Gå til innhold

Har jeg vaginisme? hjelp

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg prøver å stappe inn èn finger eller en tampong så gjør det utrolig vondt, det føles ut akkurat som jeg treffer en vegg like innenfor.

Og når jeg sprer beina kan jeg så vidt se åpningen . ..

Anonymous poster hash: 0c6e1...03e
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hver gang jeg prøver å stappe inn èn finger eller en tampong så gjør det utrolig vondt, det føles ut akkurat som jeg treffer en vegg like innenfor.

Og når jeg sprer beina kan jeg så vidt se åpningen . ..

Anonymous poster hash: 0c6e1...03e

Hei!

Det kan høres ut som du har det som kalles vaginisme, ja. Jeg har selv slitt med dette hele livet, men har den siste måneden kanskje fått bukt med den, noe jeg trodde var helt umulig. Kan jeg spørre hvor gammel du er? 

Det jeg kan anbefale deg er å bruke mer tid på å utforske underlivet. Ta deg god tid. Jeg hadde selv god erfaring med å bruke fingrene. Først kan det oppleves som at du ikke får noe inn, men det skyldes mest sannsynlig en kombinasjon av angst for penetreringen og manglende kjennskap til ditt eget underliv. Anbefaler at du bruker et glidemiddel mens du prøver.

Jeg fikk heller ikke inn tamponger, og kort fortalt endte det med at jeg unngikk samleie da jeg ble eldre, og slik kom jeg inn i et mønster. Det var først nå i en alder av 36 at jeg har tatt skikkelig tak i problemet, grunnet  at jeg fikk meg kjæreste, og etterhvert et barneønske.

Jeg håper for din del at du finner ut av det på et tidligere tidspunkt. Dersom du har en partner, anbefaler jeg å være helt åpen om problemet. Hvis du ikke har det, har du god tid til å prøve å finne ut av det på egenhånd, slik at du kanskje er kommet over problemet før du møter noen. Dersom du likevel opplever det som vanskelig, anbefaler jeg å ta kontakt med fastlegen og få henvisning videre. Fastlegen kan også gi deg noe som heter "xylocain", en lokalbedøvende salve. Men dette ville jeg ventet med, til du klarer å få inn en finger. Dersom du ikke klarer å få noe inn i det hele tatt, vil ikke den salven være like virkningsfull. Jeg hadde nytte av salven da jeg var kommet litt lenger, og skulle forsøke med kjæresten min. Vil bare informere deg om at det finnes hjelpemidler på veien.

Den veggen du snakker om er velkjent. "Veggen" oppstår fordi musklene i underlivet trekker seg sammen( derav "vaginisme). Det betyr ikke at åpningen din ikke finnes. Det kan også være lurt å oppsøke gynekolog, selv om, tro meg, jeg vet at det kan være fryktelig skremmende. Det anbefaler jeg kun hvis du har unngått det tidligere( slik som meg) og for å få konstatert at problemet er psykisk.

Det aller viktigste du gjør er å bruke tid på å utforske deg selv, bli kjent med kroppen din.  Min konklusjon etter ting begynte å løsne, var at det ikke var rart jeg ikke fikk til å ha samleie, når jeg ikke klarte å få inn mine egne fingre heller. Man må først bli trygg på seg selv før en kan tillate at andre "invaderer" ditt aller mest private og sårbare.

Ønsker deg lykke til videre.

Anonymous poster hash: ec4d4...865

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...