Gå til innhold

Hva veier deres 6 åring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Du skjønner at dere må gjøre noe, ja?

ja, det er vi klar over. men da er spørsmålet igjen; hva?

Syntes nesten det er "pining" av gutten som lett spiser 10 pannekaker (som EKSEMPEL), å bare gi ham 2-3. Derfor har vi satt en maxgrense på 5 f.eks. uten at det skal bli for "ekstremt"

Anonymous poster hash: 3324e...0fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja, det er vi klar over. men da er spørsmålet igjen; hva?

Syntes nesten det er "pining" av gutten som lett spiser 10 pannekaker (som EKSEMPEL), å bare gi ham 2-3. Derfor har vi satt en maxgrense på 5 f.eks. uten at det skal bli for "ekstremt"

Han må jo vennes til mindre porsjoner når han har fått lov til å spise ukritisk. Dette gjør dere i samråd med helsepersonell. Det er IKKE pining, det er å redde han.

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, men 10 pannekaker? Det er det jeg lager til hele familien, og vi er to voksne og to barn (4 og 8 år). Da har vi som regel 1-2 igjen.

Anonymous poster hash: bf5b4...2e3

slik det HAR vært, helt til vi begynte å bekymret(!) følge med utviklingen av vekta dems

Pannekaker til meg, gubben, og 3 barn lager jeg;

2 til meg, 8 til gubben, 10 til hver av guttene, og 3 til jentungen. sååee.. Men; vi har kuttet det ned! Men så spiser vi pannekaker kanskje 1 gang i mnd. Jeg lager nå; null til meg, 7 til gubben, 5 til hver av guttene og 3 til jentungen. og det blir tomt, fort.

AnonymBruker
Skrevet

Har ei på 5 som er 118cm og veier 21kg.

38 kg er mye uansett for en 6åring ja.. Og 146 i bukser er jo 11 år. Blir ikke buksene fryktelig lange på han?

Godt man er flink med symaskin :) han bruker 152/156 i t-skjorter. en gutt på 125cm til å være 6 1/2 år er ikke langt syntes jeg. men ei heller nesten 40 kg.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er bra hun innså at 10 var for mye. Jeg håper bare hun nå innser at 5 fortsatt er for mye.

Anonymous poster hash: 8e411...0e1

"hun" vet det. Men jeg tør ikke begrense fra 10 til 2-3, da jeg er redd han skal få inntrykk av at han ikke får mat hjemme. Samtidig som at fra 10 til 5 er en BRA reduksjon, selv om det ikke nødvendigvis er nok.

AnonymBruker
Skrevet

Han må jo vennes til mindre porsjoner når han har fått lov til å spise ukritisk. Dette gjør dere i samråd med helsepersonell. Det er IKKE pining, det er å redde han.

jajo, men du ser den, hva ville du tenkt hvis du fikk spise til du var mett, og så plutselig måtte du stoppe etter 1/4 del av mengden? Vi vet at vi er nødt til å begrense dem, men jeg syntes ikke å gå fra 10-2 er riktig. Men heller 10 til 5, så 5 til 4 f.eks.

Skrevet

jajo, men du ser den, hva ville du tenkt hvis du fikk spise til du var mett, og så plutselig måtte du stoppe etter 1/4 del av mengden? Vi vet at vi er nødt til å begrense dem, men jeg syntes ikke å gå fra 10-2 er riktig. Men heller 10 til 5, så 5 til 4 f.eks.

Tja, både og. JEg syns jo det blir helt feil å servere pannekaker og lignende mat i det hele tatt. Ut med alt sånt og inn med rent kjøtt/fisk og grønnsaker. Så kan "mengden" bestå av grønnsaker, mens kjøtt/fisk og litt karber utgjør mindre del. Men igjen, få nå hjelp av ernæringsfysiolog. Meld ungen på "fatcamp" om dere har slikt i nærheten.

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt er snart 5 år, 22 kg og ca 114 cm høy. Jeg syns han er kraftig, men ikke overvektig. Ikke radspinkel akkurat heller da, men han har alltid vært en kraftig plugg og følger sin egen kurve helt perfekt.

Men 6 år og 38 kg? Det var det jeg veide i 6.klasse... Jeg kan ikke se det for meg. Men når du skriver at han kan spise 10(!!!) pannekaker så forstår jeg det! Er det ikke ca 200 kcal i en pannekake, dvs han spiser 2000 kcal til middag + hva han da har på pannekakene. Det er mye! Både jeg og sønnen min spiser maks to stk..

Dere trenger veiledning. Barnet må lære at man ikke skal spise til man er proppa mett. Og genrelt burde kanskje familien få noen kostholdsråd?

Er barnet fysisk aktivt?

Anonymous poster hash: a6c05...2cf

AnonymBruker
Skrevet

Min gutt er snart 5 år, 22 kg og ca 114 cm høy. Jeg syns han er kraftig, men ikke overvektig. Ikke radspinkel akkurat heller da, men han har alltid vært en kraftig plugg og følger sin egen kurve helt perfekt.

Men 6 år og 38 kg? Det var det jeg veide i 6.klasse... Jeg kan ikke se det for meg. Men når du skriver at han kan spise 10(!!!) pannekaker så forstår jeg det! Er det ikke ca 200 kcal i en pannekake, dvs han spiser 2000 kcal til middag + hva han da har på pannekakene. Det er mye! Både jeg og sønnen min spiser maks to stk..

Dere trenger veiledning. Barnet må lære at man ikke skal spise til man er proppa mett. Og genrelt burde kanskje familien få noen kostholdsråd?

Er barnet fysisk aktivt?

Anonymous poster hash: a6c05...2cf

ja ikkesant, selv veier jeg 65-70 kg, og ha et barn på 6 år som snart tar meg igjen er igrunn litt skremmende, når jeg er 165 høy selv.

Vi skal kontakte fastlege/eneringsfisiolog for å få råd. For han bruker samme størrelse i klær som min mor på 55 år gjør (lita dame) men likevel.

Han trener fotball en gang i uken, ellers er det tv, tv, tv og playstation.

Vet ikke om det kom godt nok frem. Men vi har dem bare i helgene(!), så hvilket kosthold de har hos mor, ANER vi ikke. Bare at jo mere lettvint desto bedre(hennes egne ord). Men når vi spør hvor mye de spiser hjemme er det 1 brødskive til frokost, 2 med seg på skolen, middag, og 1 brødskive til kvelds. Så hvordan han klarer å legge på seg slik aner jeg ikke. men vi ser på treningene (og her) at han sliter med å være aktiv grunnet vekta.

AnonymBruker
Skrevet

ja i alle fall. han er 38 nå, og 30/31 i høst.

Jeg håper ungen er grundig undersøkt av lege?

slik det HAR vært, helt til vi begynte å bekymret(!) følge med utviklingen av vekta dems

Pannekaker til meg, gubben, og 3 barn lager jeg;

2 til meg, 8 til gubben, 10 til hver av guttene, og 3 til jentungen. sååee.. Men; vi har kuttet det ned! Men så spiser vi pannekaker kanskje 1 gang i mnd. Jeg lager nå; null til meg, 7 til gubben, 5 til hver av guttene og 3 til jentungen. og det blir tomt, fort.

Hva serverer dere til pannekakene? Det er en grunn til at suppe er vanlig å servere til, for varm suppe metter lett og er oftest kalorifattig.

Anonymous poster hash: bf5b4...2e3

• Liker 1
Skrevet

OT: Jeg er helt overrasket over at så mange voksne folk blir mette av 2 pannekaker. Jeg spiser 4-5 før jeg blir mett. Hva har dere til pannekakene som gjør at dere blir så mette? Eller er det bare jeg som er utrolig grådig?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

OT: Jeg er helt overrasket over at så mange voksne folk blir mette av 2 pannekaker. Jeg spiser 4-5 før jeg blir mett. Hva har dere til pannekakene som gjør at dere blir så mette? Eller er det bare jeg som er utrolig grådig?

Hehe, jeg spiser lett 5 pannekaker! Min småspiste 5-åring spiser gjerne 2 og minstemann på 1,5 spiser 1. Og vi har suppe til...

Anonymous poster hash: d1719...fca

AnonymBruker
Skrevet

Hva er galt med ordet bonusbarn? Det er jo et positivt ladet ord?? Som i at man fikk en ekstra bonus da man fikk seg kjæreste.

Det høres sarkastisk ut. Kan være du mener det godt, men det blir litt som å si at kjerring er positivt fordi det kommer av kjær. Folk flest vil ikke lese det sånn.

Anonymous poster hash: 1795c...c94

Skrevet

ja, han er 125 cm høy, og hvis jeg hadde vist dere bilde av gutten hadde dere skjønt lett hva jeg mente. Igrunn bryr bmi meg ikke, men han er en kompakt (tykk) gutt som kommer til å få store problemer fremover hvis det fortsetter. og vi vet ikke hvordan vi skal hjelpe ham. Anonymous poster hash: 3324e...0fb

Dere vet ikke hvordan dere kan hjelpe han? Hva med å lage kun sunn mat, og i små mengder så han ikke får muligheten til å overspise. Vær aktive sammen med han. Gå turer, sykle, sparke ball sammen, etc. La han kun få se barne-tv. Det er ganske mye dere kan gjøre faktisk.
Skrevet

Slik jeg har forstått det er denne gutten his dere annenhver helg?

Jeg ville snakket med helsesøster og høre om hun kunne snakket med mora.

Jeg ville unngått usunn mat de helgene han er hos dere. Ikke la han drikke saft eller juice. Lag en god (sunn) smoothie som kos, kanelknekkebrød, skjær opp frukt i biter, ha mager vanilje kesam på o.l.

Ut å lek! Gå turer,sykle, tegne, puzzle, få han til å hjelpe til med å henge opp klær, skru på vaskemaskinen osv. Skru av tv! Legg bort pc/nettbrett. Gi han maks 1 time med tv på morgen og kveld. Det er MYE DERE kan gjøre de få dagene han er his dere. Men dessverre lite dere kan gjøre når han er hos mora.

Skrevet (endret)

Jeg er enig med deg. Jeg spiser tre - fire stk, men har jo blomkålsuppe til, og så sjeldent som vi har pannekaker så spiser jeg meg stappmett når vi først har det. :)

Sønnen min på 3,5 år spiser to-tre stk han også. Minus suppe da han ikke liker den... Påstår han. ;)

Endret av Teriyaki
Skrevet

Min datter på nå 7 er høy og veier ca 25 kilo.

Når det gjelder pannekakene skal man jo ikke spise seg mett på dem? Det er jo derfor man har suppe først.

Liker han å spille fotball?

Skrevet

Min datter på nå 7 er høy og veier ca 25 kilo.

Når det gjelder pannekakene skal man jo ikke spise seg mett på dem? Det er jo derfor man har suppe først.

Liker han å spille fotball?

Jeg blir ikke mett av suppe heller jeg ;) Skjønner at jeg må ha større magesekk enn andre.

Vi har alltid bare pannekaker, ev. bacon, til middagen. Jeg visste ikke at det var så vanlig å ha noe annet til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hørt om suppe sammen med pannekaker :fnise:

(Er dette noe som er vanlig på det sentrale Østlandet?)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hørt om suppe sammen med pannekaker :fnise:

(Er dette noe som er vanlig på det sentrale Østlandet?)

Jeg bor i nordland og har vokst opp med suppe til pannekake. Det er veldig godt. :) bacon og sukker på pannekaken og den salte suppen. Vokst opp med betasuppe, men lager selv blomkålsuppe.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...