AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #21 Skrevet 31. mai 2015 Dette forumet her er meget vanskelig å stille spørsmål i. Det er veldig ofte synsing, fordommer og "sleivlesning". Anonymous poster hash: 9bdec...905
Rotemor Skrevet 31. mai 2015 #22 Skrevet 31. mai 2015 Ok, ser nå at du er TS og mulig frykter om far kan sette inn pengene direkte på barnas konto. Vel, det kan han ikke uten privat avtale dere imellom. Dette all den tid du har hovedomsorgen Beklager, misforstod HI fullstendig. Lei meg for det!!! Dersom dette er tilfelle regnes ikke bidraget som utbetalt dersom far betaler barnet direkte uten samtykke. Det er ingenting som hindrer far i å gi penger til barnet, men de har ingenting medbidrag å gjøre. Løsningen her vil da være å søke via NAV samt inkludere den eventuelle tiden far har betalt barnet. Og: dersom dette er tilfelle så kunne det vært tydeligere HI. Det er nye tråder hver dag med stemødre som ikke vil bidra økonomisk, eller som blander seg inn der de ikke skal etc. Egne fordommer ligger klart høyt i overflaten etter hun som skal gifte seg og som ikke synes mannen skal ha eller betale for barnet sitt en periode fordi hun ønsker bedre råd selv... Iallefall beklager jeg der jeg har tatt feil i denne tråden.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #23 Skrevet 31. mai 2015 Dette forumet her er meget vanskelig å stille spørsmål i. Det er veldig ofte synsing, fordommer og "sleivlesning". Anonymous poster hash: 9bdec...905 Så vær litt smartere enn å skrive om bidrag i tredjeperson!!!Anonymous poster hash: 26aca...191 7
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 31. mai 2015 #24 Skrevet 31. mai 2015 (endret) Foreldrene har en privat bidragsavtale hvor far setter inn penger på mors konto hver mnd. Kan far sette inn pengene på barnets konto i stedet for på mors? Omformulering; er dette "lovlig"?Anonymous poster hash: 9bdec...905 Dere kan avtale mellom dere og lage en sånn avtale, men uten samtykke fra den med hovedomsorgen er det ikke lovlig og det kan bli bidragsgjeld osv. Barnebidraget skal gå til forsørgelse av barnet og den som har hovedansvaret har full rett på bidraget så lenge annet ikke er avtalt. Hvis den med hovedansvaret trekker seg fra avtalen så kan bidraget kreves inn i sin helhet fordi det er barnets penger og NAV vil se på avtalen mellom foreldrene som ulovlig. Er man som samværsforeldre paranoid over hva pengene blir brukt til så anbefaler jeg at man tar seg en tur til psykolog for å fikse egen psyke. Endret 31. mai 2015 av Steve Rogers
Nemigirl Skrevet 31. mai 2015 #26 Skrevet 31. mai 2015 Dette forumet her er meget vanskelig å stille spørsmål i. Det er veldig ofte synsing, fordommer og "sleivlesning". Anonymous poster hash: 9bdec...905 Vel, det spørsmålet ditt var i grunn ikke særlig vanskelig å misforstå. Hadde det vært mitt innlegg som ble misforstått til det ugjenkjennelige ville jeg gått hardt til verks for å klargjøre misforståelsene fremfor å legge opp til større usikkerhet i form av: "Hva hvis jeg er mor?" og anklage andre for å synse og være fordomsfulle. Vel, jeg har allerede beklaget meg, men jeg kryper ikke. Du har ikke gjort stort for å oppklare misforståelsen. Jeg mistenker, i likhet med andre, at du er en stemor. Uansett bør det klargjøres litt bedre hvorfor mor ikke skal kunne disponere barnebidraget all den tid du forlanger forståelse for dette. Det er tross alt barnebidrag det er snakk om, og det er da ganske så uforståelig for de fleste at ikke den med hovedomsorgen skal kunne disponere pengene... 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #27 Skrevet 31. mai 2015 Så vær litt smartere enn å skrive om bidrag i tredjeperson!!!Anonymous poster hash: 26aca...191 Skal strengt tatt ikke være nødvendig å skrive hvem man er når man stiller et praktisk spørsmål. Svaret på spørsmålet er JA eller NEI, og endrer seg ikke etter hvem som har stilt spørsmålet. Anonymous poster hash: 9bdec...905 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #28 Skrevet 31. mai 2015 Skal strengt tatt ikke være nødvendig å skrive hvem man er når man stiller et praktisk spørsmål. Svaret på spørsmålet er JA eller NEI, og endrer seg ikke etter hvem som har stilt spørsmålet. Anonymous poster hash: 9bdec...905 Dette var ledende spørsmål. Sannsynligvis en stemor i konflikt.... For å si det slik: Det er IKKE benektet og nå er det for sent!Anonymous poster hash: 26aca...191 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #29 Skrevet 31. mai 2015 Skal strengt tatt ikke være nødvendig å skrive hvem man er når man stiller et praktisk spørsmål. Svaret på spørsmålet er JA eller NEI, og endrer seg ikke etter hvem som har stilt spørsmålet. Anonymous poster hash: 9bdec...905 Du fikk svar og ba om kildereferanse....bustedAnonymous poster hash: 26aca...191 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #30 Skrevet 31. mai 2015 Takk for svarene, jeg har forstått det sånn på flere svar her at å sette pengene anses som unnlatelse av bidrag, så da er jeg mer klok på lover og regler. Ingen beklagelse trengs, jeg syns bare det er rart man skal utelevere seg veldig på et enkelt praktisk spørsmål. Anonymous poster hash: 9bdec...905
Nemigirl Skrevet 31. mai 2015 #31 Skrevet 31. mai 2015 Dersom dette er tilfelle regnes ikke bidraget som utbetalt dersom far betaler barnet direkte uten samtykke. Det er ingenting som hindrer far i å gi penger til barnet, men de har ingenting medbidrag å gjøre. Løsningen her vil da være å søke via NAV samt inkludere den eventuelle tiden far har betalt barnet. Og: dersom dette er tilfelle så kunne det vært tydeligere HI. Det er nye tråder hver dag med stemødre som ikke vil bidra økonomisk, eller som blander seg inn der de ikke skal etc. Egne fordommer ligger klart høyt i overflaten etter hun som skal gifte seg og som ikke synes mannen skal ha eller betale for barnet sitt en periode fordi hun ønsker bedre råd selv... Iallefall beklager jeg der jeg har tatt feil i denne tråden. Er enig med deg i alle punkter!!! Jeg skrev for øvrig dette innlegget tidligere i tråden: Oj Altså; du kan selvfølgelig spare til barna i deres navn (mors samtykke må til for å opprette konto, fond e.l.), men tror du seriøst at du kan unnlate at mor kan disponere bidragspengene? Dette er kun et tilskudd til den faktiske utgiften det er å ha hovedomsorgen for barna - all den tid barnebidraget er utregnet på rasjonelt grunnlag Hva tror du egentlig barnebidraget er til for??!? 1
Britt Banditt Skrevet 1. juni 2015 #32 Skrevet 1. juni 2015 Nei, far kan ikke bare sette inn på barnets konto med mindre dette er avtalt. Ønsker mor å sette det inn på barnets konto er det såklart bare å gjøre det, hvis hun har økonomi til det.
Lexandra Skrevet 1. juni 2015 #33 Skrevet 1. juni 2015 Bidraget skal reduseres dersom barnet selv har inntekt - og dersom det er over en viss sum regnes barnet som selvforsørget.. Så om far betaler et fast høyt beløp kan mor miste bidraget.. Men vil neppe lønne seg for far..
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #34 Skrevet 1. juni 2015 Bidraget skal reduseres dersom barnet selv har inntekt - og dersom det er over en viss sum regnes barnet som selvforsørget.. Så om far betaler et fast høyt beløp kan mor miste bidraget.. Men vil neppe lønne seg for far.. ....og blått og gult blir grønt når du blander det. Tenkte bare å bidra like saklig.Anonymous poster hash: 26aca...191
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #35 Skrevet 1. juni 2015 Nei, stemor. Disse pengene skal forvaltes av mor. Sånt hat mot ikke-personer, Rotemor... Anonymous poster hash: b5bd6...1f2 1
GørilB Skrevet 1. juni 2015 #36 Skrevet 1. juni 2015 Så mye ufortjent dritt stemødre får. Bare noen oppretter tråd om barnebidrag er det selvfølgelig en stemor sitt verk
Peter007 Skrevet 1. juni 2015 #37 Skrevet 1. juni 2015 Foreldrene har en privat bidragsavtale hvor far setter inn penger på mors konto hver mnd. Kan far sette inn pengene på barnets konto i stedet for på mors? Omformulering; er dette "lovlig"? Anonymous poster hash: 9bdec...905 Regler er vel slik at før barnet er 18 år skal den som barnet bor hos disponere barnebidrag. Dette er vel kortversjonen.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #38 Skrevet 1. juni 2015 Et barn kan ikke disponere barnebidraget som lommepenger uten at dette er etter avtale med den forelderen som har den daglige omsorgen og utgiftene for barnet. Hvis barnet er over 16 år og må flytte på hybel for å gå på videregående skole, kan foreldrene bli enige om at pengene skal settes inn på barnets konto i stedet. Anonymous poster hash: e445a...0c2
Rotemor Skrevet 1. juni 2015 #39 Skrevet 1. juni 2015 Sånt hat mot ikke-personer, Rotemor... Anonymous poster hash: b5bd6...1f2 Det er ikke hat, det var en sterk mistanke som økte med trådens innlegg. Ikke at det spiller så stor rolle... Men bidragsmottager vet enkelt å finne informasjon selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå