Gå til innhold

Forventet levealder

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Moren min sine prøver iforhold til utredning av tidlig demens var ikke så bra, og de tror hun kan ha tidlig demens. Hva er forventet levealder etter diagnosen er stilt? Og vær ærlige værsåsnill, jeg kan takle det..

Anonymous poster hash: eafce...855
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Moren min sine prøver iforhold til utredning av tidlig demens var ikke så bra, og de tror hun kan ha tidlig demens. Hva er forventet levealder etter diagnosen er stilt? Og vær ærlige værsåsnill, jeg kan takle det..

Hun er 40 om det har noen betydning

AnonymBruker
Skrevet

Har lest 6 år nå, men er det gjeldene for alle typer?

Skrevet

Sykdomsforløp ved demens kan være raske og intense, eller lengre. Hos enkelte kan det strekke seg over inntil 20 år. (Geriatrisk sykepleie, Kirkevold, Brodtkorb og Ranhoff 2010:355).

... Mer seriøst, demens er en fellesbetegnelse på progredierende hjerneorganiske sykdommer som fører til kognitiv svikt, og ofte psykiske forandring og adferdsforandringer. I Europa har anslagsvis 60% av pasientene med demens en form for Alzheimer sykdom. Andre typer demens kan være vaskulær demens, lewy body demens, frontaltemporallappsdemens, eller demens som følge av sykdommer som Parkinsons.

Å skulle gi en prognose til din mor ut i fra at hun utredes for demens er dermed litt som å skulle angi forventet levetid for en person som "har en sykdom i nyrene, uvisst hvilken".

Generelt sett progredierer nok demens hos yngre raskere enn hos eldre, men igjen er dette avhengig av type og en rekke andre forhold.

Vent til du har mer informasjon å gå ut fra. Ikke ta sorgene på forskudd.

AnonymBruker
Skrevet

Sykdomsforløp ved demens kan være raske og intense, eller lengre. Hos enkelte kan det strekke seg over inntil 20 år. (Geriatrisk sykepleie, Kirkevold, Brodtkorb og Ranhoff 2010:355).

... Mer seriøst, demens er en fellesbetegnelse på progredierende hjerneorganiske sykdommer som fører til kognitiv svikt, og ofte psykiske forandring og adferdsforandringer. I Europa har anslagsvis 60% av pasientene med demens en form for Alzheimer sykdom. Andre typer demens kan være vaskulær demens, lewy body demens, frontaltemporallappsdemens, eller demens som følge av sykdommer som Parkinsons.

Å skulle gi en prognose til din mor ut i fra at hun utredes for demens er dermed litt som å skulle angi forventet levetid for en person som "har en sykdom i nyrene, uvisst hvilken".

Generelt sett progredierer nok demens hos yngre raskere enn hos eldre, men igjen er dette avhengig av type og en rekke andre forhold.

Vent til du har mer informasjon å gå ut fra. Ikke ta sorgene på forskudd.

Takk. Er litt vanskelig å ikke ta sorgene på forskudd når hun glemmer så utrolig mye.. Jeg er kun 17 år og det er kjempeslitsomt å ha ting som dette..

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Takk. Er litt vanskelig å ikke ta sorgene på forskudd når hun glemmer så utrolig mye.. Jeg er kun 17 år og det er kjempeslitsomt å ha ting som dette..

Jeg tror det er lurt at du tar deg en prat med lege (din mors lege) ang dette da du er pårørende og ofte kan få mer informasjon

Jeg er 100% enig med Utenegenart her. Det han sier er korrekt. Demens er ikke en diagnose i seg selv, men jeg merker også at på svært mange pasienter står det bare "kognitiv svikt" eller noe annet kortfattet.

Flere får også alkoholrelatert demens og som utenegenart sier får en del demens som følge av Parkinsons syndrom. Men de fleste pasienter dør ikke av demens i seg selv, men som en sykdom som på et slags vis kommer pga demensen

http://www.dagensmedisin.no/legeliv/legeliv-ingen-overlever-demens/

Jeg har selv et familiemedlem med demens TS og hvis du trenger noen å snakke med så er det bare å sende PM. :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Det skjønner jeg veldig godt. Det tar inn på å ha nære familiemedlemmer med demens, så jeg håper du får god oppbacking fra andre venner og familie. Klem! :hug:

Anonymous poster hash: 53a55...074

AnonymBruker
Skrevet

Min oldemor levde nok 15-20 år med demens.

Anonymous poster hash: 46e8a...fde

• 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 27.5.2015 den 20.16, AnonymBruker skrev:

Min oldemor levde nok 15-20 år med demens.

Anonymous poster hash: 46e8a...fde

Hvor gammel ble oldermoren din?

Anonymkode: 2de4b...7fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...