Gå til innhold

Kan jeg overleve om jeg blir statløs?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Om du ikke helt forstår hva ordet statløs betyr, se her: https://snl.no/statsløs

Så det jeg lurer på er, om jeg kan bli statløs (etter å ha etablert meg godt økonomisk) og ennå ha rettigheter til å fungere i samfunnet? Vil dette ødelegge mine muligheter for finansielle formål og dagligdagse handlinger? Eller vil jeg bare bli ansett som en turist? (Hvilket betyr at jeg må hoppe meg igjennom flere land med turistvisum ofte).

Jeg daytrader/investerer og formuen min har vokst markant (jeg re-investerer mesterparten av min gevinst hele tiden) siden jeg begynte. Det å handle aksjer kan jeg gjøre hvor som helst i verden, så jeg trenger heller ikke et fast bosted. Tror dere dette hadde vært mulig?

Anonymous poster hash: 650b3...e7f

La oss begynne med den siste detaljen din: Daytrading, elektroniske pengetransaksjoner og det å ha verdier i en bank, er knyttet til å ha en statsidentitet. Så å fortsette å være spekulant krever at du har ett statsborgerskap.

Visum og rett til å reise er knyttet til en statsautorisert identifikasjonspapir. Dette er en gråsone, og man kan faktisk komme inn i enkelte land med egendefinerte reisepapirer, men det er ikke konsekvent, og du vil ha store problemer innen områder som EU og USA. Til gjengjeld er det mulig å komme seg inn uten dokumentasjon.

Man har enda ikke etablert noen overnasjonalt verdenspass enda, alle eksisterende sånne løsninger er i prakisk selvautoriserte og derfor teknisk verdiløse.

Det kritiske spørsmålet er faktisk hva som er MÅLET ditt med å bli statsløs. Hvis målet er å ikke betale skatt, finnes det en del aktuelle løsninger, hvis målet er å isolere deg fra verdenssamfunnet, blir valgmulighetene dine klart mye mer begrenset. Å være under beskyttelse av et samfunn er en av de grunnleggende menneskerettighetene.

Dine rettigheter i ett samfunn , er i sin helhet knyttet til samfunnets lovverk. Fordelen med å komme som statsløs, er det at dette er noe som ingen samfunn direkte har lovreguleringer for; siden det egentlig er en unntakstilstand og ikke noe som regnes som valgt, vil jeg tro at ytelser i Norge som typisk kun er tilgjengelig for asylsøkere og nødstedte, plutselig gjelder for deg. Desverre vil du samtidig falle ut av svært mange ulike settinger; du kan f.eks bli den første som dør utenfor sykehuset, fordi du uten identitet ikke kan registreres inn som pasient.

En av de raske ideene mange som vurderer statsløshet tror er enkelt, men som er nærmest umulig, er å forsikre seg i ordinært forsikringselskap. Problemet er at hoveddelen av forsikringsbransjen er kun tilleggsforsikring; de forsikrer på toppen av dine samfunnsretter, og følgelig krever statsautorisert identitet og statsborgerskap (siden det definerer rammene for forsikringselskapets risiko.).

Jeg vil tro at man kansje kan forhandle fram en forsikringsavtale med ett skipsassurandør alla Lloyds, men igjen vil dette være ett området som er uregulert og følgelig vil være usikkert.

For det behovet du skisserer, ville jeg sett på mulighetene for å skifte statsborgerskap til land som gir muligheten til å etablere frie kommuner, som USA eller India, eller se mot enkelte afrikanske eller europeiske ministater, som gir mulighet til pass uten forpliktelser. Monaco er ett godt eksempel.

Endret av Druid
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Faerunpedia
Skrevet

Jeg kan fint reise rundt i Schengen-området uten pass, men det er sant at om jeg skulle ut til andre kontinenter så hadde det nok vært vanskeligere.

Og nei, jeg er ikke en av de som tror at passet er min eneste lenke til Norge, og at om jeg ødelegger den så blir jeg statløs. Det er jo helt absurd.

Som noen av dere sikkert vet så tilbyr USA dual citizenships, alså sånn at man kan tilhøre USA og en annen stat (Norge tilbyr dette også, men i svært spesielle situasjoner), mens i Norge så må man gi ifra seg Norsk statsborgerskap om man skal få statsborgerskap i et annet land. Da tenker jeg jo at det må være mulig å bli kvitt det. Hvis jeg reiser utenlandsk (i Europa/Schengen) og drar til den Norske ambassaden der, så burde det være mulig å gi bort statsborgerskapet. Ellers så må jeg først bli borger i et annet land og miste det Norske statsborgerskapet, for så å bli kvitt det nye etterhvert. Det er flere amerikanere som har blitt frivilig statløse, så det er ihvertfall mulig i vestlige land (selv om prosessen kan variere).

TS

Anonymous poster hash: 650b3...e7f

Men du trenger jo ofte en gyldig legitimasjon, førerkort blir ikke nødvendigvis godtatt. Og hva hvis du blir syk under reise?
Skrevet

Jeg skjønner fremdeles ikke HVORFOR du vil bli statsløs? Hva vil du oppnå med det som er verdt alt det negative?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...