Gå til innhold

Gjør sjeldent nummer to...


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe jeg kanskje bør gå til legen med. Men jeg tør ikke. Jeg vil ikke gjennomføre en undersøkelse, husker ikke hva det heter men den undersøkelse hvor de fører en slange oppi tarmen for å se. Her er en del detaljer!!

Jeg sliter med at jeg i løpet av en uke har avføring 1 eller 2 ganger. For fire dager siden tok jeg avføringspiller, de skal virke etter 6-12 timer men fungerte etter 3 timer på meg. Jeg var kjempe dårlig, hadde forferdelig mageknip og trodde jeg skulle kaste opp og fikk diarè. Etter 1 time var jeg tømt og det kom MYE. Dette er andre gangen jeg tar avføringspille i mitt liv, jeg er 22 år gammel. Disse problemene begynte for.. Kanskje 2 år siden.

Kostholdet mitt er dårlig, i løpet av en dag kan jeg spise for eksempel to pizzastykker (hjemmelaget, men ikke den sunne typen) med mye dressing, en skål potetgull, noen ruter sjokolade og mye vann om jeg er på jobb, mye cola zero om jeg er hjemme. På jobb kan jeg spise noen kavringer med smør, en skive eller to, dagens middag (risengrynsgrøt, pølsegrateng, en filet stekt fisk eller noe sånt). Er aldri store porsjoner jeg spiser av middagen som er på jobb. Kan noen dager spise forferdelig mye godteri og potetgull. Spiser sjeldent ordentlig middag.

Jeg kjente både i går og i dag at jeg må på do, men det kommer ingenting, jeg får det rett og slett ikke ut. Jeg har ikke merkverdig hard avføring, jeg har lest på nettet at avføringen skal se ut som mange små klumper sammen om den er hard, men jeg har normal avføring MEN det er vanskelig å få ut. En gang i blant har jeg diarè. Sliter ikke med magesmerter, kun litt kvalme noen ganger når jeg spiser ordentlig mat. Har noen få ganger smerter i korsryggen og er som oftest ganske vondt når jeg først skal gjøre nummer to. Har noen ganger sett at der er litt hvit slim i avføringen, vet at dette kan bety så mangt men at jeg har irritabel tarm overrasker meg ikke. Ser også noen ganger ut som om jeg ikke greier å fordøye maten skikkelig, kan noen ganger se hva jeg har spist.......

Noen som har tips til hva jeg kan spise for å få orden på dette? Vil ikke bli avhengig av å bruke avføringspiller.



Anonymous poster hash: 1f42d...158
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Få i deg fiber. Korn er bra i det daglige. Svisker er bra for å få fart på sakene når du kjenner du må på do og det ikke går.

Anonymous poster hash: f6e24...205

  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har normal avføring er det ikke noe galt i å kun gjøre sitt fornødne 2 ganger i uken. Jeg selv gjør det kun 2-3 ganger i uken.

Dersom du har abnormal avføring er det nok lurt i ta kontakt med lege samt ta litt tak i kostholdet ditt. Det sistnevnte bør du vel gjøre uansett.



Anonymous poster hash: eb4bb...46c
AnonymBruker
Skrevet

Det er også normalt at enkelte ting du inntar ikke blir fordøyd. Dette er vanlig med for eksempel mais.



Anonymous poster hash: eb4bb...46c
AnonymBruker
Skrevet

Det er ihvertfall slik at dersom du fortsetter med dette dårlige kostholdet vil mageproblemene dine bli verre.

Når det er sagt er det ikke alle som går på do hver dag, men dersom du spiser mye junk og drittmat ville jeg bli litt overrasket at det ikke kom så mye ut igjen. Du spiser ikke for lite?

Det er vel slik at man skal gå til lege når det er snakk om slim, så best å gjøre det. Utelukke kreft og den slags.



Anonymous poster hash: bd708...52a
AnonymBruker
Skrevet

Du har "unormal" avføring pga dårlig kosthold. Kom i gang med normale rutiner og godt inntak av fiber, proteiner og karbohydrater. Spis frokost, lunsj, middag og kvelds. Det er viktig at tarmene har noe å jobbe med for å unngå sykdom og kreft.

Forøvrig så gjør ikke jeg nr to mer enn hver 2-3 dag.



Anonymous poster hash: ba499...00f
AnonymBruker
Skrevet

Normalt sett ville jeg sagt gå til legen - det ansees som normalt å ha avføring mellom 3 ganger om dagen og 3 ganger i uken. 2 ganger i uken er litt lite, det ville vært ok om du hadde vært komfortabel med det, men det fungerer åpenbart ikke bra. Legen har kunnskap om medikamenter som kan hjelpe.

Men siden du ikke vil til legen bør du starte med å legge om kostholdet. Spis rutinemessig og sørg for å få i deg både næringsstoffer og fiber. Uten fiber blir tykktarmen svært misfornøyd. Regelmessig aktivitet/mosjon/trening er også bra for magen. Hjelper ikke det etter noen uker, dra til legen



Anonymous poster hash: 72aa5...946
AnonymBruker
Skrevet

Jeg driter hver eneste dag, selv om det ikke alltid kommer ut så sykt mye. Men noen ganger må jeg knipe øynene mine sammen, og når jeg er ferdig på do, kan jeg ha helt røde øyne. Vet noen hva det kan komme av? Ikke råd på pupillen liksom, men de årene rundt og på siden. ...

Anonymous poster hash: af906...817

AnonymBruker
Skrevet

Men ja. Et sunt kosthold er alfa Omega, med ditt kosthold kan du endte opp med masse sykdommer, så spis sunt og variert. Proteiner, fiber og grønt

Anonymous poster hash: af906...817

Skrevet

Jeg driter hver eneste dag, selv om det ikke alltid kommer ut så sykt mye. Men noen ganger må jeg knipe øynene mine sammen, og når jeg er ferdig på do, kan jeg ha helt røde øyne. Vet noen hva det kan komme av? Ikke råd på pupillen liksom, men de årene rundt og på siden. ...

Anonymous poster hash: af906...817

At du blir rød på øynene etter å ha knepet de sammen er vel ikke så uvanlig :) rødheten går vel bort etter en kort stund?

Skrevet

Du har et elendig kosthold! Få orden på det, så blir det nok fart i sakene. 

Skrevet

Kostholdet ditt er helt forferdelig.  Begynn å spis normal sunn mat så er jeg sikker på at du får orden på magen.  Kroppen din er ikke skapt til å leve på herdet fett og sukker alene.  

 

Ex:

 

Grove brødskiver med en frukt til frokost 

Knekkebrød eller salat lit lunsj

Poteter, grønnsaker og kjøtt til middag

Brød med omelett og mer frukt til kvelds.

 

Spis så ren og lite bearbeidet mat som mulig. Prøv å lage mat fra bunnen av.  Lag smoothie hvis du ønsker noe søtt, spis litt nøtter, fråts i jordbær, bringebær, blåbær. Unn deg litt snop i helgene, ikke hver dag.

 

Drikk melk, vann og litt juice.  Få i deg minst 1,5 liter væske

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det også bare rundt to ganger i uka. Ingen problemer med det.



Anonymous poster hash: 5cfff...f73
AnonymBruker
Skrevet

At du blir rød på øynene etter å ha knepet de sammen er vel ikke så uvanlig :) rødheten går vel bort etter en kort stund?

Jepp, det forsvinner etter en kort stund. Godt å vite at det ikke er uvalig da, har hele tiden trodd det var noe galt med meg. Ikke kan man snakke om dette temaet med andre heller :fnise:

Anonymous poster hash: af906...817

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...