WubWub Skrevet 31. mai 2015 #1 Skrevet 31. mai 2015 Er det mulig å ha et spaltet sinn? Isåfall hva kalles lidelsen? Jeg har ofte hørt fra de som kjenner meg best og også her på KG at jeg har forskjellige personligheter. For min del så har jeg også observert dette. Alle personlighetene mine har forskjellige meninger, holdninger, gange, kroppsspråk og lynne. Så forskjellige at avviket er så stort at hele bildet ikke er mulig å forenes under en og samme personlighet. Ofte her på KG så kan jeg havne i en diskusjon med en personlighet (f.eks den aggressive , utolerante, , maskulin, handlekraftige og selvforherligende) å argumentert for min sak for den personligheten jeg er i. Så neste dag kan jeg snu helt i samme diskusjon når jeg er i den personligheten som er ydmyk, engstelig, konfliktsky og feminin. Da kan jeg gjerne unnskylde meg å være passiv og diplomatisk. Pga dette er det mange som har begynt stusse litt. For jeg kan gå fra en personlighet til den andre. Og det samme skjer i det virkelige liv. Når jeg er i den aggressive personligheten fremstår jeg som oppmerksomhetssøkende, narsissistisk, kald, handlekraftig, ond og muligens farlig. Når jeg er i densnille personligheten så kan jeg fremstå som unnvikende, sky, passiv, naiv, sukkersøt, vennlig og snill i tillegg til at jeg skygger banen for konflikt. Så er det den tredje personligheten som bare bryr seg om historie, vitenskap og politikk. Den akademiske personligheten som har høy intelligens og nærmest fotografisk hukommelse. Ingen av disse personlighetene glir inn i hverandre. Alle er helt forskjellige på alle måter. Mens den aggressive bare interesserer seg for boksing, skyting, mma kamsport, krig og konflikt så liker den ydmyke bare filosofi, kunst, dikt og følelser. Det er aldri noen blanding. Alle har som sagt helt forskjellig briller å se på verden. Og folk behandler meg anderledes utifra personligheten jeg har på meg der og da.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #2 Skrevet 31. mai 2015 Føler du at dette er et problem, at du svitsjer fra å være en person den ene dagen til å bli en annen den neste? Siden det høres ut som du har selvinnsikt rundt dette, kan det kanskje være en idé å snakke med noen, f.eks en psykiater? Kanskje det kan hjelpe deg til å forene de. Anonymous poster hash: d6195...63a
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #3 Skrevet 31. mai 2015 Multippel personlighetsforstyrrelse Anonymous poster hash: 0dfbb...088
WubWub Skrevet 31. mai 2015 Forfatter #4 Skrevet 31. mai 2015 (endret) Føler du at dette er et problem, at du svitsjer fra å være en person den ene dagen til å bli en annen den neste? Siden det høres ut som du har selvinnsikt rundt dette, kan det kanskje være en idé å snakke med noen, f.eks en psykiater? Kanskje det kan hjelpe deg til å forene de. Anonymous poster hash: d6195...63a Ja det er et problem for meg når mennesker blir redd for meg. Jeg har prøvd ta opp hos psykiatere at jeg føler at empati senteret mitt er svekket - jeg ble ledd av hver gang. For de kjenner bare en av personlighetene mine - den hyggelige og unnvikende. den personligheten har personlighetsforstyrrelsen unnvikende/engstelig personlighetsforstyrrelse, det er den diagnosen jeg har i papirene mine. De kjenner ikke de andre personlighetene. Men jeg vet at den ene av de andre er narsissistisk, kald, selvforherligende og farlig. Endret 31. mai 2015 av WubWub
WubWub Skrevet 31. mai 2015 Forfatter #5 Skrevet 31. mai 2015 Multippel personlighetsforstyrrelse Anonymous poster hash: 0dfbb...088 oi
WubWub Skrevet 31. mai 2015 Forfatter #6 Skrevet 31. mai 2015 det er bare 3 her på KG som vet hvordan jeg egentlig er. i starten mobbet de meg slik som alle andre, så pratet vi pm en stund. men nå holder de seg veldig langt unna, har ikke fått noe mer hets fra de.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #8 Skrevet 31. mai 2015 Schizo-typ-personlighetsforstyrrelse og multippel personlighetssforstyrrelse. Ganske alvorlig om du faktisk er og føler så forskjellig. En ting er å reagere sterkere/svakere etter hvilket humør man er i, men du skriver jo at du selv føler deg splittet og som en annen person/flere personligheter. Særlig det med at du ikke engang kan forstå eller assosiere til svar/reaksjoner du har hatt når du er den ene personenen mens du er den andre personen tyder på alvorlig sinnslidelse. Kom deg til psykolog og start evn. behandling med medisinering. Anonymous poster hash: 69293...6ae
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2015 #9 Skrevet 31. mai 2015 Multippel personlighetsforstyrrelse oppfattes som en assosiativ lidelse og er ikke en egentlig personlighetsforstyrrelse. De som lider av dette har ofte hukommelsestap da den ene personligheten eller identiteten som oftest ikke husker noe av den andre. Har du det? Eller er det slik at du er fullt klar over hva den andre gjør, men føler deg splittet fordi den er så forskjellig fra din "egentlig jeg"? Uansett er det vanskelig å si hva du har uten å kjenne deg eller ha observert deg. Det kan godt være at du har multippel personlighetsforstyrrelse, men det er fullt mulig å helbrede det. Det kan være noe annet også, det er virkelig vanskelig å si. Det virker som du svinger fra den ene ytterpunkt til den andre. Det er nok uansett lurest å ta det opp med psykiateren din. Hvis de ler av deg hver gang må du insistere på å bli tatt alvorlig. Dette er faktisk viktig for deg, og h*n er der for å hjelpe deg, det er det som er jobben deres. Hvis h*n fortsette å le det bort er det kanskje en idé å bytte til en annen? Jeg vil også råde deg å være mer ærlig når du er hos psykiateren din, og ikke bare vise den hyggelige og unnvikende siden av deg. Fortell alt det du tenker på. Hva har du å tape på? Det er jo ikke slik at du går der for å være hyggelig eller at de skal like deg. Du har ting du trenger hjelp til, og de får betalt for å hjelpe deg. Og det er lettere for dem å hjelpe deg hvis de vet sannheten. Jeg har lest litt av hvert som du har skrevet her inne, jeg vet ikke hvor mye av det er sant eller hva som er oppspinn. Men hvis det er sant det du har skrevet om fortiden din om hvor vanskelig du har hatt det og hvor isolert du har levd, synes jeg det er særdeles imponerende at du har en jobb nå og at det virker som du greier deg såpass bra i hverdagen. Håper det fortsette å gå bra for deg WubWub. Anonymous poster hash: c207c...ca8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå