Gå til innhold

Blindtarm betennelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 15 år, og ikke spesielt viten på kropp. Jeg er veldig usikker på om jeg har blindtarm betennelse, andre organskader, eller om jeg bare har vondt i magen.

Jeg har vondt undernavelen og mot høyre side, har ikke vondt når jeg sitter stille, ligger stille, og har litt vondt når jeg går, eller beveger meg, men ikke vondt hvis jeg løfter eller strekker ut beinet mens jeg ligger på ryggen. Er så usikker, smertene er ikke uholdlige, og har hørt så mye om at hvis blindtarmen er betent eller har sprukket, skulle smertene være forferdlige.

Jeg er ikke kvalm og har heller ikke mistet matlysten, ikke hatt forstoppelse eller noen andre symptomer, men når jeg klemmer på høyre side får jeg svake smerter INNIMELLOM.

Noen som vet hva det kan være, foreldrenen mine tenker alltid det beste ut av situasjoner, og prøver å finne andre forklaringer på hva ting kan være. Så er redd for å si ifra, for de vil garantert ikke ta meg med til legen med en gang, og er det blindtarmbetennelse, er det ikke en sjans at den kan sprekke? Og er det ikke slik at man kan dø av det? Har selv lyst å bare legge meg og våkne i morgen og se at smertene er borte. En annen grunn til at jeg vil være sikker før jeg sier ifra er jeg er i slutten av tiende klasse, som vil si at jeg snart har muntlig eksamen, og jeg MÅ ha den.



Anonymous poster hash: 45c3e...5b8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LilleTusenfryd

Sykepleier her. Et vanlig kjennetegn ved blindtarmsbetennelse - er at man er slippøm.
Altså om du trykker over blindtarmen, skal det gjøre mest vondt når du slipper opp - ikke når du trykker.

Har du feber?

Det er ellers vanlig at man har sterke smerter ved blindtarmsbetennelse. Om du har vondt innimellom når du trykker, ville jeg gitt det litt tid og sett an. Om den sprekker og du er døden nær får du nok flere symptomer som sterkere smerter, kanskje feber, kvalme, redusert allmenntilstand og andre bekymringer enn eksamen. :-)

Endret av LilleTusenfryd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykepleier her. Et vanlig kjennetegn ved blindtarmsbetennelse - er at man er slippøm.

Altså om du trykker over blindtarmen, skal det gjøre mest vondt når du slipper opp - ikke når du trykker.

Har du feber?

Det er ellers vanlig at man har sterke smerter ved blindtarmsbetennelse. Om du har vondt innimellom når du trykker, ville jeg gitt det litt tid og sett an. Om den sprekker og du er døden nær får du nok flere symptomer som sterkere smerter, kanskje feber, kvalme, redusert allmenntilstand og andre bekymringer enn eksamen. :-)

Tusen takk for svar, jeg har enda ikke hatt feber. Får se den ann til senere, burde jeg ta kontakt med lege hvis smertene blir bare værene på det stadie det er nå? Eller burde jeg bare vente lengre for å se om det forverres eller blir bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være eggløsning. Jeg hadde veldig vondt samme sted som du forklarer da jeg var på din alder, og det ble med den ene gangen. Hvis det blir verre kan du ringe legevakten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LilleTusenfryd

Jeg ville selv ha:
- Tatt kontakt med legen om jeg gikk med magesmerter over flere dager i strekk dersom jeg har hatt avføring som normalt (så forstoppelse er utelukket), ikke har hatt menstruasjon i perioden smertene har vedvart. Magesmerter kan ofte være symptomer på andre ting enn kun i magen, og KAN derfor være nokså diffust. Går du og bekymrer deg for magen hvert sekund de neste dagene f. eks så kan det godt være du får vondt i magen av nettopp det. Jeg tror ikke nødvendigvis dette er tilfellet, jeg bare eksemplifiserer at magesmerter kan komme av så mangt.

- Jeg ville også tatt kontakt med legen om du fikk feber, redusert allmenntilstand og/eller kvalme også og dette vedvarte.

- Får du så sterke smerter at du ikke vet dine arme råd og føles som om døden er nær, ville jeg ganske kjapt søkt hjelp ved legevakten.

Endret av LilleTusenfryd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker heller det er smerter ved eggløsning du opplever, ts



Anonymous poster hash: 8c539...e7b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...