AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #1 Skrevet 28. mai 2015 Ser innimellom folk som lurer på hvor mange egenmeldingsdager man har krav på når situasjonen er slik eller slik. Er det sånn at mange bruker opp egenmeldingsdagene sine, eller i hvert fall er på grensen til det? Jeg ligger på mindre enn en egenmeldingsdag pr år i snitt i hele mitt yrkesaktive liv. Selv om jeg har forkjølelser og hoster i noen uker eller får omgangssjuke så er det sjelden at det blir noe fravær ut av det. Om jeg blir dårlig på en fredag f.eks og kanskje må gå en time før fra jobb f.eks så er jeg jo frisk nok igjen til mandag til å komme meg på jobb. Hvor vanlig er det egentlig å makse ut egenmeldingsdagene sine?Anonymous poster hash: 3d8a5...f89
Kassiopeia Skrevet 28. mai 2015 #2 Skrevet 28. mai 2015 Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men kan jo bare svare for meg selv. Ja, jeg bruker enten opp alle dagene mine til egenmelding, eller grenser til det. Som småbarnsmamma med barn i barnehage er det mye sykdom i løpet av året, og jeg blir raskt smittet. Når jeg da jobber i en liten bedrift hvor ingen er spesielt interesserte i å hjelpe hverandre med å bytte vakter, og det ikke er noe slags rom for fleksibilitet (som deg f.eks som kan gå en time tidligere), har jeg faktisk ikke noe valg - ei noe dårlig samvittighet for å bruke de dagene jeg har rett på når det trengs. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #3 Skrevet 28. mai 2015 Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men kan jo bare svare for meg selv. Ja, jeg bruker enten opp alle dagene mine til egenmelding, eller grenser til det. Som småbarnsmamma med barn i barnehage er det mye sykdom i løpet av året, og jeg blir raskt smittet. Når jeg da jobber i en liten bedrift hvor ingen er spesielt interesserte i å hjelpe hverandre med å bytte vakter, og det ikke er noe slags rom for fleksibilitet (som deg f.eks som kan gå en time tidligere), har jeg faktisk ikke noe valg - ei noe dårlig samvittighet for å bruke de dagene jeg har rett på når det trengs. Gå en time tidligere er jo noe jeg gjør bare om jeg begynner å spy på jobb f.eks. Mener du at du sitter og jobber dagen ut med spybøtta ved siden av deg?Anonymous poster hash: 3d8a5...f89
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #4 Skrevet 28. mai 2015 Kanskje ikke alle folk har like god helse som deg, tenkt på det? Anonymous poster hash: 6283c...1e4
Kassiopeia Skrevet 28. mai 2015 #5 Skrevet 28. mai 2015 (endret) Gå en time tidligere er jo noe jeg gjør bare om jeg begynner å spy på jobb f.eks. Mener du at du sitter og jobber dagen ut med spybøtta ved siden av deg?Anonymous poster hash: 3d8a5...f89 Eh nei, jeg sier jo at jeg bruker alle egenmeldingene mine i løpet av året. Ved omgangssyke er jeg ikke i nærheten av jobb, da bruker jeg jo en av dagene mine. Endret 28. mai 2015 av Kassiopeia 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #6 Skrevet 28. mai 2015 På kg er folk veldig nærtagende når det kommet til spørsmål om fravær på arbeidsplassen, sannsynligvis fordi de føler seg tuffet, og vet med seg selv at de er for lett vekke. Å bruke opp egenmeldingene ett år med mye sykdom og nytt barnehagebarn er ikke så underlig, men folk som hvert år bruker opp alle 24 dagene burde gjøre inngrep i livet sitt for å være mindre vekke. Når man blir trøtt, sliten og trenger litt fri så må folk kutte på fritidsaktiviteter, opp-pussingsprosjekt hjemme og venneturen før de kutter jobb, men mange prioriter ikke slik lenger, for jobb er liksom ikke så viktig når staten norge as punger ut uansett. Mange folk er late og med dårlig arbeidsmoral, men det kan man ikke si, for huff "du vet ikke hva det kan være", og "det kan jo være så mye". Ja det kan det, det kan også være vrang vilje, og det må man tørre å sette fingeren på. Det koster samfunnet store summer når folk er vekke fra arbeidsplassen. 24 dager i året er fem arbeidsuker, like mye som folk får i ferie. Å være vekke alle disse år etter år er MYE. Selv om "stakkars-meg" snylterne på kg ikke innser det.Anonymous poster hash: 949e5...5ff 10
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #7 Skrevet 28. mai 2015 Mulig det var meg du tenkte på TS. Jeg spurte om egenmeldingsdager i forbindelse med deltidsstilling. I mitt tilfelle er jeg 60% ufør og 40% arbeidsfør. Det er ikke alltid slik at kroppen fungerer akkurat de dagene jeg skal på jobb. Ikke kan jeg sjonglere med de heller, fordi en annen har de 60% jeg ikke jobber. Har vært mye dårlig nå i vår og brukt flere egenmeldinger. Bare lurte om antall dager, i tilfelle jeg hadde mindre for da ville jeg tatt kontakt med legen min. Anonymous poster hash: 8eae5...fc8
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #8 Skrevet 28. mai 2015 Det kommer rett og slett an på. Noen år er jeg mye syk, andre ikke. Bruker aldri egenmelding om jeg ikke er syk. Jeg synes forresten det er litt teit å gå på jobb med omgangssyke... Det er rimelig smittsomt. Anonymous poster hash: c8c7d...b28 7
Neutral90 Skrevet 28. mai 2015 #9 Skrevet 28. mai 2015 Det er få ting som gjør meg mer sur enn hvis kollega(er) kommer på jobb med smittsom sykdom, som omgangssyke. Veldig hensynsløst. Vi er så heldige å ha egenmeldingsdager i Norge for en grunn. Bruker de bare når jeg må, i fjor (kalenderår) tok jeg 1 dag ingen i år så langt for eksempel. 6
Gjest Citronella Skrevet 28. mai 2015 #10 Skrevet 28. mai 2015 På kg er folk veldig nærtagende når det kommet til spørsmål om fravær på arbeidsplassen, sannsynligvis fordi de føler seg tuffet, og vet med seg selv at de er for lett vekke. Å bruke opp egenmeldingene ett år med mye sykdom og nytt barnehagebarn er ikke så underlig, men folk som hvert år bruker opp alle 24 dagene burde gjøre inngrep i livet sitt for å være mindre vekke. Når man blir trøtt, sliten og trenger litt fri så må folk kutte på fritidsaktiviteter, opp-pussingsprosjekt hjemme og venneturen før de kutter jobb, men mange prioriter ikke slik lenger, for jobb er liksom ikke så viktig når staten norge as punger ut uansett. Mange folk er late og med dårlig arbeidsmoral, men det kan man ikke si, for huff "du vet ikke hva det kan være", og "det kan jo være så mye". Ja det kan det, det kan også være vrang vilje, og det må man tørre å sette fingeren på. Det koster samfunnet store summer når folk er vekke fra arbeidsplassen. 24 dager i året er fem arbeidsuker, like mye som folk får i ferie. Å være vekke alle disse år etter år er MYE. Selv om "stakkars-meg" snylterne på kg ikke innser det.Anonymous poster hash: 949e5...5ff 24 enkeltdager, eller opptil 8 dager egenmelding gjelder kun ansatte i IA-bedrift. 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #11 Skrevet 28. mai 2015 De fleste har fortsatt bare 4 x3 dager med egenmelding, altså maks 12 dager for egen sykdom. Barns sykdom kommer i tillegg. Jeg har aldri brukt opp alle egentmeldingene for egen sykdom, men så har jeg da også vært på jobb med feber mange ganger. Hvor lurt det er kan man jo diskutere. Men med stort fravær pga syke barn i perioder blir det til slutt sånn at man føler man ikke kan være hjemme når man er syk selv. har også en jobb hvor ingen tar over og gjør jobben for deg når du er syk, og mitt fravær kan i perioder få store konsekvvenser for firmaet. Og da hiver man heller innpå med paracet og er på jobb samme hva. Har ikke vært syk så jeg har vært nødt til å være hjemme fra jobb på ca 1 1/2 år omtrent nå. Men det går jo gjerne litt i bølger. Anonymous poster hash: 01c05...9b7
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #12 Skrevet 28. mai 2015 Det er få ting som gjør meg mer sur enn hvis kollega(er) kommer på jobb med smittsom sykdom, som omgangssyke. Veldig hensynsløst. Vi er så heldige å ha egenmeldingsdager i Norge for en grunn. Bruker de bare når jeg må, i fjor (kalenderår) tok jeg 1 dag ingen i år så langt for eksempel. Dette. Ingen er imponerte over at disse kommer på jobb. Utrolig irriterende å sitte inneklemt i et møte med slike mennesker som hoster og nyser og smitter alle rundt seg.Anonymous poster hash: 1f84e...ea1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #13 Skrevet 28. mai 2015 Vil tro at dere som går på jobb med omgangssyken og influensa, og annen dritt, og smitter de andre må ta en stor del av skylda for at folk blir syke. Er man syk og smittsom så holder man seg selvsagt hjemme. Anonymous poster hash: dff58...8d6 3
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #14 Skrevet 28. mai 2015 Sykmeldinger er for viktige til å kaste bort på når man faktisk er ordentlig syk. Da er det mye bedre å late som man er syk, for å slippe arbeid og heller nyte en fridag innimellom... Anonymous poster hash: f1e92...6f3 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #15 Skrevet 28. mai 2015 Ser innimellom folk som lurer på hvor mange egenmeldingsdager man har krav på når situasjonen er slik eller slik. Er det sånn at mange bruker opp egenmeldingsdagene sine, eller i hvert fall er på grensen til det? Jeg ligger på mindre enn en egenmeldingsdag pr år i snitt i hele mitt yrkesaktive liv. Selv om jeg har forkjølelser og hoster i noen uker eller får omgangssjuke så er det sjelden at det blir noe fravær ut av det. Om jeg blir dårlig på en fredag f.eks og kanskje må gå en time før fra jobb f.eks så er jeg jo frisk nok igjen til mandag til å komme meg på jobb. Hvor vanlig er det egentlig å makse ut egenmeldingsdagene sine?Anonymous poster hash: 3d8a5...f89 Jeg bruker noen egenmeldinger, 1-12 dager i løpet av et år. Jeg er lærer, og det å undervise krever såpass mye fokus at hodet må være på plass før en går inn i timen. Dersom jeg har en dag uten undervisning eller bare har 1-2 timer, så går jeg på jobb selv om hodet ikke henger helt med. Fire-åtte timer undervisning fungere derimot ikke, og da blir jeg i stedet hjemme. I noen år blir jeg syk i forbindelse meg helger og undervisningsfrie perioder, mens andre år blir jeg syk på ukedagene. For min del prioriterer jeg alltid jobben, og jeg takker ofte nei til sosiale tilstelninger og fritidsaktiviteter slik at jeg har nok energi til å gå på jobb dagen etter. Er det mye som skjer en helg, så merker jeg det den neste arbeidsuka. Siden de fleste arbeidsukene er på 45-50 timer, så bruker jeg mesteparten av fritiden og helgene til å være i ro og lade batteriene.Anonymous poster hash: d4404...295 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #16 Skrevet 28. mai 2015 24 enkeltdager, eller opptil 8 dager egenmelding gjelder kun ansatte i IA-bedrift. De fleste har fortsatt bare 4 x3 dager med egenmelding, altså maks 12 dager for egen sykdom. Anonymous poster hash: 01c05...9b7 Iflg den reforhandlede avtalen for innkluderende arbeidsliv sysselsettes nærmere 60% av norske arbeidstakere på arbeidsplasser med IA. Ab tar derfor feil, og det aner meg at Citronella skulle påpeke at ia var for minoriteten med utsagnet sitt, men det er altså ikke riktig. Anonymous poster hash: 949e5...5ff
Rosalie Skrevet 28. mai 2015 #17 Skrevet 28. mai 2015 Er kronisk syk, og bruker bortimot alle 24 egenmeldingsdager på ett år. Arbeidsgiver har fritak fra å betale arbeidsgiverperioden grunnet sykdommen min.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #18 Skrevet 28. mai 2015 Jeg kjører lønn for ca 200 personer fordelt på ca 20 firmaer. Min erfaring er at de aller fleste har en eller ingen egenmeling i året. Men så er det enkelte som hele tiden har 3-4 og balanserer på grensen. Dette gjelder ikke IA bedrifter. Anonymous poster hash: 805ca...cf7
Brunhilde Skrevet 28. mai 2015 #19 Skrevet 28. mai 2015 (endret) Er kronisk syk, og bruker bortimot alle 24 egenmeldingsdager på ett år. Arbeidsgiver har fritak fra å betale arbeidsgiverperioden grunnet sykdommen min. Men arbeidsgiver må dekke egenmeldingsdagene, må han ikke? Fritak for å betale i arbeidsgiverperioden gjelder bare når du er sykemeldt og bare når du er sykemeldt for den kroniske lidelsen. Jeg bruker sjelden egenmelding, men blir hjemme om jeg risikerer å smitte kollegaer med for eksempel omgangssyke. Jobber i IA bedrift og har altså mulighet til å være borte 24 dager, inntil 8 dager sammenhengende. Endret 28. mai 2015 av Brunhilde
Rosalie Skrevet 28. mai 2015 #20 Skrevet 28. mai 2015 Men arbeidsgiver må dekke egenmeldingsdagene, må han ikke? Arbeidsgiverperioden gjelder bare når du er sykemeldt. Jeg bruker sjelden egenmelding, men blir hjemme om jeg risikerer å smitte kollegaer med for eksempel omgangssyke. Jobber i IA bedrift og har altså mulighet til å være borte 24 dager, inntil 8 dager sammenhengende. Nei. Får også egenmeldingsdagene refundert fra NAV. Må legge til at før jeg ble så syk at jeg gikk inn i en lengre sykemelding før jeg fikk en diagnose, så hadde jeg omtrent ikke fravær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå