Gå til innhold

Hva veier deres 6 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud, at dere gidder å henge dere opp i pannekakene som bare er brukt som et eksempel...

• Liker 2
Skrevet

Herregud, at dere gidder å henge dere opp i pannekakene som bare er brukt som et eksempel...

Klart man henger seg opp i det når normalen for stappmett til et voksent menneske etter min erfaring er 2, maks 3. Da høres det jo helt fullstendig sinnsykt ut med en seksåring som spiser TI! Derav spørsmål om størrelse. Jeg er vant med at pannekaker stekes i vanlige stekepanner og de er jo store. Det er jo riv ruskende galt et sted om et barn kan spise 10 slike.

• Liker 3
Skrevet

Klart man henger seg opp i det når normalen for stappmett til et voksent menneske etter min erfaring er 2, maks 3. Da høres det jo helt fullstendig sinnsykt ut med en seksåring som spiser TI! Derav spørsmål om størrelse. Jeg er vant med at pannekaker stekes i vanlige stekepanner og de er jo store. Det er jo riv ruskende galt et sted om et barn kan spise 10 slike.

Nå skal denne diskusjonen gå på hvor mye en normal 6åring veier da, ikke hvor mange pannekaker som er normalt.

Når det er sagt kan jeg nevne at min bror, som gjennom hele livet har vært tynn, spiste 8 pannekaker til middag fra han var 5år.

AnonymBruker
Skrevet

Og det er der foreldrene kommer inn med begrensninger. TS skrev jo at de "kuttet" med 5 pannekaker. Husk også at mange gutter som er i vokseperioder trenger å spise mer enn blant annet en 4-åring. Jeg synes forøvrig dere spiser lite ;) 10 pannekaker er ikke mye på 2 voksne og 2 barn. Jeg spiser 5 selv, og da er jeg mett. Hadde ikke blitt mett med 2-3 pannekaker.

Vi har, som du ser, også en 8-åring. Min erfaring er at 4-åringer spiser mer enn 8-åringer, de er også betraktelig mer aktive i løpet av dagen og vokser i snitt ganske mye mer. Men både 4-åringen og 8-åringen og den voksne mannen er temmelig langt unna å spise 10 pannekaker. Som til alt annet har vi grønnsaker til pannekaker, dropper man dem spiser man kanskje mer, men 10 pannekaker er ekstremt selv for en voksen.

Anonymous poster hash: bf5b4...2e3

• Liker 1
Skrevet

Nå skal denne diskusjonen gå på hvor mye en normal 6åring veier da, ikke hvor mange pannekaker som er normalt.

Når det er sagt kan jeg nevne at min bror, som gjennom hele livet har vært tynn, spiste 8 pannekaker til middag fra han var 5år.

Det er jo for lengst, allerede i HI, avkreftet at det er noe som helst normalt med vekten til det barnet.

Skrevet

Det er jo for lengst, allerede i HI, avkreftet at det er noe som helst normalt med vekten til det barnet.

Og det er derfor hun spør etter hva som er normalt, døh!

• Liker 1
Skrevet

Duh, ungen er under oppfølging for overvekt. Det finnes percentilskjema på nett og BMI kalkulatorer for barn som alle vil bekrefte fedme hos dette barnet. Hvor tung andre barn er her inne er irrelevant.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hehe, min fireåring bruker 122 i klær! Han er ikke tykk eller noe og på helsekontroll fikk jeg beskjed at alt er normalt. Han er bare lang og stor, derfor veier han mer enn gjennomsnittet også (jeg er selv 170cm og pappaen er ca 196cm).

De regner vel vekt i forhold til høyde tror jeg?

Anonymous poster hash: 6776f...58a

AnonymBruker
Skrevet

Og det er derfor hun spør etter hva som er normalt, døh!

Grunnen til at folk "henger seg opp i" matmengdene er jo fordi det er en sammenheng mellom at han overspiser og at han er overvektig.

Anonymous poster hash: 8e411...0e1

• Liker 1
Skrevet

Grunnen til at folk "henger seg opp i" matmengdene er jo fordi det er en sammenheng mellom at han overspiser og at han er overvektig.

Og jeg forstår det slik at hun er meget klar over det..

• Liker 1
Skrevet

Har ei på 5 som er 118cm og veier 21kg.

38 kg er mye uansett for en 6åring ja.. Og 146 i bukser er jo 11 år. Blir ikke buksene fryktelig lange på han?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg forstår det slik at hun er meget klar over det..

Ja, det er bra hun innså at 10 var for mye. Jeg håper bare hun nå innser at 5 fortsatt er for mye.

• Liker 1
Skrevet

Min straks 5 åring veier 19, 9 kg og er ca 120 cm lang. Jeg mener ikke at han er feit siden han er like stor som et barn som går i første klasse. Jeg tror det har sine fordeler. Han er sterk og tåler mye fysisk lek. Også tror jeg at det er genetisk at han er lang og sterk som han er.

Skrevet

Min straks 5 åring veier 19, 9 kg og er ca 120 cm lang. Jeg mener ikke at han er feit siden han er like stor som et barn som går i første klasse. Jeg tror det har sine fordeler. Han er sterk og tåler mye fysisk lek. Også tror jeg at det er genetisk at han er lang og sterk som han er.

20 kg på 120cm er det vel ingen som mener er feit? Høres helt normalt ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vel, pannekaker til middag er kanskje den dårligste middagen han kan få hvis han allerede sliter med vekten.

Anonymous poster hash: ac6bc...f89

Ts her!

Vel, det er vel mere en "lørdagsmiddag". Det var bare et eksempel :)

Anonymous poster hash: 3324e...0fb

AnonymBruker
Skrevet

Har han lagt på seg 6-7 kilo siden i høst?

ja i alle fall. han er 38 nå, og 30/31 i høst.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det ikke mulig å bli mett av 5 pannekaker? Er det minipannekaker?

Det er vanlige pannekaker. Og jeg selv spiser toppen 3 før jeg er på tur å sprekke.

Skrevet

ja i alle fall. han er 38 nå, og 30/31 i høst.

Du skjønner at dere må gjøre noe, ja?

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo tullete å henge seg opp i at TS serverer pannekaker til middag. Det betyr jo ikke at hun gjør det hver dag. Mulig hun oppga det som eksempel fordi det er lett "målbart"?

TS, det er jo veldig positivt at gutten er aktiv og "spretten" (siden han løper fra sin eldre bror). Oppmuntre det og begrens kostholdet slik dere gjør nå, selv om det er vanskelig. Gutten trenger jo egentlig ikke å slanke seg, bare stå på stedet hvil med vekten mens han vokser. Da jevner det seg ut. Det er ikke sikkert det er så mye som skal til, og jeg hadde vært forsiktig med å ha så mye fokus på at han er så tung. Stakkars gutt som blir mobbet både på skolen og av alle ting, søsknene sine :( Det hadde jeg bare gitt beskjed om var uakseptabelt (både til skole og søsken), og gitt alvorlige konsekvenser til søsknene om de ikke ga seg.

Akkurat slik. Det var bare et eksempel fordi det er lettmålt. Pannekaker er "lørdagsmat", og det er likevel ikke hver lørdag de får det.

Spretten er han alldeles ikke, han er meget lat.. og sitter helst å ser på tv (om han får). Men han liker sport, blir bare så utrolig fort sliten, og gidder dermed ikke. uansett oppmuntring. Men han er en glad gutt som alle bare elsker.

selv om jeg ikke er "for opphengt" i vekta, bekymrer det meg. For jeg merker at det å være aktiv blir for tungt for ham, og da kommer den "men jeg kan ikke, jeg klarer ikke, jeg er ikke rask/sterk nok". Virkelig, uansett oppmuntring.

Når det kommer til mobbingen er det slått UTROLIG hardt ned på, så det har så å si stoppet. Men han merker det jo selv. Jo tyngre han blir, jo tyngre blir det også for han (som oss andre) å bevege seg. Noe han selv merker. Det er mye dette som gjør at vi blir bekymret da dette er en utrolig vond sirkel. Han kan ende opp som en slank gutt når han blir endre, men ikke slik utviklingen går nå. og det kan fort bli et oppriktig problem. han veier 30 kg mindre enn meg. noe som er mye!

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, min fireåring bruker 122 i klær! Han er ikke tykk eller noe og på helsekontroll fikk jeg beskjed at alt er normalt. Han er bare lang og stor, derfor veier han mer enn gjennomsnittet også (jeg er selv 170cm og pappaen er ca 196cm).

De regner vel vekt i forhold til høyde tror jeg?

Anonymous poster hash: 6776f...58a

ja, han er 125 cm høy, og hvis jeg hadde vist dere bilde av gutten hadde dere skjønt lett hva jeg mente. Igrunn bryr bmi meg ikke, men han er en kompakt (tykk) gutt som kommer til å få store problemer fremover hvis det fortsetter. og vi vet ikke hvordan vi skal hjelpe ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...