AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 Hei! Om noen du kjenner har rømt hjemmefra og du velger å ta personen inn i huset ditt, og skjule for foreldrene hvor personen er, kan man da bli straffet for dette om foreldrene anmeldet det for å finne ut hvor barnet er? Anonymous poster hash: 3d4ec...a8b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #2 Skrevet 1. juni 2015 Det er straffbart, ja, å skjule personer, særlig dersom politiet leter etter dem.Anonymous poster hash: 55068...f65 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #3 Skrevet 1. juni 2015 Det er straffbart, ja, å skjule personer, særlig dersom politiet leter etter dem.Anonymous poster hash: 55068...f65 Hvor straffbart er det? Anonymous poster hash: 3d4ec...a8b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 Alder på barnet? Anonymous poster hash: d39c7...57d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #5 Skrevet 1. juni 2015 Alder på barnet?Anonymous poster hash: d39c7...57d 16 Anonymous poster hash: 3d4ec...a8b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #7 Skrevet 1. juni 2015 Om det er omsorgssvikt av grov gras, skjuler man ikke barnet, men melder det inn til politi. Om det er generelt 《hater mamma og pappa så jeg stikker》 så ringer du foreldrene og sier ifra om hvor barnet er! Jeg hadde følt det helt forjævlig om jeg ikke visste hvor barnet var og hadde lett anmeldt den som skjulte mitt barn til politiet! Anonymous poster hash: d39c7...57d 9
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #8 Skrevet 1. juni 2015 Om du er den som blir skjult, si fra til en voksen om det er alvorlig, eller kom deg hjem igjen og snakk om krangelen dere har hatt! Man stikker ikke av. Anonymous poster hash: d39c7...57d 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #9 Skrevet 1. juni 2015 Om det er omsorgssvikt av grov gras, skjuler man ikke barnet, men melder det inn til politi. Om det er generelt 《hater mamma og pappa så jeg stikker》 så ringer du foreldrene og sier ifra om hvor barnet er! Jeg hadde følt det helt forjævlig om jeg ikke visste hvor barnet var og hadde lett anmeldt den som skjulte mitt barn til politiet!Anonymous poster hash: d39c7...57d Ja, det er omsorgssvikt. Barnevernet er innblandet, og mer sier jeg ikke. Anonymous poster hash: 3d4ec...a8b 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #10 Skrevet 1. juni 2015 Om du er den som blir skjult, si fra til en voksen om det er alvorlig, eller kom deg hjem igjen og snakk om krangelen dere har hatt! Man stikker ikke av.Anonymous poster hash: d39c7...57d Jeg er den som skjuler, ikke den som blir skjult Anonymous poster hash: 3d4ec...a8b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #11 Skrevet 1. juni 2015 Jeg er den som skjuler, ikke den som blir skjultAnonymous poster hash: 3d4ec...a8b Hvorfor skjuler du barnet på 16? Hva har skjedd? Anonymous poster hash: d39c7...57d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #12 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor skjuler du barnet på 16? Hva har skjedd?Anonymous poster hash: d39c7...57d Jeg er 16 selv, så skjuler venninna mi Anonymous poster hash: 3d4ec...a8b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #13 Skrevet 1. juni 2015 Ja, det er omsorgssvikt. Barnevernet er innblandet, og mer sier jeg ikke. Anonymous poster hash: 3d4ec...a8b Da ringer du BV og forteller hva som har skjedd. Du kan ikke skjule barnet, og foreldrene har rett på å vite hvor barnet deres er. På den andre siden kan du beskytte barnet om det er fare for barnet om det returnerer. Anonymous poster hash: d39c7...57d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #14 Skrevet 1. juni 2015 Da ringer du BV og forteller hva som har skjedd. Du kan ikke skjule barnet, og foreldrene har rett på å vite hvor barnet deres er. På den andre siden kan du beskytte barnet om det er fare for barnet om det returnerer.Anonymous poster hash: d39c7...57d Ja, det er fare om barnet returnerer. Anonymous poster hash: 3d4ec...a8b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #15 Skrevet 1. juni 2015 Om du selv er 16 så sier du ifra til dine foreldre. Skjønner at du ønsker å ta deg av din venninne, men du må si fra om dette til dine foreldre og be de hjelpe. Anonymous poster hash: d39c7...57d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #16 Skrevet 1. juni 2015 Ja, det er fare om barnet returnerer.Anonymous poster hash: 3d4ec...a8b Har du snakket med dine foreldre om dette? Anonymous poster hash: d39c7...57d
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #17 Skrevet 1. juni 2015 Kan jeg bli straffet: Ja eller nei? Anonymous poster hash: 3d4ec...a8b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #18 Skrevet 1. juni 2015 Det kommer an på situasjonen rundt. Dersom du kan vise til at du holder barnet skjult fordi han/hun trengte beskyttelse i påvente av at han/hun/du kontakter politiet, vil dette være veldig annerledes fra f.eks å holde en person skjult for å hindre at han/hun skal bli arrestert eller innlagt eller liknende. Dette må uansett være i påvente av å kontakte politiet, aldri istedenfor. Hvis problemet er mer noen som er sur på foreldrene og ikke vil hjem, så må du kontakte barnevernet. Du kan ikke holde et barn vekk fra foreldre uten relativt sterk grunn til å tro at å levere de vil være til skade for de (fysisk eller psykisk). Uansett snakker vi her om å vente i kortest mulig tid før politiet eller et krisesenter som tar imot barn blir kontaktet. Et krisesenter vil ofte kunne hjelpe deg å gå gjennom riktige kanaler for å beskytte både deg og barnet hvis det er alvorlige problemer hjemme. Hvis du skjuler et barn fra politiet (og ikke bare foreldre) må du være forberedt på straff, men de tar jo også hensyn til hvorfor du holdt barnet skjult. Anonymous poster hash: c085a...064 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #19 Skrevet 1. juni 2015 Mange merkelige svar her i tråden. Man kan bli straffet for å skjule mennesker som er etterlyst, men å skjule at noen er hos seg på grunn av vanskelig forhold hjemme er en helt annen sak. Selvfølgelig er det ikke holdbart i lengden og vennen din burde kontakte barnevernet, men dessverre er det også slik at ungdommer på 16 er "nesten voksne" og får ikke alltid det beste tilbudet. Anonymous poster hash: d87f4...c5a 2
HvittHus Skrevet 1. juni 2015 #20 Skrevet 1. juni 2015 Om du kan bli straffet er vel heller usikkert, men du kan regne med en real skyllebøtte fra politiet hvis vennen din er etterlyst og du ikke sier fra at du vet hvor hun er. Ring BV og forklar situasjonen. Er BV inne i bildet fra før, vil de kunne gå inn i saken uten større problemer. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå