Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Lurer litt på hva andre gjør når de har kresne barn på besøk?

Har en 10-åring på besøk i dag, han er venn av min sønn. Vi hadde taco til middag, med er stort utvalg av grønnsaker og annet tilbehør. Han "liker bare kjøtt og ost" og fylte derfor tre tubs med dette. Dvs spiste opp en rimelig stor del av kjøttet vi hadde. Ble veldig sunn middag for oss voksne ;)

Hadde en tilsvarende situasjon med en annen gutt som ikke likte potetmos eller grønnsaker og derfor kun ville ha kjøttpølser. Dermed spiste han halvparten av det som var laget til hele familien.

Vi lider ingen økonomisk nød, men jeg liker ikke å kaste mat. Derfor lager jeg det som er normale porsjoner og bør rekke for de som skal spise. Jeg regner da ikke med at noen kun skal spise feks kjøtt. Og jeg skal innrømme at jeg irriterer meg over kresne folk som ikke engang prøver å smake litt.

Hva gjør andre med kresne barn på besøk og hva gjør dere foreldre med kresne barn?

Selv forteller jeg mine barn at selv om de elsker feks pannekaker/ pizza etc, så spiser man ikke andre ut av huset når man er på besøk, det er ikke høflig. Og hvis det er noe man ikke liker, så spiser man litt, for det er det man gjør når man er på besøk.

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en svigersønn som ikke spiste ditt eller datt fordi han ikke liker lyden av det når han tygger det. Alt dette er selvsagt grønnsaker.

Hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg nok sagt fra som vedkommende ovenfor skriver, på samme måte som jeg sier fra til mine egne barn dersom de prøver seg på å forsyne seg av kun det ene de liker best i verden.

Anonymous poster hash: b1d3a...eb8
  • Liker 1
Gjest Kaffelattn
Skrevet

Hei

Lurer litt på hva andre gjør når de har kresne barn på besøk?

Har en 10-åring på besøk i dag, han er venn av min sønn. Vi hadde taco til middag, med er stort utvalg av grønnsaker og annet tilbehør. Han "liker bare kjøtt og ost" og fylte derfor tre tubs med dette. Dvs spiste opp en rimelig stor del av kjøttet vi hadde. Ble veldig sunn middag for oss voksne ;)

Hadde en tilsvarende situasjon med en annen gutt som ikke likte potetmos eller grønnsaker og derfor kun ville ha kjøttpølser. Dermed spiste han halvparten av det som var laget til hele familien.

Vi lider ingen økonomisk nød, men jeg liker ikke å kaste mat. Derfor lager jeg det som er normale porsjoner og bør rekke for de som skal spise. Jeg regner da ikke med at noen kun skal spise feks kjøtt. Og jeg skal innrømme at jeg irriterer meg over kresne folk som ikke engang prøver å smake litt.

Hva gjør andre med kresne barn på besøk og hva gjør dere foreldre med kresne barn?

Selv forteller jeg mine barn at selv om de elsker feks pannekaker/ pizza etc, så spiser man ikke andre ut av huset når man er på besøk, det er ikke høflig. Og hvis det er noe man ikke liker, så spiser man litt, for det er det man gjør når man er på besøk.

Jeg synes ikke barn som velger seg ut noe er kresne.

Jeg forstår heller ikke hvorfor man skal smake på noe man ikke vil ha bare fordi man er på besøk.

Får man besøk så får man lage større volum?

Barn er mennesker og de bør ikke oppleve regimer av plikt og tull.

Synes heller man skal konsentrere seg om hva man snakker om, trivsel, lys og lek.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår heller ikke hvorfor man skal smake på noe man ikke vil ha bare fordi man er på besøk.

Synes heller man skal konsentrere seg om hva man snakker om, trivsel, lys og lek.

Enig!!!!

Anonymous poster hash: 859f0...aa0

• Liker 1
Skrevet

Det handler om vanlig folkeskikk.

Man spiser ikke andre fri selv om man er på besøk.

• Liker 35
AnonymBruker
Skrevet

Alle vet da at barn er veldig enkle i matveien. Og kjøtt og ost er stort sett det de liker til tacoen. Er ikke det ok da? En 10-åring kan da dessuten ikke spise så veldig mye..

• Liker 3
Gjest Magdalene
Skrevet

Om vi vet det på forhånd lager vi heller bare ekstra av hva gjesten liker.

• Liker 5
Skrevet

Alle vet da at barn er veldig enkle i matveien. Og kjøtt og ost er stort sett det de liker til tacoen. Er ikke det ok da? En 10-åring kan da dessuten ikke spise så veldig mye..

Eh, nei! Det er da mange barn som spiser grønnsaker, ærlig talt. Ihvertfall noe, når man kan velge blant flere sorter. Og det er jo ikke ok når noen spiser opp alt av noen av delene, slik at det ikke blir nok til alle.

Jeg vet ikke hvordan jeg hadde løst det, men synes forslaget om å fordele litt som nevnt over hørtes bra ut. At de ikke kan spise ubegrenset av den ene tingen bare fordi det er den ene tingen de liker. Kanskje de til og med drister seg til å smake på noe mer, når de ikke får fylt opp med bare favoritten?

Burde ihvertfall ikke være nødvendig å lage til masse ekstra mat av alt som skal serveres, uøkonomisk og unødvendig. Barn dør ikke av hverken å få litt lite mat til ett måltid, eller å ikke få bare favoritten til hvert måltid.

• Liker 12
Skrevet

Vi laget uansett alltid mat så vi har ekstra til middag så det blir masse rester man kan spise til kvelds eller dagen derpå til lunsj. Synes middag bør være et varmt måltid som alle kan spise seg mette på og hvis man vet man får besøk så passer man på å øke volumet bedre. Hvis det er uplanlagt besøk så kn man sende ungen hjem til middag.

• Liker 4
Skrevet

Den ungen er sikkert ikke vant med å spise det "han ikke liker" hjemme.

Jeg hadde ikke orket å bruke energi på å lære opp andres unger, men hadde sørget for at mine egne ikke ble så selektive.

Unger som ikke liker div mat slipper tydeligvis unna mye hjemme.

Det er så klart skikkelig irriterende,ser den...

• Liker 4
Skrevet

Mine barn vil ofte ha bare kjøtt/fisk og ikke tilbehør/grønnsaker. Jeg sier de får ikke spise bare det, det er ikke nok til at alle kan gjøre det, alle må spise grønnsaker/tilbehør også. Om de da velger å spise bare sin andel så er det greit. Rare unger her også som ikke vil ha potetmos bare pølse. Når de er på besøk hos andre så hadde jeg ønsket at de fikk vennlig beskjed om "det er 2 pølser til hver, og det er fint om du smaker på potetmosen så du vet om du liker den". Nevøen min er litt likedan, hos en kompis får han beskjed om at "her i huset smaker alle på maten" og da gjør han det og. Sålenge man er hyggelig så tåler barn det. Men ikke press dem FOR langt, som barn på besøk selv måtte jeg løpe på do og kaste opp etter å ha fått beskjed om "bare tygg og svelg" noe ekkelt..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi laget uansett alltid mat så vi har ekstra til middag så det blir masse rester man kan spise til kvelds eller dagen derpå til lunsj. Synes middag bør være et varmt måltid som alle kan spise seg mette på og hvis man vet man får besøk så passer man på å øke volumet bedre. Hvis det er uplanlagt besøk så kn man sende ungen hjem til middag.

Sånn jeg forstår TS så hadde de jo faktisk økt volumet, men de hadde selvsagt økt volumet på alle de ulike tacoingrediensene sånn at det skulle være tilstrekkelig til en ekstra person. Men da tar man jo utgangspunkt i at denne personen spiser noenlunde samme mengde som de andre i huset, og beregner dermed litt ekstra av hver av ingrediensene. Når den ekstra personen imidlertid ikke vil spise noe som helst annet enn kjøtt og ost kreves det dermed selvsagt mye mer av kjøttet og osten for at denne personen skal bli mett, og denne spiser dermed mye mer (av kjøttet og osten) enn det vertinnen hadd beregnet at vedkommende skulle spise.

Jeg forstår Ts' irritasjon veldig godt, og spesielt fordi jeg har barn som er temmelig altetende selv. De spiser alle de ulike grønnsakene som "hører til" når vi har taco, og de spiser også alltid de får servert når de er på besøk. Dersom vi hadde hatt besøk av en gjest som oppførte seg slik som vennen til TS' sønn hadde nok jeg også gjort det klart at det var kun en gitt mengde kjøtt/ost til hver, og at han ikke kunne spise seg mett på bare kjøtt kun fordi han ikke ville spise noe av det andre.

Anonymous poster hash: f512d...f03

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Min treåring spiser alt av grønnsaker, untatt løk. Spiser sopp, røykelaks, balsamico, bacalao, geitost etc.

De fleste tiåringer spiser agurk og litt salatblader i alle fall.

Jeg hadde begrenser hvor nye det er til hver og vært kjapp med å tilby ei skive etter middag om barnet ikke fikk bli skikkelig mett, eller latt barnet spise min porsjon kjøtt om det ikke var snakk om mange ganger i uka.

Anonymous poster hash: cc2ee...730

• Liker 1
Gjest Hofmann
Skrevet

Helt enig. Og det samme gjelder så klart også seinere, når en skal besøke dem i ungdomsfengselet; fortsatt like viktig å ta med rikelig med tacolefser og kjøttdeig, sånn at de slipper å måtte oppleve plikter og sånt tull.

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Om barnet mitt har med venner som skal spise middag hos oss så får dem beskjed om at det feks er 2 pølser til hver, eller om det hadde vært taco så hadde jeg sagt ifra om de hadde fylt på med urimlige mengder kjøtt. Har hatt noen kresne barn her, og de får ikke mer enn oss andre bare pga de ikke liker noe. De får evt tilbud om en brødskive eller to om de ikke liker det som blir servert, ellers så får de rett og slett gå sultne å spise når de er kommet seg hjem.

Anonymous poster hash: dd446...875

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Og det samme gjelder så klart også seinere, når en skal besøke dem i ungdomsfengselet; fortsatt like viktig å ta med rikelig med tacolefser og kjøttdeig, sånn at de slipper å måtte oppleve plikter og sånt tull.

Og hva var sammenligningen her da?

Gjest Hofmann
Skrevet

Og hva var sammenligningen her da?

Tok du'n ikke, så tok du'n ikke.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om vanlig folkeskikk.

Man spiser ikke andre fri selv om man er på besøk.

Nei, det handler om idiotiske voksne som ikke har peiling på hva de snakker om. Smaksløkene våre utvikler seg etterhvert, barns smaksløker er tilpasset slik at barn ikke skal spise giftige planter ved et uhell. Derfor smaker veldig mange forskjellige grønnsaker rett og slett giftig for en barnetunge mens de smaker normalt for voksne.

Dette handler om en tradisjon som er skapt av uvitne voksne som tror barn "bare er kresne" når det de serverer dem rett og slett smaker giftig. Så år etter år fortsetter vi og tvinge barna til å spise mat som smaker slik at vi aldri i livet ville ha spist den selv.

Barn skal tvinges til å smake på grønnsaker, det er viktig for utviklingen deres mtp allergier og liknende og noe mat er jo faktisk slik at den krever tilvenning. Men man skal ikke tvinge barn til å spise opp alt de får servert, det er det ingen gode grunner til å gjøre.

Har man barn på besøk bør man planlegge etter dette, barna kan godt spise de to pølsene eller den kjøttdeigen de er tiltenkt men så får de ta seg en brødskive når de er ferdige eller noe annen mat.

Anonymous poster hash: a5f76...db2

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Om barnet mitt har med venner som skal spise middag hos oss så får dem beskjed om at det feks er 2 pølser til hver, eller om det hadde vært taco så hadde jeg sagt ifra om de hadde fylt på med urimlige mengder kjøtt. Har hatt noen kresne barn her, og de får ikke mer enn oss andre bare pga de ikke liker noe. De får evt tilbud om en brødskive eller to om de ikke liker det som blir servert, ellers så får de rett og slett gå sultne å spise når de er kommet seg hjem.

Anonymous poster hash: dd446...875

Hvordan hadde du sagt ifra om det da?

"Nei, ta av litt, du får ikke så mye"?

Anonymous poster hash: 10769...7d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...