AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #1 Skrevet 26. mai 2015 Hei! Jeg har, så lenge jeg kan huske, vært plaget med perioder av forstoppelse og oppblåsthet. Magen min buler ut som en ballong, og jeg går ikke på do på dagesvis. Jeg har sett at i perioder der jeg spiser mye brødmat, blir plagene verre. Så nå har jeg bestemt meg for å spise glutenfritt en stund, og se hva som skjer. Jeg vet at mange mener at de som ikke har cøliaki ikke trenger å kutte ut gluten, mens andre mener at gluten generelt bør unngås. Hva mener du? Hvorfor? Har du gjort det samme som meg, og ble du bedre? :-) Anonymous poster hash: 5add5...424
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #2 Skrevet 26. mai 2015 Gå til legen. Anonymous poster hash: 94944...5f6
AnonymBruker Skrevet 26. mai 2015 #3 Skrevet 26. mai 2015 Har du noen gang testet deg hos lege? Anonymous poster hash: 2d232...9d3
_LanciA_ Skrevet 27. mai 2015 #4 Skrevet 27. mai 2015 Spis normalt og gå til legen å bli utredet. Kutter du gluten nå må du uansett spise gluten hvis du skal bli testet senere. Og er svaret negativt be om å få hjelp av noen som kan ernæring og som evt kan hjelpe deg å gjøre en eliminasjon av f.eks gluten. Det er forresten mye det er gluten i utenom brød. Jeg tåler ikke melk, egg, gluten og gjær. Unngår også sukker i store mengder. Fortgjort å tråkke feil å få for lite av viktige mineraler og vitaminer osv. Og middagselskaper er et mareritt, blir som regel noen salatblader på meg 😳 Jeg fikk hjelp av leger og ernæringsfysiolog. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #5 Skrevet 27. mai 2015 Støtter forslag om lege. Det er mye som kan føre til oppblåst mage, og det er dumt å kutte ut sunne matvarer unødig. Du kan jo lese litt om fodmap for å se alt som kan føre til oppblåsthet. Jeg har selv slitt mye med luftplager. Jeg har funnet ut at jeg ikke kan spise havregryn med mindre de har fått svelle i mye væske. Typisk må jeg enten koke grøt, eller la dem svelle i minst et par timer i væske før de kan spises. Kål, bønner, rå løk og brokkoli er andre ting jeg må holde meg unna om jeg skal i dannet selskap etterpå Anonymous poster hash: 5ac22...d5c
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #6 Skrevet 27. mai 2015 Man skal ikke kutte ut store og viktige næringsgrupper som gluten og eller melk på egenhånd. Gå til lege.Anonymous poster hash: 7eb6d...f93
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #7 Skrevet 27. mai 2015 Hei, ts her. Jeg har allerede vært hos lege og fortalt om problemene mine. Hun sa ikke stort, og gav meg resept på Movicol (som for øvrig ikke hjalp noe særlig). Jeg har forøvrig ikke andre plager som ligner cøliaki, og kjører denne "testen" som en del av en prosess for å finne ut hvor problemet ligger. :-) når det gjelder denne type plager, er det vel bare den prosedyren, er det vel slik det må gjøres. Greia er at jeg vet at brød er en del av problemet. Men åå, jeg elsker bakverk! Så da prøver jeg å kutte ned på inntaket av gluten (glutenfritt brød, feks) for å se om det kanskje hjelper. Så, jeg spør ikke dere om en diagnose. Eller om hva jeg skal gjøre. Jeg ønsker erfaringer! :-) og andre synspunkter enn at jeg skal gå til legen.... Anonymous poster hash: 5add5...424
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå