AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #81 Skrevet 27. mai 2015 broren min på 7,5 veier 20 kg.. Anonymous poster hash: d432a...069
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #82 Skrevet 27. mai 2015 Jeg har aldri hørt om suppe sammen med pannekaker (Er dette noe som er vanlig på det sentrale Østlandet?) Jeg har i løpet av barndomen bodd på østlandet, vestlandet, nord-norge og i Trøndelag, og alle steder ble det servert suppe sammen med pannekaker hos vennene mine. Anonymous poster hash: bf5b4...2e3 4
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #83 Skrevet 27. mai 2015 For å gå ned i vekt er kosthold mye viktigere (ift effekt på nedgang jaffal) enn trening. Ville lagt om kostholdet først, og heller fokusert på trening når han er litt lettere og orker mer. Man kan fortsatt servere det aller meste, men man må kanskje ta mindre pasta og mer grønnsaker liksom. Ikke sett kasseroller på bordet, anrett maten ferdig på tallerkner. Bytt fra middagstallerkener til noen større frokosttallerkener. Men ingenting av dette er noen vits i uten å ha moren med på laget. Det er vel der utfordringen ligger; ikke så lett å lage lettvinte OG sunne løsninger, man må som regel lage litt mat fra scratch, kutte grønnsaker og ikke minst planlegge. Det er skikkelig dårlig gjort mot gutten å ikke ta tak i det sporenstreks, satt på spissen syns jeg det er nesten omsorgssvikt å la en gutt legge på seg 30% av kroppsvekten på et halvår! (Nå sikter jeg til moren m/hovedomsorgen). Anonymous poster hash: 202ce...7fa
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #84 Skrevet 27. mai 2015 (mente selvfølgelig mindre frokosttallerkener, som fylles opp og dermed automatisk begrenser porsjoner) Og: Veldig viktig at det ikke blir slik at denne kampen overlates til ham og han alene. Det er de voksne som har latt ham bli overvektig, da må også de voksne ta kampen. Han er et barn, og altfor liten for et slikt ansvar. Snakker av erfaring... Anonymous poster hash: 202ce...7fa
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #85 Skrevet 27. mai 2015 Du spør om sammenligning, ikke hjelp. Gir deg litt av begge deler, og håper du tar det positivt. Gutten min på 6 er ca 120 og 22kg, gutten min på 7,5 er ca 129 og 22,5kg. Slanke begge to, men 6-åringen er mer "plugg" og storebror ganske spe. Ville oppsøkt fastlegen og bedt om henvisning til ekspert på ernæring og barn. Ikke alle fastleger kan nok om kosthold i det hele tatt. Jeg er utdannet innen kosthold og trening og kan gi deg konkrete råd om du ønsker det, gi en lyd i så fall. S. Anonymous poster hash: 6bb09...e85
Lista Skrevet 27. mai 2015 #86 Skrevet 27. mai 2015 OT: Jeg er helt overrasket over at så mange voksne folk blir mette av 2 pannekaker. Jeg spiser 4-5 før jeg blir mett. Hva har dere til pannekakene som gjør at dere blir så mette? Eller er det bare jeg som er utrolig grådig? Du er ikke grådig, det er ikke normalt å bli mett av 2 pannekaker! Det er jo bare laget av litt egg, melk og mel. Finnes ikke mettende. De som blir "stappmette" av 2 pannekaker er utrolig småspiste.
Teriyaki Skrevet 28. mai 2015 #87 Skrevet 28. mai 2015 (endret) Du er ikke grådig, det er ikke normalt å bli mett av 2 pannekaker! Det er jo bare laget av litt egg, melk og mel. Finnes ikke mettende. De som blir "stappmette" av 2 pannekaker er utrolig småspiste. Virker som det går litt sport i å fortelle hvor fort mett man blir her på KG. Slik at de som spiser mer normale mengder begynner å lure på om de spiser mye. Endret 28. mai 2015 av Teriyaki 2
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #88 Skrevet 28. mai 2015 Til TS Dere har et barn som lider av fedme. Det er hverdagskostholdet som avgjør, men det kan ikke dere gjøre så mye med, det er mors ansvar, og mor og barn blir fulgt opp via helsesøster. Dere bør imidlertid forsøke å komme i dialog med henne om temaet og samarbeide (tid for en tur på familievernkontoret?). Men tiden barnet er hos dere kan dere gjøre noe med. Pannekaker og lørdagskos er ikke mat. Gutten trenger mindre mat, og sunnere mat, og det skader ikke at hele familien er med på denne endringen, tvert i mot. Dere bør få kostholdsveiledning fra ernæringsfysiolog, for en livsstilsendring. Hvis dette høres dramatisk ut, så kan dere jo bare begynne med de helgene barna er hos dere. At gutten er overvektig i så ung alder er dramatisk. Hver gang de er hos dere er det helg, lørdag og samværskos. Det må ikke involvere mat. Mat er bare noe man spiser til faste måltider, ekstrakosen må innebære noe annet. Lag rutiner der det er besøk i svømmehall, tur, (ikke kafe), klatring, sykkel, spill/brettspill, se en fin film sammen som er kosen. Ikke usunn mat man spiser mens man ser filmen. Hvis dere serverer fisk til middag hver lørdag, vil barna kanskje ikke spise noe særlig og klage. Hvis pasta eller kjøtt kommer i begrensede posjoner vil de kanskje klage. Det er greit. Det er normalt. De kan smake, spise en potet, få en ekstra gulerot og ta en ekstra brødskive til kvelds. Det er helt vanlig, og ikke å plage barna. Det er ikke synd på noen av dem (eller dere) hvis dere spiser lite til middag av eget valg (eller spiser "normalt etter voksnes beregning) og ikke er stappmette. Alt lørdagsgodt, brus og annet må vekk fra huset. Begrunn det med at dette er noe du og faren har bestemt og begynt med for deres egen del, dere vil bli sunne eller spare penger til noe kult: ferie, nye sykler el, og det er positivt. Ha klare restriksjoner på ALT som spises (ett glass juice til frokost, melk til kvelds, vann ellers). Blir det klaging, er det bare sånn det er. Ha frukt tilgjengelig som ekstramat. Hvis dere føler dere MÅ ha noe "kos" som innebærer spising, kan dere f.eks. ha en bolle popcorn som spises sammen mens dere ser på tv/spiller spill/har lørdagskosen. En som deles. Ikke som mat, som kos. Det samme hvis noe som pizza eller pannekaker er på bordet. Da deles det ETTER middag (pannekaker er dessert, ikke mat). Barn som er småspiste, ikke liker maten, klager og ønsker ubegrenset med pannekaker er normalt. Barn som får det blir tykke og får store problemer. La kostholdet bli bestemt av dere som voksne (med hjelp av kostholdsekspert/lege). Anonymous poster hash: 1471e...ba5 1
Gjest AryaKillie Skrevet 28. mai 2015 #89 Skrevet 28. mai 2015 Jenta mi på snart 6 er 110 cm og 17 kg.
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #90 Skrevet 28. mai 2015 Du spør om sammenligning, ikke hjelp. Gir deg litt av begge deler, og håper du tar det positivt. Gutten min på 6 er ca 120 og 22kg, gutten min på 7,5 er ca 129 og 22,5kg. Slanke begge to, men 6-åringen er mer "plugg" og storebror ganske spe. Ville oppsøkt fastlegen og bedt om henvisning til ekspert på ernæring og barn. Ikke alle fastleger kan nok om kosthold i det hele tatt. Jeg er utdannet innen kosthold og trening og kan gi deg konkrete råd om du ønsker det, gi en lyd i så fall. S. Anonymous poster hash: 6bb09...e85 I utgangspunktet var det sammenligning vi var ute etter, men tips ble nesten uungåelig, og heller ikke uønskelig. Vi vet vi må ta grep, men moren gjør ikke ting helt; rett... å servere nutrilettbarer til barnet er på ingen måte greit, men vi får heller ikke gjort noe med det. Politiet har måttet ta grep (på grunn av omfattende omsorgsvikt generelt), så får vi se hva som skjer. på 4 dager i måneden får vi ikke gjort så mye som dere sikkert forstår, noe som er utrolig dumt for barnet. Anonymous poster hash: 3324e...0fb
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2015 #91 Skrevet 28. mai 2015 Du spør om sammenligning, ikke hjelp. Gir deg litt av begge deler, og håper du tar det positivt. Gutten min på 6 er ca 120 og 22kg, gutten min på 7,5 er ca 129 og 22,5kg. Slanke begge to, men 6-åringen er mer "plugg" og storebror ganske spe. Ville oppsøkt fastlegen og bedt om henvisning til ekspert på ernæring og barn. Ikke alle fastleger kan nok om kosthold i det hele tatt. Jeg er utdannet innen kosthold og trening og kan gi deg konkrete råd om du ønsker det, gi en lyd i så fall. S. Anonymous poster hash: 6bb09...e85 Aner ikke hvordan jeg skal kontakte deg uten at hele kg får vite hvem jeg eller du er Anonymous poster hash: 3324e...0fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå