Gå til innhold

burde jeg dra til legevakta?


Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble ganske full i går og var ute. Vet at jeg ikke har falt eller tryna skikkelig, men husker ikke eksakt hva som skjedde. Men jeg har hvertfall sinnsykt vont i foten i dag. Kan bevege tærne og ankelen, men får ikke til å stå på foten. Det er grusomt vondt. Vet den ikke en brekt, da jeg gikk hjem (bor nære) og kan bevege på tærne. Men lurer på om jeg kan ha slitt av noe? Får kun til å gå på helen. Men føler ikke det er greit å dra på legevakta når det ikke står om liv.. Å så med en fylleskade da. gud så flaut...



Anonymous poster hash: 48975...eba
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dra på legevakta. Du må nok belage deg på å sitte ganske lenge, men de er godt vant med slike skader der. Eventuelt kan du ringe legen først i morgen tidlig og høre om de har noe ledig.

AnonymBruker
Skrevet

Gå på legevakten. Selv om det evt bare en en kraftigforsuelse bør du kanskje gå på krykker noen dager for å ikke belste senene



Anonymous poster hash: 01dbe...40c
AnonymBruker
Skrevet

Du kan fint ha fraktur og fortsatt kunne gå på foten. Det er mange små bein i foten du kan ha brudd i og fortsatt kunne gå.

Ring til legevakta og hør om du skal komme inn, så vurderer de deg der. Du må nok belage deg på en røntgenundersøkelse, da det er vanskelig sjekke frakturer klinisk



Anonymous poster hash: 5d7c7...70c
AnonymBruker
Skrevet

Har du noen krykker du kan låne da da slipper du hvertfall å gå bare på hælen? Smertestillende kan fungere . Hvis du for eks har krykker du kan låne så kan du jo kansje vente til i morgen til fastlegen åpner igjen?

Anonymous poster hash: d839a...8f2

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen krykker du kan låne da da slipper du hvertfall å gå bare på hælen? Smertestillende kan fungere . Hvis du for eks har krykker du kan låne så kan du jo kansje vente til i morgen til fastlegen åpner igjen? Anonymous poster hash: d839a...8f2

Også glemte å legge til det hjelper å ha noe kaldt på foten for det kan lindre litt <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

Anonymous poster hash: d839a...8f2

AnonymBruker
Skrevet

Det går an å ringe ned å høre om det er travelt før du drar.

Jeg ville gjort det.

Det går an å bevege tær selv om du har brudd i foten, det kommer jo helt an på hvilket ben som er brukket. Og OM det skulle være brudd så er det greit å få finne ut av det så du ikke gjør det verre.

Om det bare skulle være en forstuelse så får du kanskje noen smertestillende og tips om hvordan du skal håndtere det.



Anonymous poster hash: 8b087...6ce
AnonymBruker
Skrevet

Ble ganske full i går og var ute. Vet at jeg ikke har falt eller tryna skikkelig, men husker ikke eksakt hva som skjedde. Men jeg har hvertfall sinnsykt vont i foten i dag. Kan bevege tærne og ankelen, men får ikke til å stå på foten. Det er grusomt vondt. Vet den ikke en brekt, da jeg gikk hjem (bor nære) og kan bevege på tærne. Men lurer på om jeg kan ha slitt av noe? Får kun til å gå på helen. Men føler ikke det er greit å dra på

legevakta når det ikke står om liv.. Å så med en fylleskade da. gud

så flaut... Anonymous poster hash: [acronym="Full hash:

489755fe094692dad06807b88a153eba"] 48975...eba [/

i]

Legevakta er for akutt sykdom eller skade.

Kan du ikke stå på foten, så er dette absolutt innafor!

Det er akutt, ikke noe du har gått men 50 dager eller noe sånt. Og du trenger å få et røntgenbilde av foten som å få sett om der kan være noe brist eller brudd, eller om det er en ledd- eller muskelskade.

Av sted med deg, og ikke belast foten!

Anonymous poster hash: 0fb73...341

Skrevet

Ring fastlegen når kontoret åpner i morgen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha ventet til fastlegen åpnet i morgen. Av den grunn at i dag er det ofte lang kø på legevakten og du blir ikke prioritert. Du kommer til å vente lenge for å så bli sent videre på røntgen hvor du igjen må sitte å vente lenge for å så vente på å bli gipset/bandasjert hvis det er behov for det. Det blir fort sen kveld før du er hjemme igjen.

Om du har en støttebandasje, sett på den. Sett deg godt i sofaen med benet høyt og tråkk ikke på det så sant det lar seg gjøre. Ta smertestillende om du trenger det. Ring legen din i morgen tidlig.



Anonymous poster hash: 9dd88...84d
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en bruddskade skal den behandles så fort som mulig. Ts bør nok pent finne seg i å sitte i kø på legevakten. At foten er gått på på vei hjem utelukker ikke brudd.

Fastlegen kan forøvrig neppe diagnostisere et slikt brudd, da ingen fastleger har røntgenutstyr på kontorene sine.

Anonymous poster hash: 1b568...b3a

  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er en bruddskade skal den behandles så fort som mulig. Ts bør nok pent finne seg i å sitte i kø på legevakten. At foten er gått på på vei hjem utelukker ikke brudd.

Fastlegen kan forøvrig neppe diagnostisere et slikt brudd, da ingen fastleger har røntgenutstyr på kontorene sine.

Anonymous poster hash: 1b568...b3a

Man blir selvfølgelig henvist videre til røntgen. Men ventetiden er mye mindre i morgen enn i dag. Et lite brudd kan fint vente til i morgen.

Men vær sin lyst.

Anonymous poster hash: 9dd88...84d

AnonymBruker
Skrevet

Nei dette er for lite til å bruke legevaktas og legens tid på. Folk får seg en støkk på fylla rett som det er.
Med mindre smerten er like heftig (altså ikke LITT bedre engang) om 4-5 dager er det helt ufarlig. Forstuelse kan gjøre like vondt som brudd, og du vet jo allerede at det ikke er et brudd, og ingenting legevakta kan si eller gjøre uten om å si ikke belast foten.



Anonymous poster hash: cdfad...e19
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man blir selvfølgelig henvist videre til røntgen. Men ventetiden er mye mindre i morgen enn i dag. Et lite brudd kan fint vente til i morgen. Men vær sin lyst. Anonymous poster hash: 9dd88...84d

Dersom det er et brudd som krever kirurgisk korreksjon eller mekanisk reponering kan man ikke vente så lenge. Ingen av oss vet OM det er et brudd, eller HVORDAN et eventuelt brudd ser ut. Selv om ts har klart å gå på det, behøver ikke det å bety at bruddflatene ligger godt sammen. Spaserturen hjem kan dessuten ha bidratt til å destabilisere bruddet.

Jeg ville ikke under noen omstendigheter ventet så lenge.

Anonymous poster hash: 1b568...b3a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er et brudd som krever kirurgisk korreksjon eller mekanisk reponering kan man ikke vente så lenge. Ingen av oss vet OM det er et brudd, eller HVORDAN et eventuelt brudd ser ut. Selv om ts har klart å gå på det, behøver ikke det å bety at bruddflatene ligger godt sammen. Spaserturen hjem kan dessuten ha bidratt til å destabilisere bruddet.

Jeg ville ikke under noen omstendigheter ventet så lenge.

Anonymous poster hash: 1b568...b3a

Da hadde hun hatt store smerter nå. Og hatt store problemet med å bevege foten. Et brudd som er lite smertefullt og det er lett å mobilisere foten er ikke komplisert slik at det trenger kirurgi.

Det er ikke rart at legevakten har lange ventetider, det skjønner jeg når jeg leser her inne.

Anonymous poster hash: 9dd88...84d

AnonymBruker
Skrevet

Da hadde hun hatt store smerter nå. Og hatt store problemet med å bevege foten. Et brudd som er lite smertefullt og det er lett å mobilisere foten er ikke komplisert slik at det trenger kirurgi. Det er ikke rart at legevakten har lange ventetider, det skjønner jeg når jeg leser her inne. Anonymous poster hash: 9dd88...84d

Hun HAR store smerter. Det er rart at du fraråder rask utredning av en skade du kun har fått løselig beskrevet skriftlig.

Legevaktene er gode til å prioritere. Ts vil få en initialvurdering som gir dem mulighet til det, og hun vil ikke ta kapasitet fra noen som trenger det mer.

Anonymous poster hash: 1b568...b3a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da hadde hun hatt store smerter nå. Og hatt store problemet med å bevege foten. Et brudd som er lite smertefullt og det er lett å mobilisere foten er ikke komplisert slik at det trenger kirurgi.

Det er ikke rart at legevakten har lange ventetider, det skjønner jeg når jeg leser her inne.

Anonymous poster hash: 9dd88...84d

Hvilken del av "grusomt vondt" er det som indikerer at dette ikke er vondt? Eller er det bare du som har litt vondt for det?

Ts, jeg synes dette høres ut som en grei sak å dra på legevakta med.

Anonymous poster hash: b26db...dfc

AnonymBruker
Skrevet

TS her! takk for alle svar. Jeg dro ned på den lokale legevakta. Brudd to plasser i foten. Små ben. Spesialist var ikke tilstede, men hadde også røket en sene (?) så må tilbake i morgen å se om den må festes kirurgisk.



Anonymous poster hash: 48975...eba
AnonymBruker
Skrevet

TS her! takk for alle svar. Jeg dro ned på den lokale legevakta. Brudd to plasser i foten. Små ben. Spesialist var ikke tilstede, men hadde også røket en sene (?) så må tilbake i morgen å se om den må festes kirurgisk. Anonymous poster hash: 48975...eba

Det ante meg.

Historien din er et godt eksempel på at man ikke skal ha for høy terskel for å oppsøke legevakt. Legevaktene er gode på å prioritere pasienter. Det er deres vurdering om noe trenger videre undersøkelse og oppfølging på noen måte.

Er man i tvil om man skal til legevakt, så skal man til legevakt. Den eneste gode grunnen til å la være, er at man har noe man VET at ikke haster. Man kan gjerne ta en telefon på forhånd, og spørre om man bør komme til undersøkelse om man er usikker.

Anonymous poster hash: 1b568...b3a

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kjenner selv om du bør dra på legevakta eller ikke. Kan det vente til fastlegen har kontortid, bør du vente.



Anonymous poster hash: dfa93...717

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...