AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #1 Skrevet 31. mai 2015 Folk tar seg opp lån for å kjøpe leilighet, bil og sånn. Det er jo muligheter for leasing og leie leiligheten, hvorfor er folk så opptatt av å eie?Anonymous poster hash: 43619...30c
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #2 Skrevet 31. mai 2015 Fordi det på mange måter er gunstig i Norge - ift. beskatning på bolig vs. formue, samt at profitt ved salg er skattefritt om man har bodd der ett år. Og så er det jo slik at det du betaler i leie kun går til her og nå, ingen varig investering, og at det slik sett er gunstig å betale ned på et lån i stedet. I tillegg til at det er deilig å ha sin egen bolig, kunne foreta endringer, ha en stabilitet, ikke frykte at man må flytte osv. Det er riktignok ikke gunstig for alle til enhver tid, og dette med at man skal eie egen bolig, selv i ung alder, har tatt overhånd. Det gir jo også mindre fleksibilitet så når man er ung gir det ofte mening å leie. Anonymous poster hash: 0efd2...8db 6
Berit Skrevet 31. mai 2015 #3 Skrevet 31. mai 2015 Fordi da betaler du ned din gjeld, og det blir ditt eget uten gjeld til slutt. Da står du friere til å gjøre det du vil med ditt eget. Du kan velge om du vil selge. Mye billigere å eie selv. Men det koster. Mange har ikke råd til det når man er ung. Det er dyrt å være fattig. Leier du betaler du hele tiden til andre. Men kan ofte være lurt å leie noe "billig" og spare opp litt først. 2
SiMa Skrevet 31. mai 2015 #4 Skrevet 31. mai 2015 Husleie og renter og avdrag på lån utjgorde omtrent det samme, så når vi betaler ned på lånet bygger vi opp vår egen formue. Husleien ser vi aldri noe til igjen. Vi kan innrede som vi vil, trenger ikke bo i en anonym hvit leilighet fordi det er det utleier synes er greiest å leie ut. Vi kan henge opp så mange bilder og hyller vi vil, bore alle hull i veggen vi måtte ønske, male vegger og gulv kullsvarte og taket knallrødt om vi vil. Vi kan rive vegger/sette opp lettvegger for å gi større rom/flere rom. Vi kan bli boende så lenge vi ønsker, vi risikerer ikke at husleiekontrakten blir oppsagt og vi må finne et nytt sted å bo i løpet av tre måneder. Vi kan legge flytting til en tid det passer med andre ting i livet. 1
Gjest Stringfellow1 Skrevet 31. mai 2015 #5 Skrevet 31. mai 2015 Folk kjøper dritt dem egentlig ikke trenger. Men penger dem egentlig ikke har. For å imponere mennesker som dem egentlig ikke liker....
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #6 Skrevet 31. mai 2015 Det er en erkenorsk greie at man skal eie egen bolig.I andre land i Europa, feks Frankrike, er det vanligere å leie hele livet. Det ultimate argumentet, "man betaler inn på sitt eget i stedet for å kaste penger ut vinduet på leie", er etter mitt syn ganske tullete når man tenker etter. De aller, aller fleste bruker kapitalen som er bundet opp i bolig til å... kjøpe ny bolig. Kanskje litt dyrere enn forrige, men likevel: Man kan ikke gjøre annet enn å bo. Akkurat som man gjør i en leid bolig. Og forutsigbarhet, sikkerhet etc - er det det man får ved å eie egen bolig? Får man ikke også utgifter og ansvar mht vedlikehold? Samt mindre frihet og rom for impulsivitet mht å bryte opp og dra videre? Mye konformitetspress ute og går når det gjelder kjøp av bolig, tenker jeg. Folk liker ikke å stikke seg ut. Anonymous poster hash: 4e5be...fb0 8
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #7 Skrevet 31. mai 2015 Fordi i Norge blir man sett ned på av huseiere som setter urimelige regler og restriksjoner som gjør det til et sant helvete å være leietager, samtidig som at leieprisene er skyhøye, det er rimeligere i lengden å eie.Anonymous poster hash: 4237b...f1b 2
Leini Skrevet 31. mai 2015 #8 Skrevet 31. mai 2015 Fordi de fleste eiendommer stiger i verdi. Kjøper du, betaler du for noe bestemt, men leier du er det huseier som sitter på gevinsten, og kan heve leien etterhvert som verdien på eiendommen stiger. Dessuten om man kjøper og så selger noen år senere så kan man brått sitte med et bra overskudd:)
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #9 Skrevet 1. juni 2015 Fordi i Norge blir man sett ned på av huseiere som setter urimelige regler og restriksjoner som gjør det til et sant helvete å være leietager, samtidig som at leieprisene er skyhøye, det er rimeligere i lengden å eie.Anonymous poster hash: 4237b...f1b Jeg er enig med deg i at enkelte huseiere setter urimelige regler, restriksjoner og alt for høye husleier, men du glemmer å se på årsaken til at dette skjer. Leietakere er så beskyttet gjennom lovverket, at huseiere må sørge for en viss sikkerhet gjennom leiekontrakten. (Ikke at det hjelper mye dersom det blir tvist, det er husleieloven som gjelder uansett, men da har i alle fall huseier et dokument som viser at leietaker var informert om forventningene) Det er som du sier mange huseiere som har helt urealistiske forventninger til sine leietakere, og det er mange leietakere som har helt urealistiske forventninger til huseiere. Et eksempel på det siste er hun som forventet at hun skulle få lov til å bli boende i sin leide leilighet, til tross for at hun ikke hadde betalt husleie på bortimot et halvt år. Et eksempel på det siste er huseieren som klikket da leieboer måket snø inn på huseiers plen, og krevde at leieboer måtte måke plenen fri for snø. (Det var midt på vinteren, og det lå over 1 m snø på flat mark) Men til trådstarter: det å leie hus er billigere på kort sikt. Man slipper dyrt vedlikehold, man står friere til å flytte på seg/bytte bolig. På lang sikt (30 + år) er det stort sett alltid billigere å eie (med forbehold om kostnadskrevende vedlikehold). Det samme er det for biler. For de som ønsker å bytte bil ofte lønner det seg å lease, men for de som har bilen over lengre tid lønner det seg stort sett alltid å leie. Anonymous poster hash: ef347...da6 2
debattanten Skrevet 1. juni 2015 #10 Skrevet 1. juni 2015 Å eie gir valgfrihet og i mine øyne frihet. Mange kaller leie for frihet, for meg og oss er det helt motsatt. I tillegg så er det selvfølgelig den klassiske med at man bygger formue og er mer tjent med å eie enn ved leie. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #11 Skrevet 1. juni 2015 Der har vel mer med følelsen å gjøre at det er ditt mer enn å leie er.Anonymous poster hash: d983c...aac
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #12 Skrevet 1. juni 2015 Å eie gir valgfrihet og i mine øyne frihet. Mange kaller leie for frihet, for meg og oss er det helt motsatt. I tillegg så er det selvfølgelig den klassiske med at man bygger formue og er mer tjent med å eie enn ved leie. Vi er forskjellige. For meg gir det å eie trygghet, men valgfrihet/frihet gir det ikke i mine øyne da det koster langt mer (både billedlig og bokstavelig) å selge bolig, enn å si opp en leiekontrakt dersom jeg ønsker noe annet sted å bo. På det stadiet jeg er i livet foretrekker jeg trygghet fremfor frihet, så for meg passer det bra å eie nå. Anonymous poster hash: ef347...da6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #13 Skrevet 1. juni 2015 Fordi i Norge blir man sett ned på av huseiere som setter urimelige regler og restriksjoner som gjør det til et sant helvete å være leietager, samtidig som at leieprisene er skyhøye, det er rimeligere i lengden å eie.Anonymous poster hash: 4237b...f1b Leietakere er ekstremt beskyttet av Husleieloven - utleier sitter med så og si ingen rettigheter, og det er utleier som kommer i heisen med en dårlig/vanskelig leietaker. Så akkurat som AB da6 sier, må huseier I det minste forsikre seg om det h*n kan via kontrakten. Anonymous poster hash: 0efd2...8db 2
debattanten Skrevet 1. juni 2015 #14 Skrevet 1. juni 2015 Vi er forskjellige. For meg gir det å eie trygghet, men valgfrihet/frihet gir det ikke i mine øyne da det koster langt mer (både billedlig og bokstavelig) å selge bolig, enn å si opp en leiekontrakt dersom jeg ønsker noe annet sted å bo. På det stadiet jeg er i livet foretrekker jeg trygghet fremfor frihet, så for meg passer det bra å eie nå. Anonymous poster hash: ef347...da6 Jepp, det kommer nok ann på stadiet man er i livet. Vi har etablert oss for flere år siden og tok steget til opp til hus før jul og skal bo her i mange, mange år og forhåpentligvis blir det ikke aktuelt å flytte på 20år++. Leie lønner seg veldig ofte over å selge etter kort tid.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #15 Skrevet 1. juni 2015 Jeg er enig med deg i at enkelte huseiere setter urimelige regler, restriksjoner og alt for høye husleier, men du glemmer å se på årsaken til at dette skjer. Leietakere er så beskyttet gjennom lovverket, at huseiere må sørge for en viss sikkerhet gjennom leiekontrakten. (Ikke at det hjelper mye dersom det blir tvist, det er husleieloven som gjelder uansett, men da har i alle fall huseier et dokument som viser at leietaker var informert om forventningene) Det er som du sier mange huseiere som har helt urealistiske forventninger til sine leietakere, og det er mange leietakere som har helt urealistiske forventninger til huseiere. Et eksempel på det siste er hun som forventet at hun skulle få lov til å bli boende i sin leide leilighet, til tross for at hun ikke hadde betalt husleie på bortimot et halvt år. Et eksempel på det siste er huseieren som klikket da leieboer måket snø inn på huseiers plen, og krevde at leieboer måtte måke plenen fri for snø. (Det var midt på vinteren, og det lå over 1 m snø på flat mark) Men til trådstarter: det å leie hus er billigere på kort sikt. Man slipper dyrt vedlikehold, man står friere til å flytte på seg/bytte bolig. På lang sikt (30 + år) er det stort sett alltid billigere å eie (med forbehold om kostnadskrevende vedlikehold). Det samme er det for biler. For de som ønsker å bytte bil ofte lønner det seg å lease, men for de som har bilen over lengre tid lønner det seg stort sett alltid å eie Anonymous poster hash: ef347...da6 Her klarte jeg ikke å holde tungen rett i munnen gitt. For å klargjøre: Det lønner seg stort sett alltid å eie på lang sikt. Anonymous poster hash: ef347...da6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #16 Skrevet 1. juni 2015 Jeg leier og hater det. Det er en fin leilighet til god leiesum, men vi er så begrenset av alt. De over bråker mye, vi kan ikke gjøre noe til vårt eget. Forrige leilighet fikk vi ikke henge opp bilder ei gang (!). Å eie gir frihet til å gjøre det en vil, samtidig som man 《ikke kaster penger ut av vinduet》 til å betale til andres gjeld. Jeg gleder meg til å få en egen plass... Gleder meg mest til ikke å ha noen som bråker over oss og kunne sitte ute uten at eiere kommer hen for å sitte med oss 《for vi deler jo bolig og det er så koselig å slå av en prat》. Jeg vil kunne sitte ute i fred og ro med min mann og nyte sola uten å dele hage med andre. Det er rett og slett frihet og privatliv som trekke meg til å eie noe eget. Anonymous poster hash: fa788...bb2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #17 Skrevet 1. juni 2015 Jeg leier og hater det. Det er en fin leilighet til god leiesum, men vi er så begrenset av alt. De over bråker mye, vi kan ikke gjøre noe til vårt eget. Forrige leilighet fikk vi ikke henge opp bilder ei gang (!). Å eie gir frihet til å gjøre det en vil, samtidig som man 《ikke kaster penger ut av vinduet》 til å betale til andres gjeld. Jeg gleder meg til å få en egen plass... Gleder meg mest til ikke å ha noen som bråker over oss og kunne sitte ute uten at eiere kommer hen for å sitte med oss 《for vi deler jo bolig og det er så koselig å slå av en prat》. Jeg vil kunne sitte ute i fred og ro med min mann og nyte sola uten å dele hage med andre. Det er rett og slett frihet og privatliv som trekke meg til å eie noe eget. Anonymous poster hash: fa788...bb2 Innpåslitne naboer finnes uansett om man leier eller eier. Vi bor i rekkehus og de forrige naboene var av den innpåslitne typen. Fulgte med på hva vi gjorde og kom ut når de hørte eller så at vi var ute. Hyggelig å ha et greit forhold, men det ble litt mye og jeg følte at jeg ikke kunne sitte ute så mye som jeg ville på grunn av at de var så nysgjerrige. Nå har vi fått nye naboer og jeg håper at de respekterer privatlivet vårt litt mer.Anonymous poster hash: b9127...a4e 2
Steele Skrevet 1. juni 2015 #18 Skrevet 1. juni 2015 Det ultimate argumentet, "man betaler inn på sitt eget i stedet for å kaste penger ut vinduet på leie", er etter mitt syn ganske tullete når man tenker etter. De aller, aller fleste bruker kapitalen som er bundet opp i bolig til å... kjøpe ny bolig. Kanskje litt dyrere enn forrige, men likevel: Man kan ikke gjøre annet enn å bo. Akkurat som man gjør i en leid bolig. Anonymous poster hash: 4e5be...fb0 Tja, tullete er vel ikke helt riktig. Da mine besteforeldre døde satt mine foreldre med 3 nedbetalte boliger (sin egen og begge foreldreparenes) 2 av dem var det ikke behov for, resultat; flere millioner rett inn på konto. Hadde de leid hele livet; resultat; ingenting. Slik vil det være ved neste korsvei også. 2 boliger det ikke er behov for, penger rett inn på konto. Dette har jeg dratt nytte av, arv, lite lånebeløp (snart nedbetalt 3 mill bolig i alder av 30) gir mye større økonomisk frihet i hverdagen. Det hadde ikke vært mulig hvis de leide. 4
Puny Skrevet 1. juni 2015 #19 Skrevet 1. juni 2015 Det er en erkenorsk greie at man skal eie egen bolig.I andre land i Europa, feks Frankrike, er det vanligere å leie hele livet. Det ultimate argumentet, "man betaler inn på sitt eget i stedet for å kaste penger ut vinduet på leie", er etter mitt syn ganske tullete når man tenker etter. De aller, aller fleste bruker kapitalen som er bundet opp i bolig til å... kjøpe ny bolig. Kanskje litt dyrere enn forrige, men likevel: Man kan ikke gjøre annet enn å bo. Akkurat som man gjør i en leid bolig. Og forutsigbarhet, sikkerhet etc - er det det man får ved å eie egen bolig? Får man ikke også utgifter og ansvar mht vedlikehold? Samt mindre frihet og rom for impulsivitet mht å bryte opp og dra videre? Mye konformitetspress ute og går når det gjelder kjøp av bolig, tenker jeg. Folk liker ikke å stikke seg ut. Anonymous poster hash: 4e5be...fb0 De aller fleste har på ett eller annet tidspunkt greid å betale ned gjelden sin da. Det er da den stoooore forskjellen på det å eie og det å leie kommer inn. De som eier og de som leier kvitter seg kanskje med tilnærmet like stor sum hver mnd. men plutselig sitter der som 40-50 åring og har 10 000 "til overs" hver mnd. Da kan de kose seg og dra på dyre ferier etc. i alderdommen, mens leierne må slite med leien resten av livet... 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2015 #20 Skrevet 1. juni 2015 Innpåslitne naboer finnes uansett om man leier eller eier. Vi bor i rekkehus og de forrige naboene var av den innpåslitne typen. Fulgte med på hva vi gjorde og kom ut når de hørte eller så at vi var ute. Hyggelig å ha et greit forhold, men det ble litt mye og jeg følte at jeg ikke kunne sitte ute så mye som jeg ville på grunn av at de var så nysgjerrige. Nå har vi fått nye naboer og jeg håper at de respekterer privatlivet vårt litt mer.Anonymous poster hash: b9127...a4e Ser den... Men dine naboer kom ikke inn uanmeldt for å skru av en kran, hvor jeg akkurat hadde kommet ut av dusjen og stod i bare håndkleet... Joda de hadde sagt ifra to uker før om at de kom til å måtte innom, men å gå rett inn?? Ikke er det mulig å parkere bilen uten at den står fem cm for mye mot venstre (felles parkering ved inngang) og mannen står gjerne i døråpningen og blåser røyk inn i leiligheten når han skal ta opp noe i forhold til hva enn som de har å klage på! Vi er gode leieboere som ikke gjør mye ut av oss og ønsker å være alene når vi er inne uten at barna i huset står med ansiktet mot gardinene som er trekt for og kikker inn vinduet! Kunne gjerne tenke meg å ha gardinene fratrekt av og til, slik at det er mulig å få inn litt lys.. Nei, jeg vil eie!Anonymous poster hash: fa788...bb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå