vei. Mange gjør det uten å tenke seg om. Anonymous poster hash: 5f6cb...b3c Takk for tips. Og nei, selvfølgelig ikke. Jeg var nok litt for brå i svaret mitt der (ble litt hissig, og har tendens til å være litt hissig også). Så den beklager jeg, og ser selvfølgelig at det var litt dumt formulert! Men drikker du masse vann? Sånn ca hvor mye drikker du da? Hilsen TS Anonymous poster hash: 48dc7...9cb
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2015 #17 Skrevet 2. juni 2015 Takk for tips. Og nei, selvfølgelig ikke. Jeg var nok litt for brå i svaret mitt der (ble litt hissig, og har tendens til å være litt hissig også). Så den beklager jeg, og ser selvfølgelig at det var litt dumt formulert! Men drikker du masse vann? Sånn ca hvor mye drikker du da? Hilsen TS Anonymous poster hash: 48dc7...9cb Tja si det... jeg er ikke så flink til å drikke mye til vanlig, så masse for meg er kanskje ikke så masse for andre. Jeg ble anbefalt på apoteket å drikke 2 liter pr dag og det høres jo fornuftig ut Anonymous poster hash: 5f6cb...b3c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå