Gå til innhold

Veganer og forsvaret

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt innkalt til seksjon 2 i forsvaret for å ta teoretiske, fysiske, helse tester og samtale som resten.

Etter videregående har jeg planer om å begynne rett på universitetet og har derfor utrolig lite lyst til å utsette på grunn av et år i forsvaret. Hvis jeg likevel blir kalt inn, hva skal jeg gjøre med veganerlivsstilen min? Tidligst i dag så jeg "spørsmål og svar" der forsvaret påpekte at de ikke har noe tilrettelagt for veganere(kun vegetarianere), så det ville nok bli vanskeligheter med å følge det veganske dietten(deres ordvalg) ute i felten.

Siden forsvaret er obligatorisk kan de pålegge meg å endre på livsstilen min? Jeg er tross alt veganer for etiske, helsen og miljøet, ikke noen simpel diett.

Er klar over at jeg ikke burde ta sorgere på forskudd, men hvis dette er et reellt problem burde jeg vel ta det opp under samtalen?

Anonymous poster hash: f6dc3...616
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du står på ditt vil de kanskje se på deg som vanskelig og la deg slippe hele greia?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du står på ditt vil de kanskje se på deg som vanskelig og la deg slippe hele greia?

Muligens, men liker ikke å opptre som reinspikka sta veganer heller.

Skrevet

Hvis du virkelig ikke vil bli med i forsvaret så sier du det rett ut. Mange som virkelig ikke vil slipper unna.

Forsvaret ønsker helst engasjerte folk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Muligens, men liker ikke å opptre som reinspikka sta veganer heller.

Men det er jo det du er?

Vil gjerne legge til at jeg selvsagt synes du er i din fulle rett til å være det.

Anonymous poster hash: c667f...81a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men det er jo det du er?

Vil gjerne legge til at jeg selvsagt synes du er i din fulle rett til å være det.

Joda, men å drive å argumentere med offiser(?) om at veganere også har rettigheter føler jeg blir for dumt. Håper heller at jeg slipper forsvaret på grunn av studieønsker.

Skrevet

Jeg ville opplyst om det og sagt at det var uaktuelt å endre et kosthold du har for etiske grunner pga forsvaret. Derimot om de tilrettela ville det vært ok.

• Liker 1
Skrevet

Kjenner flere som jobber i Forsvaret og er veganere. Det går helt fint.

AnonymBruker
Skrevet

I en krigssituasjon vil man sikkert gjerne at soldatene kollapser av sult fordi man ikke klarer å få frem spesialdietter til frontavsnittene......

Har man så soesielle behov tenker jeg at man ikke har noe i forsvaret å gjøre. Krig kjenner ikke slike hensyn. Den er brutal, og krever at man tilpasser seg situasjoner. Er man ikke i stand til å sette til side noe så banalt som en diett som ikke er helsemessig begrunnet, så har man neppe det som skal til for å tjenestegjøre.

Anonymous poster hash: 9dbcc...b34

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, men å drive å argumentere med offiser(?) om at veganere også har rettigheter føler jeg blir for dumt. Håper heller at jeg slipper forsvaret på grunn av studieønsker.

Dersom du ikke vil argumentere for det så...... Vel, da har du et problem.

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner flere som jobber i Forsvaret og er veganere. Det går helt fint.

Vet du om disse er ute i felt? Forsvaret sa selv at de ikke tilrettela noe for veganere, og hvis man var ute i felt ville man mest sannsynligvis få brødskive med syltetøy på.. (ikke spiser jeg syltetøy fordi sukker utløser kraftig hodepine).

Huff liker ikke å være vanskelig, men vil så gjerne starte rett på studiene.

Gjest Castielz
Skrevet

Jeg sa enkelt og greit at jeg hadde bedre ting å bruke tiden min på enn å leke krig i skogen på måfå.
Slapp glatt unna, har ikke hørt noe på 7 år, så regner med jeg slapp unna!

AnonymBruker
Skrevet

I en krigssituasjon vil man sikkert gjerne at soldatene kollapser av sult fordi man ikke klarer å få frem spesialdietter til frontavsnittene......

Har man så soesielle behov tenker jeg at man ikke har noe i forsvaret å gjøre. Krig kjenner ikke slike hensyn. Den er brutal, og krever at man tilpasser seg situasjoner. Er man ikke i stand til å sette til side noe så banalt som en diett som ikke er helsemessig begrunnet, så har man neppe det som skal til for å tjenestegjøre.

1. Jeg vil ikke inn i forsvaret i det hele tatt.

2. Under krig, så lenge jeg ikke var i forsvaret, så hadde det vært mer økonomisk å ikke spise kjøtt uansett.

3. Vegansk livsstil er ingen diett.

4. Det er også helsemessig begrunnet, men ikke med papirer fra legen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare si at du ikke vil!!! Er ikke verre enn det, slapp av! Jebus.

Anonymous poster hash: 8e6b3...8e5

AnonymBruker
Skrevet

1. Jeg vil ikke inn i forsvaret i det hele tatt.2. Under krig, så lenge jeg ikke var i forsvaret, så hadde det vært mer økonomisk å ikke spise kjøtt uansett.3. Vegansk livsstil er ingen diett.4. Det er også helsemessig begrunnet, men ikke med papirer fra legen. Anonymous poster hash: f6dc3...616

1. Det er helt legitimt, og sannsynligvis vil de ikke ha deg heller.

2. Militær logistikk vill bli svæt vanskelig om man måtte ekspandere volumet så til de grader. En vanskelig frontlinje ville bli enda vanskeligere om man måtte tredoble volumet på forsyningstransportene. Det er nokså tydelig at du ikke har opplevd alvorlig ressursmangel. Er det matvaremangel, spiser man det man får tak i. DET er det mest økonomiske.

3. Vegansk livsstil er en diett. Den er underbygget med en filosofi, men den er og blir en diett.

4. Du kan mene mye om hva en slik diett gjør med helsen din, men om du ikke har en sykdomstilstand som gjør deg syk om du spiser noe annet, så er ikke dette helsemessig begrunnet, men noe du gjør av subjektive helsepreferanser.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ingenting av dette. Min sønn som er født i 97 fikk dette innkallingsbrevet i vinter. Fylte ut det han fikk beskjed om å fylle ut. Han er frisk, god fysisk form og uten psykiske problemer av noe slag. I enden av skjemaet krysset han NEI for om han ønsket å være i forsvaret.

Og dermed fritatt.... :vetikke:

Anonymous poster hash: 3ae17...c3b
Skrevet

Vet du om disse er ute i felt? Forsvaret sa selv at de ikke tilrettela noe for veganere, og hvis man var ute i felt ville man mest sannsynligvis få brødskive med syltetøy på.. (ikke spiser jeg syltetøy fordi sukker utløser kraftig hodepine).

Huff liker ikke å være vanskelig, men vil så gjerne starte rett på studiene.

Da er det kanskje forskjell i praksis mellom de forskjellige avdelingene. Men det som jeg kjenner til, er at man prøver å tilrettelegge så godt man kan, enten man er ute i felt eller ikke.

AnonymBruker
Skrevet

1. Det er helt legitimt, og sannsynligvis vil de ikke ha deg heller.

2. Militær logistikk vill bli svæt vanskelig om man måtte ekspandere volumet så til de grader. En vanskelig frontlinje ville bli enda vanskeligere om man måtte tredoble volumet på forsyningstransportene. Det er nokså tydelig at du ikke har opplevd alvorlig ressursmangel. Er det matvaremangel, spiser man det man får tak i. DET er det mest økonomiske.

3. Vegansk livsstil er en diett. Den er underbygget med en filosofi, men den er og blir en diett.

4. Du kan mene mye om hva en slik diett gjør med helsen din, men om du ikke har en sykdomstilstand som gjør deg syk om du spiser noe annet, så er ikke dette helsemessig begrunnet, men noe du gjør av subjektive helsepreferanser.

Diett? Og jeg som trodde at veganere ikke benyttet seg av produkter fra dyr i det hele tatt. Det inkluderer klær osv...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ingenting av dette. Min sønn som er født i 97 fikk dette innkallingsbrevet i vinter. Fylte ut det han fikk beskjed om å fylle ut. Han er frisk, god fysisk form og uten psykiske problemer av noe slag. I enden av skjemaet krysset han NEI for om han ønsket å være i forsvaret.

Og dermed fritatt.... :vetikke:

Svarte "helst ikke" eller "usikker" på den testen tror jeg. Angrer veldig på det nå.. :(

AnonymBruker
Skrevet

Diett? Og jeg som trodde at veganere ikke benyttet seg av produkter fra dyr i det hele tatt. Det inkluderer klær osv... Anonymous poster hash: 3ae17...c3b

Da har man altså problemer med en del utstyr og deler av uniformen også. Glimrende!

Som om ikke dietten skaper nok problemer for forsvaret....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...