Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner dere ut i hodet sånn ca eller skriver dere ned hva dere spiser på myfitnesspal o.l. Jeg spiser 1500 kcal og skrev i starten hva jeg spiste så regnet den appen det ut, men kjente at jeg bler altfor opptatt av dette og at det gjorde meg bare stresset. Jeg satt å logget i pausen på jobb hva jeg skulle spise resten av dagen og alt ble jo bare helt fanatisk..

Nå bare regner jeg i hodet og føler det er så mye bedre :-)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg veide og skrev og loggførte en stund, men jeg også fant ut at det overhodet ikke var bra for den psykiske helsen.

Nå tar jeg bare grovestimat. Om jeg ligger 100 kcal over en dag og 100 kcal under en annen dag spiller liten rolle i det lange draget, så lenge jeg ikke ender opp i overskudd hver dag, da...

Anonymous poster hash: 7756a...d41
AnonymBruker
Skrevet

Har i flere perioder prøvd å telle kcal på myfitnesspal, men blir fort lei av det og stresset, og heller ikke bra for psyken over lengre tid. Skal begynne å telle igjen da jeg ikke klarer å nå de resultatene jeg ønsker :)

Anonymous poster hash: df929...b25
Skrevet

Den er et fint verktøy i startfasen når en trenger mer info om hva en putter i seg, men når en blir erfaren så "ser" en hva forskjellige måltider inneholder og da trenger man ikke å logge lenger.

• Liker 1
Skrevet

Tenker først over når jeg skal spise over hva jeg spiser og mengden. Om kvelden tenker jeg vel over ca kalorier jeg har fått i meg den dagen. Følger heller med en gang imellom på om vekten er gått opp eller er stabil. Har jeg gått opp, må jeg passe på å spise litt mindre alt etter trening og bevegelse.

Spis sunt og litt av det meste du har lyst på. Ikke planlegg kalorier. Tenk heller på mengden (spis lite, men godt) og generelt kosthold :)

Skrevet

Regner ofte i hodet, men kompenserer dager jeg spiser mer enn normalt med litt ekstra aktivitet eller trening

Skrevet

Jeg registrerte alt de første 2-3månedene. I starten veide jeg alt, men etter hvert visste jeg jo ca vekt på ting.

Ble veldig fokusert på det, og brukte gjerne lunsjen til å planlegge middagsinntaket, og spiste kveldsmat etter "hvor mye som var igjen"...

Men etter 3 måneder, så hadde jeg jo lært mye om hva som var riktig mat og riktige mengder for meg. Så da sluttet jeg helt å føre kalorier.

Fortsatte å gå ned helt fint uten å sjekke om jeg spiste passe hver dag.

Ser for meg at jeg kanskje må regne litt enkeltdager senere også, f.eks. nå når jeg ser ut til å ha møtt ett platå. Og igjen når jeg skal forsøke å stabilisere vekten.

Men da blir det nok en veldig kort periode, og så slutter jeg helt igjen.

Skrevet

Jeg registrerer alt på vg's vektklubb fortløpende gjennom dagen, syns ikke det er noe stress. Mat jeg spiser ofte har jeg registrert som oppskrifter som jeg bare legger inn fort. (f eks 2 knekkebrød med ost og en latte blir da lagt inn med kun en registrering) Veier bare en liten del av maten siden jeg har lært meg hvor mye det meste veier. Og frukt og grønt syns jeg ikke er så viktig å få på grammet, det er ikke 20g eple som avgjør om jeg går ned i vekt. Jeg kan fint legge inn planlagt middag på starten av dagen, da ser jeg hvor mange kcal jeg har igjen til mellommåltider.

For meg er det en vane og jeg tenker ikke så mye på det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har registrert matinntak i Grete Roede og MFP, nå Fitbit, hver dag når jeg er hjemme, i halvannet år. Kaloritellingen har lært meg å spise sånn at jeg blir mett og opplagt på tilmålte kalorier, sånn at jeg nå vet hva og hvor mye jeg kan spise for å holde vekta, dermed trenger jeg egentlig ikke dette hjelpemiddelet mer, så jeg fortsetter bare fordi jeg synes det er gøy, og interessant å ha en logg over hva jeg har spist.

• Liker 1
Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg bruker Lifesum og synes det funker greit. Registrerer etter måltidene og registrerer også eventuelle treningsøkter. Etter å ha brukt det ei stund blir jeg så vant med hvor mange kalorier det er i det jeg vanligvis spiser, at jeg slutter å bruke appen. Jeg synes det er greit å se svart på hvitt hvor mange kalorier det er i forskjellige matvarer og for meg virker det motiverende. Dersom det blir stress tar jeg pause og regner bare sånn høvelig antall kcal i hodet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde 10 kg å gå ned. I begynnelsen var jeg ikke så systematisk, bestemte meg bare for å "spise sunnere". Etter en måned uten noe særlig vektnedgang bestemte jeg meg for å telle kalorier, og fikk et lite sjokk over hvor mye jeg egentlig puttet i meg. Jeg begynte å loggføre og veie alt, og holde meg til fire faste måltider og 1500 kcal hver dag. Jeg gikk raskt ned i vekt. Etter tre måneder var jeg så dreven i kaloritelling at jeg sluttet å veie og bruke appen, og stolte på hoderegningen.

Anonymous poster hash: 39415...540
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg varierer litt, litt i hodet og litt på myfitnesspal:)

Anonymous poster hash: ec63b...192
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg telt kalorier i to uker, og jeg har aldri veiet maten, men tar sånn ca/på øyemål. Synes det blir så stress å skulle spise middag sammen med samboer, og så må jeg veie og styre først. Og så har jeg litt å gå på, ligger jevnt på 1200/1300 kcal til dagen, anbefalt for meg er 1400.

Spiser jevnt og er sjelden sulten etter jeg begynte med dette, men lever på skyr.

Anonymous poster hash: 4df4e...526

AnonymBruker
Skrevet

Jeg holder tellingen på lifesum. Det tar mye tid, i sær å veie alt jeg spiser. I tillegg må jeg sjekke at antall kcal Lifesum sier at det er i maten stemmer overens med det som står på etiketten.

Men syns det er bedre sånn. Ser jeg at det blir for mye, kan jeg unngå å f.eks dra på besøk der jeg kan bli tilbudt noe uplanlagt.

Anonymous poster hash: e8d00...088

AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å regne ut helt nøyaktig og føre det inn i et exceldokument. Nå gjør jeg et overslag i hodet.

Anonymous poster hash: 71965...4b5
Gjest Godjente
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir litt stresset når jeg ikke skriver inn måltider, men bruker å skrive ca tall da. Har regnet i hodet også, men foretrekker bedre kontroll som å bruke appen

Skrevet

Hvordan klarer dere å holde telling i hodet?

Skrevet

Jeg bruker lifesum til å skrive ned ca hva jeg spiser, men jeg veier så og si aldri maten. Veier kanskje om det er en veeeldig kaloririk matvare som jeg ikke bruker så ofte :) Jeg er egentlig ikke fanatisk, og MÅ ikke logge hver dag.

• Liker 1
Skrevet

Tok så helvetes lang tid. Droppa det etter 5 uker.

Skrevet (endret)

Jeg har aldri veid maten, men tar et ca estimat og legger det inn på lifesum. Jeg syntes det er veldig deilig å bruke en sånn app for å loggføre kalorier. Nå går jeg aktivt inn for å gå ned i vekt, og da må man nesten holde kontroll over kaloriene.

Edit: Jeg merker at jeg får mer motivasjon ved å bruke lifesum!

Endret av Vivianna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...