Gå til innhold

Amerikansk bil til Norge - åndssvake priser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var nylig en måned i Texas med jobben. Som bil der fikk jeg en Ford Flex:

flex.jpg

En drøm! Stor, praktisk, lettkjørt og veldig kraftig. Drittkult design. Jeg har bare bestefars gamle Volvo 740 stasjonsvogn her hjemme. Den er sliten, og koster meg ingenting. Men disse bilene er så like...bestefar ville ha elsket at jeg kjøper "en ny 740". Vet ellers ingenting om bil.

I dag spurte jeg en kollega (mannemann) om hjelp hva det ville koste å importere en slik Ford ny. Han fant frem en nettkalkulator og vi endte opp med noe sånt som 2 mill i importavgifter og diverse! Det kan jo ikke være sant? På en vanlig familiebil? Noen som har importert slikt?

Anonymous poster hash: e871b...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den type bil er de mest ulønnsomme å importere. Bare se på nybilprisene hos importør Bergheim på amerikanske SUVer som Cadillac Escalade og Chevrolet Suburban som stiller i samme liga.

Jeg regnet ut på to forskjellige kalkulatorer på toll.no. Jeg havnet på 925000kr på den ene, og den andre (som er for biler som er på unntaksbestemmelser, tror ikke du kan bruke denne) havnet på litt i underkant av 1,1mill.

Beste alternativet hvis du vil kjøre amerikansk SUV er nok en noen år gammel Tahoe eller Suburban til 3-500 000kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er (heldigvis) ugunstige fordi amerikanere lider av angst for alt som er moderne. Dermed ender de opp med biler som veier like mye som lastebiler og bruker en tankbil med bensin i timen. Ganske overraskende egentlig, mtp at amerikanske Ford har (trolig) verdens mest effektive 1l-motor. Og bare for å disse bilene litt til: når du skal ha plass til 5 overvektige amerikanere med hver sin gallon diet coke, så blir bilene av naturlige årsaker enorme. Har du noen gang sett en Tesla stå parkert i et vanlig europeisk parkeringshus? Det er omtrent som å se for seg Moskva Marit tre på seg buksene til Linni Meister.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På biler i norge betaler du moms på kjøpesummen av bilen, avgift på co2 utslipp, avgift på vekt og avgift på hestekrefter.

Amerikanske biler er somregel store, tunge, med mye hestekrefter og stort utlsipp, dermed blir disse ekstremt dyre her. Dessuten er veiene og parkeringsplasser her også mye mindre enn i statene så det er ikke biler som er like behagelige å leve med her i norge som i statene.



Anonymous poster hash: 71038...d4d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler mye for hestekrefter og utslipp i Norge, så det kan være en del amerikanske biler som kommer dårlig ut. For slike biler kan det bli uforholdsmessig dyrt ja, og man kan heller kjøpe en ganske så fet ny bil for samme sum i mange tilfeller. Jeg hadde nok ikke giddet å importere en slik med mindre jeg hadde en kjøper jeg skulle selge den videre til.



Anonymous poster hash: 129e3...01f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at jeg kjører bestefars 740 er ikke bare nostalgi. Her får jeg plass til masse utstyr som jeg ikke får inn i vanlige nye biler - med mindre jeg kjøper en buss. Lånte en ny V70 diesel en helg den gangen de kosta 330000kr nytt, men den gikk tilbake til forhandleren pga plassmangel.

Så med alle disse moral- og klisjegreiene ryddet unna så har jeg faktisk behov for en slik bil. Googlet Tahoe og den slags. De er det jammen mange av i Uniten! Men de er også vesentlig høyere og større enn Forden.

Den brukte forresten under liter'n mila, og det med AC på full guffe. Så ille er det ikke med amerikanske biler. ;)

Anonymous poster hash: e871b...38e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...