Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Over alt der romfolk oppholder seg, eller har oppholdt seg tidligere, ligger det igjen digre hauger med både søppel og avføring over det hele. Om det finnes et toalett i nærheten av der de har oppholdt seg, så er dette garantert helt rasert og innklint med dritt for lenge siden. Når de har herpa i stykker toalettet, så begynner de å gjøre fra seg i samme rom som de sover og spiser i. Søppel og avføring ligger strødd om hverandre.

Greit nok, så er nok mange av dem fattige folk fra dårlig kår. Men til tross for denne bakgrunnen, så burde de vel være i stand til å rydde opp etter seg likevel.? Hvor vanskelig kan det være å bare grave et dritehull i bakken eller i skogen, for så å spa det igjen når de forlater stedet? Det koster heller ingenting å raske med seg søppelet og feie gulvet litt. Hvorfor roter de så voldsomt i det hele tatt? Nei, fattigdom alene kan ikke forklare denne adferden, for det koster jo ingenting å rydde litt opp etter seg.

Hvilke tanker har dere andre gjort dere når det gjelder romfolkets oppførsel?.

Anonymous poster hash: 2ef13...9df

Endret av Raven Emerald
  • Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fristende å svare: Maslows behovspyramide?

Anerkjennelse/selvrespekt er jo ganske langt oppe mot toppen..

(Vet ikke om det med å drite og forsøple i eget reir egentlig har med anerkjennelse å gjøre, men... der jeg føler det passer best).

Anonymous poster hash: 97ceb...694
  • Liker 2
Skrevet

Man må se det i et større perspektiv for å få litt mer forståelse for hvorfor de lever slik. Jeg har vært i tre forskjellige sigøynerlandsbyer og sett hvordan de lever der. Skrot overalt, søppel overalt, avføring over alt. De er støtt ut fra resten av samfunnet, og lever dermed i en slags gettotilværelse. Får ikke jobber, barna får ikke gå på skole osv.

I Norge er mange opptatt av å ha den riktige designlampen og Kähler-vase. Man må ha "riktig" merke på skolesekken, og spise "riktig" mat.

På den andre siden har vi sigøynerne som kjemper hver dag for å overleve. Uten inntekt, skolegang og kunnskap.

Det er ikke noe riv ruskende galt med disse folka. Det er fristende å si at det er noe riv ruskende galt med hvordan sånne som deg tenker! Men det er heller ikke riktig.

For på samme måte som de mangler kunnskap om hvordan nordmenn mener det er rett å leve, mangler du kunnskap som kan forklare noe av deres levemåte.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Man må se det i et større perspektiv for å få litt mer forståelse for hvorfor de lever slik. Jeg har vært i tre forskjellige sigøynerlandsbyer og sett hvordan de lever der. Skrot overalt, søppel overalt, avføring over alt. De er støtt ut fra resten av samfunnet, og lever dermed i en slags gettotilværelse. Får ikke jobber, barna får ikke gå på skole osv.

I Norge er mange opptatt av å ha den riktige designlampen og Kähler-vase. Man må ha "riktig" merke på skolesekken, og spise "riktig" mat.

På den andre siden har vi sigøynerne som kjemper hver dag for å overleve. Uten inntekt, skolegang og kunnskap.

Det er ikke noe riv ruskende galt med disse folka. Det er fristende å si at det er noe riv ruskende galt med hvordan sånne som deg tenker! Men det er heller ikke riktig.

For på samme måte som de mangler kunnskap om hvordan nordmenn mener det er rett å leve, mangler du kunnskap som kan forklare noe av deres levemåte.

Her bommer du litt med svaret ditt. Det har ike noe med hvordan nordmenn mener det er rett å leve.

Selv i afrika hvor folk bor i kubæsjhytter, har de egne områder de gjør sitt fornødne. For ikke snakke om i jungelen. Det eneste folkeslaget jeg vet om som driter i sin egen seng, er sigøynere. Det handler nok mer om selvrespekt en om at de er utstøtt av samfunnet. -Men driting i egen hage tilfører jo at de blir utstøtt da.

Anonymous poster hash: ae9b4...6a2

• Liker 27
Skrevet

Det er likevel rart at tom. i flyktningeleirer ser det ut som om de er mer reinslige enn det romfolk er, på tross av at de har enda færre ressurser.

• Liker 9
Gjest Castielz
Skrevet

De prøvde å slå opp en ulovlig leir på utmarka hos min far, han ba dem pelle seg vekk.
De nektet selvsagt, så da kjørte han og 3 andre naboer ett par kubikk med ku-/høns- og grisesdritt på dem.
De flyttet seg raskt da.

Gjest Walden
Skrevet

Ironisk nok så er romkulturen veldig renslig. De har renslighetsprinsipper som er helt drøye, og det er ironisk nok derfor ting blir så grisete. Husk at de ofte bor flere titalls mennesker i samme hus og kanskje enda flere på campingplasser. I romkulturen så er det veldig mye skam knyttet til både sex, avføring og kropp. En ung jente kan f.eks ikke drite på samme dass som en mann, og omvendt. Så når man bare har en dass da..ja, da må noen nødvendigvis ty til buskaset, eller rommet ved siden av om det er kaldt ute.

Dessuten er deres kultur milevis unna vår, og det er klart det byr på konflikt når kulturer mikses. For suksessfull integrering og multikultur så kreves det at én kultur absorberer en annen. Vi stiller ingen krav, derfor absorberes ingen, som f.eks i USA, hvor man til tross for at anglosaxere kun står for 20% av befolkningen så er det den kulturen som er regjerende - hovedsakelig. Selv der er det store problemer med segregering og rasisme.

Kan også legge til at romfolkene som er i Norge er ganske velstående i Romania. Fattige romfolk har ikke evne og ressurser til å ta seg til Norge. De hugger ned skoger og plukker opp alle bærene. Har en venn som opprinnelig er fra Romania, og han er sjokkert. Han skjønte ikke at vi ikke skjønte at romfolkene her er rikinger i Romania. Han lo faktisk spontant da jeg sa jøss.

• Liker 2
Gjest Walden
Skrevet (endret)

Her er foresten en god analyse med referanser til forskning av romfolk og lav IQ

http://drjamesthompson.blogspot.no/2014/11/gypsy-intelligence.html

Men som én kommenterer;

As an evolutionary psychologist, I should point out that - despite the poor health and low life expectancy of Roma - in biological terms they are wildly successful in modern societies; massively out-reproducing their host populations and expanding as a proportion of the population."

Endret av Walden
Skrevet (endret)

.

Endret av kjærligbåttur
Gjest Walden
Skrevet

Anbefaler filmen "idiocracy" som antakelig er en dokumentar.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har også fundert på det der med forsøpling og renslighet. Hvorfor ikke lage en latrine, grave det ned eller bruke en bøtte f.eks.? Tror faktisk at mange flere ville hatt sympati med dem om det ikke var så mye svineri forbundet med dem.

Som båtsaken i vinter. Jeg har full forståelse for at folk som lever ute i -10 vil søke tilflukt fra kulden i en båt, men HVORFOR smøre inn hele båten i dritt og dekke den med søppel?

Anonymous poster hash: e02f4...fe1

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Har også fundert på det der med forsøpling og renslighet. Hvorfor ikke lage en latrine, grave det ned eller bruke en bøtte f.eks.? Tror faktisk at mange flere ville hatt sympati med dem om det ikke var så mye svineri forbundet med dem.

Som båtsaken i vinter. Jeg har full forståelse for at folk som lever ute i -10 vil søke tilflukt fra kulden i en båt, men HVORFOR smøre inn hele båten i dritt og dekke den med søppel?

Anonymous poster hash: e02f4...fe1

Fordi det ikke er deres båt. Jeg kan vanskelig tenke meg at sigøynerpalassene i hjemlandet er tilgriset på samme vis. De eier de jo.

Anonymous poster hash: 16f87...c48

• Liker 2
Skrevet

Jeg er stuck på sosiale behov, og kommer ikke lenger, kan tenke meg at romfolk er veldig langt nede i pyramiden.

Meeen så har du jo andre fattige fra andre land + andre uteliggere som er Vestlige ,de oppfører seg ikke slik.

img_maslows.jpg

Romfolk i Norge har både vann, mat, søvn, beskyttelse, sikkerhet og tilhørighet så de er langt fra på bunnen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også at lav IQ må ha noe med saken å gjøre her, samtidig som dette er en forferdelig ukultur som har grodd fast i denne folkegruppen. Og så finnes det i tillegg en massiv uvilje hos sigøynere mot å integrere seg i samfunnet.

Man kan faktisk se noe av den samme adferden hos enkelte mennesker her hjemme, f.eks. blant noen psykisk utviklingshemmede som bor alene, og rusmisbrukere. Mange av disse har jo ingen boevne overhodet, og selv om de sjelden griser like mye som romfolket gjør, så er den samme tendensen å finne i disse gruppene. Jeg ville derfor ikke ha blitt overrasket dersom det i tillegg eksisterer mye rusbruk blant romfolket.

Dette er nok et ganske sammensatt problem som det ikke finnes bare ett svar på. Men jeg kommer uansett aldri noen sinne til å forstå at noen frivillig velger å leve livet sitt i en stinkende haug med avføring og søppel. At de blir utstøtt, har jeg imidlertid ikke noen problemer med å forstå. De fleste vil ikke ha noe å gjøre med folk som stjeler, forsøpler og driter over alt, og som ikke respekterer andres eiendom og som nekter å integrere seg.

• Liker 7
Skrevet

Jeg forstår det bare ikke. Hvordan kan det ha noe med kultur eller fattigdom å gjøre? Alle mennesker trenger mat og søvn. Og man skulle tro at alle mennesker synes lukten av urin og avføring var ubehagelig, og derfor unnlot å oppholde seg på samme sted som "toalettet", om man hadde muligheten.

En annen ting jeg undrer meg over, er at om de har valget mellom å sove og bo i avføring og søppel, eller et rent område, velger de førstnevnte. Selvom det ikke koster noe ekstra verken tid, penger eller energi. Jeg kunne forstått om det var milevis å gå til nærmeste toalett, om de ikke var opplært til å bruke toalettet, om de ikke hadde noe valg osv. Men de har fått opplæring, toaletter og tilrettelegging gang på gang, alikevel VELGER de å leve i søppel og avføring! Jeg bare forstår ikke! De er ikke likegyldige (det hadde vært enklere å forstå) - men de foretrekker dette!

(Jeg får bare beklage. Jeg har ikke noe imot folkeslag/ grupper eller raser vanligvis, men når det gjelder romfolk er jeg faktisk rasist. Jeg skammer meg, og har prøvd å gjøre noe med det men jeg får det ikke til. Det er bare å slette innlegget om det er for støtende)

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

De prøvde å slå opp en ulovlig leir på utmarka hos min far, han ba dem pelle seg vekk.

De nektet selvsagt, så da kjørte han og 3 andre naboer ett par kubikk med ku-/høns- og grisesdritt på dem.

De flyttet seg raskt da.

He he :) Hadde de tømt et par kubikk med menneskedritt på dem, så hadde de vel aldri flyttet seg. Romfolket elsker jo avføring fra mennesker. :sjarmor:

• Liker 6
Skrevet

Tråden er ryddet for rasisme, link til rasistisk nettsted, og svar til dette.

Raven Emerald, mod.

• Liker 1
Gjest Herr Heftig
Skrevet

Fordi de ikke har toalett.

AnonymBruker
Skrevet

Fordi de ikke har toalett.

Mange steder har de tilgang til toalett, jo. I en romleir i Bergen var det store problemer med avføring og søppel, så kommunnen satte opp en sånn festivaldo til dem. Det eneste de brukte den til var å drite OPPÅ dolokket. 

De driter også innendørs like ved der de sover og lager mat. De prøver ikke å samle det et sted i et lite brukt rom i huset f.eks. Men de setter seg ned og driter der de er. 

I leirene ute skulle man jo tro de dreit i busker et stykke unna leiren, men nei. Samme tendensen der: driter rundt om i leiren. 

Anonymous poster hash: e6b2c...efc

• Liker 7
Skrevet

Mange steder har de tilgang til toalett, jo. I en romleir i Bergen var det store problemer med avføring og søppel, så kommunnen satte opp en sånn festivaldo til dem. Det eneste de brukte den til var å drite OPPÅ dolokket. 

De driter også innendørs like ved der de sover og lager mat. De prøver ikke å samle det et sted i et lite brukt rom i huset f.eks. Men de setter seg ned og driter der de er. 

I leirene ute skulle man jo tro de dreit i busker et stykke unna leiren, men nei. Samme tendensen der: driter rundt om i leiren. 

Anonymous poster hash: e6b2c...efc

Det er utrolig merkelig. Til og med dyr driter ikke der de sover!

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...