Alja Skrevet 27. mai 2015 #1 Skrevet 27. mai 2015 Hva mener dere har størst betydning for den man blir? Hva tenker dere om at mange mener at feks avhengighet og psykiske lidelser er genetisk? Det er jo en litt sånn evigvarende diskusjon, men hadde vært gøy å sett hva andre mente her inne.
stan Skrevet 27. mai 2015 #2 Skrevet 27. mai 2015 Svaret er jo "ja takk, begge deler". Arveanlegget bestemmer hva vi er disponert for. F,eks, genene styrer hvor høy vi kan bli, men omgivelsene, hvor mye næring vi får bestemmer hvor høye vi faktisk blir. Et annet eksempel er genene som styrer hvor musikalske vi er. Tenk om Mozart ikke var født inn i en musiker familie, med tilgang på instrumenter og skolering, da ville geniet kanskje aldri kommet til uttrykk. Det er de siste årene blitt mer fokus på mekanismen(e) som bestemmer hvilke gener som er aktive. Det virker som denne mekanismen er påvirket av omgivelsene, men helt hvordan er bare delvis avdekket. Det virker fornuftig at genene våre er en selvregulerende mekanisme, og ikke en statisk. Det gjør organismene mye bedre istand til å overleve i endrede omgivelser. 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #3 Skrevet 27. mai 2015 Jeg har tro på at det er en kombinasjon av begge deler, men at miljø spiller en større del av rollen. Anonymous poster hash: 49f87...29a
Upadiela Skrevet 27. mai 2015 #4 Skrevet 27. mai 2015 Er bare å se på tvillingstudier, brukes masse i psykologien. Selv tror jeg det er en god blanding, vi har et potensiale i arven, og miljøet styrer hvor mye dette kommer til uttrykk.
AnonymBruker 42 Skrevet 27. mai 2015 #5 Skrevet 27. mai 2015 Begge, men om jeg må velge så tror jeg faktisk genetikk er den sterkeste faktoren.
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #6 Skrevet 27. mai 2015 På min far sin side, så har alle vært alkoholikere, samme var min far. De var 10 søsken, og de fleste var alkoholikere. Dette er jo en arvelig avhengighet. Samtidig hadde ingen av de en bra barndom, her har det vært snakk om vold og misbruk. Så da er det vel lett å drikke for å glemme. Jeg var og utsatt for misbruk og vold. Min mor var og alkoholiker. Jeg har ikke blitt noen av delene. Jeg har alltid vært forsiktig med alkohol, aldri turt å prøve narkotika. Vært redd for å bli avhengig. Jeg er en fantastisk mor til mine 2 barn. Jeg så jo alt galt mine foreldre gjorde mot meg, og ville ikke videreføre dette. Og jeg savnet masse fra mine foreldre, som jeg gir til mine barn. Med meg skal det snu, ikke noe mer alkoholisme, ikke vold eller misbruk. Jeg har genene, og vokste opp i miljøet. Flyttet for meg selv den dagen jeg var 16 år, og har klart meg selv. Hvorfor jeg ikke har blitt som de vet jeg ikke. Vet at jeg er utrolig sterk psykisk, og alltid vært utrolig sta og sterk. Tror det er mye av grunnen til at jeg ble meg. Anonymous poster hash: 6e1f2...11c
Alja Skrevet 27. mai 2015 Forfatter #7 Skrevet 27. mai 2015 I forhold til psykiske sykdommer da? Eller avhengighet? Mange mener jo at feks bipolar lidelse og alkoholisme er arv. selv tror jeg at genene er et utgangspunkt, og at omgivelsene styrker/svekker. barn med rusavhengige foreldre har det kanskje latent i kroppen, men dersom barnet ikke blir eksponert for disse omgivelsene så kommer det kanskje ikke til uttrykk (dersom barnet feks blir flyttet fra hjemmet i spedbarnsalder)
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #8 Skrevet 27. mai 2015 I forhold til psykiske sykdommer da? Eller avhengighet? Mange mener jo at feks bipolar lidelse og alkoholisme er arv. selv tror jeg at genene er et utgangspunkt, og at omgivelsene styrker/svekker. barn med rusavhengige foreldre har det kanskje latent i kroppen, men dersom barnet ikke blir eksponert for disse omgivelsene så kommer det kanskje ikke til uttrykk (dersom barnet feks blir flyttet fra hjemmet i spedbarnsalder) Bipolar ligger helt klart mest på miljø, har aldri hørt noe annet. Er jo heller ikke uten grunn da at man har større risiko for å bli bipolar hvis en forelder er det, nettopp på grunn av miljøet man vokser opp i. Anonymous poster hash: 49f87...29a
Alja Skrevet 27. mai 2015 Forfatter #9 Skrevet 27. mai 2015 Bipolar ligger helt klart mest på miljø, har aldri hørt noe annet. Er jo heller ikke uten grunn da at man har større risiko for å bli bipolar hvis en forelder er det, nettopp på grunn av miljøet man vokser opp i.Anonymous poster hash: 49f87...29a https://helsenorge.no/sykdom/psykiske-lidelser/bipolar-lidelse
Upadiela Skrevet 27. mai 2015 #10 Skrevet 27. mai 2015 I forhold til psykiske sykdommer da? Eller avhengighet? Mange mener jo at feks bipolar lidelse og alkoholisme er arv. selv tror jeg at genene er et utgangspunkt, og at omgivelsene styrker/svekker. barn med rusavhengige foreldre har det kanskje latent i kroppen, men dersom barnet ikke blir eksponert for disse omgivelsene så kommer det kanskje ikke til uttrykk (dersom barnet feks blir flyttet fra hjemmet i spedbarnsalder) Jeg studerer psykologi, så mye av temane som går igjen er nettopp dette med arv og miljø. Schizofreni blir ofte brukt som eksempel på en lidelse som har høy arvelighet. Samme med depresjoner, det kan "ligge i familien". Med tanke på at biopar lidelse er en variant av depresjon (manisk-depressiv) så vil jeg påstå at det i stor grad er arvelig, det og.
Alja Skrevet 27. mai 2015 Forfatter #11 Skrevet 27. mai 2015 Jeg studerer psykologi, så mye av temane som går igjen er nettopp dette med arv og miljø. Schizofreni blir ofte brukt som eksempel på en lidelse som har høy arvelighet. Samme med depresjoner, det kan "ligge i familien". Med tanke på at biopar lidelse er en variant av depresjon (manisk-depressiv) så vil jeg påstå at det i stor grad er arvelig, det og. Kult at du studerer psykologi! Syntes det er utrolig mye interessant :-) Hva med avhengighetsproblematikk da? Arv, miljø?
Upadiela Skrevet 27. mai 2015 #12 Skrevet 27. mai 2015 Kult at du studerer psykologi! Syntes det er utrolig mye interessant :-) Hva med avhengighetsproblematikk da? Arv, miljø? Det er kjempegøy! Jeg tar riktignok bachelor, så blir ingen psykolog av meg, da. Og så er jeg på førsteåret, så ingen ekspert, men det er en tematikk som er grunnleggende og ofte går igjen, dette med arv og miljø. Det tør jeg ikke svare deg 100% på. Min egen oppfatning av dette er at avhengighet ofte kommer av andre underliggende ting. Et enkelt eksempel vil være folk som tyr til alkohol som stressavlastning - noe som kan skape en ond sirkel. Så hvis en person har dårlig stresshåndtering og tyr til alkoholen, så vil jeg si at det første er arv, mens alkohol som løsning er miljø. Videre faller det naturlig at en som arver denne tilbøyeligheten til å lett bli stresset, og som vokser opp i et hjem som "flyter" av alkohol, lettere kan ty til samme "avlastning". Føler det ble litt rotete, semesteret er over og jeg er i feriemodus, men håper du skjønte poenget mitt
Alja Skrevet 27. mai 2015 Forfatter #13 Skrevet 27. mai 2015 Det er kjempegøy! Jeg tar riktignok bachelor, så blir ingen psykolog av meg, da. Og så er jeg på førsteåret, så ingen ekspert, men det er en tematikk som er grunnleggende og ofte går igjen, dette med arv og miljø. Det tør jeg ikke svare deg 100% på. Min egen oppfatning av dette er at avhengighet ofte kommer av andre underliggende ting. Et enkelt eksempel vil være folk som tyr til alkohol som stressavlastning - noe som kan skape en ond sirkel. Så hvis en person har dårlig stresshåndtering og tyr til alkoholen, så vil jeg si at det første er arv, mens alkohol som løsning er miljø. Videre faller det naturlig at en som arver denne tilbøyeligheten til å lett bli stresset, og som vokser opp i et hjem som "flyter" av alkohol, lettere kan ty til samme "avlastning". Føler det ble litt rotete, semesteret er over og jeg er i feriemodus, men håper du skjønte poenget mitt Forstår hva du mener. Syntes ikke det ble rotete forklart jeg da Holder på å skrive en avsluttende oppgave i psykologi på vg3, jeg har om rus og psykisk helse - og derfor føler jeg arv og miljø er relevant å putte inn i oppgaven. Vet du forresten om noen gode sider hvor det står litt om dette, evt korte filmsnutter hvor det blir forklart enkelt og greit dette med gener og avhengighet? Leter ikke etter noe endelig svar, men skal i grunn bare drøfte litt rundt dette.
Upadiela Skrevet 27. mai 2015 #14 Skrevet 27. mai 2015 Forstår hva du mener. Syntes ikke det ble rotete forklart jeg da Holder på å skrive en avsluttende oppgave i psykologi på vg3, jeg har om rus og psykisk helse - og derfor føler jeg arv og miljø er relevant å putte inn i oppgaven. Vet du forresten om noen gode sider hvor det står litt om dette, evt korte filmsnutter hvor det blir forklart enkelt og greit dette med gener og avhengighet? Leter ikke etter noe endelig svar, men skal i grunn bare drøfte litt rundt dette. Åh jeg skjønner. Da ville jeg nok anbefalt deg å ta en titt i den ene boka jeg brukte. Desverre er de eneste sidene jeg brukte på nett låst med brukernavn og passord vi studenter fikk med kjøp av pensum (liker ikke sånt!), men dersom du kan google rundt er det nok mulig å finne boken på nett og, eventuelt om du har et universitetsbibliotek du kan sjekke ut så kanskje de har boken der. Det er i hvertfall Holt et al "Psychology the science of mind and behaviour", de har gode, innførende avsnitt om temaene.
Gjest The damned Skrevet 28. mai 2015 #15 Skrevet 28. mai 2015 En kombinasjon. Tror at ting kan ligge i familien, men at siden foreldrene utsetter barnet for ting som kan trigge det så får man det lettere kanskje. Ser bare på egen familie. Der er det jo en evig runddans, så er en god grunn for meg til å ikke få barn tenker jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå