Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den siste tiden har kjøleskapet begynt å lukte. Det lukter i grunn død og fordervelse, men jeg aner ikke hvorfor!

Første gang jeg kjente noe til lukt, gikk jeg gjennom alt som var i skapet. Ingenting var utgått, ingenting hadde samme lukt. Lukta ble verre og verre. Jeg har hatt ute alt fra kjøleskapet, jeg har vaska godt, det lille som er av mat der er ny.

Etter vaskingen lukta det ingenting i om lag en time. Så kom lukta tilbake.

Og jeg vet ikke hvorfor!

Det er et ganske nytt kjøleskap, jeg leier bare her, men vet at de renoverte kjøkkenet her for et par år siden. Det er et lite hull ved bakveggen, ser ut til at vannet på bakveggen skal renne ut der. Jeg vaska så godt jeg kunne rundt og nedi, men har ikke tatt fram kjøleskapet og sjekke bak. Kan dette hullet ha sammenheng med lukta..?

Nå ler sikkert alle erfarne kvinner (og menn!) her inne av meg, men noen som kan hjelpe en stakkars student som har flyttet hjemmefra for første gang? :P

Anonymous poster hash: 29ebd...ef1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Moren min pleier å sette et lite glass med eddik inn i kjøleskapet et par dager når det lukter. Du kan jo prøve det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Moren min pleier å sette et lite glass med eddik inn i kjøleskapet et par dager når det lukter. Du kan jo prøve det?

Det skal jeg prøve!

Men tror du det fjerner kilden?

Siden jeg har vaska godt, og lukta forsvant men deretter kom tilbake mener jeg..

Skrevet

Sjekk det lille hullet som er nederst i veggen (innvendig). Det kan være tett av alt mulig skitt. Bruk en q-tips for å rense ut

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk det lille hullet som er nederst i veggen (innvendig). Det kan være tett av alt mulig skitt. Bruk en q-tips for å rense ut

Jeg trodde og at det kunne være tett, det så slik ut nemlig, men jeg prøve å stikke forsiktig i det, og det gikk helt fint. Men kanskje det er noe skitt der likevel?

Takk for tips!

Skrevet

Det skal jeg prøve!

Men tror du det fjerner kilden?

Siden jeg har vaska godt, og lukta forsvant men deretter kom tilbake mener jeg..

Jeg tror nok ikke det fjerner kilden, men det hjelper mot lukt. Noen ganger er det lukter som henger igjen. Men litt rart at det ble borte for så å komme igjen.

Tror nok du må satse på å rense bedre i hullet, ja.

Skrevet

Den siste tiden har kjøleskapet begynt å lukte. Det lukter i grunn død og fordervelse, men jeg aner ikke hvorfor!

Første gang jeg kjente noe til lukt, gikk jeg gjennom alt som var i skapet. Ingenting var utgått, ingenting hadde samme lukt. Lukta ble verre og verre. Jeg har hatt ute alt fra kjøleskapet, jeg har vaska godt, det lille som er av mat der er ny.

Etter vaskingen lukta det ingenting i om lag en time. Så kom lukta tilbake.

Og jeg vet ikke hvorfor!

Det er et ganske nytt kjøleskap, jeg leier bare her, men vet at de renoverte kjøkkenet her for et par år siden. Det er et lite hull ved bakveggen, ser ut til at vannet på bakveggen skal renne ut der. Jeg vaska så godt jeg kunne rundt og nedi, men har ikke tatt fram kjøleskapet og sjekke bak. Kan dette hullet ha sammenheng med lukta..?

Nå ler sikkert alle erfarne kvinner (og menn!) her inne av meg, men noen som kan hjelpe en stakkars student som har flyttet hjemmefra for første gang? :P

Godt tenkt! Avrenningsvannet går til en tank på baksiden. Vannet "skal" fordampe, men det kan bli stående og lukte død og jævel. Bruk gjerne en piperenser gjennom hullet også. Tipset om eddik er bra. Et glass eddik stående inne i kjøleskapet over natten skal fjerne lukt som henger igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Godt tenkt! Avrenningsvannet går til en tank på baksiden. Vannet "skal" fordampe, men det kan bli stående og lukte død og jævel. Bruk gjerne en piperenser gjennom hullet også. Tipset om eddik er bra. Et glass eddik stående inne i kjøleskapet over natten skal fjerne lukt som henger igjen.

Jeg tror nok ikke det fjerner kilden, men det hjelper mot lukt. Noen ganger er det lukter som henger igjen. Men litt rart at det ble borte for så å komme igjen.

Tror nok du må satse på å rense bedre i hullet, ja.

Da skal jeg fram med både eddik og q-tips, så kanskje hullet blir litt renere! Måtte bare sjekke innom der nå, det lukter virkelig ille. Så får jeg vente til de andre kommer hjem så vi får tatt fram skapet, så får jeg se om det er en tank der som trenger hjelp :)

Tusen takk for all hjelp! :)

AnonymBruker
Skrevet

Dra kjøleskapet frem.

Det kan ligge mugg bak på motoren hvor avrimingsvannet renner ned for å fordampe, under normale forhold. Noe gan ha gått galt i prosessen....

Anonymous poster hash: 80bd5...eee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vask godt med vann med bittelitt salmiakk og vask over etterpå med såpevann.

Sett inn en skål eller to med pose-kaffi og la det stå slik til lukten er borte.

Kan også være smart å rydde ut av kjøleskapet på forhånd og skru det helt av /avtine det. La døren stå oppe etter vask så det får luftet seg godt 😊

Anonymous poster hash: 42a6e...5f0

Skrevet

Vasking med eddikvann pleier å fungere for meg. Det er viktig å vaske god i alle kroker og hulrom. Stinker det ille, kan du også vaske en gang med Zalo før du bruker eddik. Det er selvsagt også viktig å kaste matvarer som har begynt å lukte. Overmodne kålgrønnsaker (hodekål, blomkål, brokkoli) er en gjenganger hos meg hvis det lukter vondt i kjøleskapet.

Skrevet

Hjalp noen av rådene?

• 2 måneder senere...
Skrevet

Dra kjøleskapet frem.

Det kan ligge mugg bak på motoren hvor avrimingsvannet renner ned for å fordampe, under normale forhold. Noe gan ha gått galt i prosessen....

Anonymous poster hash: 80bd5...eee

Drar opp denne jeg... På kjøleskapet mitt bak den "rista" så ligger vannet i en slags "hylle"... Hvordan i all vreden får jeg tømt den nå den er bak "risten"?

Anonymous poster hash: 3e085...9d7

Skrevet

Drar opp denne jeg... På kjøleskapet mitt bak den "rista" så ligger vannet i en slags "hylle"... Hvordan i all vreden får jeg tømt den nå den er bak "risten"?

Det er ikke meningen å tømme den. Som AB forklarer skal varmen fra kompressoren fordampe dette kondensvannet.

Skrevet

Det er ikke meningen å tømme den. Som AB forklarer skal varmen fra kompressoren fordampe dette kondensvannet.

Men det stinker noe helt forjævlig.. Noe må jeg jo gjøre? Frostår ikke helt dette jeg... På alle mine andre kjøleskap så har vannet rent ned i boksen og så har jeg kunnet tømme den og vaske den... Men her har det bare samlet seg på "hyllekanten" og ingenting nede i boksen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...