Gå til innhold

Trygt å kysse noen med herpes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lite peiling på det med herpes, vet bare at jeg er utrolig redd for å få det.

Spørsmålet mitt er om man kan få herpes om man kysser en person som har det, men ikke har herpes utbrudd da man kysser?

Eller får man herpes uansett, om den personen ikke har herpes utbrudd akkurat da?

Merkes det godt om en person har herpes? Altså da man har herpes utbrudd?



Anonymous poster hash: 0aa97...917
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at 80% av oss faktisk er smittet med herpesviruset, men at ikke alle får utbrudd. Noen får aldri.

Dette er selvfølgelig den herpestypen som kommer som munnsår på leppene, ikke den som kommer på kjønnet.

Men herpes smittes kun ved utbrudd.

Tanta mi fikk herpes type2 (seskuell smitte) i ungdomstiden og får utbrudd så sjeldent som hvert 5-6 år. Dette er jo i skrittet da, men hun er godt opplært på alle herpestyper og hun har aldri smittet videre. Så det er bare å kysse :) Om det er utbrudd er jo det ganske synlig, og smertefullt for den det gjelder, så du behøvee ikke å være redd. Mye mulig så har du viruset i kroppen fra før av også.

Anonymous poster hash: 91219...929

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at 80% av oss faktisk er smittet med herpesviruset, men at ikke alle får utbrudd. Noen får aldri.

Dette er selvfølgelig den herpestypen som kommer som munnsår på leppene, ikke den som kommer på kjønnet.

Men herpes smittes kun ved utbrudd.

Tanta mi fikk herpes type2 (seskuell smitte) i ungdomstiden og får utbrudd så sjeldent som hvert 5-6 år. Dette er jo i skrittet da, men hun er godt opplært på alle herpestyper og hun har aldri smittet videre. Så det er bare å kysse :) Om det er utbrudd er jo det ganske synlig, og smertefullt for den det gjelder, så du behøvee ikke å være redd. Mye mulig så har du viruset i kroppen fra før av også.

Anonymous poster hash: 91219...929

Oi det trodde jeg ikke.

Jeg kjenner ei som har det, hun må smøre på seg kremer hele tiden, og det er kjipt om man pluselig får slikt å har utbrudd flere ganger i året tenker jeg :P

Så vil helst unngå dette :)

Men betryggende det du sier der :) Takk for svar!:)

Anonymous poster hash: 0aa97...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til dere som har herpes. Da dere har utbrudd, er dere obs på å ikke kysse andre eller passe på å ikke smitte videre eller er det ingen big deal?

Og er det noe man tydelig finner ut at man har om man har det?

Ble litt masse spørsmål her haha :) Bare nysgjerrig.



Anonymous poster hash: 0aa97...917
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge personen ikke har utbrudd skal det ikke smitte. Jeg har hatt det 2 ganger, dette er mange år siden og ikke fått det siden, jeg har likevel delt drikke osv med folk som har herpes men ikke hadd utbrudd akkurat da. Siden jeg har det selv på en måte så er jeg ikke redd for å få det heller. Men de fleste har det, det er bare at ikke alle får utbrudd. Noe som kan være tilfellet mitt da sist gang var for 5-6 år siden

Anonymous poster hash: 2ccb6...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan smitte utenom utbrudd også! Ble selv smittet av min kjæreste da jeg kysset han uten utbrudd!!



Anonymous poster hash: 0aa22...53d
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vet GODT om du har det ja. Første gangen visste jeg det ikke og jeg fikk tidenes negerleppe som endelig ble mindre etter jeg fikk tak i salven. Det klør og man får masse små prikker på området. Og ja, er man omtenksom så prøver man å unngå å smitte andre

Anonymous poster hash: 2ccb6...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan smitte utenom utbrudd også! Ble selv smittet av min kjæreste da jeg kysset han uten utbrudd!!

Anonymous poster hash: 0aa22...53d

Hm, da må jo nesten alle ha herpes da? Siden det ikke er noe man kan kurere, og folk kysser jo hele tiden, deler drikke osv.

Anonymous poster hash: 0aa97...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan smitte, men som oftest ikke. Så du var nok uheldig der ja

Anonymous poster hash: 2ccb6...27c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har herpes på leppene, og de gangene jeg har utbrudd unngår jeg å kysse noen lenge før blemma er synlig, og til lenge etter at det er borte. Som jeg har forstått det, så er ikke herpessåret smittsomt mer når det har sluttet å væske, altså når det har tørket ut, men jeg tar ikke det for god fisk.

Er som det en over her sier, omtrent 80% har viruset i seg. Noen får ikke utbrudd, noen får en liten blemme av og til, mens andre får store sår flere ganger i året og er virkelig plaget.

Anonymous poster hash: 442eb...55a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser man at andre har utbrudd? I form av blemmer rundt munnen?

Lurer på det samme.

Er det alltid slikt at blemmene er synlig slik at man kan se dem, eller kan det være et bittelite sår som nesten er usynlig?

Anonymous poster hash: 648f3...34c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser man at andre har utbrudd? I form av blemmer rundt munnen?

Ja, det er munnsår. Men vær obs. Alle munnsår UTENOM et slikt sår i munnviken er herpes. Såret i munnviken er ikke et virus og er ikke smittsomt. Jeg har dette såret flere ganger i året fordi jeg har dårlig immunforsvar, og folk med jernmangel eller b12-mangel får også slikt sår av og til. 

 

Husker jeg så en jente på en fest som var interessert i en gutt. Jenta hadde herpesutbrudd på overleppa, men sa til fyren "det er ikke herpes altså! Det er bare munnsår". Det er det samme, og heldigvis var ikke fyren borti henne slik at han ble smittet ihvertfall.

Anonymous poster hash: 9d4ba...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er munnsår. Men vær obs. Alle munnsår UTENOM et slikt sår i munnviken er herpes. Såret i munnviken er ikke et virus og er ikke smittsomt. Jeg har dette såret flere ganger i året fordi jeg har dårlig immunforsvar, og folk med jernmangel eller b12-mangel får også slikt sår av og til.

Husker jeg så en jente på en fest som var interessert i en gutt. Jenta hadde herpesutbrudd på overleppa, men sa til fyren "det er ikke herpes altså! Det er bare munnsår". Det er det samme, og heldigvis var ikke fyren borti henne slik at han ble smittet ihvertfall.

Anonymous poster hash: 9d4ba...558

Tuller du? Jeg skal passe på å ikke dele spytt med noen som har herpes eller munnsår. Så jeg er på den sikre siden. Vil ikke lide fordi en tulling lyver til meg på fest. Men takk for råd, skal ta det med meg ☺👍

Tenker det er like greit å ta avstand fra munnsår også, er ikke alltid man ser forskjell på munnsår og herpes i fylla 😂🍻 Så da får jeg råde hjernen min å ta avstand fra alt sånt, slik at jeg er trygg. 😋

Endret av Trampe23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du? Jeg skal passe på å ikke dele spytt med noen som har herpes eller munnsår. Så jeg er på den sikre siden. Vil ikke lide fordi en tulling lyver til meg på fest. Men takk for råd, skal ta det med meg ☺

Men du blir sannsynligvis smittet selv om personen ikke har utbrudd og du kysser mye på denne personen. Husk at 80% har herpes type 1. Det er forøvrig ikke farlig å ha det (utenom herpes-viruset HIV, men det er jo ikke det samme som herpes type 1) og du har det sannsynligvis selv allerede. 

Anonymous poster hash: 9d4ba...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du blir sannsynligvis smittet selv om personen ikke har utbrudd og du kysser mye på denne personen. Husk at 80% har herpes type 1. Det er forøvrig ikke farlig å ha det (utenom herpes-viruset HIV, men det er jo ikke det samme som herpes type 1) og du har det sannsynligvis selv allerede.

Anonymous poster hash: 9d4ba...558

Tuller du? Whaaaaaaattttt?!?!?! 😨😨😨

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde et utbrudd en gang for 10 år siden, men INNI munnen. vondt og vanskelig å både spise og prate. Dette skjedde naturligvis rett før jul, så mista smaksløkene kan man si. Har ikke hatt ubrudd hverken før eller etter. Fikk jo litt sjokk da legen sa det var herpes, men hørte aldri noe om at jeg måtte holde meg unna kyssing og sånt, men kjæresten holdt seg unna den gang av naturlige grunner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google is your friend.

Mest sannsynligvis har ts allerede viruset i kroppen, da det vanligvis er symptomfri fått som barn.

 

 

Most people get HSV-1 (herpes simplex type 1) as an infant or child. This virus can be spread by skin-to-skin contact with an adult who carries the virus. An adult does not have to have sores to spread the virus.

 

A person usually gets HSV-2 (herpes simplex type 2) through sexual contact. About 20% of sexually active adults in the United States carry HSV-2. Some people are more likely to get HSV-2. These people:

  • Are female.
  • Have had many sex partners.
  • Had sex for the first time at a young age.
  • Have (or had) another sexually transmitted infection.
  • Have a weakened immune system due to a disease or medicine.

Herpes simplex viruses spread from person to person through close contact. You can get a herpes simplex virus from touching a herpes sore. Most people, however, get herpes simplex from an infected person who does not have sores. Doctors call this “asymptomatic viral shedding.”

 

A person with HSV-1 (herpes simplex type 1) can pass it to someone else by:

  • Kissing.
  • Touching the person’s skin, such as pinching a child’s cheek.
  • Sharing objects such as silverware, lip balm, or a razor.

Once a person becomes infected with a herpes virus, the virus never leaves the body. After the first outbreak, the virus moves from the skin cells to nerve cells. The virus stays in the nerve cells forever. But it usually just stays there. In this stage, the virus is said to be dormant, or asleep. But it can become active again.

Some things that can trigger (wake up) the virus are:
 

  • Stress.
  • Illness.
  • Fever.
  • Sun exposure.
  • Menstrual periods.
  • Surgery.

https://www.aad.org/dermatology-a-to-z/diseases-and-treatments/e---h/herpes-simplex/who-gets-causes

 

Many people who get the virus that causes herpes never see or feel anything. If signs (what you see) or symptoms (what you feel) occur, a person may experience:

  • Tingling, itching, or burning: Before the blisters appear, the skin may tingle, itch, or burn for a day or so.
  • Sores: One or more painful, fluid-filled blisters may appear. Blisters break open and often ooze fluid and form a crust, before healing. The first time sores appear, they will show up between 2 and 20 days after a person has contact with an infected person. The sores can last from 7 to 10 days. Where the sores appear often varies with type:
    • Oral herpes (HSV-1): Most blisters appear on the lips or around the mouth. Sometimes blisters form on the face or on the tongue. Although these are the most common places to find oral herpes, the sores can appear anywhere on the skin.
       
    • Genital herpes (HSV-2): Sores typically occur on the penis, vagina, buttocks, or anus. Women can have sores inside the vagina. Like oral herpes, these sores can appear anywhere on the skin.
       
  • Flu-like symptoms. Fever, muscle aches, or swollen lymph nodes (glands) in the neck (oral herpes) or groin (genital herpes) are possible.
     
  • Problems urinating. People (most often women) with genital herpes may have trouble urinating or have a burning feeling while urinating.
     
  • An eye infection (herpes keratitis). Sometimes the herpes simplex virus can spread to one or both eyes. If this happens, you can have pain, light sensitivity, discharge, and a gritty feeling in the eye. Without prompt treatment, scarring of the eye may result. Scarring can lead to cloudy vision and even loss of vision.

 

Oral herpes (herpes simplex type 1)
If you have sores on your face:

  • Do not kiss anyone.
  • Do not have oral sex.
  • Do not share items such as silverware, cups, towels, and lip balms.

If you have tingling, burning, itching, or tenderness where you had a herpes sore, keep that area of your body away from others.

You can prevent spreading the sores to other parts of your body by:

  • Washing your hands after touching a cold sore.
  • Using a cotton-tip swab to apply herpes medicine to a cold sore also helps.

 



Anonymous poster hash: c5310...c76
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuller du? Whaaaaaaattttt?!?!?!

De aller fleste av disse 80% med herpes type 1 har fått det som barn. Hvis du lurer kan du ta blodprøve hos legen for å se etter antistoffer mot herpes type 1 og 2. 

Anonymous poster hash: 9d4ba...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du blir sannsynligvis smittet selv om personen ikke har utbrudd og du kysser mye på denne personen. Husk at 80% har herpes type 1. Det er forøvrig ikke farlig å ha det (utenom herpes-viruset HIV, men det er jo ikke det samme som herpes type 1) og du har det sannsynligvis selv allerede.

Anonymous poster hash: 9d4ba...558

HIV? Nå blander du vel?? Du trenger ikke gjøre TS redd!

Anonymous poster hash: a719b...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...