Gå til innhold

Lite penger, tips til mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søken etter sommerjobb har vist seg lite fruktbar, så realiteten min nå er at jeg har 3000kr å leve på frem til jeg får stipend i august en gang, som vil si at jeg har ca 300kr uka. Jeg får sikkert noe penger av foreldrene mine, men jeg vil altså helst slippe å spørre de så langt det lar seg gjøre.

Planen så langt er å spise ut det jeg har i fryseren og skap, har ca middag til rundt en uke liggende der, og etter det i så stor grad som mulig spise vegetarisk. Bedre for miljøet, og bedre for lommeboka :) Jeg har også tenkt å bake egne brød/rundstykker.

Jeg har funnet en del oppskrifter, men trenger tips til flere! Det trenger ikke være vegetarisk heller, så lenge det er billig og relativt godt. Pluss hvis det kan fryses ned! Av erfaring vet jeg at jeg er temmelig lei 4. dagen med det samme til middag, haha.

Tilleggsspørsmål: kan man fryse ned ferske grønnsaker?

Er grønnsaker billigere på "innvandrerbutikker", og har de type brokkoli, blomkål osv?

Kan man fryse ned meieriprodukter som rømme, matyoghurt, crème fraîche o.l.?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå gjennom butikker og se etter nedprisede varer.

Middag basert på løk og hakkede tomater er rimelige. Spe på med bønner eller annet.

Fisk, som lyr og sei er rimelig.

Ferske grønnsakser som er kokt/delvis kokt kan fint fryses ned.

Jeg fryser det meste av middagsmaten, og har sålangt ikke opplevd noen problemer med det.

Anonymous poster hash: b446e...05d
AnonymBruker
Skrevet

Spis alt av grønnsakene. Bladene og den tykke stilken på blomkålen kan også spises, det samme med brokkolistilken og det grønne på purren.

Anonymous poster hash: 00f3a...2e1
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hm... 300 i uken er nesten umulig... men det jeg kan tipse med er havregrynsgrøt, ulike supper (se på prisen for de varierer veldig) en suppe kan bli mindre kjedelig hvis du har i løk, gullerøtter, litt skinke eller pølser. Du kan fordele en pølse pake utover flere middager, en gang i suppe en gang i en pytt i panne med poteter, gullerøtter, løk, og kanksje potetstappe en annen dag, ( poteter og potetstappe er også veldig billig synes jeg, hvertfall hvis du lager stappe med bare poteter, vann, litt smør løk og salt som er nesten like godt som med melk. Minestronesuppe burde være billig, first price pasta med boksetomater og grønsaker (de frosne grønsakene er forresten mye billigere), Bakt potet med mais og smør og ellers det du har rå til. Hvis du vil bruke kjøttdeig kan du spe den ut med raspede gullerøtter og løk i tomatsausen for at den skal holde til flere måltider. Veldig lurt å bake selv, jeg har ofte laget mye grove scones og det koster veldig lite å lage og er veldig lett også... :) Når det er sagt, tror jeg ikke foreldrene dine har noe i mot å gi deg litt penger. Du kan evt, låne hvis du synes det er lettere... :)
Hehe og et siste tips som kan være på grensen til utsleipt og kanskje ike til å anbefale... men det å gå på mye besøk kan lønne seg om du har lite penger...

Anonymous poster hash: fda1e...612
Skrevet

Kjøp stort av bønner, linser, mel, gryn, poteter/billige grønnsaker, olje, krydder - Spis havregrøt med feks solsikkekjerner til frokost. Følg med og kjøp inn og bruk grønnsaker som er på tilbud igjennom sommeren.

Lag en stor gryte med hjemmelaget tomatsaus som både kan brukes til pasta, pizza, suppe og alt mulig annet.

Ovnsbakt blomkål er både godt og billig. https://gronnehensikter.wordpress.com/2015/03/09/ovnsbakt-blomkal/samme fremgangsmåten kan du bruke på mange andre grønnsaker også. Ovnsbakt kål med løk og smør er overraskende godt; http://rivjernet.com/2014/09/28/braisert-kal-og-det-gode-andelsbondeliv/ jeg har prøvd med poteter også, og masse hvitløk - supergodt det også.

AnonymBruker
Skrevet

300 kr i uken er jo ikke ille. Jeg bruker vanligvis 250-300 kr i uken på mat. Jeg spiser godt og variert. Mye kjøtt (og det er jo dette som koster).

Anonymous poster hash: cf689...a2b
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å begynne med dumpster diving?

http://www.ba.no/nyheter/article5964889.ece

http://www.kristiansandavis.no/?id=815

https://naturviterne.wordpress.com/2013/06/11/jeg-spiser-soppel/

Dattera mi og kjæresten driver med dumpster diving, de har skap og skuffer fulle av god og dyr mat :).

I går hadde de lammekoteletter :). De studerer i København og dette hjelper virkelig på økonomien.

Nå har hun først tatt sykepleien og er i gang med jordmorutdannelse, og med en liten ekstrajobb og stipendet klarer de seg. 7 års studier og 40 tusen i studiegjeld er bra!

Anonymous poster hash: 9b988...40f
  • Liker 1
Skrevet

Takk for tips, folkens! :)

300 kr i uken er jo ikke ille. Jeg bruker vanligvis 250-300 kr i uken på mat. Jeg spiser godt og variert. Mye kjøtt (og det er jo dette som koster).

Anonymous poster hash: cf689...a2b

Og neida, 300kr skal jo egentlig gå fint, hvis det var bare mat det var snakk om, hehe. Vet at det kommer i alle fall en strømregning, også snuser jeg. Så må spinke og spare en del om det skal gå!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

-knekkebrød

-havregrøt(godt med eple og kanel)

-løksuppe

-lapskaus

-linser og bønner på boks

Anonymous poster hash: 10af1...e25
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å begynne med dumpster diving?

http://www.ba.no/nyheter/article5964889.ece

http://www.kristiansandavis.no/?id=815

https://naturviterne.wordpress.com/2013/06/11/jeg-spiser-soppel/

Dattera mi og kjæresten driver med dumpster diving, de har skap og skuffer fulle av god og dyr mat :).

I går hadde de lammekoteletter :). De studerer i København og dette hjelper virkelig på økonomien.

Nå har hun først tatt sykepleien og er i gang med jordmorutdannelse, og med en liten ekstrajobb og stipendet klarer de seg. 7 års studier og 40 tusen i studiegjeld er bra!

Anonymous poster hash: 9b988...40f

Men i jøsse navn, hvis hun har deltidsjobb, dumpster diver og 40.000 i gjeld, hva har hun brukt pengene på da?? Jeg hadde kun deltidsjobb, fikk ikke stipend, tok ikke opp lån, bodde bort ja, studerte 6 år OG hadde sparte opp tilstrekkelig med formue til å kjøpe leilighet da jeg var ferdig utdannet. Er leieprisene i Danmark så mye høyere enn i Norge da?

Anonymous poster hash: 052bf...389

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja det er billigere i innvandrer butikker,og du finner de samme typer grønsaker der som du finner på Rema :)

Anonymous poster hash: a01fa...e2f
AnonymBruker
Skrevet

Egg, løk, poteter osv er billige varer man får mye ut av.

Kjøp First Price eller noen av de andre billigmerkene så langt det går. Jeg sparer mye på det.

Jeg lever selv på et matbudsjett på 610,- for 2 uker på grunn av et meget stramt budsjett, så det går hvis du vil. Men du må planlegge nøye og utelukkende handle billige varer.

Anonymous poster hash: 39fab...c46
AnonymBruker
Skrevet

Ica har forresten 10 krones tilbud nå.Og de selger blandt annet ulike meltyper til kr 10.Tenke på til å bake brød/rundstykker.

Skrevet

Hiver meg på her, har heller ikke så mye å rutte med.

Frokosten min består alltid av havregrøt, med et eple skjært i biter og en neve (frosne) blåbær. Godt, sunt, og billig! Holder meg mett lenge også.

Bake brød og knekkebrød selv, frosne grønnsaker er billigere enn ferske og beholder mesteparten av næringsstoffene, bruke bønner og linser, ris og pastaretter, og mye supper. Jeg wok'er mye, er billig og smaker veldig godt, og kan lages med og uten kylling eller annet kjøtt. Jeg drar rundt omkring i byen til de forskjellige butikkene i tilbud, og bruker enkle baseprodukter som jeg heller smaksetter med spennende krydder. Kan fint lage indisk mat til en 100-lapp som så kan fryses ned og ha som middag i 4 dager. Mye spennende å gjøre! :)

Skrevet

Et tips jeg ser ikke har blitt nevnt enda er å være obs på matvarenes tilbudsavis, :Nikke: og å lage middagsplanene utfra hva de selger billig den uken. Kjøp tilbehør som er billig. Bruk mye basisvarer.

Dette er ikke for en lang periode, så bruk ris, poteter og pasta for det det er verdt.

De fleste grønnsaker kan fryses, men bor forvelles først (det kan du google deg frem til).

Dropp dyre vaner (dette vet du sikkert, vil bare nevne det). Kaffe lages hjemme, sørg for å alltid ha et eple eller noen gulrøtter i vesken så du slipper å kjøpe rask mat ute. Bytt ut brus med saft, eller dropp det helt. (TIPS! Jeg er avhengig av farris. Taffel selges for 9 kr for STOR flaske! Det tok jeg meg råd til da jeg var fattig student :fnise: )

Bruk mye havregryn. Du kan lage gode frokostlapper med egg, havegryn, litt sukker og mel. :Nikke:

Og hva enn du gjør: LES KILOPRIS!!! ALLTID KILOPRIS!!! Kjøp 9 kyllingfileter fra firstprice til 100 spenn, ikke 4 fra Prior til 70!

Kjøp nedprisete varer pga holdbarhet. Frys de ned til du ønsker å spise de.

Og sist men ikke minst... inviter deg selv på middag hos familie :Nikke:

• Liker 2
Skrevet

Litt off topic muligens siden dette er i tråden for mat og drikke, men..

Greit nok at det er lovlig seint å tråle nettet etter sommerjobb i juni, men har du virkelig ingen annen måte du kan få inn noen ekstra kroner på? På finn.no ligger det ute masse ledige "oppdrag" hvor det trengs hjelp med alt fra å sy gardiner og blåse ballonger til å klippe plen og plante tujahekker, eller kanskje du har noe du kan selge?

AnonymBruker
Skrevet

For litt livskvalitet oppi sparingen kan jeg anbefale å ta spørreundersøkelser hos meningstorget.no og ta ut belønning i iTunesgavekort :)

Anonymous poster hash: e01d9...3f2

• Liker 3
Skrevet

Ica har forresten 10 krones tilbud nå.Og de selger blandt annet ulike meltyper til kr 10.Tenke på til å bake brød/rundstykker.

Fader at jeg ikke så dette tidligere i dag.. Var nettopp på butikken og handlet mel til vanlig pris :( men usikker på om det i det hele tatt er en Ica i nærheten. 

Et tips jeg ser ikke har blitt nevnt enda er å være obs på matvarenes tilbudsavis, :Nikke:  og å lage middagsplanene utfra hva de selger billig den uken. Kjøp tilbehør som er billig. Bruk mye basisvarer.

Dette er ikke for en lang periode, så bruk ris, poteter og pasta for det det er verdt.

De fleste grønnsaker kan fryses, men bor forvelles først (det kan du google deg frem til).

Dropp dyre vaner (dette vet du sikkert, vil bare nevne det). Kaffe lages hjemme, sørg for å alltid ha et eple eller noen gulrøtter i vesken så du slipper å kjøpe rask mat ute. Bytt ut brus med saft, eller dropp det helt. (TIPS! Jeg er avhengig av farris. Taffel selges for 9 kr for STOR flaske! Det tok jeg meg råd til da jeg var fattig student :fnise: )

Bruk mye havregryn. Du kan lage gode frokostlapper med egg, havegryn, litt sukker og mel. :Nikke:

Og hva enn du gjør: LES KILOPRIS!!! ALLTID KILOPRIS!!! Kjøp 9 kyllingfileter fra firstprice til 100 spenn, ikke 4 fra Prior til 70!

Kjøp nedprisete varer pga holdbarhet. Frys de ned til du ønsker å spise de.

Og sist men ikke minst... inviter deg selv på middag hos familie :Nikke:

Bruker Mattilbud-appen aktivt fra før av, og handler utelukkende etter kilopris, så det er ikke noe problem :) Ellers takk for gode tips! Jeg bor dessverre en laang togtur/liten flytur unna familie, og alle vennene mine er studenter med like dårlig råd som meg, så å invitere seg selv bort på middag utgår :) Men godt tips det også! Kjæresten min gjør det mye, hehe.

Litt off topic muligens siden dette er i tråden for mat og drikke, men..

Greit nok at det er lovlig seint å tråle nettet etter sommerjobb i juni, men har du virkelig ingen annen måte du kan få inn noen ekstra kroner på? På finn.no ligger det ute masse ledige "oppdrag" hvor det trengs hjelp med alt fra å sy gardiner og blåse ballonger til å klippe plen og plante tujahekker, eller kanskje du har noe du kan selge?

Jeg har søkt jobber siden januar, ingen som vil ha meg.. Småjobber på Finn har jeg hørt litt negativt om, som at det koster opptil 30kr å "låse opp" en jobb og at det er sjeldent den som har lagt ut jobben svarer. Har ingenting jeg kan selge heller, er student og bor på 9 kvm, så det lille jeg har må/vil jeg nesten ha :) Ikke kjenner jeg noen her utenom studievenner heller, så utgår liksom å hjelpe kjentfolk også.

For litt livskvalitet oppi sparingen kan jeg anbefale å ta spørreundersøkelser hos meningstorget.no og ta ut belønning i iTunesgavekort :)

Anonymous poster hash: e01d9...3f2

Skjønte ikke helt hvordan det hjelper på livskvaliteten? Hva får man på iTunes, liksom? :P

AnonymBruker
Skrevet

Heng opp lapper og tilby deg å klippe plen, lufte hund, være barnevakt, vasking, matlaging til eldre?

(Du kan også velge å gjøre som en venninne for mange år siden. Gå på større cafeer og sett deg ned straks gjestene går og spis opp resten...)

Jeg synes pålegg er dyrt og liker ikke syltetøy. Egg er billig hvis du ikke velger økologisk.

Anonymous poster hash: 4b673...ac7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...