Gå til innhold

Jeg vil studere jus ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er jusstudent. Jeg kan bare slutte meg til de over som sier at du bør tenke deg godt om. For det første, du er 29 år og kommer til å være kanskje 30 når du starter på studiet. Vær klar over at majoriteten av jusstudenter er tidlig i 20-årene og veldig ambisiøse mennesker som kanskje har en bedre CV enn deg allerede - da tenker jeg utenlandsopphold, verv og lignende. For det andre, du har barn som krever sitt. Jus er ikke et studium man tar "på kveldstid" når ungene har lagt seg, det er en livsstil. For det tredje, du skriver at du har gått et år på medisin. Hvordan hadde du karakterer til å komme inn på medisin, mens du skriver at du må ta opp fag for å komme inn på jus som har lavere poenggrense? For det fjerde, du uttrykker deg veldig naivt. Ikke vondt ment, jeg har selv vært der at jeg trodde jussen var drømmestudiet. Men når du skriver at du får komplimenter på hvordan du ordlegger deg, at du elsker ordspill, som om det skulle ha noen relevans, da tenker jeg at du overhodet ikke har skjønt hva jus egentlig går ut på. Igjen, jeg har vært der selv og mener det ikke som kritikk. Å lete etter en lov i forbindelse med en sykepleiereksamen er så fjernt fra hva jusstudiet går ut på at jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kommentere det. Og de fire forskjellige språkene du snakker er det ingen som gir deg cred for før den dagen du eventuelt er ferdig utdannet med gode nok karakterer til å få en kremjobb i FN eller EU. Vi er mange på jusstudiet som er vant til å være best og flinkest og plutselig må vi jobbe ræva av oss for en C. Det er vanskelig å skjønne hvor demotiverende det kan være før man står der selv.

Hvis du savner arbeidspresset, hvorfor ikke gå tilbake til medisinstudier? Jeg har inntrykk av at det er mer enn nok press også der, men jusstudiet høres det dessverre ut som om du har et veldig feil inntrykk av.

Anonymous poster hash: 56616...96a

Jeg må le litt av dere her :) Ikke vondt ment, men utrolig mye som er lite seriøst skrevet. Ang barn og alder som det blir nevnt her... tull ;)

Ei i familien min var alenemor med 3 barn og var 30 år da hun begynte på jus i Oslo. Hun fullførte med glans og var 35 når hun var ferdig. Hun er riktig nok godt voksen i dag. Men hun har bygd opp eget advokatfirma som hun driver idag. Hun er et flott eksempel.

Dere har så feil fokus her inne. Hvorfor snakk om bra jobb og lønn? Hvorfor vil jeg studere juss? Og kanskje dere over her skulle ha spurt dere selv om det før dere begynte. :)

Gjennom lovgivning og på annen måte griper staten i dag inn i den enkeltes forhold i langt større utstrekning enn for femti eller hundre år siden. Rettsregler, moralregler og regler for skikk og bruk er områder som er interessante. Jeg brenner ikke etter å tjene masse penger eller ha god status. Men å ha et yrkesliv hvor jeg føler at jeg får brukt og utfordret meg selv. Der hvor jeg ikke venter på å bli pensjonist fordi jeg er dritt lei arbeidslivet og teller på hånden hvor mye jeg får pr mnd. Og ikke minst - det helt sentrale: Hjelpe mennesker.

Men takk for deres innlegg. Jeg er klar for både selv disiplin og karakter press. :)

Anonymous poster hash: 279de...5af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor vil du gå juss egentlig? Du er 29 år og aner ikke hva pensum er?

Du bør tenke deg godt om. Det er sykt mye å gjøre. De to første årene er ikke så ille, mye 0800-1600-dager.

Resten av studiet er fulle dager uansett hvor god hjerne du har.

Det krever ikke bare helvetes selvdisiplin. Det krever også at du er veldig glad i juss.

Hvis du vil bli advokat kreves det er godt snitt, og det er vanskelig å få til når du har små unger.

Du må ikke gå juss fordi det er prestisje eller du tenker det er god lønn. Mange som er ferdig får ganske kjipe jobber..

Gå juss hvis du ikke forventer mer enn en gjennomsnittlig god jobb med middels lønn når du er ferdig.Anonymous poster hash: b4a3f...10f

Ikke overdriv, takk. Vi er alle forskjellige. Jeg er jusstudent på 4. avdeling. Har gode karakterer, og opp gjennom årene kan jeg telle på en hånd hvor mange dager jeg satt i dyp konsentrasjon store deler av dagen utenfor eksamensperiodene. Når jeg klarer dette, og jobber 40% utenom, så tror jeg en med unger også kunne ha klart det dersom hun ellers tar jussen ganske raskt.

Men ja, det er vel slik at noen må sitte fra 8 til 18 kun for å få en C.

Anonymous poster hash: 08715...5c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du virker jo veldig motivert, så da er du jo allerede godt på vei. Jeg studerer ikke jus selv, ville bare ønske deg lykke til, det er bedre å ha prøvd enn å gå resten av livet og tenke hva hvis... Kjør på! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke overdriv, takk. Vi er alle forskjellige. Jeg er jusstudent på 4. avdeling. Har gode karakterer, og opp gjennom årene kan jeg telle på en hånd hvor mange dager jeg satt i dyp konsentrasjon store deler av dagen utenfor eksamensperiodene. Når jeg klarer dette, og jobber 40% utenom, så tror jeg en med unger også kunne ha klart det dersom hun ellers tar jussen ganske raskt.

Men ja, det er vel slik at noen må sitte fra 8 til 18 kun for å få en C.

Anonymous poster hash: 08715...5c7

Tusen takk for oppmuntringen ;)

Anonymous poster hash: 279de...5af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette høres ut som en god plan.

Det virker jo egentlig ikke som du har peiling på hva jusstudiet er for noe? Hvorfor tror du at det at du liker ordspill er relevant? Jeg forstår ikke hvorfor du nevnte det.

Det er bra at du er glad i å lese, men det er virkelig forskjell på generell leseglede, og å lese mye av det tørre pensumet på jussen. Du skrev jo selv at det må være interessant for at du skal like å lese, og det er da vi tenker at du er litt uforberedt og har litt feil forestilling om dette.

Du skrev at du får mye kommentarer på at du er god til å ordlegge deg - men gjelder dette skriftlig også? Jeg synes egentlig ikke du ordlegger deg særlig bra her inne. Litt merkelige og gale tegnsettinger, og generelt litt smådårlig flyt i språket. Jeg mener ikke dette som kritikk, men for å gjøre deg oppmerksom på noe du kan/bør jobbe med hvis du skal inn på jussen :)

I disse dager finnes det jo folk som utdanner seg godt opp i voksen alder, og det har man jo forskjellige meninger om. Min personlige mening er at når du er forelder og nærmer deg 30, så er det lurere å tenke på å komme ut i jobb, enn å starte på et langt og tungt studie. Tenk også på at arbeidsmarkedet har begynt å bli hardere (og kommer til å bli verre). Du vil muligens stille lenger bak i køen enn de yngre nyutdannede uten barn, og som kanskje har hatt ulike verv osv. Du kan vel ikke kombinere verv med barn, og verv har veldig mye å si på CVen.

Alt i alt kan dette være et bomvalg, hvor du bruker mye tid og penger på noe du ikke burde gjort. Hva med å gå ferdig sykepleien, og så heller videreutdanne deg der etterhvert?



Anonymous poster hash: 28b53...074
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange negative svar.. Jeg er akkurat ferdig med 3.året og jeg kan si at jeg trives veldig godt med studiet. Ja, det er et karakterpress og det er langt fra alt som er like interessant, men den generelle interessen ligger der (for min del), så jeg klarer å karre meg igjennom de kjedelige delene og. Når det gjelder karakterpress, så tror jeg det varierer fra person til person hvordan man takler det.. Jeg prøver så godt jeg kan å stenge det ute når folk sier at det gikk "dritdårlig" fordi de fikk en C. Da tenker jeg bitch please, ta deg sammen. Det krever mye jobb og lesing, innarbeiding av lover og dommer, osv osv. Men dersom du har en oppriktig interesse for det, så tror jeg nok du skal få det til :) det eneste jeg ville vært litt skeptisk til er at du mest sannsynlig ikke er ferdig før du nærmer deg 35-36, da har du kastet bort mange gode arbeidsår.. Lykke til :)



Anonymous poster hash: 826a3...a5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har barn, studerer jus og har B-snitt. Ingen gikk ut med A-snitt i fjor. Tro ikke at det bare er de uten barn som kan lykkes.

TS: sats på jus om du ønsker det. Torstein Eckhoff studerte jus i voksen alder. En av de store guruene i norsk rettsvitenskap.

Anonymous poster hash: 12024...ce6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn, studerer jus og har B-snitt. Ingen gikk ut med A-snitt i fjor. Tro ikke at det bare er de uten barn som kan lykkes.

TS: sats på jus om du ønsker det. Torstein Eckhoff studerte jus i voksen alder. En av de store guruene i norsk rettsvitenskap.

Anonymous poster hash: 12024...ce6

Ifølge snl var Torstein Eckhoff ferdig med embetseksamen da han var 22, vet ikke om dette regnes som voksen alder?

https://nbl.snl.no/Torstein_Eckhoff

Anonymous poster hash: 4785e...44b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk her har gitt deg seriøse og grundige svar og fortalt deg litt om de negative sidene av jussen. Det at du bastant avfeier det som tull og useriøst, viser dårlig evne til argumentasjon og det å se en sak fra flere sider, noe man MÅ være flink til på jussen. Det er selvsagt ikke slik at man ikke kan studere når man er over en viss alder og har barn, og hvis du er komfortabel med at de fleste er yngre enn deg og har en mer imponerende CV, så for all del. Men jeg tror at folk her reagerer fordi vi vet hva studiet går ut på og ser av tingene du skriver og måten du legger frem argumentene dine på, at du sannsynligvis har misforstått kjernen i faget.



Anonymous poster hash: 56616...96a
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge snl var Torstein Eckhoff ferdig med embetseksamen da han var 22, vet ikke om dette regnes som voksen alder?

https://nbl.snl.no/Torstein_Eckhoff

Anonymous poster hash: 4785e...44b

Han tok doktorgraden sent og var regnet som relativt radikal. Doktorgraden hans ble dessuten først avvist.

Nygaard, en av de andre store i norsk jus fullførte selve studiet i 30-årene og var og sent ute med doktorgrad. Disse er per dags dato fortsatt noen av de mest sentrale i norsk rettsvitenskap.

Folk i 20-årene tror alder er alt og at de skal være i 20-årene i en evighet.

Anonymous poster hash: 12024...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge snl var Torstein Eckhoff ferdig med embetseksamen da han var 22, vet ikke om dette regnes som voksen alder?

https://nbl.snl.no/Torstein_Eckhoff

Anonymous poster hash: 4785e...44b

Mtp. systemet universitetet hadde på den tiden Eckhoff studerte blir det vranglære at han avla doktorgraden sent. Måtte tenke over det nå. Ble sagt i et kurs vi hadde. I dag er det vanlig å gå rett fra master til Phd, men før i tiden var det ikke vanlig å gå rett til doktorgrad etter fullført studium.

Dette ble uansett et sidespor. Husk at de i tyveårene som er kvinner skal ut i permisjon eller kanskje bli syk i svangerskap og ha syke småbarn etter studiene. Der sparer man inn et par år om man fikk barn før studiene.

En annen mamma jeg kjenner på studiet er vitenskapelig assistent. Slutt med alders- og mødrediskriminering. Det er usaklig og ufint ;)

Anonymous poster hash: 12024...ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp. systemet universitetet hadde på den tiden Eckhoff studerte blir det vranglære at han avla doktorgraden sent. Måtte tenke over det nå. Ble sagt i et kurs vi hadde. I dag er det vanlig å gå rett fra master til Phd, men før i tiden var det ikke vanlig å gå rett til doktorgrad etter fullført studium.

Dette ble uansett et sidespor. Husk at de i tyveårene som er kvinner skal ut i permisjon eller kanskje bli syk i svangerskap og ha syke småbarn etter studiene. Der sparer man inn et par år om man fikk barn før studiene.

En annen mamma jeg kjenner på studiet er vitenskapelig assistent. Slutt med alders- og mødrediskriminering. Det er usaklig og ufint ;)

Anonymous poster hash: 12024...ce6

Det er vel ikke det de fleste her indikerer heller. De poengterer at jusstudiet er hardt og det er mye lesing og lange lesedager (for de fleste). Dette blir jo med en gang tyngre når man har barn.

Jeg ser ikke helt hvorfor du og TS tar de kritiske kommentarene så negativt. Det er viktig å se denne siden av et studie også før man starter. Det er vel ingen som sier at TS ikke vil klare det, men at det er et tungt studium med høyt karakterpress og at hun bør vite hva hun går til.

Anonymous poster hash: b5fc4...17a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del som overdriver her....

Startet på jussen rett eter VGS og har hele tiden jobbet minst 40% ved siden av. Ja, det er litt stress før eksamen men har aldri sittet 8-16 med hodet ned i bøkene. De som sitter og leser fra 8-20 er sjelden de som gjør det bra ...

Har fått gode karakterer og har fått en flott advokatfullmektig jobb i Oslo uten A-snitt ;)

Anonymous poster hash: e40ea...29f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som sitter og leser fra 8-20 er sjelden de som gjør det bra ... ;)Anonymous poster hash: e40ea...29f

Dette stemmer ganske godt med mitt inntrykk også, men det er selvsagt også noen som sitter der såpass lenge som får gode karakterer også. Men, de aller fleste jeg kjenner som har gode karakterer leser ikke så ekstremt mye. Det skal sies at akkurat det samme gjelder de jeg kjenner som har dårlige karakterer... Noen tar jussen lettere.

Anonymous poster hash: 08715...5c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke ta alt som kritikk og bli fornærmet, TS. Vi gir deg bare forskjellige synspunkter og mange av oss har erfaring innen juss.

Min søster studerer jus i Trondheim. Det var to mødre tidlig i 30-årene i kullet hennes, og begge sluttet ila første og andre året. De klarte ikke å få tid til å lese nok, og de falt utenfor det sosiale. De aller fleste er jo unge, barnløse mennesker, og mange er venner fra vgs og beholder vennegjengen på universitetet. Da er det vanskelig å komme inn i gjengen. Spesielt når man er eldre, og har en helt annen livssituasjon.

Det sosiale har mye å si for trivsel, og det er viktig å trives for å kunne gjøre det bra på studiene. Jeg vet ikke om du har tenkt over dette?

Når man er en forelder på straks tretti, er det ikke helt tiden for selvrealisering, mener nå jeg da. Sørg heller for å være en god mor for din datter, med en fast stabil jobb. Du må regne med arbeidsløshet etter at du er ferdig med graden, mens i helsevesenet er du garantert jobb.



Anonymous poster hash: 28b53...074
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
På 1.6.2015 den 3.06, AnonymBruker skrev:

Ikke ta alt som kritikk og bli fornærmet, TS. Vi gir deg bare forskjellige synspunkter og mange av oss har erfaring innen juss.

Min søster studerer jus i Trondheim. Det var to mødre tidlig i 30-årene i kullet hennes, og begge sluttet ila første og andre året. De klarte ikke å få tid til å lese nok, og de falt utenfor det sosiale. De aller fleste er jo unge, barnløse mennesker, og mange er venner fra vgs og beholder vennegjengen på universitetet. Da er det vanskelig å komme inn i gjengen. Spesielt når man er eldre, og har en helt annen livssituasjon.

Det sosiale har mye å si for trivsel, og det er viktig å trives for å kunne gjøre det bra på studiene. Jeg vet ikke om du har tenkt over dette?

 

Når man er en forelder på straks tretti, er det ikke helt tiden for selvrealisering, mener nå jeg da. Sørg heller for å være en god mor for din datter, med en fast stabil jobb. Du må regne med arbeidsløshet etter at du er ferdig med graden, mens i helsevesenet er du garantert jobb.

 


Anonymous poster hash: 28b53...074

 

En kan ikke studere juss i Trondheim. 

Anonymkode: 26c2e...416

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kan ikke studere juss i Trondheim. 

Anonymkode: 26c2e...416

Sa du fire år etter.

Anonymkode: 1fad4...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2015 den 21.24, AnonymBruker skrev:

Ikke overdriv, takk. Vi er alle forskjellige. Jeg er jusstudent på 4. avdeling. Har gode karakterer, og opp gjennom årene kan jeg telle på en hånd hvor mange dager jeg satt i dyp konsentrasjon store deler av dagen utenfor eksamensperiodene. Når jeg klarer dette, og jobber 40% utenom, så tror jeg en med unger også kunne ha klart det dersom hun ellers tar jussen ganske raskt.

 

Men ja, det er vel slik at noen må sitte fra 8 til 18 kun for å få en C.

 

Anonymous poster hash: 08715...5c7

Hehe, må bare le av at noen tror at det å være alenemor til lite barn tilsvarer en 40% stilling.

Anonymkode: 0208d...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som studerte juss som alenemor. Hun holder på med doktorgrad nå. Fikk ikke inntrykk av at hun slet noe særlig.

 

TS, ingen kan si hvordan du kommer til å gjøre det. Om jeg skal tippe, basert på skrivestilen din, vil jeg tro du kommer til å få en "rude awakening" om du begynner på studiet. Også vil det vise seg om du klarer å svømme....eller synker...

Anonymkode: 7d8cf...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...