Gå til innhold

Bandasjen sitter fast i såret

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et stort skrubbsår på albuen som jeg har satt bandasje på, men nå sitter den fast i såret. Jeg hadde lyst til å ta den av fordi det var så mye størknet blod på bandasjen, men den sitter jo helt fast. Det gjør sinnssykt vondt å prøve å ta den av også. Skal det være sånn? Hvor lenge skal bandasjen eventuelt sitte fast før den løsner igjen? Kjenner jeg er helt fra meg. Tanken på å skulle måtte rive av bandasjen gjør meg helt skjelven. :(

Anonymous poster hash: a0408...16c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å bløte det i vann?

Skrevet

bløt den i vann, da burde den løsne lett

Skrevet

Du må fukte bandasjen - bruk gjerne saltvann!

AnonymBruker
Skrevet

Så den skal ikke sitte fast, eller? Jeg får nesten ikke beveget på armen sånn som det er nå.

Takk for råd, men uff... Jeg må gå gjennom hele leiligheten og se om jeg har ny bandasje jeg kan legge på etterpå, for jeg kan vel ikke fortsette å bruke den etter at den er våt? Sorry for dumme spørsmål. Jeg har store problemer med sår og smerte. :(

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant noe som heter Fixomull stretch, men det ser ut som om det er noe som skal legges oppå "forbindingen"... Så den kan vel ikke legges rett på såret.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Du bløter bandasjen løs.

Har du ikke gassbind, eller annet passende og plaster er for lite, så får du bruke noe som er renest mulig.

Litt vasseline eller sårsalve på bandasjen forhindrer at den setter seg fast igjen. Men det beste er å ha sterilt vasselin nett som klippes til på større sår enn det et vanlig plaster passer til.

Det viktigste er å dekke såret til, slik at du ikke får infeksjon, og eller at det blør eller væsker i tøyet ditt.

Anonymous poster hash: 1d58f...8bf

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Er de kompressene jeg linket til det samme som gasbind? Apoteket er jo ikke åpent igjen før tirsdag.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Er de kompressene jeg linket til det samme som gasbind? Apoteket er jo ikke åpent igjen før tirsdag. Anonymous poster hash: a0408...16c

Det du linket til er vel bare en finere variant av "tørkepapir"? Beregnet på babyvask ved bleieskift.

Har du papirlommetørkler som ikke er åpnet?

Da er det, eller et lommetørkleni stoff som du stryker på høy varme bedre. Men er det begrenset hva du har så bruker du det som er renest.

Kiosker og søndagsåpne butikker kan ha enkle sårhjelpemidler.

Du kan og ta en bomullsstrømpe, klippe foten av og putte den i en kjele med kokende vann noen få minutter og tørke den med en hårtørker. Da er den ren nok til å trekke over en arm eller albue.

Bruk fantasien. Er det mye og du ikke har noe å hjelpe deg med, så er legevakta til for å hjelpe.

Anonymous poster hash: 1d58f...8bf

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Så den skal ikke sitte fast, eller? Jeg får nesten ikke beveget på armen sånn som det er nå.

Takk for råd, men uff... Jeg må gå gjennom hele leiligheten og se om jeg har ny bandasje jeg kan legge på etterpå, for jeg kan vel ikke fortsette å bruke den etter at den er våt? Sorry for dumme spørsmål. Jeg har store problemer med sår og smerte. :(

TS

Du bruker natriumklorid som du løsner med. Du kan ikke bruke samme bandasje igjen.

Skrevet

Hvor stort er såret? Kan det dekkes av vanlig plaster hvis du har? Fixomull strech funker jo fint, men ikke direkte på såret. Du skulle hatt Melolin-kompress imellom, evt med jelonet (vaselinkompress). Du kan nok bruke Vidi engangskluter med Fixomull utenpå dersom disse likner kompresser. Du må iallfall skifte til ren bandasje uansett!!! Og hvis såret væsker så bandasjen sitter fast, må du fukte bandasjen på nytt og legge på rent igjen for å unngå sårinfeksjon. Ikke riv opp skorpen. Bruk helst kroppstemperert natriumklorid (saltvann) til å stelle såret med, alternativt rennende vann fra springen (også kroppstemperert). Det blir nok bra når det bare får grodd seg til :)

Skrevet

Takk for svar. Er de kompressene jeg linket til det samme som gasbind? Apoteket er jo ikke åpent igjen før tirsdag.

Fixomull strech er en type gasbind, men du trenger altså kompress/-er direkte mot såret, før du forbinder med gasbind :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar. Bandasjen løsnet etter 15 minutter i varmt vann, vondt som fy. Har hatt på Bacimycin, lagt på kompress (det sto på nettet at Vidi barn kunne brukes til sårrens og sånn, så håpe det går bra inntil tirsdag). Smurte det også godt med vaselin og la deretter bandasje rundt.

Jeg avventet Fixomullen. Den så ikke behagelig ut å ha på albuen. :/

Takk igjen for alle svar. Ser jeg trenger å oppdatere medisinskapet mitt litt hjemme, så jeg har det jeg trenger om uhellet er ute igjen en annen gang. Nå skal jeg ta noen paracet og krype til sengs. Dæven, så lav smerteterskel jeg har, føler jeg som en skikkelig pingle. Men for meg et dette store skrubbsåret jækla vondt.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...