Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn som er halvsøsken, men det er bare noe med "halvsøsken" som jeg hater. For meg og for jentene så er de jo søsken! Flere som føler det sånn? Jeg har nemlig en bestemor som stadig vekk sier "de er jo bare halvsøsken" og jeg kjenner at jeg begynner å bli rimelig lei..

Anonymous poster hash: 2e3a2...b89

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også to halvsøsken, men vi har aldri tenkt at vi er noe mindre enn "ordentlige" søsken. Vi har heller aldri fått noen kommentarer på det.

Gjest morhjertegod
Skrevet

Mine to elste er halvsøsken til våres minste, men de har alltid sett på hverandre som søsken, tror ikke de har tenkt tanken engang. Mitt ene barn sa en gang, vi har ligget i samme mage, så vi er hel søsken.

Skrevet

Jeg har to helsøsken og tre halvsøsken. For meg er det ingen forskjell i hvor glad jeg er i dem, og jeg bruker kun begrepet "halvsøsken" når jeg skal forklare hvordan familien min er satt sammen.

Hadde blitt ganske provosert selv, hvis noen gjentatte ganger absolutt måtte kalle noen av søsknene mine for HALVsøsken bare for å presisere at det liksom ikke er bra nok.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også et halvsøsken, men bruker aldri betegnelsen "halvsøsken". For meg er vi søsken, og når jeg skal forklare familieforholdet, så sier jeg bare at "vi har samme mamma men ikke samme pappa.".

Skrevet

Skjønner godt hva du mener.

Jeg har 5 halvsøsken. De er mine SØSKEN! Det er ikke noe halvt med de.

• Liker 1
Skrevet

Har fire halvsøsken selv, men det er søsken det og.

Be bestemor holde de gamle, rigide meningene for seg selv. Det hun sier er jo at du eller gubben din burde holdt seg til eksen så det ikke hadde blitt noen halvsøsken i familien.

Alltid lett for gamle folk å slenge slike kommentarer, hun er sikkert frustrert over å ha klort seg fast til samme gubben i alle år i redsel for hva folk på bygda ville sagt.

Men det er jo sånn at ting har forandret seg - og heldigvis for det.

For en nedlatende holdning mor barna, håper de ikke bryr seg om det.

AnonymBruker
Skrevet

Så fine svar! Jeg er veldig forsiktig av meg, ikke vandt med å si ifra når noe plager meg. Har dere noen tips om hvordan jeg kan si til bestemora mi at jeg ikke setter pris på at hun sier at de "bare" er halvsøsken på en høflig måte?

Gjest morhjertegod
Skrevet

Når jeg ble alenemor til mine to barn, så sa min farmor "stakkars barn som må leve med et knust hjerte" og jeg ville aldri finne meg ny mann med to lausunger. Hun var en flott og velstående dame med slike holdninger, var vel slik hun var oppdratt.

AnonymBruker
Skrevet

Har fire halvsøsken selv, men det er søsken det og.

Be bestemor holde de gamle, rigide meningene for seg selv. Det hun sier er jo at du eller gubben din burde holdt seg til eksen så det ikke hadde blitt noen halvsøsken i familien.

Alltid lett for gamle folk å slenge slike kommentarer, hun er sikkert frustrert over å ha klort seg fast til samme gubben i alle år i redsel for hva folk på bygda ville sagt.

Men det er jo sånn at ting har forandret seg - og heldigvis for det.

For en nedlatende holdning mor barna, håper de ikke bryr seg om det.

Hehe, takk for svar. Barna har ikke hørt hun si det! Ja, men hun er egentlig ikke så gammeldags av seg, men noen meninger og verdier henger helt klart igjen!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg ble alenemor til mine to barn, så sa min farmor "stakkars barn som må leve med et knust hjerte" og jeg ville aldri finne meg ny mann med to lausunger. Hun var en flott og velstående dame med slike holdninger, var vel slik hun var oppdratt.

Fysøren..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 halvsøsken, en av de vokste jeg opp med, og hun er min søster. Men de 2 andre, har jeg ikke vokst opp med. Møtt de kanskje 3 ganger i mitt liv. Føler ikke de er mine søsken.

Anonymous poster hash: 72bd6...47e
Gjest morhjertegod
Skrevet

Fysøren..

I know. Men hun var spesiell, aldri hatt noe forhold til henne. Hun satt der med pelsene og smykkene sine og klaget på hvor dårlig råd de hadde, dama var smågal. Jeg har motbevist alt, har harmoniske flotte barn og en fantastisk ektemann. Så who cares hva en smågal dame sier.

AnonymBruker
Skrevet

Så fine svar! Jeg er veldig forsiktig av meg, ikke vandt med å si ifra når noe plager meg. Har dere noen tips om hvordan jeg kan si til bestemora mi at jeg ikke setter pris på at hun sier at de "bare" er halvsøsken på en høflig måte?

Dytter litt på min egen post..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har halvsøsken som jeg alltid har sett på som helsøsken. Likevel får jeg et stikk i magen om noen påpeker at dette ikke er mine ordentlige søsken. Jeg er i følge andre enebarn... (!)

Anonymous poster hash: ced85...179
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to barn som er halvsøsken, men det er bare noe med "halvsøsken" som jeg hater. For meg og for jentene så er de jo søsken! Flere som føler det sånn? Jeg har nemlig en bestemor som stadig vekk sier "de er jo bare halvsøsken" og jeg kjenner at jeg begynner å bli rimelig lei..

De er jo kun halvsøsken og har hver sine familiegrener.

Det du egentlig sier her er at Marius Borg, narkotika-M.Borg, ex.Sven O. og teppe-Makthabi er kongelige og like fullt ut i kongefamilien - som Ingrid Alexandra.

Anonymous poster hash: cece8...e81

AnonymBruker
Skrevet

Det er rett og slett tankeløst å si noe slikt. Min sønn kom gråtende hjem en dag når han var 5-6 år fordi hans farmor hadde sagt at søsteren hans ikke var ekte. Hun hadde sagt at de ikke var ekte søsken fordi de bare var halvsøsken. Jeg ble så sint at jeg konfronterte henne med det, og hun kunne ikke skjønne hvorfor jeg brydde meg om det, hun sa jo bare sannheten.

Jeg forstår ikke slik tankegang, og jeg sa det til henne. For meg og for dem var de alltid søsken like mye som helsøsken.

Anonymous poster hash: 43e7a...b41

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to halvsøsken, men refererer aldri til dem som annet enn søsknene mine. Ofte er det folk som sier "ja men hun er jo bare halvsøstra di", men for meg er en søster en søster. "Åja, dere er bare halvsøsken" er et verste jeg får høre!

Anonymous poster hash: 33f92...9c3
Skrevet

Det spørs jo da. Nå har jeg kun en helsøster, men jeg kan se for meg at jeg hadde sett på henne som mitt helsøsken likevel selv om vi hadde hatt ulik far eller mor. Om min mor eller far hadde hatt et barn fra tidligere forhold som hadde vært rundt 15-20 år eldre enn meg, så hadde jeg ikke klart å se på dem som mine helsøsken for å være helt ærlig. De blir automatisk for fjerne.

Skrevet

Har kun ett barn, men barnets far hadde alt to barn når han ble født. Ordet halvsøsken brukes ikke her, barnet har to søsken. Punktum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...