Gjest gjest1 Skrevet 31. august 2004 #1 Skrevet 31. august 2004 Noen som vet hvorvidt barn får nok næring gjennom vegetarkost?
Polly Ester Skrevet 31. august 2004 #2 Skrevet 31. august 2004 Kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men jeg vet at alle vegetarianere må ta et ekstra tilskudd med vitamin-K ihvertfall - ellers går det dårlig med hjernen. Vitamin-K er det som finnes kun i rødt kjøtt som man er avhengig av for at ikke hjernen skal visne bort (eller noe sånt)... Er kanskje på litt gyngende grunn når det gjelder forklaringen min, men vitamin-K er kjempeviktig....
Gjest gjest1 Skrevet 31. august 2004 #3 Skrevet 31. august 2004 Hm... er vegetar og har aldri tatt Vitamin K.... på tide å lese litt om dette, tror jeg.
Ambi Skrevet 31. august 2004 #4 Skrevet 31. august 2004 Kan ikke svare direkte på spørsmålet ditt, men jeg vet at alle vegetarianere må ta et ekstra tilskudd med vitamin-K ihvertfall - ellers går det dårlig med hjernen. Vitamin-K er det som finnes kun i rødt kjøtt som man er avhengig av for at ikke hjernen skal visne bort (eller noe sånt)... Er kanskje på litt gyngende grunn når det gjelder forklaringen min, men vitamin-K er kjempeviktig.... Vitamin K er helt avgjørende for blodets koagualsjonsevne. Ellers vet jeg lite om vegetarmat, men har noen bekjente som er (var) ihuga vegetarianere men uten særlig kostholdbevisthet. Det måtte de legge om på etter råd fra helsestasjonen da de fikk barn... Ambi
Gjest gjest1 Skrevet 31. august 2004 #5 Skrevet 31. august 2004 Sikker på det var vitamin K du mente? Jeg sjekket litt, og det er ikke bare vegetarer som får i seg for lite av dette, men se hva rådet er: Mistenker du at du får i deg for lite av vitaminet, anbefales det å spise mer bladgrønnsaker som brokkoli, hodesalat, kål og spinat. Flere matoljer inneholder også mye vitamin K. Ser ikke kjøtt nevnt der i det hele tatt jeg? Som vegetar får jeg vel kanskje i meg mer av vit K enn kjøttspisere. Kan det ha vært noe annet du tenkte på?
Polly Ester Skrevet 31. august 2004 #6 Skrevet 31. august 2004 Hm... er vegetar og har aldri tatt Vitamin K.... på tide å lese litt om dette' date=' tror jeg.[/quote'] Ja, det er kjempeviktig. Jeg trodde jeg blandet meg borti noe jeg ikke hadde noe med jeg nå, men... heldigvis var det til nytte allikevel. Vi hadde en svensk ernærings...ett-eller-annet som holdt foredrag for oss da jeg gikk på vgs for noen år siden. Hun fortalte at hun ikke hadde visst om vitamin-K, men at hun nå fikk det inn den harde veien for å si det sånn. Hun må få injeksjoner jevnlig for kroppen tar det ikke opp i tablettform. Hun kollapset pga mangel av vitamin-K. Jeg strevde en stund for å få broren min til å ta det også, men han ville ikke ta noen kunstig som ikke var i maten han spiste, for han fikk alt han trengte sa han. Til slutt kjøpte jeg vitamin-K til han i julegave, og han tar det nå jevnlig.
Gjest gjest1 Skrevet 31. august 2004 #7 Skrevet 31. august 2004 Beklager, mente ikke å gjøre dette om til en renspikka vegetar-tråd, men litt viktig for meg som vegetar å få råd med tanke på barn og kosthold. Har ikke barn ennå, men det kommer vel om ikke så lenge.
Polly Ester Skrevet 31. august 2004 #8 Skrevet 31. august 2004 Mulig jeg gikk skikkelig på trynet her, men jeg var sikker på at det var vitamin-k, men kanskje det heter noe annet - skal sjekke med broren min... Og hvis jeg har tatt feil, så skylder jeg på svenskene...hehe... hun som sa det - og hun hadde kollapset og vært i kontakt med leger som ga henne injeksjonene. Kanskje det heter noe annet? Eller kanskje det har kommet annen forskning siden midten av 90-tallet? Tar jeg feil, så ber jeg masssssssse om unnskyldning og skal holde meg langt unna tråden din etterpå... :oops:
Gjest gjest1 Skrevet 31. august 2004 #9 Skrevet 31. august 2004 Jeg trodde jeg blandet meg borti noe jeg ikke hadde noe med jeg nå, men... heldigvis var det til nytte allikevel. . Neida, du blander deg ikke borti når du gir tips om kosthold etc. Innblanding er når folk begynner å argumentere for at mine valg er riv ruskende gale og jeg konstant må forsvare at jeg lever som jeg gjør. Men som sagt, er det vit K du mente bare finnes i kjøtt, eller kan det ha vært noe annet du tenkte på? (har ikke lyst å kollapse, men spiser en del bladgrønnsaker etc og da skulle jeg visstnok få i meg vit K?)
Polly Ester Skrevet 31. august 2004 #10 Skrevet 31. august 2004 Sitter i telefonen med broren min nå og det heter absolutt ikke vitamin-K, men B12... My mistake... :-)
Gjest gjest1 Skrevet 31. august 2004 #11 Skrevet 31. august 2004 Hehe, vitamindelen var riktig, bare bokstaven var feil!
Gjest gjest1 Skrevet 31. august 2004 #12 Skrevet 31. august 2004 Naturlige kilder Kjøtt, lever, melk, ost, egg og grønne grønnsaker er gode vitamin B12-kilder. Dagsbehov Dagsbehovet for vitamin B12 er svært lite. For voksne er det 2-3 mikrogram (µg), for barn rundt halvparten. Vi spiser melkeprodukter og bladgrønnsaker, så det ser ut som hjerna mi skal klare seg likevel! Og da burde vel de ufødte barna klare seg også?
Polly Ester Skrevet 31. august 2004 #13 Skrevet 31. august 2004 Ja, da tror jeg nok dere er dekket, ja. :-)
~umulia~ Skrevet 31. august 2004 #14 Skrevet 31. august 2004 Skal absolutt ikke påstå jeg er noen ekspert i kosthold, men jeg mener å ha hørt at du trenger en aminosyre som bare fins i proteiner i kjøtt for at det skal taes opp nok b12 i kroppen. Mener også å ha hørt at for voksene er det ikke farlig, men at det kan være skadelig om barn ikke får i seg nok.
kkristin Skrevet 1. september 2004 #15 Skrevet 1. september 2004 Hei, jeg er vegetarmamma med ei kjempesunn vegetarjente på 14mnd. Så lenge su spiser melkeprodukter er du godt på vei. Veganere trenger kalsium tilskudd, men det trenger ikke en som spiser melkeprodukter. Det er viktig at barnet ikke får for mye melkeprodukter, slik at det tar opp plassen for andre viktige ting. (Gjelder jo helst barn over ett år av logiske årsaker.) Spiser du fisk? Hvis ikke vil jeg råde deg til å ta B12 tilskudd. Det er utrolig lite b12 i melkeprodukter. Og ikke sundt med for mye melkeprodukter. Jeg har hatt B12 mangel tidligere, selv om jeg spiste melkeprodukter. Jeg vet ikke om barnet ditt skal spise fisk, hvis ikke finnes det kanskje B12 tilskudd for barn også. Jeg gir jenta mi ganske mye fisk, selv om jeg og samboeren min spiser lite fisk. Spiser barnet fisk, og melkeprodukter er det bare jern og proteiner du trenger å tenke på. Morsmelk inneholder mye jern, så du behøver nok ikke tenke på dette før hun nærmer seg året. (selv om du fortsatt ammer) Jeg gir jenta mi jerntilskudd beregnet på så små barn. Du får i deg nok jern hvis du spiser mye linser. Linser inneholder like mye jern og proteiner som kjøtt. Bønner inneholder også mye proteiner og en del jern. Jern finner i mørkegrønne grønnsaker, men du klarer deg ikke uten enten linser/bønner eller jerntilskudd. Bare spør hvis det er noe du lurer på. Vil bare tilføye at å være vegetarbarn på den riktige måten er veldig sundt, og absolutt til å anbefale. Jenta mi har kun vært syk to ganger, gikk over etter få dager. Hun er full av energi og har veldig gode og morsomme matvaner. Hun elsker for eksempel oliven og hvitløk.
Furstina Skrevet 1. september 2004 #16 Skrevet 1. september 2004 Jag skulle rekommendera dig att köpa en matbok för vegetarianer och barn - jag vet att jag har sett det. Delar av den matbok jag har (Nam-nam heter den) berör vegitarisk kost. Många vegetarianer är medvetna om kosten och dess näringsinnehåll. Det är till och med så att en del barn som äter vegetarisk kost äter mycket bätter och näringsrikare än "vanliga" barn just pga detta. Det gäller att vara uppmärksam så man äter tillräckligt med baljväxter och att de får i dig kalcium och vitamin B12 (som tidigare nämnts) så de inte får brister pga detta. Med dagens otroliga dåliga matvanor hos större delen av befolkningen tror jag dina barn kan bli bättre rustade och närda av vegetarisk kost än av hamburgare, läsk, chokoladepålägg, kakor och sockrade fruktpuréer.
Gjest gjest1 Skrevet 1. september 2004 #17 Skrevet 1. september 2004 Takk til KKristin og Furstina. Jeg hadde nok oppdratt kommende barn som vegetar uansett (tror ikke jeg hadde klart å tilbrede fisk eller kjøtt, rett og slett), men det er fint å høre at jeg ikke kommer til å skade barnet med kostholdet. Vi spiser en del bønner og linser, men ikke nodvendigvis hver dag. Hva med erter og frø? Vil de dekke noe av B12 behovet, eller er det bare bønner og linser? Når det nærmer seg tid for å slutte med p-pillen skal jeg sette meg bedre inn i hva foster/barn trenger.
kkristin Skrevet 1. september 2004 #18 Skrevet 1. september 2004 B12 finnes kun i animalske produkter, utenom nærmest betydningsløst lite i feks. surkål, og kanskje et par ting til. Så siden du bruker melkeprodukter får du i deg B12, men det er stor sannsynlighet for at du må ta tilskudd. Hvis du skal amme sies det at du bør ta kalsium tilskudd hvis du er vegeterianer. Selv om du bruker melkeprodukter. Det er også ganske viktig med omega 3, 6, og 9 oljer. Jern er det du får i linser og bønner. (særlig linser) og proteiner.
Gjest Poirot Skrevet 1. september 2004 #19 Skrevet 1. september 2004 Skal absolutt ikke påstå jeg er noen ekspert i kosthold, men jeg mener å ha hørt at du trenger en aminosyre som bare fins i proteiner i kjøtt for at det skal taes opp nok b12 i kroppen. Mener også å ha hørt at for voksene er det ikke farlig, men at det kan være skadelig om barn ikke får i seg nok. Om man ikke får i seg nok B12 blir man slapp og trøtt, og i ekstreme tilfeller kan man få depresjoner og nerveskader. Jeg har prøvd, det er ikke gøy.
kkristin Skrevet 1. september 2004 #20 Skrevet 1. september 2004 Om man ikke får i seg nok B12 blir man slapp og trøtt, og i ekstreme tilfeller kan man få depresjoner og nerveskader. Jeg har prøvd, det er ikke gøy. Jeg har også hatt B12 mangel.Den aminosyren som trengs for at det skal tas opp B12 finnes i fisk, melkeprodukter, og i B12 tilskudd. Og den syren finnes i typer bakterier. Dvs. at hvis du vasker hendene skjeldnere får du i deg mer B12. Og hvis du ikke vasker frukt og grønnsaker (økologiske) får du i deg mer B12. Men det er sansynligvis for lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå