AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #1 Skrevet 1. juni 2015 http://www.nrk.no/norge/_-statens-politikk-mot-tatere-har-vaert-feilslatt-og-nedbrytende-1.12387816 Kanskje dette kommer til å skje med flyktninger etter hvert også? Eventuelt mot urbefolkningene i blant annet Australia og USA? Anonymous poster hash: 306a7...793 1
maskineple Skrevet 1. juni 2015 #2 Skrevet 1. juni 2015 (endret) . Endret 2. juni 2015 av kjærligbåttur 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #3 Skrevet 1. juni 2015 Det foregår mye rart blant taterne fremdeles, det er f.eks vanlig å ta jentene ut av skolen når de er ferdig med 8-9 klasse. Det gjøres sånn at de flytter til et nytt sted og så melder de ikke opp ungene på skolen. De skal være hjemme og stelle hus sammen med mora si og forberede seg til å bli forlovet på tatervis mens de er en 16-19 år gamle. Anonymous poster hash: 460f8...815 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #4 Skrevet 1. juni 2015 Det foregår mye rart blant taterne fremdeles, det er f.eks vanlig å ta jentene ut av skolen når de er ferdig med 8-9 klasse. Det gjøres sånn at de flytter til et nytt sted og så melder de ikke opp ungene på skolen. De skal være hjemme og stelle hus sammen med mora si og forberede seg til å bli forlovet på tatervis mens de er en 16-19 år gamle. Anonymous poster hash: 460f8...815 Jepp. Og jentene må gifte seg etter at de blir seksuelt modne. Dette er for å beskytte familiens ære mot at jenta finner på "tull". Og det er foreldrene som bestemmer den utkårede. Så på mange måter går de skandinaviske romanifamiiliene æreskodeksen hos for eksempel norsk-pakistanerne en høy gang. Anonymous poster hash: 872d9...cf4 1
Gjest O.G. Skrevet 1. juni 2015 #5 Skrevet 1. juni 2015 Jepp. Og jentene må gifte seg etter at de blir seksuelt modne. Dette er for å beskytte familiens ære mot at jenta finner på "tull". Og det er foreldrene som bestemmer den utkårede. Så på mange måter går de skandinaviske romanifamiiliene æreskodeksen hos for eksempel norsk-pakistanerne en høy gang. Anonymous poster hash: 872d9...cf4 De bestemmer vel selv, men det blir lagt til rette for forhold med tater istedet for en buro, ja, (som er det de kaller oss da), sånn at de vet hvem ungene blir ilag med.
Gjest Cartman Skrevet 1. juni 2015 #6 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor skal det offentlige komme med en beklagelse til flyktningene? Er ikke vår feil at deres land ligger i ruiner. Det offentlige kan komme med en beklagelse til de eldre. De som bygde dette landet og fikk minstepensjon som takk for slitet.
Gjest O.G. Skrevet 1. juni 2015 #7 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor skal det offentlige komme med en beklagelse til flyktningene? Er ikke vår feil at deres land ligger i ruiner. Det offentlige kan komme med en beklagelse til de eldre. De som bygde dette landet og fikk minstepensjon som takk for slitet. Godt innlegg.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #8 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor skal det offentlige komme med en beklagelse til flyktningene? Er ikke vår feil at deres land ligger i ruiner. Det offentlige kan komme med en beklagelse til de eldre. De som bygde dette landet og fikk minstepensjon som takk for slitet. Se Margaret Ohlins dokumentar om "De andre" så forstår litt om å se ting utenfor din egen navle. Anonymous poster hash: 306a7...793 5
Mann 42 Skrevet 1. juni 2015 #9 Skrevet 1. juni 2015 Det er på høy tid at taterne får en beklagelse fra den norske stat og den norske kirke. De ble fratatt barna sine, de ble tvangsinnlagt i institusjoner, der ble satt i "omskoleringsleire" der de skulle lære å bli som oss. De ble lobotomert og sterilisert og samfunnet brukte i det hele tatt hele registeret for å knekke dem og kulturen deres. 6
Gjest Cartman Skrevet 1. juni 2015 #10 Skrevet 1. juni 2015 Se Margaret Ohlins dokumentar om "De andre" så forstår litt om å se ting utenfor din egen navle. Anonymous poster hash: 306a7...793 Hvorfor skal jeg se den dokumentaren? Skal den liksom opplyse meg om hvordan det er å være flyktning? Hvor synd det er på dem? At de er de eneste som lider i denne jævla verden? Jeg har ikke noe forhold til vietnamesiske båtflyktninger eller flyktninger fra diverse afrikanske land. De har valgt å flykte og våre myndigheter gjør så godt de kan. Problemet er ikke oss. Problemet er landene de kommer fra. Det er ikke vår skyld at Nord Vietnam var kommunistisk. Det er ikke vår skyld at Frankrike kolonialiserte Indo-Kina. Det er ikke vår skyld at Marokko er fattig og dårlig styrt. Hvorfor skal vi beklage noe som helst? Våre myndigheter har ikke skapt noen av disse katastrofene og har derfor heller ingenting å beklage. Flyktningene som har fått opphold i Norge bør heller takke den norske stat og de politikerne/byråkratene som talte deres sak.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #11 Skrevet 1. juni 2015 Det foregår mye rart blant taterne fremdeles, det er f.eks vanlig å ta jentene ut av skolen når de er ferdig med 8-9 klasse. Det gjøres sånn at de flytter til et nytt sted og så melder de ikke opp ungene på skolen. De skal være hjemme og stelle hus sammen med mora si og forberede seg til å bli forlovet på tatervis mens de er en 16-19 år gamle. Anonymous poster hash: 460f8...815 Så dette legitimerer altså den behandlingen som har foregått av disse menneskene? Les blant annet Mann42 sitt innlegg, evt google dette om du av en eller annen merkelig grunn ikke skulle stole på det han skriver. Anonymous poster hash: 306a7...793 1
Gjest Cartman Skrevet 1. juni 2015 #12 Skrevet 1. juni 2015 Det er på høy tid at taterne får en beklagelse fra den norske stat og den norske kirke. De ble fratatt barna sine, de ble tvangsinnlagt i institusjoner, der ble satt i "omskoleringsleire" der de skulle lære å bli som oss. De ble lobotomert og sterilisert og samfunnet brukte i det hele tatt hele registeret for å knekke dem og kulturen deres. Hva med Finnene i Finnmark? De ble mer eller mindre tvangsfornorsket. Hva med Sverige som tok Trøndelag i 1658 og sendte masse unge nordmenn til "øst-fronten". Beklagelser er ikke verdt en dritt. Det er handlinger som er verdt noe.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #13 Skrevet 1. juni 2015 Hvorfor skal jeg se den dokumentaren? Skal den liksom opplyse meg om hvordan det er å være flyktning? Hvor synd det er på dem? At de er de eneste som lider i denne jævla verden? Jeg har ikke noe forhold til vietnamesiske båtflyktninger eller flyktninger fra diverse afrikanske land. De har valgt å flykte og våre myndigheter gjør så godt de kan. Problemet er ikke oss. Problemet er landene de kommer fra. Det er ikke vår skyld at Nord Vietnam var kommunistisk. Det er ikke vår skyld at Frankrike kolonialiserte Indo-Kina. Det er ikke vår skyld at Marokko er fattig og dårlig styrt. Hvorfor skal vi beklage noe som helst? Våre myndigheter har ikke skapt noen av disse katastrofene og har derfor heller ingenting å beklage. Flyktningene som har fått opphold i Norge bør heller takke den norske stat og de politikerne/byråkratene som talte deres sak. Jeg snakket om en gang i fremtiden. Hvis vi kan behandle taterne slik vi har gjort - er det kanskje mulig at dette også etterhvert kan skje med flyktningene? Allerede er det jo avdekket at det er massegraver av flyktninger, hva blir det neste? At man lar de drukne med vilje? Kaster de på sjøen? En lov om å sterilisere dem? Tvangsinnleggelse på institusjoner og fengsler? Og ja, den dokumentaren opplyser iallfall de som er vanlige, oppegående medmennesker. Anonymous poster hash: 306a7...793
Gjest Bossa Nova Skrevet 1. juni 2015 #14 Skrevet 1. juni 2015 - Ja, de eldre fortjener en offentlig beklagelse, jeg har sett hvordan de har det på sykehjem. - Taterne fortjente beklagelsen. - Det er ikke vår skyld, men det er heller ikke flyktningene sin skyld at de har myndigheter som vanstyrer landet de kommer fra.
Gjest Cartman Skrevet 1. juni 2015 #15 Skrevet 1. juni 2015 Jeg snakket om en gang i fremtiden. Hvis vi kan behandle taterne slik vi har gjort - er det kanskje mulig at dette også etterhvert kan skje med flyktningene? Allerede er det jo avdekket at det er massegraver av flyktninger, hva blir det neste? At man lar de drukne med vilje? Kaster de på sjøen? En lov om å sterilisere dem? Tvangsinnleggelse på institusjoner og fengsler? Og ja, den dokumentaren opplyser iallfall de som er vanlige, oppegående medmennesker. Anonymous poster hash: 306a7...793 Igjen, problemet er ikke oss. Problemet er diktaturene disse menneskene kommer fra. Landene er overbefolket og noen få mennesker sitter på alle ressursene. Der har du problemet. Det er de menneskene som bør beklage, da det er de menneskene som er årsaken til flyktningproblematikken. Vi lar ingen drukne med vilje. Disse menneskene visste risikoen, men de tok den allikevel. Hvorfor? Fordi landene de kommer fra er lutfattige og utrygge. Hvorfor skal vesten få skurkestempelet hele tiden, mens arabiske diktatorer slipper billig unna.
Florence Skrevet 1. juni 2015 #16 Skrevet 1. juni 2015 http://www.nrk.no/norge/_-statens-politikk-mot-tatere-har-vaert-feilslatt-og-nedbrytende-1.12387816 Kanskje dette kommer til å skje med flyktninger etter hvert også? Eventuelt mot urbefolkningene i blant annet Australia og USA? Anonymous poster hash: 306a7...793 Urbefolkningen i Australia (Stolen Generation) fikk i 2008 en offisiell beklagelse av daværende statsminister Kevin Rudd.
Mann 42 Skrevet 1. juni 2015 #17 Skrevet 1. juni 2015 Hva med Finnene i Finnmark? De ble mer eller mindre tvangsfornorsket. Hva med Sverige som tok Trøndelag i 1658 og sendte masse unge nordmenn til "øst-fronten". Beklagelser er ikke verdt en dritt. Det er handlinger som er verdt noe. Du later til å mene at det ene utelukker det andre. Men mishandlingen av taterne var det våre foreldre og besteforeldre som stod for. Det er liksom litt ferskere enn drit som skjedde på 1700-tallet. Men du har selvsagt rett i at den norske stat har begått avskyelige overgrep mot mange minoritetsgrupper i sin streben etter å fornorske dem, Helt opp til ganske nylig. Samer, kvener og tatere har nok kjent på litt av det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #18 Skrevet 1. juni 2015 Igjen, problemet er ikke oss. Problemet er diktaturene disse menneskene kommer fra. Landene er overbefolket og noen få mennesker sitter på alle ressursene. Der har du problemet. Det er de menneskene som bør beklage, da det er de menneskene som er årsaken til flyktningproblematikken. Vi lar ingen drukne med vilje. Disse menneskene visste risikoen, men de tok den allikevel. Hvorfor? Fordi landene de kommer fra er lutfattige og utrygge. Hvorfor skal vesten få skurkestempelet hele tiden, mens arabiske diktatorer slipper billig unna. Er det disse menneskene sin feil at de ble født i disse landene og da? Du har tankegang som en 5-åring. "Det var ikke min skyld, derfor bryr jeg meg ikke." "Det skjedde ikke meg, flaks. Så da gidder jeg ikke bry meg". Anonymous poster hash: 306a7...793 2
Gjest Cartman Skrevet 1. juni 2015 #19 Skrevet 1. juni 2015 Er det disse menneskene sin feil at de ble født i disse landene og da? Du har tankegang som en 5-åring. "Det var ikke min skyld, derfor bryr jeg meg ikke." "Det skjedde ikke meg, flaks. Så da gidder jeg ikke bry meg". Anonymous poster hash: 306a7...793 Og du har tankegangen til en selvskader. Griner over all dritten i verden og bebreider deg selv for alt som skjer og har skjedd. Hvorfor skal vi beklage noe vi aldri har hatt noe med? Hvorfor skal jeg grine meg til søvn fordi noen drukner i Middelhavet? Jeg er opptatt av løsninger, ikke falsk medlidenhet og tåkeprat. Beklagelser er noe politikere driver med. En beklagelse fører ikke til noen endring. Det er kun handlinger som fører til endringer. Her ville det vært et regimeskifte og fødselskontroll. Marokkanere, Algeriere osv må selv ta ansvar for sin egen skjebne. På samme måte som Syrere, Egyptere og Libyere gjorde under den arabiske våren. Handlinger, handlinger, handlinger. Friheten er ikke gratis. Båtflyktningene flykter fra problemene.
Gjest Ferie Skrevet 1. juni 2015 #20 Skrevet 1. juni 2015 Kjempe bra at taterne får unnskyldning. Når skal den norske stat si unnskyld til jenter som ble tvangsgiftet og ufrivillig kjønnslemlestet?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå