Gjest lmari Skrevet 31. august 2004 #1 Skrevet 31. august 2004 Vi har bestemt oss for å reise til Berlin om to uker, men er helt blanke på byen (annet at vi vet om berlinmuren og Branderburger Tor, liksom..) Noen som har gode tips???!?
Gjest *anonyma* Skrevet 31. august 2004 #2 Skrevet 31. august 2004 Berlinmuren er liksom litt borte den nå (både fysisk og mentalt). Men det finnes minnesmerker bl a Checkpoint Charlie hvor hele historien fortelles. Elles kan nevnes TV-tårnet (flott utsikt), kanalbåttur (hvis fint vær) Berliner Dom (flott arkitektur og spennende historie), Zoologisk hage, Gedächniskirche (rest av en bombet kirke fra krigen), opera, teater og museer i massevis, øl på uterestaurant, shopping(!). Digger Berlin, kan jeg være med i kofferten din? http://www.btm.de/
Gjest *anonyma* Skrevet 31. august 2004 #3 Skrevet 31. august 2004 For ikke å glemme den restaurerte, gamle Riksdagen eller de nordiske ambassadene. Hvor i byen skal dere bo?
Gjest lmari Skrevet 31. august 2004 #4 Skrevet 31. august 2004 Har ikke bestilt hotell enda, jobber med saken nuh. Noen tips??
Elze Skrevet 3. september 2004 #6 Skrevet 3. september 2004 anonyma - jeg skal også til Berlin og trenger tips om bra hotell til gunstig pris. Please? Tusen takk!
Thea Skrevet 3. september 2004 #7 Skrevet 3. september 2004 Det står en lyktestolpe i den ene handlegaten der,på høyre side om jeg ikke husker feil.Jeg anbefaler på det sterkeste å gå rundt og ikke på den slik jeg gjorde. Dog var *spjoink* lyden ganske interessant siden lykta var laget av tyske matrialer og ikke norske. Lyden blir litt lysere i toneleie der borte enn her Jeg vet jeg skriver mye fjas men dette er faktisk ikke tull.En durabelig kul i panna fikk jeg også.... Men bortsett fra det......ha en kjempe fin tur
Elze Skrevet 3. september 2004 #8 Skrevet 3. september 2004 Skal passe meg for lyktestolpene, Thea! Selv om denne forskjellen i lyd egentlig burde utforskes, høres interessant ut :o Håper hodet ditt er bedre nå :-)
Hilde Skrevet 3. september 2004 #9 Skrevet 3. september 2004 Det står en artikkel om Berlin i Allers denne uken. Ikke spør hvorfor jeg leser Allers i en alder av 23, men dog.. Kan jo være verdt å sjekke ut? Det var sånn "tips til hvor man skal spise, bo, gå ut" artikkel.
Thea Skrevet 3. september 2004 #10 Skrevet 3. september 2004 Håper hodet ditt er bedre nå :-) Nååååjah,skakke værra for sikker på det
Væren Skrevet 3. september 2004 #11 Skrevet 3. september 2004 Jeg har også vært i Berlin! Stor, flott by med masse imponerende arkitektur! Tiergarten er en stor park, nærmest en bydel, og den kan det være verdt å rusle litt rundt i kanskje? Vi var der på vinterstid, mye snø og bitende kaldt. Regner med at opplevelsen er en annen nå på denne tiden! Jeg ville absolutt tatt en tur ut og spist og gått på "kneiper" i det som tidligere var øst-Berlin, vi var og spiste på en tøff og koselig restaurant med en spesiell atmosfære, den lå i murbygningene under en gammel jernbanelinje. Buet murtak og kjempestilig interiør. Husker ikke helt hva det området het, men lurer på om det ikke var Hackesher Markt? Riksdagen er sikkert fin å se, men da vi var der, var det et par timers kø bare for å komme inn. Mye sikkerhetsforanstaltninger etc. Vi droppet det! Skal du shoppe, finnes det ulike områder i byen alt etter pris og stil. Dette finner du sikkert litt om på nettet. Vi var på Brandenburger Tor, så på Gedänkniskirche som ligger ganske sentralt, ellers ruslet vi mye rundt og så oss om og bare koste oss og så på livet! Checkpoint Charlie glemte vi visst helt ut! Det vi angret på at vi ikke gjorde, og som jeg vil anbefale dere, er å ta en busstur rundt i byen. Da får man et overblikk. Det går spesielle sightseeingsbusser, men jeg mener å huske at det var enkelte vanlige bussruter som kjørte omtrent samme runden men som kostet en brøkdel... God tur!
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2004 #12 Skrevet 3. september 2004 Det vi angret på at vi ikke gjorde, og som jeg vil anbefale dere, er å ta en busstur rundt i byen. Da får man et overblikk. Det går spesielle sightseeingsbusser, men jeg mener å huske at det var enkelte vanlige bussruter som kjørte omtrent samme runden men som kostet en brøkdel... Stemmer det, det er buss 100 eller 200, de går gjennom hele byen. De er toetasjes så er du heldig får du fin utsikt. Vanlig bussbillettpris er 2 euro.
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2004 #13 Skrevet 3. september 2004 Bo i Berlin? Sjekk www.tollewohnungen.de Her får man en leilighet midt i sentrum (ved gedächniskirche) billigere enn hotellrom. Blir billigere jo fler man er, men prisen er det uansett ikke noe å si på. Leilighetene i Rankenstrasse er fine og har som sagt genial beliggenhet.
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2004 #14 Skrevet 3. september 2004 ..Berlinmuren er da ikke helt borte, om man tar S-Bahn til Ostbahnhof og går derfra til S-Bahnhof Warschauer Strasse, går man en kilometer eller to langs "East Side Gallery", som er siste restene av muren.
Gjest Anonymous Skrevet 3. september 2004 #15 Skrevet 3. september 2004 sorry, riktig adresse er www.tolle-wohnungen.de
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2004 #16 Skrevet 4. september 2004 Hovedgata/handlegata heter Kürfurstendamm (?), og der finner du blant annet ett kjøpesenter som heter KaDeWe! Ett annet kjøpesenter er sponset av Ford(?) og er verdt ett besøk pga arkitekturen. Hard Rock Cafè finner du også i Berlin. Litt utenfor Berlin (nærmere bestemt Potsdam) er slottet "Sansouci". Ett gammelt, gult slott med en fantastisk fin uteplass. Hvis du er interessert i historie så har Berlin mange museer med info om 2.verdenskrig. "Swannsee" er et musem med bilder fra 2.verdenskrig. Interesssant! Det ligger en konsentrasjonsleir ikke så langt fra Berlin, vi tok buss. Absolutt verdt et besøk!! (Synes å huske leiren heter "Sachsenhausen") Stasi-kvartalet er det også mulig å besøke. (Mulig med omvisning med tysk guide,..) Heldiggrisen som skal til Berlin... *misunnelig*
Gjest Anonymous Skrevet 5. september 2004 #17 Skrevet 5. september 2004 Kjøpesenter sponset av ford??? Nå tror jeg du er ute å kjører her. Bygning kjent pga arkitekturet heter sony-senteret og ligger på potsdamer platz, og er heller ikke noe kjøpesenter. Derimot ligger shoppingsenteret Arkaden i nærheten.
Edie Skrevet 10. september 2004 #18 Skrevet 10. september 2004 Det er snart ti år siden jeg var der med Hvite busser, men er det ikke et stort bygg i Berlin med Mercedes- merke på taket? Kanskje ikke kjøpesenter, kanskje ikke Ford, men noe med bil i alle fall??
Gjest Anonymous Skrevet 10. september 2004 #19 Skrevet 10. september 2004 Mercedes har jo et stort kontor (hovedkontor?) i Berlin og det er naturlig nok pynta med stjerna. Man ser det bl a fra kanalen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå