Gå til innhold

Hva synes dere om serveringsteder med "ferdigmat"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

synes dere det er verdt det å betale for en "kakao" som er laget med O' Boy, eller en stykke gulrotkake som egentlig kommer fra en toro-pose? Hva med sånne muffins fra Rema-hyllen pyntet med kakedekor fra Cacas?

Når dere oppdager at maten er ferdigkjøpt, slutter dere å besøke stedet?

eksempel på noe som selges i en norsk cafe:

Jeg synes dette ser ut som ferdigmuffins med pynt oppi, men er det helt innafor?

Anonymous poster hash: 3c993...05c
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva gjelder muffins driter jeg vel egentlig i om pynten er ferdigkjøpt eller ikke.

Anonymous poster hash: 01cb2...e1a
  • Liker 2
Gjest Honeyblossom
Skrevet

Spiller da ingen rolle om pynten er ferdigkjøpt eller ikke. Kjøper da ikke muffinsen bare for pynten.

Hadde nok følt meg litt snytt om jeg fant ut at gulrotkaken var ferdigpose fra Toro, men så lenge jeg ikke vet dette kommer jeg fortsatt til å nyte å kjøpe meg et kakestykke på cafe i ny og ne.

Gjest The damned
Skrevet

Det er helt vanlig å bruke hel eller halvfabrikat på serveringssteder. Vil egentlig påstå at de fleste gjør det,og jeg liker det egentlig ikke.

Synes jo det er trist å måtte betale 30-40(eller mer) kroner for et kakestykke for eksempel når jeg vet at det ikke er hjemmelaget. Etter å ha jobbet på diverse serveringssteder så kjenner man igjen endel produkter siden de blir brukt av mange.

Det er i hvert fall veldig vanlig at kafeer,kroer,gatekjøkken,kantiner og endel restauranter bruker hel og halvfabrikat. Noe av det synes jeg er greit å bruke,men man føler seg litt snytt når det koster så mye og smaker så kjipt. Jeg liker å gå ut å spise,men dessverre er det veldig vanlig at mye er ferdig. Gjelder ikke bare i Norge,men det er noe med at jeg ikke synes det er verdt pengene når jeg vet at de bare har tatt det ut av fryseren eller at det kommer fra en pose.

Akkurat det med pynt synes jeg er helt ok å bruke, og det reagerer jeg ikke på.

AnonymBruker
Skrevet

Var på en "restaurant" (de sier det om seg selv, men det er vel mer veikro) en gang, på buffet, og der serverte de ferdig grillet kylling fra rema som de varmet opp, ferdige karbonader fra rema, ferdige løkringer type sånne man finner i frysedisken, slapp pommesfrites, vanlige grillpølser, grandis og noe annet ferdiggreier jeg ikke husker hva. Ja, så var det sånn ferdiglaget gele og karamellpudding fra pakke til dessert. Dette er mat som er simplere enn det jeg serverer som lettvindtmat hjemme. Og jeg betaler ikke 245 kr pr person for å spise sånn mat en gang til. Syns det vitner om slørv, useriøse drivere og ukompetente ansatte.

Anonymous poster hash: 4c256...7d6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette var nok det desidert dårligste eksempelet du kunne komme med. Jeg tipper at de færreste bryr seg et snev om at pynten på en muffins/cupcake er ferdigkjøpt eller ikke.

Anonymous poster hash: fcec6...ba1
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå kan jeg ikke snakke for TS, men jeg regner med h*n mente at kakepynten brukes for å få ferdigmuffins til å se hjemmelagd ut, ikke at det er et problem at selve pynten ikke er hjemmelagd. ;)

Anonymous poster hash: 3d6c0...173
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er en uting når man spiser ute, og får servert frysedisk-mat. Det eneste de har gjort er å ta av plasten, putte i ovnen, og tadaa.. Da skal maten være billig. Den lokale kafeen har spesialisert seg på slike frossenpaier man kan kjøpe på hvilken som helst matbutikk. Som de selger til fem ganger butikkpris, minst, med to agurkskiver og et vissent salatblad som tilbehør. Nei, takke meg til...

Anonymous poster hash: cb2cf...f08
  • Liker 2
Skrevet

Ts snakker da om ferdig-muffins fra Rema med kakepynt fra Cacas. 

Om ikke restauranten/cafeen tydelig er en ferdigmat-plass synes jeg det er frekt å selge ferdigprodukter kamuflert som hjemmelaget/ordentlig mat og kaker. Hadde sluttet å gå dit om ikke det var en svært spesiell grunn for å fortsette å besøke stedet.  

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Skulle kjøpe vannbakels på Deli de Luca, da tok han fram en sånn eske man finner i frysedisken i alle dagligvareforetninger. Da fikk jeg ikke lyst på lengre. Og gikk til bakeren, de bakes på natten/tidlig morgen og blir kjørt ut til bakeriet.

Anonymous poster hash: 39e7e...5c2

• Liker 1
Skrevet

Skulle kjøpe vannbakels på Deli de Luca, da tok han fram en sånn eske man finner i frysedisken i alle dagligvareforetninger. Da fikk jeg ikke lyst på lengre. Og gikk til bakeren, de bakes på natten/tidlig morgen og blir kjørt ut til bakeriet.

Trodde du de bakte fra bunnen av i en kiosk?   Tror du de kverner kjøttet og lager pølser fra bunnen av også med egen pølsemaskin? 

Skrevet

De fleste kiosker, cafeer og serveringssteder bruker halvfabrikat. Egon, Big Horn og alle disse her lager jo ikke mat med kjærlighet akkurat.

Skal man ha en skikkelig hamburger f.eks må man på selvstendige restauranter som satser på litt særpreg. Som da gjerne mikser og kverner kjøtt selv, lager egne dressinger, brød og tilbehør.

Ikke at jeg er noen matsnobb egentlig, spiser jo av og til på disse stedene og det smaker greit stort sett, men det er sjeldent en høydare!  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den lokale cafeen her averterer med "hjemmelagde kjøttkaker", "hjemmelaget lapskaus" "hjemmelaget kjøttsuppe" . Alt frosset og varmet opp. Kjøttkaker til 148 pr porsjon, lapskaus til 129 osv...

Anonymous poster hash: 75581...cf4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde du de bakte fra bunnen av i en kiosk? Tror du de kverner kjøttet og lager pølser fra bunnen av også med egen pølsemaskin?

Nei. Les hva og alt jeg skriver da. Jeg tenkte at en kiosk fikk i likhet med butikker, bensinstasjoner og bakerier fikk dagferske bakevarer levert hver dag. Pølser nevnte jeg ikke i det hele tatt.

• Liker 2
Skrevet

Nei. Les hva og alt jeg skriver da. Jeg tenkte at en kiosk fikk i likhet med butikker, bensinstasjoner og bakerier fikk dagferske bakevarer levert hver dag. Pølser nevnte jeg ikke i det hele tatt.

Nei, bake-off er veldig vanlig.  På Shell, kafeer, dagligvare og overalt er bake-off vanlig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir veldig sur når jeg får ferdigvare til cafepris uten at de er ærlige om produktet på forhånd.

Ikke helt det samme, men opplevde på en helt vanlig restaurant at gjesten min ble servert biff som var merkelig tørr og ikke vellykket stekt. Jeg konfronterte servitrisen, som innrømmet at biffen var stekt dagen før, og varmet opp! Det var lite gjester i restauranten, og det var et helt normalpriset sted, retten kostet 250 kroner for 6 år siden...

Anonymous poster hash: a5c81...f5c

Skrevet

Husker en gang jeg spiste på en restaurant/cafe på et senter og fikk servert oppvarmet Fjordland-rett (for rundt fire ganger det den kosta ellers såklart). Det var skuffende. Ellers har jeg ikke noe i mot at de bruker hel og halvfabrikat egentlig.

Skrevet

Opplevd i dag i en mindre by i Norge;

Godt og varmt og er på Cafe med noen venniner. Orker ikke kaffe, men ser at de har fått iste på menyen! 39,- for liten og 49,- for stor (2 el 4 desiliter)..

Bestiller og får det ut på bordet og synes det smaker litt tynt og søtt, men orker ikke gjøre alt for mye utav det.. På vei ut ser jeg at damen lager en ny mugge iste. Med Lipton pulverpose til 10 kr fra butikken.....

Grei avanse på den gitt!

AnonymBruker
Skrevet

Den lokale cafeen her averterer med "hjemmelagde kjøttkaker", "hjemmelaget lapskaus" "hjemmelaget kjøttsuppe" . Alt frosset og varmet opp. Kjøttkaker til 148 pr porsjon, lapskaus til 129 osv...Anonymous poster hash: 75581...cf4

Hvorfor sier du ikke fra? Det er jo ikke lov. Skal de servere ferdigmat, kan de ikke skrive hjemmelaget.

Anonymous poster hash: eb801...2ca

AnonymBruker
Skrevet

Da kan jeg fortelle deg at bollene,winerbrød,pencaner osv som du får kjøpt i bakeriavdeling på Meny blir frossne i store pappesker. Ingen dagsferske bakevarer for å si det sånn ;)

Anonymous poster hash: 7d2a6...54c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...