Gå til innhold

Hvordan takler dere sure/urimelige kunder?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns fremdeles det er så vanskelig! Og jeg har jobbet 3 år i butikk..

Når kunder kommer å klager på ett eller annet og er tydelig irritert blir jeg så utrolig nervøs og skjelven. Jeg syns det er helt jævlig å få kjeft. Begynner å skjelve og hele pakka. Hvordan takler dere andre dette?

Anonymous poster hash: f338e...53e

Videoannonse
Annonse
Gjest Trappetroll
Skrevet

Om de går på person så blir jeg ofte fryktelig frustrert, men prøver å skjule det. Pleier å prøve å hjelpe dem med det jeg kan, prøve å forklare hvorfor jeg ikke kan etterkomme kravene deres, og å finne en løsning for dem.

Om de er hysteriske og skriker, så ber jeg dem roe seg litt så vi evt kan finne en løsning, ellers må jeg be dem gå fra butikken/ringe vekterne.

Jeg er ofte helt skjelven og gåen etterpå, men prøver å fokusere på hvordan jeg ville ha blitt møtt om jeg hadde et problem. Om de er totalt urimelige/usaklige, så vil jeg egentlig bare bli kvitt dem.

Skrevet (endret)

Har aldri opplevd sure eller urimelige kunder. Men det kan sikkert ha noe med å gjøre at jeg er en høflig og dyktig selger som ivaretar kunden og behandler vedkommende med respekt.

Har faktisk nå over 200 kundereferanser med positiv score (i bedriften min så er det mulighet for kunden å legge igjen en tilbakemelding om selgeren etter kjøpet).

Nå er nesten alle kundene jeg er i kontakt med lærere/pensjonertelærere da (ofest historie lærere, eller mennesker med akademisk bakgrunn som er litt over snittet interessert i historie) .... Så en teori kan være at de er hyggeligere enn snittet av befolkningen.

Endret av WubWub
AnonymBruker
Skrevet

For det meste er jeg egentlig bare overfladisk hyggelig. "Sier du det ja" har blitt en av favorittfrasene mine, og det hjelper psyken min mye å jatte med på en sånn måte at de ikke kan ta meg på det, for jeg har ikke sagt eller gjort noe galt, men også på en måte som gjør det klinkende klart at jeg oppfatter vedkommende som en toåring i trassalderen som man snakker fint til for å slippe flere utbrudd. Hvis jeg merker humøret er så dårlig at jeg risikerer å ende opp med sarkasme så ignorerer jeg dem bare fullstendig og gjør det jeg skal gjøre så de kan dra seg ut døren.

Blir de personlig så sier jeg ifra at det ikke er greit. Helst på en måte som gjør at kunden innser selv at det er fullstendig urimelig å blåse seg opp som en padde. Jeg mener man ikke skal finne seg i hva som helst bare fordi man er ansatt i et serviceyrke, for det er nettopp den tankegangen som gjør at akkurat disse menneskene tror de kan behandle andre som søppel.

Anonymous poster hash: 9cadb...9cd
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Med et smil, enkelt og greit. Har opplevd å få et nøkleknippe kastet i fjeset, og det gjorde ganske vondt, men smilte like fullt. Samme når folk kom for å klage over varer som var utgått på datoen. Da ga jeg dem bare ny vare, helt uten å argumentere saken. "Kunden har alltid rett, osv."

Men vil anbefale deg å videreutdanne deg med mindre du har lyst å leve slik resten av livet.

Anonymous poster hash: 01760...055
AnonymBruker
Skrevet

Smil dem ihjel, og tenk på det flotte, harselerende innlegget du kan skrive om dem i "Dumme ting kunder sier"-tråden etterpå!

Anonymous poster hash: b7862...4b1
  • Liker 2
Gjest EmilyR
Skrevet (endret)

Jobbet både i butikk og kundeservice per telefon, synes kundeservice per telefon var langt verre - da kundene ofte ble mye mer forbanna. Anyhow.. Slik jeg taklet sure kunder var bare å være hyggelig, da roet de seg som oftest. Hjalp ikke det sa jeg at de måtte forlate butikken om de ikke roet seg eller at jeg kom til å legge på om kunden ikke roet seg ned, når jeg jobbet på callsenteret.

Endret av EmilyR
Skrevet (endret)

Det tok meg mange, mange år (jeg har jobbet i service fra jeg var 13 fram til jeg fylte 25 år) å bli tykkhudet nok til å takle slike konfrontasjoner. Er det noe vi hadde gjort galt der jeg jobbet, så var det en ting. Da er det bare å være forståelsesfull og gi kunden nytt produkt/penger tilbake. I dette tilfellet er jeg helt enig i at kunden alltid har rett. Smil, beklag det som har skjedd, vis at du bryr deg om at de skal få det de ønsker seg.

I noen situasjoner er det helt klart noen kunder som går inn for å oppføre seg som idioter, og det tok meg mange år før jeg, voksent og rolig, kunne fortelle dem at enten så tar du en annen tone, eller så er døra der. Jeg kan ikke hjelpe deg hvis du ikke kan oppføre deg som folk.

Dette handlet for meg mye om selvtillit - etterhvert som jeg ble tryggere på meg selv ble dette veldig mye enklere. Dette gjaldt i flere situasjoner. Jeg kunne sitte i et jobbintervju å være skjelvende i stemmen da jeg skulle snakke om meg selv. Jeg måtte bare komme over kneika!

Endret av Cathj
  • Liker 2
Skrevet

Kill them with kindness. Det er ikke mye annet å gjøre enn å forholde seg rolig, høflig og saklig. Etterpå kan du fortelle om dagens håpløse kunde på pauserommet.

Men man trenger ikke akseptere all slags dritt bare fordi man jobber i et serviceyrke, tyr kunden til personangrep er det bare å tilkalle vekter eller hjelp, så får kunden skamme seg over å mangle folkeskikk nok til å handle på butikken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er det dette her skjer med dere, fordi jeg har jobbet i butikk i snart 9 år og jeg har aldri opplevd og blitt skjelt ut. Har jo fått noen som har prøvd seg på hersketeknikk (dvs spille forbanna, eller være frekk i eller kvass i kjeften). Da sier jeg bare at jeg dikskuterer sak men ALDRI person.

Alle har roet seg, og jeg har aldri fått noen slengbemerkninger i ettertid.

Anonymous poster hash: 06432...11b
AnonymBruker
Skrevet

Har aldri opplevd sure eller urimelige kunder. Men det kan sikkert ha noe med å gjøre at jeg er en høflig og dyktig selger som ivaretar kunden og behandler vedkommende med respekt.

Har faktisk nå over 200 kundereferanser med positiv score (i bedriften min så er det mulighet for kunden å legge igjen en tilbakemelding om selgeren etter kjøpet).

Nå er nesten alle kundene jeg er i kontakt med lærere/pensjonertelærere da (ofest historie lærere, eller mennesker med akademisk bakgrunn som er litt over snittet interessert i historie) .... Så en teori kan være at de er hyggeligere enn snittet av befolkningen.

Hva er det du gjør? Ble nysgjerrig på hvorfor du nesten bare er i kontakt med lærere/pensjonerte lærere og hovedsakelig historielærere :P

Anonymous poster hash: 2c162...f10

Skrevet

Hva er det du gjør? Ble nysgjerrig på hvorfor du nesten bare er i kontakt med lærere/pensjonerte lærere og hovedsakelig historielærere :P

Anonymous poster hash: 2c162...f10

jeg jobber som historiker. nøyaktig hva jeg jobber med vil jeg ikke si, siden jeg er den eneste i landet som gjør denne typen arbeid, så det vil bli lett å spore meg opp om jeg viser til arbeidet mitt.

Gjest Hofmann
Skrevet (endret)

jeg jobber som historiker. nøyaktig hva jeg jobber med vil jeg ikke si, siden jeg er den eneste i landet som gjør denne typen arbeid, så det vil bli lett å spore meg opp om jeg viser til arbeidet mitt.

Har det noe med aliens å gjøre?

Eller du kan kanskje ikke svare på det...

Endret av middels
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ofte er det dette her skjer med dere, fordi jeg har jobbet i butikk i snart 9 år og jeg har aldri opplevd og blitt skjelt ut. Har jo fått noen som har prøvd seg på hersketeknikk (dvs spille forbanna, eller være frekk i eller kvass i kjeften). Da sier jeg bare at jeg dikskuterer sak men ALDRI person. Alle har roet seg, og jeg har aldri fått noen slengbemerkninger i ettertid. Anonymous poster hash: 06432...11b

Jeg tror nok det avhenger en del av hva slags arbeidsplass du har :) Om du jobber på dagligvarebutikk er det en ting, mens jeg for eksempel jobber på ikea, og her er folk gjerne i utgangspunktet stressede når de kommer inn, det er massevis av skrikende unger, og alle skal ha hjelp samtidig. Om jeg ikke kobler at "sånn greie man har i skuffen" er antiskli-bellegg og ikke bestikkinndeler så kan det av og til være nok til å få sure blikk og sukk over hvor treig jeg er.

Men for all del, de aller aller fleste kundene vi har er blide og fantastiske :) Men det er jo unntaket man husker

Anonymous poster hash: ddf09...73f

Gjest Honeyblossom
Skrevet

Jeg har jobbet i dagligvare butikk i snart 2 år og husker jeg ble sykt stressa hver gang kunder kom å klagde på varer de hadde kjøpt tidligere eller på diverse andre ting de opplevde i butikken da jeg var nyansatt. Har etterhvert lært meg og bare legge meg flat hver gang og beklage og tilby dem ny vare eller pengene tilbake.

Merker jeg blir mer stressa når jeg sitter i kassa og får klager enn hvis jeg er på gulvet. I kassa føler jeg at alle hører hva som blir sagt. Spesielt hvis det er lang kø, og køen blir jo ikke kortere mens jeg sitter der og får kjeft :P Mens på gulvet er alle for opptatt med å handle at de ikke bryr seg haha.

Tror aldri jeg har opplevd å bli skjelt ut. Dersom jeg får kjeft er det stort sett fra eldre mannfolk som forventer at vi skal ha alt mulig rart bare fordi vi er MENY og skal være så perfekt. Hvis jeg sier vi ikke har det de ser etter tilbyr jeg meg jo å bestille det for dem, men det vil dem ikke så da kan de bare ha det så godt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns fremdeles det er så vanskelig! Og jeg har jobbet 3 år i butikk..

Når kunder kommer å klager på ett eller annet og er tydelig irritert blir jeg så utrolig nervøs og skjelven. Jeg syns det er helt jævlig å få kjeft. Begynner å skjelve og hele pakka. Hvordan takler dere andre dette?

Anonymous poster hash: f338e...53e

Jobbet for elkjøp og der er det første du får beskjed om at du skal gjøre kunden fornøyd uansett pris. Så det hjelper jo veldig på, men samtidig er det jo du selv som betaler prisen ved at tapet butikken påføres motregnes mot din egen profitt så du taper jo bonus selv på å gjøre kunden fornøyd... :P

Men allikevel, det jeg gjorde var alltid å høre etter. Kundene som hadde mye å si måtte få snakke seg ferdige før de roet seg ned, så spurte jeg hvis det var noe mer jeg lurte på og fant en god løsning på saken. Ofte er jo løsningene veldig enkle.

Anonymous poster hash: 13da1...1db

Skrevet

Med et smil, enkelt og greit. Har opplevd å få et nøkleknippe kastet i fjeset, og det gjorde ganske vondt, men smilte like fullt. Samme når folk kom for å klage over varer som var utgått på datoen. Da ga jeg dem bare ny vare, helt uten å argumentere saken. "Kunden har alltid rett, osv." Men vil anbefale deg å videreutdanne deg med mindre du har lyst å leve slik resten av livet. Anonymous poster hash: 01760...055

Nei,du sto vel ikke å smilte etter å fått kastet noe i ansiktet? Jeg ville tilkalt vekter og fått han kastet ut fra kjøpesenteret/aldri vise seg i butikken. Og truet med politianmeldelse.

Jeg jobber ikke i butikk nå, men har jobbet i klesbutikk. Der var det en som rev ned noe pynt som sto på disken, jeg ble kalt hore en annen gang og en tredje gang prøvde en dame å klore meg i ansiktet. Ringte vekter på alle disse gangene, og truet med politi.

Ved andre tilfeller så er det best å smile og jatte med. Men ikke med fiendelighet. Prøv å tenk "akademisk". Dette er en kunde som har problemer med sitt kundeforhold til bedriften/butikken(altså ikke deg)og du har som oppgave å løse dette problemet. Tenk at det er en case situasjon på en måte. Hvordan ville du løst denne situasjonen? Hva kan du gjøre for kunden? Hva skal du si til kunden? osv,nesten som om det skulle vært en skoleoppgave du skal løse.

Men blir kunden frekk og personlig, så er det helt ok å kaste kunden ut eller ringe etter vekter.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...