Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2004 #1 Skrevet 31. august 2004 Jeg har nylig kjøpt et hus der det viser seg at grunnmuren i kjelleren er helt ødelagt. Hva som er årsaken til dette vet jeg ikke ennå, det kan være en konstruksjonsfeil eller det kan skyldes stor trafikk på veien ved siden av eller at en bekk ble ledet feil og omtrent oversvømte hele eiendommen for noen år siden. Spørsmålet er hvordan dette stiller seg i en forsikringssak. Fikk en taksering på huset og det ble ikke nevnt noen alvorlige skader for noen uker siden. Det er ingen tvil om at takstselskapet har gjort en kjempetabbe, da jeg ble gjort oppmerksom på problemet kunne jeg lett se at kjellerveggen buler innover. Å utbedre skaden komme antakelig på 100 000 - 150 000,- kroner, penger jeg absolutt ikke har... Huset skal offisielt overdras om noen dager. Foreløpig gjelder gamleeiers forsikring, men min forsikring trer i kraft ved overtakelsen. Skal galeeiers forsikring brukes (om man klarer å få noe som helst ut av et forsikringsselskap i en slik sak...) må det meldes fra om umiddelbart. Men om de ikke tar saken burde det kanskje heller vært meldt fra til det nye forsikringsselskapet noen dager etter offisiell overtakelse. Hvis jeg oppdager skaden før overtakelse er vel ikke det nye forsikringsselskapet interessert i å dekke noe som hels, da har jo skaden vært der før deres forsiring trer i kraft. Skikkelig kinkig sak - lurer veldig på hva jeg skal gjøre og det haster jo mildt sagt ganske mye! I og med at saken er litt delikat forløpig vil jeg gjerne være anonym i dette innlegget.
Gjest gjest1 Skrevet 31. august 2004 #2 Skrevet 31. august 2004 Skal galeeiers forsikring brukes... Freudian slip, eller?
Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2004 #3 Skrevet 31. august 2004 Skal galeeiers forsikring brukes... *ler* Skulle vel vært "gamleeier" Det går visst litt fort i svingene her!
diddi Skrevet 31. august 2004 #4 Skrevet 31. august 2004 Her ville jeg ikke turt å betale hele kjøpssummen, men bedt om at noe blir holdt tilbake på egen frosset konto. Dette kan være en mangel som du kan kreve rettet opp, siden det ikke har kommet fram da du inngikk kontrakten. Det er jo en ganske stor mangel. Du kan antagelig bare glemme å få dekket noe slikt på din forsikring. (Noen annet er at din nåværende innboforsikring kanskje kan dekke noen rettsaksutgifter/utgifter til advokat.) Om nåvæende eier får dekket dette eller ikke er hans problem. Sørg for at du ikke står i den knipa at du har betalt alt, men får ikke penger fra gammel eier fordi han har brukt opp alle pengene og ikke kan dekke restaureringen. Her må du trå varsomt. Det blir jo trøbbel når man holder penge tilbake. Så her må du vite hva du gjør.
Gjest Anonymous Skrevet 31. august 2004 #5 Skrevet 31. august 2004 Jeg hadde holdt tilbake godt og vel den summen du antyder det vil komme på. dette må du få avklart før du skriver under/overtar. Dette må vel gå på forige eiers forsikring, men her må du være sikker. Godta ikke dette og sørg for å få det nedskrevet av megler. tenk om forige eier ikke har forsikring den dagen du tar over/ikke penger å hente på annen vis? det er så mye rart ut å går at nå må du være forsiktig. Et par jeg kjente tok over et nytt hus. Det ble for dyrt for forige eier.uset var 7 mnd. Ved innflytting lekte sønn med ball inne. De fikk sjokk. Fikk tak i folk og bl bla Hele huset måtte jekkes opp.+ mye annet som måtte fikses for at det ikke skulle gå galt. tror de var ut med 400.000. Forige eier var konkurs. var ikke mere å hente der. Det ble rettsak og bla bla bla....De har enda ikkefått 5 øre av forige eier. mange år siden , så de regner pengene som tapt.
Tusenfryd Skrevet 31. august 2004 #6 Skrevet 31. august 2004 Jeg skal selge hus og skal ha eierskifteforsikring for å unngå å måtte betale for denslags. Snakk med megler - du har faktisk 5 år på å melde erstatningskrav til forrige eier. Hos oss var det snakk om evt fukt som ingen visste om i dag, dårlig flislegging av dem før oss etc. så med dårlig grunnmur må du vel ha en god sak.
diddi Skrevet 1. september 2004 #7 Skrevet 1. september 2004 5 år, men du er jo ikke sikret at pengene kommer dersom du får medhold i at forrige eier skal dekke dette. Så du må holde tilbake penger. Dessuten så må du si ifra straks du oppdager feilen (mangelen). Du kan ikke vente til ca fem år før du sier i fra. Men Tex. Det er jo ikke sikkert at en eierskifteforsikring dekker dette??? Dette har nok forrige eiere visst om, eller burde visst om. Neppe noe et forsikringsselskap da ønsker å være ansvarlig for, siden de antagelig ikke er opplyst om dette. (Noe underlig at eiere ikke har sett at veggen buler!!! Etter lekkasjer så bør man være ekstra oppmerksom på sånt.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå