Gå til innhold

Helligdagsfred... Gammeldags?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere? Er det greit å sende politiet på naboen som klipper gresset på en helligdag?

Anonymous poster hash: f1933...ad8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva synes dere? Er det greit å sende politiet på naboen som klipper gresset på en helligdag?

Anonymous poster hash: f1933...ad8

Absolutt ikke gammeldags. Men man bør si fra til naboen på en pen måte først. Da vil vel normalt oppegående personer avslutte (selv om de aldri burde begynt). Vi trenger noen dager med ro og fred. Her bor vi i blokk, og det er noen som pusser opp eller bråker på andre måter nesten hver dag. Da ville det vært nesten uutholdelig om man ikke fikk fred de få dagene det skal være stille.

Anonymous poster hash: a7107...daa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes ikke man skal klippe gresset på helligdager, ei heller bygge videre på hus/garasje/slike større ting. Men akkurat innvendig arbeid synes jeg er helt ok så lenge man for eksempel henger klær til tørk inne.

Og man sender ikke politiet på dem før man har prøvd å snakke til dem selv.

Anonymous poster hash: ab758...f75
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke problemer med at noen jobber i hagen så lenge de ikke bruker maskiner som bråker. Denne pinsen har mine naboer respektert helligdagsfreden, og det har vært utrolig godt at det har vært så rolig. Men om de hadde klippet plenen, eller brukt motorsag, hadde jeg ikke sagt ifra.

Jeg tror at de som kontakter politiet fordi naboen bråker på helligdager generelt har en bråkete nabo som de irriterer seg over. På vanlige dager kan de ikke klage, men det kan de på helligdager. Da kan naboen få besøk av politiet og bot, og vil kanskje skjerpe seg for å unngå bot på helligdager i fremtiden. Hvis man har en nabo som bråker ofte og mye, kan jeg forstå at noen klager for å få fred og ro noen dager i året.

Anonymous poster hash: d5ffd...fb9
  • Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Naboene min klipte plenen sin i dag. Jeg kjente ikke snev av irritasjon engang.

Pent ble det også. :)

Gjest Badebuksa
Skrevet

Jeg hadde ikke vært så kjip, hadde følt meg passe dum om jeg ringte politiet og fortalte at naboen KLIPPET GRESSET. Det hadde vært mye annet å ta dem på for å si det sånn.

Skrevet

Jeg synes man skal si fra til naboen på en ordentlig måte først. Ikke alle er fra møblerte hjem, kanskje er de ikke klar over at de gjør noe galt. Da er det surt å få politiet på døren fordi naboen ikke turte å si fra.

Skrevet

Jeg klippet en gang plenen på en søndag og hadde dårlig samvittighet etterpå. Men værmeldingene vist 10 dager med plaskregn, så jeg var nesten nødt til å ta det fordømrade gresset på en av de få tørre dagene vi hadde.

Gjest Emera
Skrevet

Jeg bor i blokk og her er det stort sett stille på søn- og helligdager. Gressklipping har vi vaktmesterfirma som gjør, så det slipper vi også da.

Men jeg merker meg når jeg går forbi typiske småhusområder, at det durer og går i gressklippere, motorsager og kanttrimmere på slike dager. Det høres ganske slitsomt ut.

Skrevet (endret)

Jeg driver ikke med støyende aktivitet selv på helligdager, men bryr meg ikke om andre gjør det.

Naboen min pusset opp 2. pinsedag, men jeg kunne ikke brydd meg mindre.

Og: Nei, man ringer ikke politiet for at noen klippet plenen.

Endret av The Kitten
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes man skal si fra til naboen på en ordentlig måte først. Ikke alle er fra møblerte hjem, kanskje er de ikke klar over at de gjør noe galt. Da er det surt å få politiet på døren fordi naboen ikke turte å si fra.

Kommer fra et særdeles møblert hjem, men de klippet både gress og brukte motorsag på de kristne helligdagene som de hedningene de er.

Må innrømme at det ikke faller meg inn å ta mer enn normalt hensyn til støy og naboer på helligdager. Tar alltid hensyn, selv om Jesus ikke for til himmels eller ble korsfestet akkurat den dagen for mange år siden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjer det en gang, så gir jeg beng i det. Det samme hvis været åpenbart ikke har gjort det mulig å klippe plenen på lenge. Skjer det ofte på søndager derimot, så får du ta boten som en mann (kvinne). Bor man i tettbebygde nabolag og jobber i byen så blir det støy omtrent hele tiden når man er våken - da er den ene søndagen i uken ganske deilig å ha i fred. Den freden liker tilsynelatende samtlige i de møblerte hjemmene rundt meg. Og bare for å avkrefte myten om at det er gammeldags - de eldste naboene i synlig avstand er 40 år ...

Anonymous poster hash: 87857...6e1
  • Liker 1
Skrevet

Kommer fra et særdeles møblert hjem, men de klippet både gress og brukte motorsag på de kristne helligdagene som de hedningene de er.

Må innrømme at det ikke faller meg inn å ta mer enn normalt hensyn til støy og naboer på helligdager. Tar alltid hensyn, selv om Jesus ikke for til himmels eller ble korsfestet akkurat den dagen for mange år siden.

Jeg synes man skal respektere helligdagsfreden, ikke med tanke på religion, men fordi det er godt å ha noen dager der det faktisk er stille rundt en.

• Liker 4
Skrevet

Synes jeg leste et sted at det gjaldt fra etter 16.00 i pinsen. Så da går det jo ann å spørre om de evnt. kan stå opp tidligere :-p For min del så bryr jeg meg ikke noe særlig om noen bråker, men å ikke kunne henge klær til tørk ute synes jeg er å dra den for langt. Bråker klær virkelig så mye?

• Liker 1
Skrevet (endret)

....

Endret av Brimi
Skrevet

Jeg klager ikke når nabogutten klipper plenen på en søndag. Han klipper min også, nemlig. :)

• Liker 1
Gjest Hofmann
Skrevet (endret)

"Helligdagsfred" er et begrep som tilhører dessert-generasjonen. Nå som de har dratt opp stigen etter seg for alle fremtidige generasjoner, og folk må jobbe rævva av seg for å ha råd til et sted å bo, kan dessert-generasjonen ikke lenger forvente noe så latterlig som "helligdagsfred". Til det er det alt for mye å gjøre, og folk trenger helligdagene til å få unnagjort ting hjemme (som f.eks. plenklipping).

Endret av middels
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes man skal vise hensyn på helligdager, men hadde ikke falt meg inn å ringe politiet pga plenklipp 😂

Forøvrig kan jo de som synes helligdagsfred er gammeldags pelle seg på jobb heller?? Ingen grunn til å ta seg fri dersom det er som en hvilken som helst annen dag i året/uken..

Anonymous poster hash: 7e72c...88b

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes man skal vise hensyn på helligdager, men hadde ikke falt meg inn å ringe politiet pga plenklipp 😂

Forøvrig kan jo de som synes helligdagsfred er gammeldags pelle seg på jobb heller?? Ingen grunn til å ta seg fri dersom det er som en hvilken som helst annen dag i året/uken..

Anonymous poster hash: 7e72c...88b

Har det falt deg inn at noen jobber steder som er stengt på helligdager? Eller at noen jobber turnus?

Skrevet

Har det falt deg inn at noen jobber steder som er stengt på helligdager? Eller at noen jobber turnus?

At noen få må jobbe på søndager er jo ikke det samme som at også alle andre bør jobbe da.

Det er fint at det er en dag i uken som er annerledes. Det har ikke noe å gjøre med kristendommen, selv om ordningen ble innført som en kristen forordning.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...