AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #1 Skrevet 24. mai 2015 Hva er egentlig galt med at tenåringer fra (kanskje 15) 16-17 drikker alkohol? Er det kun fordi det er 18-årsgrense på det eller er det fordi at alkohol ikke er bra for kroppen? Og hva om ungen dro til danmark som har 16-årsgrense? Ville det da vært greit? Anonymous poster hash: 1148d...689
Ms.Sommerfugl Skrevet 24. mai 2015 #2 Skrevet 24. mai 2015 For min del, drakk jeg på grunn av spenningens skyld da jeg var 16. Lærte leksa mi, for jeg spydde som en gris... Når jeg nå er voksen, deler jeg samme oppfatning som deg Allikevel skal jeg ikke være dobbeltmoralsk og si at det er feil at en 16-åring drikker, spesielt når jeg gjorde det selv. Men som sagt er jeg voksen nå, og kan se fornuften i ting på en helt annen måte enn jeg kunne da jeg var 16 år.
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #3 Skrevet 24. mai 2015 Hadde jeg hatt barn i den alderen så hadde jeg selvsagt støttet meg på at det er 18 års grense i Norge: Men innerst inne så er jeg litt enig med deg, ser ikke noe galt med at en 16-17 åring drikker, det er helt normalt. Man ønsker jo å stagge dem lengst mulig, og å oppdra dem til å bli "lydige borgere" med respekt for loven, samtidig drakk jeg jo selv før jeg var 18 og de fleste andre jeg kjenner også. Det ble folk av oss også gitt... Anonymous poster hash: 8c141...252 2
Furstina Skrevet 24. mai 2015 #4 Skrevet 24. mai 2015 Hadde jeg hatt barn i den alderen så hadde jeg selvsagt støttet meg på at det er 18 års grense i Norge: Men innerst inne så er jeg litt enig med deg, ser ikke noe galt med at en 16-17 åring drikker, det er helt normalt. Man ønsker jo å stagge dem lengst mulig, og å oppdra dem til å bli "lydige borgere" med respekt for loven, samtidig drakk jeg jo selv før jeg var 18 og de fleste andre jeg kjenner også. Det ble folk av oss også gitt... Anonymous poster hash: 8c141...252 "Det ble folk av oss omså gitt..." - ja de flesta klarar sig bra. Men det finns allt för många som fastnar i alkohol. DE klarade sig inte. De hoppade av skolan för att det var mer kul att festa. De drack upp pengarna som skulle gå till hyran och blev av med lägenheten och hamnade hos kronofogden/namnsmannen. De hade ofrivilig sex på fyllan (med en eller flera, kanske även fotat) De testade andra droger (studier visar att tidig alkohol ökar risken för att testa annat rus) De fastnade för drycken och drack med barn i magen för alkoholen var starkare än omsorgen. Lite blåmärken, några skavsår, lite bakfylla, det är ingenting egentligt. Det ovan kommer från vänner jag hade i skolan som 16-åring. Det gick inte bra för alla, alla mår inte bra. Alkohol är ett mäktigt gift, tidigt drickande ökar risken förr missbruk. Alkohol skadar kroppar som växer. För mig är det inte ok att barnen börjar dricka tidigare än 18, och då hoppas jag att jag lärt dem en del kring farorna på både kort sköt och lång sikt 2
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #5 Skrevet 24. mai 2015 Jeg mener at det ikke er alkoholen i seg selv som er problemet, men situasjonene man kan komme oppi i forbindelse med alkohol. Jo eldre man er, jo bedre rustet er man til å håndtere disse situasjonene. Anonymous poster hash: dc188...c71 4
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #6 Skrevet 24. mai 2015 "Det ble folk av oss omså gitt..." - ja de flesta klarar sig bra. Men det finns allt för många som fastnar i alkohol. DE klarade sig inte. De hoppade av skolan för att det var mer kul att festa. De drack upp pengarna som skulle gå till hyran och blev av med lägenheten och hamnade hos kronofogden/namnsmannen. De hade ofrivilig sex på fyllan (med en eller flera, kanske även fotat) De testade andra droger (studier visar att tidig alkohol ökar risken för att testa annat rus) De fastnade för drycken och drack med barn i magen för alkoholen var starkare än omsorgen. Lite blåmärken, några skavsår, lite bakfylla, det är ingenting egentligt. Det ovan kommer från vänner jag hade i skolan som 16-åring. Det gick inte bra för alla, alla mår inte bra. Alkohol är ett mäktigt gift, tidigt drickande ökar risken förr missbruk. Alkohol skadar kroppar som växer. För mig är det inte ok att barnen börjar dricka tidigare än 18, och då hoppas jag att jag lärt dem en del kring farorna på både kort sköt och lång sikt Jeg tenker at disse hadde endt opp der uansett, om mor eller far i stillhet ikke syntes 18 års grensen var så farlig...Anonymous poster hash: 8c141...252 5
HvittHus Skrevet 24. mai 2015 #7 Skrevet 24. mai 2015 Hva som er galt? At ungdommen gjør andre til lovbrytere for å få tak i alkohol. At ungdommens hjerne ikke er ferdig utviklet og dermed kan ta skade av alkoholbruk. At ungdommen ikke har gode nok verktøy til å takle de situasjoner som kan oppstå når man er påvirket av alkohol. At ungdommen har høyere sjanse for å komme ut for ulykker under påvirkning av alkohol. Og slik kan man fortsette i det uendelige. Men jeg er ikke så naiv at jeg tror ungdommene venter til de er 25 med å drikke, så da blir oppgaven til ungdomsforeldre å lære opp de unge om de forskjellige aspektene ved alkoholinntak, samt selv gå foran med et godt eksempel. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #8 Skrevet 24. mai 2015 Omtrent alle tenåringer drikker alkohol nå til dags, blir sett på som en taper (eller religiøs) om man ikke drikker. Anonymous poster hash: 90477...190 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #9 Skrevet 24. mai 2015 Omtrent alle tenåringer drikker alkohol nå til dags, blir sett på som en taper (eller religiøs) om man ikke drikker. Anonymous poster hash: 90477...190 Ungdom flest drikker lite alkohol og tilhører vel den eneste befolkningsgruppen som kan vise til et klart redusert forbruk de siste ti-femten årene. Anonymous poster hash: e9214...f09 1
FMBLys Skrevet 24. mai 2015 #10 Skrevet 24. mai 2015 Fleste tenåringer liker å utforske og prøve nye ting som virker spennende
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #11 Skrevet 24. mai 2015 Ungdom flest drikker lite alkohol og tilhører vel den eneste befolkningsgruppen som kan vise til et klart redusert forbruk de siste ti-femten årene. Anonymous poster hash: e9214...f09 Lite? de gjør jo ikke annet enn å drikke seg full hver jævla helg. Anonymous poster hash: 90477...190
Shai Skrevet 24. mai 2015 #12 Skrevet 24. mai 2015 Lite? de gjør jo ikke annet enn å drikke seg full hver jævla helg. Anonymous poster hash: 90477...190 Leste du i det hele tatt innlegget? Ungdom i dag drikker betydelig mindre enn ungdom gjorde da, si, du var ung. 1
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #13 Skrevet 24. mai 2015 Leste du i det hele tatt innlegget? Ungdom i dag drikker betydelig mindre enn ungdom gjorde da, si, du var ung. Jeg var ung?? hvor gammel tror du jeg er? Ungdom drikker fremdeles mye alkohol. Anonymous poster hash: 90477...190
Shai Skrevet 24. mai 2015 #14 Skrevet 24. mai 2015 Jeg var ung?? hvor gammel tror du jeg er? Ungdom drikker fremdeles mye alkohol. Anonymous poster hash: 90477...190 Jeg vet ikke, jeg tipper at du ikke er ungdom? Jada, ungdom drikker nok mye alkohol. Det som er positivt, er at de drikker mindre enn ungdom gjorde før. Og det er vel streng tatt det viktigste 2
skruf Skrevet 24. mai 2015 #15 Skrevet 24. mai 2015 Har selv ei tenåringsjente, og jeg vet at hun og venninnene drikker på hjemmefester. Vi gjorde det selv når jeg var på den alderen også.. Vi har et godt forhold, og vi har snakket sammen om det. Hun skal ikke trenge å skjule det for meg, og hun vet at hun alltid kan ringe meg hvis det skal være noe. Uansett hvor full hun eventuelt måtte være så skal hun ikke være redd for å ringe hjem. En annen ting er at vi foretrekker å hente henne, evt at hun får penger sånn at hun tar drosje hjem. Jeg liker ikke tanken på at hun skal vandre igjennom byen beruset i sene nattetimer. Heldigvis er hun i en veldig fin venninnegjeng, de drikker ikke og fester hver bidige helg. Vi har ganske stort hus og tvstua vår er i en annen ende av huset (gammelt kråkeslott...), så der bruker de ofte å sitte om helgene. Ser film, bestiller pizza, spiser mengder med snop.......og får være i fred for oss "gamlingene" og lillesøster. De har og hatt fest her hjemme med oss i huset, og ja, det var alkohol på festen. 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #16 Skrevet 24. mai 2015 Jeg vet ikke, jeg tipper at du ikke er ungdom? Jada, ungdom drikker nok mye alkohol. Det som er positivt, er at de drikker mindre enn ungdom gjorde før. Og det er vel streng tatt det viktigste Jeg er ungdom selv, men jeg drikker ikke alkohol. Joda, jeg vet ikke hvordan det var før i tiden, men nå til dags blir man sett på som en taper om man som ungdom ikke drikker, men er vel positivt at ungdom drikker mindre enn før.. Anonymous poster hash: 90477...190
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #17 Skrevet 25. mai 2015 Jeg er ungdom. Her jeg bor er det eneste som betyr noe hvor full du blir, hvor mange du puler og hvor mye jævelskap du gjør. Anonymous poster hash: 6e562...527
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #18 Skrevet 25. mai 2015 Jeg er 19 og drikker så mye eller lite jeg vil og ingen bryr seg. Anonymous poster hash: 1a1bf...f17
Gjest O.G. Skrevet 25. mai 2015 #19 Skrevet 25. mai 2015 "Det ble folk av oss omså gitt..." - ja de flesta klarar sig bra. Men det finns allt för många som fastnar i alkohol. DE klarade sig inte. De hoppade av skolan för att det var mer kul att festa. De drack upp pengarna som skulle gå till hyran och blev av med lägenheten och hamnade hos kronofogden/namnsmannen. De hade ofrivilig sex på fyllan (med en eller flera, kanske även fotat) De testade andra droger (studier visar att tidig alkohol ökar risken för att testa annat rus) De fastnade för drycken och drack med barn i magen för alkoholen var starkare än omsorgen. Lite blåmärken, några skavsår, lite bakfylla, det är ingenting egentligt. Det ovan kommer från vänner jag hade i skolan som 16-åring. Det gick inte bra för alla, alla mår inte bra. Alkohol är ett mäktigt gift, tidigt drickande ökar risken förr missbruk. Alkohol skadar kroppar som växer. För mig är det inte ok att barnen börjar dricka tidigare än 18, och då hoppas jag att jag lärt dem en del kring farorna på både kort sköt och lång sikt Alt det her kan skje voksne folk som drikker også.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #20 Skrevet 25. mai 2015 Jeg begynte vel så smått å drikke som 14-åring, da var vi ute natt til 1. mai og natt til 17. mai. I starten var det vel bare en rusbrus eller to og dem fikk vi gjennom storebroren til en jente i vennegjengen Dette var helt vanlig der jeg kommer fra, og skjedde i nokså trygge former. Jeg røpet for min mor at vi skulle drikke den første gangen, hun likte det ikke, men la mer vekt på at jeg måtte være forsiktig, drikke lite, oppføre meg ordentlig og så videre, heller enn å fordømme det helt. Dette fortsatte mine foreldre med så lenge jeg bodde hjemme, og de hentet meg alltid etter fest slik at jeg kom meg trygt hjem. Jeg har til tider vært alt for full, men det har aldri skjedd noe galt med meg på fylla. De i klassen som ventet til de ble 18+ år hadde en veldig mye mer trøblete start på "alkohollivet" sitt :jolie:Enkelte av disse tok helt av med mye drikking i studietiden. Anonymous poster hash: 68433...856 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå