skruf Skrevet 24. mai 2015 #21 Skrevet 24. mai 2015 Han er ganske kraftig i forhold til alder og høyde, men regner med at skolen/helsesøster har tatt grep? Eller? Vet ikke helt hvordan det er nå, men da mine barn begynte på skolen så hadde de helsesjekk der de tok høyde og vekt på alle førsteklassingene (minste min går fortsatt på barneskolen, så det er ikke så lenge siden). Jeg hadde "problem" i andre retningen, nemlig at ene jenta mi var altfor tynn/lett ift alder og høyde. Husker ikke nøyaktig høyde, men hun var bare 15kg og veldig tynn selv om hun spiste godt og hadde et bra kosthold. Hun måtte ta diverse blodprøver og undersøkelser for å finne ut at om hun var frisk eller om det var en underliggende sykdom som var årsaken til undervekten (hun var frisk, bare ei veldig slank jente, noe hun er idag også). Hva sier barnets far og mor til dette da? De og må jo reagere på vekten til gutten. (og hvordan er kostholdet og aktivitetsnivået? Mulig å gjøre noen grep der? Man skal aldri slanke et barn på egenhånd uten å være i samråd med lege, men hvis barnet spiser masse tullmat og usunt, og er fullstendig inaktivt så går det helt greit at hele familien tar grep om kostholdet og finner på ting sammen med ungen for å få han mere aktiv) 3
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2015 #22 Skrevet 24. mai 2015 Har en på 5,5 år (116/19) og ei på 6,5 år (118/15). Jenta mi er spinkel, gutten min slank.Anonymous poster hash: 741fe...8e2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #23 Skrevet 25. mai 2015 Ts her. Joda, helsesøster følger med, og får oppfølging, men vi får liksom ikke klarhet i hva som er "normalt". Vi har fått beskjed om at han er for tung (noe vi er klar over), og at kosthold/aktivitetsnivå må forbedres. I høst rundt oktober ble de målt til ca 30/31 kg. med bare 0.8 kg i forskjell. Nå springer 6 åringen fra storebror. med 6 kg. Sikkert normalt; ikke vet jeg. Syntes det er ekkelt (sant nødvendig) å begrense dem i matveien, da de lett spiser 10 pannekaker til middag. Men å si stopp etter 5 gjør vi, men det er fryktelig ubehagelig, da vi vet de ikke er mette... 6 åringen blir mobbet på skolen og av søskene pga "du må til helsesøster fordi du er for tjukk". Noe vi slår hardt ned på, og som har blitt stort sett helt borte. Men likevel; mor forer ham med "nutrilette bars". oe jeg syntes blir for drøyt. Ungen skjønner jo mere enn han kanskje gir utrykk for. MERK; dette skal ikke være en tråd for diskusjon, men om hva veier DERES (og vår) 6 åring for sammenligning. Anonymous poster hash: 3324e...0fb
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #25 Skrevet 25. mai 2015 Min 8-åring veier 24 kg...... Anonymous poster hash: b9c76...a22
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #27 Skrevet 25. mai 2015 Ts her. Joda, helsesøster følger med, og får oppfølging, men vi får liksom ikke klarhet i hva som er "normalt". Vi har fått beskjed om at han er for tung (noe vi er klar over), og at kosthold/aktivitetsnivå må forbedres. I høst rundt oktober ble de målt til ca 30/31 kg. med bare 0.8 kg i forskjell. Nå springer 6 åringen fra storebror. med 6 kg. Sikkert normalt; ikke vet jeg. Syntes det er ekkelt (sant nødvendig) å begrense dem i matveien, da de lett spiser 10 pannekaker til middag. Men å si stopp etter 5 gjør vi, men det er fryktelig ubehagelig, da vi vet de ikke er mette... 6 åringen blir mobbet på skolen og av søskene pga "du må til helsesøster fordi du er for tjukk". Noe vi slår hardt ned på, og som har blitt stort sett helt borte. Men likevel; mor forer ham med "nutrilette bars". oe jeg syntes blir for drøyt. Ungen skjønner jo mere enn han kanskje gir utrykk for. MERK; dette skal ikke være en tråd for diskusjon, men om hva veier DERES (og vår) 6 åring for sammenligning. Anonymous poster hash: 3324e...0fb Vel, pannekaker til middag er kanskje den dårligste middagen han kan få hvis han allerede sliter med vekten. Anonymous poster hash: ac6bc...f89 11
temolitus Skrevet 25. mai 2015 #28 Skrevet 25. mai 2015 Vel, pannekaker til middag er kanskje den dårligste middagen han kan få hvis han allerede sliter med vekten. Anonymous poster hash: ac6bc...f89 Enig, og 5 pannekaker er vel relativt mye det også?
Silfen Skrevet 25. mai 2015 #29 Skrevet 25. mai 2015 Hvordan er det ikke mulig å bli mett av 5 pannekaker? Er det minipannekaker? 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #30 Skrevet 25. mai 2015 Mine to 6-åringer (gutter) veier 18 kg, men de er veldig stilkete. Høres ut som gutten din trenger oppfølging og dere trenger veiledning. Fastlegen er riktig instans.Anonymous poster hash: e0be6...2c4
Harlekin Skrevet 25. mai 2015 #31 Skrevet 25. mai 2015 Det er jo tullete å henge seg opp i at TS serverer pannekaker til middag. Det betyr jo ikke at hun gjør det hver dag. Mulig hun oppga det som eksempel fordi det er lett "målbart"? TS, det er jo veldig positivt at gutten er aktiv og "spretten" (siden han løper fra sin eldre bror). Oppmuntre det og begrens kostholdet slik dere gjør nå, selv om det er vanskelig. Gutten trenger jo egentlig ikke å slanke seg, bare stå på stedet hvil med vekten mens han vokser. Da jevner det seg ut. Det er ikke sikkert det er så mye som skal til, og jeg hadde vært forsiktig med å ha så mye fokus på at han er så tung. Stakkars gutt som blir mobbet både på skolen og av alle ting, søsknene sine Det hadde jeg bare gitt beskjed om var uakseptabelt (både til skole og søsken), og gitt alvorlige konsekvenser til søsknene om de ikke ga seg. 2
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #32 Skrevet 25. mai 2015 Vår syv-åring veier 23 kg, 133 høy. Hun er veldig tynn og kunne sikkert veid 4-5 kg mer.Anonymous poster hash: 55644...785
nyher Skrevet 25. mai 2015 #33 Skrevet 25. mai 2015 (endret) Hvorfor lager dere pannekaker til middag? Det er da verken sunt eller næringsrikt. Kanskje dere burde komme dere på kostholdskurs? Endret 25. mai 2015 av nyher
Fireflies Skrevet 25. mai 2015 #34 Skrevet 25. mai 2015 Hva du ønsker er irrelevant. Dette er KG. Det du får er kritikk for bruken av ordet "bonusbarn".Anonymous poster hash: 6b0c8...89e For ikke å glemme kritikken for å legge seg opp i hva barna veier. Tenk om TS faktisk bryr seg om barna hun har i sitt liv. 1
Harlekin Skrevet 25. mai 2015 #35 Skrevet 25. mai 2015 Hvorfor lager dere pannekaker til middag? Det er da verken sunt eller næringsrikt. Kanskje deregulering komme dere på kostholdskurs? Hallo, man kan fint servere pannekaker en gang i blant! Og pizza, taco, og så videre. Det er det daglige kostholdet som teller. Litt mer usunne middager hører også med i et normalt kosthold. Glemte helt å oppgi hva min jente veier. Blir 6 år i juni, veier ca. 21 kilo og er ca. 120 høy, gjetter jeg på. Hun er slank, men ikke tynn. 1
nyher Skrevet 25. mai 2015 #36 Skrevet 25. mai 2015 Hallo, man kan fint servere pannekaker en gang i blant! Og pizza, taco, og så videre. Det er det daglige kostholdet som teller. Litt mer usunne middager hører også med i et normalt kosthold. Glemte helt å oppgi hva min jente veier. Blir 6 år i juni, veier ca. 21 kilo og er ca. 120 høy, gjetter jeg på. Hun er slank, men ikke tynn. Ikke hvis ungen ikke klarer å begrense seg.
Harlekin Skrevet 25. mai 2015 #37 Skrevet 25. mai 2015 Ikke hvis ungen ikke klarer å begrense seg. Jo, for da kan foreldrene begrense dem. Det er deres jobb. 2
Harlekin Skrevet 25. mai 2015 #38 Skrevet 25. mai 2015 Ikke hvis ungen ikke klarer å begrense seg. Jo, for da kan foreldrene begrense dem. Det er deres jobb.
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2015 #39 Skrevet 25. mai 2015 Hallo, man kan fint servere pannekaker en gang i blant! Og pizza, taco, og så videre. Det er det daglige kostholdet som teller. Litt mer usunne middager hører også med i et normalt kosthold. Jepp, men 10 pannekaker? Det er det jeg lager til hele familien, og vi er to voksne og to barn (4 og 8 år). Da har vi som regel 1-2 igjen. Anonymous poster hash: bf5b4...2e3
Harlekin Skrevet 25. mai 2015 #40 Skrevet 25. mai 2015 Jepp, men 10 pannekaker? Det er det jeg lager til hele familien, og vi er to voksne og to barn (4 og 8 år). Da har vi som regel 1-2 igjen. Anonymous poster hash: bf5b4...2e3 Og det er der foreldrene kommer inn med begrensninger. TS skrev jo at de "kuttet" med 5 pannekaker. Husk også at mange gutter som er i vokseperioder trenger å spise mer enn blant annet en 4-åring. Jeg synes forøvrig dere spiser lite 10 pannekaker er ikke mye på 2 voksne og 2 barn. Jeg spiser 5 selv, og da er jeg mett. Hadde ikke blitt mett med 2-3 pannekaker. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå