Gå til innhold

Christiania - > Oslo


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Jeg bare lurte på en ting,....

Hva het Oslo, før byen fikk navnet Christiania? Het den Oslo, eller hadde den et annet navn?

Noen som vet hvor navnet Oslo kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GreenSky

Det er ingen som vet helt sikkert hva Oslo betyr. Det het Oslo før Christiania. Gammelt navn. :) Hvis du søker litt, finner du sikkert ut hva det kanskje betyr. Husker ikke i farten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk!! :)

(Jeg ble sittende å lure, da noen venner av meg mener at Oslo aldri burde skiftet navn fra Christiania,...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Tusen takk!! :)

(Jeg ble sittende å lure, da noen venner av meg mener at Oslo aldri burde skiftet navn fra Christiania,...)

Aha! Men Oslo har jo langt dypere historiske røtter enn Christiania, da. :-) Synes det er et finere navn, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Aha! Men Oslo har jo langt dypere historiske røtter enn Christiania, da. :-) Synes det er et finere navn, også.

Oschlo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Navnet Oslo kommer fra elven Lo. Byen ble grunnlagt rundt utløpet av elven (altså utløp=os). Derav Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Oslo kommer fra elven Lo. Byen ble grunnlagt rundt utløpet av elven (altså utløp=os). Derav Oslo.

Og derom strider de lærde ifølge lenken til Greeny... Se lenger opp i tråden :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Navnet Oslo kommer fra elven Lo. Byen ble grunnlagt rundt utløpet av elven (altså utløp=os). Derav Oslo.

.... Kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha! Men Oslo har jo langt dypere historiske røtter enn Christiania, da.

Ja, nemlig. Tror neppe mine venner kan vite om det, da de ser på "Christiania" som gamlenavnet og "Oslo" som det nye, moderne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Skjønner. Men Christiania er jo et kristent navn. Synes det er finere med norske navn. Det er snarere Christiania som er det moderne navnet. Det kan du jo si til vennene dine. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Men Christiania er jo et kristent navn. Synes det er finere med norske navn. Det er snarere Christiania som er det moderne navnet. Det kan du jo si til vennene dine. :wink:

Jepp, det skal jeg nok gjøre. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GreenSky

Ja, det er jo ingen grunn til at vi skal ha utenlandske stedsnavn i Norge. Men hva er egentlig utenlandske navn? Det kan bli vanskelig å finne ut av. F.eks ordet "bag" stammer fra engelsk, som igjen stammer fra norrønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...