Gå til innhold

Motsatt effekt av innsovningstabletter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk for noen år siden circadin av legen, noe jeg sa etter kort tid at ikke funket i det hele tatt, og om det funket, så var det motsatt effekt.
Prøvde et par andre tabletter som ikke funker, og fikk nå Melatonin.

Leste på nettet og fant utav det var akkuratt det samme, bare med 3 mg melatoning i stedet for 2. Dette er første dagen, og jeg var trøtt før jeg tok dem, og er nå utrolig sosial og urolig.
Circadin var enten de første eller andre tablettene jeg prøvde. Jeg husker ikke hvilken av dem det var, men den ene av dem funket ikke om kvelden, men gjorde meg utrolig aggressiv om morgenen (Var så gale at jeg klarte slå til mor egen mor, og hadde ingen kontroll over det. Har aldri opplevd jeg har vært aggressiv før, hvertfall ikke i den grad).

Er det normalt og få "motsatt" effekt av disse? Er det noe jeg skal prøve ut en stund, eller skal jeg gå rett til legen og be om nye? Alle de andre har vært for svake for meg, og prøver å få sterkere, men da jeg er under 18, og også går på antidepressive tabletter, vil han ikke gi meg sterkere, så hadde satt pris på om noen med god erfaring kunne komt med forslag om andre type innsovningstabletter.

Anonymous poster hash: 1b59c...04f
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar magnesium (600mg) sammen med circadin, og det virker veldig bra :) Det kan du kjøpe reseptfritt på apoteket! (er selv 19 år)

Anonymous poster hash: c24dc...5b0
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får oppkvikkende effekt av circadin og magnesium

Anonymous poster hash: ea556...a68

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd Vallergan?

Anonymous poster hash: ea556...a68

AnonymBruker
Skrevet

Melatonin er IKKE en sovemedisin, det er et naturlig søvnhormon. Melatonin har dårlig effekt med mindre du lider av en døgnrytmeforstyrrelse.

Anonymous poster hash: 34eff...bfc
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Har du prøvd Atarax? Det får jeg av legen for angst og søvnproblemer. Det er langt mindre "farlig" enn en god del andre slike legemidler, og jeg har prøvd mange for søvnproblemene. Det er egentlig allergimedisin. Går også på antidepressiva forresten, dog for noe annet :)

Endret av Colorama
AnonymBruker
Skrevet

Altså melatonin er IKKE innsovnings tabl, slutt å misbruk det begrepet (ikke bare denne tråden). Melatonin er et hormon og enten så hjelper det kroppen til å føle seg mer klar for søvn når natten kommer eller så fungerer det ikke. Men de fleste leger ønsker at du prøver alt sånt før du får sterkere saker. Uansett så skal en jo gå på melatonin en god stund før det hjelper. Vet ikke om det kanskje er psyken din som tuller litt med deg mtp bivirkningene her, virker sånn.

Bare fortsett å gå tilbake til legen hvis/når det ikke fungerer og til slutt vil du få noe b som fungerer 😊

Anonymous poster hash: b98ad...9d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Cirkadin har jeg alltid trodd var allergimedisin, antihistamin. Og det er ikke sånn at alt er for "svakt" for deg.. det bare fungerer ikke på dine søvnproblemer.

Jeg måtte ha imovane(zopiklone) og siden stilnoct(zolpidem) fordi disse fungerte også beroligende for meg. Mitt problem var tydeligvis ikke innsovnings slik som jeg og legen trodde, men angst og uro. Når jeg dermed fikk noe som roet nervene så sovnet jeg som oftest som en baby.

AnonymBruker
Skrevet

Cirkadin har jeg alltid trodd var allergimedisin, antihistamin. Og det er ikke sånn at alt er for "svakt" for deg.. det bare fungerer ikke på dine søvnproblemer.

Melatonin er ikke godkjent i Norge, og kun noen få leger kan skrive ut dette og det er strengt på apoteket mtp oppbevaring av resepter og slikt. Circadin inneholder 2 mg melatonin, mens melatonintabletter inneholder 3 mg. Circadin er godkjent i Norge.

Vanlige antihistaminer som er brukt mot søvn eller angst/uro er vallergan og atarax.

AnonymBruker
Skrevet

Melatonin er ikke godkjent i Norge, og kun noen få leger kan skrive ut dette og det er strengt på apoteket mtp oppbevaring av resepter og slikt. Circadin inneholder 2 mg melatonin, mens melatonintabletter inneholder 3 mg. Circadin er godkjent i Norge.

Vanlige antihistaminer som er brukt mot søvn eller angst/uro er vallergan og atarax.

Så rart. Jeg blir alltid presset på melatonin når jeg har sovet bra lenge og trenger hjelp igjen eller har ny lege osv. Andre jeg snakker med hører jeg også at alltid stort sett starter med melatonin. Ante ikke at det var noe å være spesielt forsiktig med, hva er det med det egentlig som gjør det? Jeg trodde det ikke hadde noen egen virkning utenom å hjelpe kroppen litt på vei.

AnonymBruker
Skrevet

Så rart. Jeg blir alltid presset på melatonin når jeg har sovet bra lenge og trenger hjelp igjen eller har ny lege osv. Andre jeg snakker med hører jeg også at alltid stort sett starter med melatonin. Ante ikke at det var noe å være spesielt forsiktig med, hva er det med det egentlig som gjør det? Jeg trodde det ikke hadde noen egen virkning utenom å hjelpe kroppen litt på vei.

Jeg vet ikke hvorfor, men da jeg var på Bergen søvnsenter for et par år siden fikk jeg resept på melatonin og beskjed om at det ikke var godkjent i Norge men at han legen hadde lov til å skrive det ut. På apoteket var det kjempestrengt; jeg kunne ikke få med meg resepten min igjen og skulle jeg ha samme medisin på et annet apotek måtte jeg ha ny resept. Jeg vet ikke hvorfor det er slik, men circadin er i alle fall det eneste godkjente legemiddelet i Norge med melatonin som virkestoff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...