Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe erfaring av mr som skal ta av hodet ?

Hvor lang tid tar det ?

Er det skummelt ? Jeg skal ta mr av hodet i neste uke og gruer meg :/

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke skummelt i det hele tatt. Bråker litt, tar ca 10-15 min. Jeg har tatt det et par ganger, og har sovnet alle gangene:)

Anonymous poster hash: 13440...6f5
  • Liker 2
Skrevet

Skjønner det kan virke skummelt, men det er det ikke. Jeg har tatt mr mange ganger og noen ganger av hodet. Jeg fikk øreklokker på med musikk på for å overdøve lyden fra mr-maskinen :) Dette vil gå bra :)

AnonymBruker
Skrevet

Ingen ting å grue seg for. Unntaket er dersom du har klausrrofobi.

Det er litt ekkelt, og litt plagsomt å ligge helt stille i alt bråket fra maskinen. Leste et sted at man skulle sammenligne maskinbråket med å være på diskotek. Det syntes jeg var ok. Du får tilbud om øreklokker med radio eller musikk, men det gav meg klaustrofobi, så jeg foretrekker bråket med sov i ro i ørene.

Ellers får du en knapp til å trykke på om du får ubehag og de må avbryte. Og de ser deg og snakker med deg underveis. Tar litt ulik tid avhengig av maskinen og hva de skal ha bilder av.

Håper det går fint.

Anonymous poster hash: 5d05e...ca2

Skrevet

Det bråker, du får en slags grind over hodet. Du får en ledning med en knapp du kan trykke på hvis du får klaus eller om det er noe annet. Du må ligge HELT stille i ca 15 min. Du må ta ut alt av metall ev kroppen, dvs smykker og piercinger.

Skrevet

Noen ganger gjøres undersøkelsen også med kontrast, og da tar hele seansen mellom 30-45 minutter. Bare sånn at du kan være forberedt på at det kan ta litt tid.

Skrevet

Takk for det og håper det går fint :)

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det litt ulik praksis på forskjellige sykehus og institutter, men jeg kan forklare hvordan vi gjør det hos oss :)

Du kommer inn på et avlukke, du kler av deg alt utenom undertøy. Du får en lang kjortel og får ha sokker på. (Det kommer til å bli varmt der inne, så minst mulig klær)

Du må ta av deg alt av smykker, piercinger, lommebok, etc. ALT løst, kort sagt. Du får låse det inn i et lite skap og ta med deg nøkkelen.

På forhånd har du fylt ut et skjema som inneholder spørsmål som "Har du operert deg i hodet?" "Har du klaustrofobi?" "Har du problemer med å ligge stille lenge, pga smerter?" etc. Som du gir til radiografen som møter deg.

Skal du ha kontrast så setter vi venflon og sjekker denne fungerer før vi følger deg inn i magnetrommet. Maskinen er svæææær, men er åpen i begge ender og det er vifte som gir deg frisk luft hele tiden inne i tunnelen.

Så legger vi deg opp, setter i sov-i-ro og øreklokker over, deretter en skinne over som tar i mot signaler. Du får velge om du vil ha musikk eller ikke (radio) Vi gir deg alarmklokke, og du får høre hvordan den høres ut. Så kjører vi deg inn i tunnelen.

Før vi starter så spør vi om det går greit, og ber deg ligge helt stille mens du hører forskjellige dunke-lyder. Mellom sekvenser så snakker vi med deg og spør om du trenger å hoste etc før vi fortsetter med neste sekvens. Hver sekvens tar mellom 20 sek og 4 minutter.

Skal du ha kontrast så kommer vi inn etter vi har tatt de første sekvensene og sprøyter dette, du kan bli varm i kroppen og få metallsmak i munnen. Dette er helt normalt :) Deretter fortsetter vi de samme sekvensene som før kontrast.

Etter 20-40 min (avhengig om du skal ha kontrast) så sier vi fra at nå er du ferdig og vi kommer og henter deg. Du får kle på deg og hente verdisaker og gå hjem.

Anonymous poster hash: f4448...f20
Skrevet

Nå er det litt ulik praksis på forskjellige sykehus og institutter, men jeg kan forklare hvordan vi gjør det hos oss :)

Du kommer inn på et avlukke, du kler av deg alt utenom undertøy. Du får en lang kjortel og får ha sokker på. (Det kommer til å bli varmt der inne, så minst mulig klær)

Du må ta av deg alt av smykker, piercinger, lommebok, etc. ALT løst, kort sagt. Du får låse det inn i et lite skap og ta med deg nøkkelen.

På forhånd har du fylt ut et skjema som inneholder spørsmål som "Har du operert deg i hodet?" "Har du klaustrofobi?" "Har du problemer med å ligge stille lenge, pga smerter?" etc. Som du gir til radiografen som møter deg.

Skal du ha kontrast så setter vi venflon og sjekker denne fungerer før vi følger deg inn i magnetrommet. Maskinen er svæææær, men er åpen i begge ender og det er vifte som gir deg frisk luft hele tiden inne i tunnelen.

Så legger vi deg opp, setter i sov-i-ro og øreklokker over, deretter en skinne over som tar i mot signaler. Du får velge om du vil ha musikk eller ikke (radio) Vi gir deg alarmklokke, og du får høre hvordan den høres ut. Så kjører vi deg inn i tunnelen.

Før vi starter så spør vi om det går greit, og ber deg ligge helt stille mens du hører forskjellige dunke-lyder. Mellom sekvenser så snakker vi med deg og spør om du trenger å hoste etc før vi fortsetter med neste sekvens. Hver sekvens tar mellom 20 sek og 4 minutter.

Skal du ha kontrast så kommer vi inn etter vi har tatt de første sekvensene og sprøyter dette, du kan bli varm i kroppen og få metallsmak i munnen. Dette er helt normalt :) Deretter fortsetter vi de samme sekvensene som før kontrast.

Etter 20-40 min (avhengig om du skal ha kontrast) så sier vi fra at nå er du ferdig og vi kommer og henter deg. Du får kle på deg og hente verdisaker og gå hjem.

Skrevet

Hvem får kontrast ?

Jeg fikk beskjed at jeg skal får vanlig MR.

Jeg skadet hodet mitt i en sykkel ulykke og fikk litt blødning mellom hodeskallen og den ytterst hjernen. Jeg opprettet ikke og legene sier den ordne seg selv.

Tror du får jeg kontrast mr i denne tilfelle ? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hvem får kontrast ?

Jeg fikk beskjed at jeg skal får vanlig MR.

Jeg skadet hodet mitt i en sykkel ulykke og fikk litt blødning mellom hodeskallen og den ytterst hjernen. Jeg opprettet ikke og legene sier den ordne seg selv.

Tror du får jeg kontrast mr i denne tilfelle ? :)

Ved spørsmål om blødning, og kontroll av dette får du ikke kontrast.

Utfra sykdomsbildet ditt så tror jeg egentlig du skal på en CT. Er du sikker på at du skal i MR? Ved blødning og kontroll av blødning er det CT som ser dette best. Med mindre du er veldig ung er CT å foretrekke da.

Skrevet

Ved spørsmål om blødning, og kontroll av dette får du ikke kontrast.

Utfra sykdomsbildet ditt så tror jeg egentlig du skal på en CT. Er du sikker på at du skal i MR? Ved blødning og kontroll av blødning er det CT som ser dette best. Med mindre du er veldig ung er CT å foretrekke da.

Jeg tok CT den dagen som skjedd ulykke og dage etter.

Men nå jeg fikk brev til innkalling for MR av hodet .Jeg er sikkert :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok CT den dagen som skjedd ulykke og dage etter.

Men nå jeg fikk brev til innkalling for MR av hodet .Jeg er sikkert :)

Okei. Da er det nok MR du skal på, som du sier :)

Uansett, du vil nok ikke få kontrast med mindre det er tumor eller andre forandringer dem skal se etter

AnonymBruker
Skrevet

Har tatt mr av hodet tre ganger og på to sykehus. Ikke fylt ut noen skjemaer, og fått bruke mine egne klær uten metall, så kom i klær uten metall, så slipper du å skifte. Om du har bh uten metall, ikke alle har det, du kan ha bikinioverdel på. Om du ikke gidder å skifte der og da :P Har ligget inni maskinen i ca 20 min hver gang. Jeg har ikke kalustrofobi men liker ikke lydene, men går greit.

Anonymous poster hash: e33ea...af2

Annonse
Skrevet

Hei !

For å ta Mr av hodet , kjører hele kroppen inn i tunnel eller bare hodet ? :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei !

Ca halve kroppen var inni da jeg tok MR av hodet

Anonymous poster hash: ff9b9...150

Skrevet

Jeg håper at jeg får halve kroppen inn i maskinen :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei !

Det spørs helt hvilken maskin det er. Vi har Philips sin, og her kjøres du med hodet inn først, til midten av tunnelen. Fra hoftene og ned er du ute av maskinen

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok MR av hodet senest i dag, jeg gjør det en gang i året pga. godartet hjernesvulst. Har fått kontrast hver gang bortsett fra den første gangen da tumoren ble oppdaget. Jeg bor på østlandet og blir innkalt til forskjellige steder hver gang og alle stedene gjør det mer eller mindre likt. Jeg beholder egne klær på, BH med spile går bra. Når det er hodet som skal undersøkes får du et slags gitter over ansiktet  som er for å holde hodet stabilt, vil jeg tro. Jeg ligger inne i ca 25 min før kontrasten sprøytes i slangen som er festet til veneflonen. Min undersøkelse tar rundt 30 min.

Anonymous poster hash: cdaba...df4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...