Gå til innhold

Sommerferie

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gruer meg til ferien.

For jeg må fortelle ungene at ferien må tilbringes hjemme i år og.

Riktignok har vi vært på ferie tidligere, men det husker de ikke. Nå er de så store (4.og 5.klasse) at det betyr noe.

Jeg begynte på skole igjen samtidig med eldstemann og det gikk fint, vi klarte oss godt. Dro på småturer i nærområdet, besøkte familie og sånt. Det kan vi forsåvidt også gjøre nå.

Men de har begynt å uttrykke frustrasjon over å aldri få oppleve noe slik som "de andre". Og det gnager i mammahjertet.

I fjor sommer fikk jeg beskjed om at jeg hadde livmorhalskreft. Så hele høsten gikk med til behandling.

Da måtte jeg søke AAP, og det var så lang behandlingstid på søknaden at økonomien blei, beklager ordbruken, fucka opp. Uten penger fra juli til november er ikke særlig gøy. Bidrag og barnetrygd dekker ikke særlig mye.

Nok om det, jeg begynner å komme i mål med å betale alt som sklei ut i den perioden.

Det jeg ønsker å lufte her er hvordan vi skal få en fin ferie, med nye opplevelser, uten å ha en krone.

Altså, ja, jeg kunne spart, hvis det hadde vært noe å spare.

Tur i telt har jeg notert, må først prøve en natt i hagen, for kroppen min er ikke helt på lag, etter den tøffe høsten.

Det samme gjelder å gå fra hytte til hytte. Det kan gå om det ikke er for langt. De er ikke tjent med en mor som sliter seg ut heller, tar tid å hente seg inn.

Og ikke døm meg. Jeg håper å være tilbake til planen min senest neste år. Jeg prøver faktisk å gjøre mitt beste.

Har noen noe lurt å komme med? Ikke dyrt, ikke altfor krevende (for mor), noe som er gøy å fortelle om i august.

Kan legge til at jeg ikke har lappen.

Dette er ikke et sutre/tiggeinnlegg. Det er en idéutveksling for en mor som gjerne vil gi sine små litt å glede seg over. Det fortjener de,var ikke så gøy for de heller.

På forhånd takk. :)

Anonymous poster hash: c2734...61b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å bli kjent med egen by eller nærområdet.

Vi benyttet oss av mange museer og lignende en sommer vi hadde dårlig råd.

Så tok vi bussen til ulike badesteder når været var godt.

Vi smurte gode matpakker eller lagde piknikkurv.

Det ble en veldig god sommer, og foreldre og barn fikk mye god tid sammen.

En annen sommer med lite penger, dro vi på camping i Sverige. Men da hadde vi bil, og litt penger. Vi kjørte etter værmeldingen, og hadde fint vær hele tiden. Også denne sommeren fikk vi så mye god tid sammen.

Lykke til

Anonymous poster hash: 18b18...59d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var veldig gode forslag. Men nå har vi strengt tatt gjort det hvert år. Og på dette lille stedet er det ikke mer å bli kjent på :). Tviler på det er noen som har vært på så mange steder i nærområdet som oss :). Kanskje vi må utvide til nabobyen :)

Vi har et galleri og et museum(som er sommerstengt). Men som sagt, det har vært flotte ferier på denne måten.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Finnes ulike leirtilbud for barn der foreldrene ikke har råd til ferie.

Tror det er Røde kors som arransjerer.

Kristne organisasjoner har og leir/turopplegg.

Turlaget har og tilbud som ikke koster skjorta.

Der er bare å søke og spørre.

Og ja, kjenner flere som i en årrekke har sendt barna sine på leierer iten problemer. Ungene kommer hjem og vil være med neste gang og. Foreldrene har fått en velfortjent barnefripause, og alle er glade.

Anonymous poster hash: 1b419...357

AnonymBruker
Skrevet

Vi dro Norge på langs, og overnattet i telt eller hos familie de stedene vi kjørte til. Vi hadde veldig lavt budsjett og tok med oss det meste vi trengte og spiste rimelig på stormkjøkken.

Det var en fantastisk opplevelse, hvor det som kostet var diesel og overnattinger (ca. 100,- per campingplass). Vi fylte dagene med å bade, vandre rundt på bla. Jotunheimen og andre turist-steder. Vi er studenter, så planlegging av mat og bruk av penger var viktig. Men beste turen jeg har vært på :)

Anonymous poster hash: 2a677...88c
Gjest morhjertegod
Skrevet

Hvor bor dere, sån ca? Er dere ingen dere kjenner som har en hytte dere kan låne? Vi har hytte på hvaler og vi låner ut denne til en famile i sommer forde de ikke har råd til ferie i år.. Har du fb så sleng ut en status oppdatering om tips og råd der, hvem vet hva som dukker opp.

AnonymBruker
Skrevet

Den med leir for barn var kanskje ikke så dum. Men jeg vil gjerne dele noe med de og. Absolutt verdt å sjekke ut.

Norge på langs hadde vært fint. Men litt vanskelig uten bil.

Vi bor sørøst. Har vridd hodet for å finne noen med hytte. Familiemedlemmer bruker hyttene og campingvogn selv stort sett hele ferien. Har lagt ut følere.

Slenger opp teltet til helgen og sjekker om det funker.

Og undersøker om leir.

AnonymBruker
Skrevet

Den med leir for barn var kanskje ikke så dum. Men jeg vil gjerne dele noe med de og. Absolutt verdt å sjekke ut.

Norge på langs hadde vært fint. Men litt vanskelig uten bil.

Vi bor sørøst. Har vridd hodet for å finne noen med hytte. Familiemedlemmer bruker hyttene og campingvogn selv stort sett hele ferien. Har lagt ut følere.

Slenger opp teltet til helgen og sjekker om det funker.

Og undersøker om leir.

Da har jeg undersøkt om leir. Man må jo ha andre til å søke for seg. Såvidt jeg forstod. Som BV, sosialtjenesten, skole. Kan jeg da be min veileder på NAV søke for oss tro?

Dette er ikke en drømmesituasjon. Men, jeg har troa på at det blir bra til slutt.

Det verste er følelsen av å feile, mislykkes og svikte. Vil jo ikke at de skal føle seg utenfor hele tiden. Fælt å måtte si nei til absolutt alt.

AnonymBruker
Skrevet

Har dere familiemedlemmer dere kunne reist til? Å legge opp ferien til å reise til noen i familien er alltid et koselig minne og kan være fint for barna. Generelt kan en ferie med fisking, bading og andre sommeraktiviteter være like så koselig. :)

Vi brukte ferien til sistnevnte med barnet, og hun har storkost seg masse, selv om vi ikke dro noe sted. :) Dagene var fylt med å gå hen til et vann og fiske, dra på en strand og bade. Hun lærte å sløye fisk, og var en tur hos sine besteforeldre hvor vi grillet og spilte spill. Nå var hun 5 år, så lekeplassen var merkelig nok alt hun trengte for å ha en fin sommerdag, etterfullt av en is på brygga i sentrum. :)

AnonymBruker
Skrevet

Da har jeg undersøkt om leir. Man må jo ha andre til å søke for seg. Såvidt jeg forstod. Som BV, sosialtjenesten, skole. Kan jeg da be min veileder på NAV søke for oss tro?

Dette er ikke en drømmesituasjon. Men, jeg har troa på at det blir bra til slutt.

Det verste er følelsen av å feile, mislykkes og svikte. Vil jo ikke at de skal føle seg utenfor hele tiden. Fælt å måtte si nei til absolutt alt.

Aldri vær redd for å ha "sviktet" eller føl deg nedfor fordi du ikke har økonomi til å slå på stortromma for at barna skal føle de har fått ferie. Vår lille ønsket mer av alt å dra i dyreparken slik vi gjorde året før. Vi har familie å bo hos der, men har ikke økonomi til å kjøpe billetter. Likevel kan en få en fin sommer med gode dager ved å være kreativ på det som ikke koster. :) Alt som eventuelt skal til er badminton-sett eller andre aktiviteter som en kan gjøre sammen som en familie.

Føler det er mer et press å skulle gjøre noe spesielt hver sommer. For oss blir det en "fattig" sommer med dager på trampoline og stranda, eventuelt en båttur om min venninne har mulighet til å ta oss med et par dager.

Du er en god mor som ønsker dine barn det beste <3 Det er det jeg mener betyr noe, og barna dine er heldige som har deg. :hug:

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk. Fint å høre at ikke alle ser ned på en om en ikke kan gjøre alt.

Gjør så godt jeg kan.

Har ikke så mye familie som bor andre steder enn her. De er stort samlet i samme bygd. Har en tante vi pleier å besøke en langhelg hver sommer. Det er stas. Mener ikke å være utakknemlig for flotte forslag, men det er dette vi har gjort hvert eneste år siden 2009.

Tante og bruke alle strender, fiskevann og alt mulig i nærheten.

Teltet i hagen, i skogen rett ved, blitt spist av mygg, badet, fisket, funnet gamle støler i skogen, plukket jordbær og laget syltetøy, plukket blåbær, mais, solbær og laget saft,grillet egenfisket fisk.

Og alt dette har vært flott. Misforstå meg rett, trenger litt nye ideer.

Noe de ikke har prøvd før. :). Skal være sagt at de helt sikkert får en fin sommer om vi gjør de samme tingene igjen.

Skulle gjerne hjulpet dere med billetter om jeg hadde hatt noen :(

Skrevet

Hei TS

Hvis dere har telt så kan dere komme langt :)

Tog og buss koster ikke allverden. Sjekk også kystled hyttene ( www.oslofjorden.org) og DNT. Man kan leie kano mange steder også.

Ellers er interrail en mulighet. To barn reiser gratis med en voksen, pris for 15 dagers pass er 3500. Vet ikke om det er over ditt budsjett, men med litt planlegging og fornuftig pengebruk kan man komme langt.

Skrevet

Hei TS

Tog og buss koster ikke allverden. Sjekk også kystled hyttene ( www.oslofjorden.org) og DNT. Man kan leie kano mange steder også.

Ellers er interrail en mulighet. To barn reiser gratis med en voksen, pris for 15 dagers pass er 3500. Vet ikke om det er over ditt budsjett, men med litt planlegging og fornuftig pengebruk kan man komme langt.

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS

Dette skal jeg se nærmere på i morgen. Takk.

Skrevet

Hei TS

Forstår at du vil gi barna dine gode ferieopplevelser, og etter alt dere har vært gjennom fortjener dere det alle sammen.

Dere har familie med hytte, og disse skal være på hytten hele ferien. Jeg hadde nok uansett spurt (ikke lagt ut følere, men vært ærlig om situasjonen) om det var mulig å låne den en uke, eller eventuellt telte i hagen på hytta mens familien også var der.

Om familien er borte hele ferien, kan dere låne leilighet/hus av dem og komme dere litt bort på den måten?

Har Blåkors noen forening der du bor? De har ofte tilbud til barnefamilier.

Hva med aleneforeldreforeningen (affo) der du bor? Sikkert andre foreldre i samme båt med ferie, er det mulig å bli kjent med noen og finne på ting med dem i sommer?

AnonymBruker
Skrevet

Ferieopplevelser trenger ikke alltid være å reise bort. Ferie er også å bare ha fri, være sammen og ha dager som er ulik hverdagen. Jeg skjønner at du vil gi barna dine det du tenker at alle andre barn får, men i år går det ikke og det er mange barn som har flotte hjemmeferier med is på trappa, jordbær til kverdsmat, bading i fjæra og klatring i trærne like bak huset.

Ferie er et avvik fra hverdagen. Hva det avviket skal romme kan du bestemme selv, men man trenger slett ikke bevege seg langt fra huset for å kunne ha en topp ferie :)

Vi skal ikke reise bort på ferie i år. Har investert i telt og skal ta turer med teltet i nærområdet. Vi skal ha picknick i hagen, bade i elva, kanskje fiske litt, sove lenge, spise reker og masse is, le mye og nyte det å ha fri sammen.

Forklar barna at i år blir det hjemmeferie. Har de noen idèer på hva de kan tenke seg å gjøre i nærområdet? La dem delta i planleggingen og gjør selve planleggingen morsom. Da blir også ferien mest sannynlig gøy fordi de vil glede seg over det dere sammen har planlagt.

Anonymous poster hash: 66304...961
AnonymBruker
Skrevet

Sommerleir er topp. Men veldig sent å melde dem på nå? Har du ingen familie/slektninger et annet sted som de kan besøke alene? Det blir ferie med en gang. Telte litt og slikt kan de da gjøre med venner/venners foreldre også, ta kontakt med andre foreldre, og hør hva de har av slike planer og om noe av det passer for en av dine å bli med på.

Altså, jeg ville aldri tatt med en 'fremmed' unge til Syden (hvis ikke det var Nøye planlagt), men på hytta er det kos med venner som slenger seg med på kort varsel.

Jeg syns du må prioritere barnas behov for opplevelser langt foran ditt behov for å ha opplevelser sammen med dem. Sommeren er lang!

Kan ikke barnas far bidra med noe ferie? Hans familie?

Anonymous poster hash: e536c...fbb

AnonymBruker
Skrevet

Hei, er i litt samme situasjon som deg. Har dog bare ett barn, men lite penger til å gjøre noe spesielt i sommer. Men vi skal besøke familie på andre siden av landet, også har vi fått låne ett gratis feriehus i Danmark av venner, så vi skal en tur på Fårup. Også tar vi en tur til Sommarland og finner ett sted å campe i telt mens vi er der, så det ikke bare blir en dagstur. Vi har heller ikke bil, så er avhengig av å reise med andre eller planlegge godt med tog ol.

Ett forslag er å bli medlem av DNT, hvor ett av medlemsfordelene er å få låne hytter de har rundt omkring. Ellers arrangerer de mange turer som kan være fint for barna.

Min mor hadde også ekstremt dårlig råd når jeg gikk på barneskolen, og jeg har derfor hatt mange sommer/vinterferier med Røde Kors. Vi har vært i bl.a Hemsedal, badehotell og Dyreparken, og er glad for det den dag idag :)

Håper dere finner på noe. Men om tanken er å bruke 0,- sier det seg selv at man må utforske nærområdet, benytte seg av naturen og gå å bade masse :)

Anonymous poster hash: b1d0b...e78

AnonymBruker
Skrevet

Kreftforeningen har en økonomisk støtteordning for personer i din situasjon. Der kan du søke om økonomisk støtte slik at du kan få en fin sommerferie for deg og barna dine :o)

Se Kreftforeningens nettsider, https://kreftforeningen.no/vare-tilbud/okonomisk-stotte-fra-kreftforeningen/

Jeg har hjulpet mange personer med å søke om dette (via jobben min), og har faktisk aldri opplevd at noen som fyller kriteriene får avslag.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 147ef...7b2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk alle sammen. Tror kanskje jeg skal finne på noe lurt nå.

Den støtten har jeg ikke hørt om.

Blir nok en slags ferie uansett hvordan det blir.

Tusen takk for gode tips.

Jeg kan selvsagt sende de på turer med andre, og til tante. Låne hus av familie er uaktuelt, da kan vi like godt være hjemme. Alle bor som sagt i samme bygd. Med unntak av denne ene tanta.

Sove i telt i hagen hos familien på hytte er en mulighet.

Det er viktig for meg at vi gjør hvertfall en ting sammen i sommer. Noe annet blir helt feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...