Gå til innhold

Er jeg bare smålig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bekjent som er alenemor (til èn) i midten av 30-årene. Hun mottar AAp og overgangsstønad samt utvidet barnetrygd så hun klarer seg ok nok med 270 ish i året. AAP har hun selvsagt av en grunn fordi lege/psykolog må vel godkjenne dette? Men til 'problemet': Barnefar tar veldig lite ansvar og denne moren hjelper han med å betale regninger, hun har altså tilgang til hans konto. Hun hjelper han hver mnd og i samme slengen overfører hun 2000 kr til seg selv som hun omtaler som barnebidrag gjennom privat avtale. Hun har sagt at barnefaren ikke har protestert på dette men at de ikke har snakket veldig nøye om det. (Han har jo også tilgang til kontoen sin)

Jeg har også sett at hun har nevnt dette i diverse foraer på nettet under fullt navn. Altså at hun og BF har privat avtale på barnebidrag og hva summen er. Men, hun har også fortalt til meg at hun mottar forskuddsbidrag gjennom nav. 1100 kr i mnd. Mest sannsynlig fordi bf ikke er betalingsdyktig (Men den grensen er jo latterlig høy uansett)

Jeg vil si at hun har god råd, hun eier, hun har bil, hun sparer masse penger til barnet, hun kjøper stadig nye merkeklær og sko, dyre produkter til hud og kropp osv. Jeg lurer bare på hva dere tenker her, er jeg smålig som synes at dette er urettferdig? Og ER det galt når Nav faktisk har erklært barnefaren som ikke betalingsdyktig?

Ville dere meldt ifra? Pga disse pengene har hun jo bedre råd til å spare masse til barnet sitt, så det er jo bra for barnet liksom.. Men jeg syns det er urettferdig samtidig så tenker jeg at jeg skulle gjerne hatt 2000 ekstra i mnd, kanskje hun bare gjør det fordi hun "kan"? Dumt å la det gå eller dumt å melde fra?

Anonymous poster hash: 61d38...65f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva hun har og ikke har spiller ingen rolle. Men om hun uten samtykke hjelper seg selv,så stjeler hun og det er det eneste her av relevans.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Når far selv vet om dette, han har tilgang på egen konto og han har ikke sagt noe på det så samtykker han til at hun overfører pengene.

At hun svindler til seg penger fra staten ville jeg sagt noe om - først til henne og gitt henne en mulighet til å stoppe bidragsforskuddet.

Anonymous poster hash: ca4f3...564
AnonymBruker
Skrevet

Meld fra til NAV

Anonymous poster hash: 4599d...312
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, nå var det det at hun mottok barnebidrag fra NAV som jeg føler blir feil. Faren har jo et ansvar for å følge med på kontoen sin og uansett så har jeg inntrykket av at han absolutt er klar over det. Noen tips til hvordan jeg kan ta det opp med henne? Hun har som sagt skrevet åpent på nett om at hun har privat avtale med barnefaren så der har jeg bevis..

AnonymBruker
Skrevet

Melde fra til NAV har jeg ingen erfaring med, ringer man bare inn da? Og kan man være anonym? Jeg ønsker jo ikke å lage problemer for henne, bare at akkurat den stønaden hun får dobbelt opp skal stoppes. Ikke at NAV skal stoppe all støtte

Skrevet

Det er ikke ulovlig å motta penger i tillegg til bidrag. Da er det i så fall far som svindler staten,ikke mor.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke smålig, bare misunnelig.

Anonymous poster hash: f5757...b97
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Far kan gi henne så mye penger han vil.
Det er ikke mor som sier han ikke er bidragsdyktig, det er det kun han selv som kan gjøre og da må det bevises.

Så her er det ikke mor du kan ta (selv om det helt tydelig er det du ønsker). Men rett og slett far det går ut over Eller sannheten er at det er barnet det går ut over til syvende og sist.

Trygdesvindel, helt generelt, fører til tilbakebetalingskrav og evt fengselsstraff.

Gjør hva du vil, men kom ikke her å påberop deg å være en helt uskyldig og snill og fantastisk person som utfører din borgelirge plikt. Den må du lengre på landet med.

OG jeg tenker at når det ikke er mor du kan straffe, for det er det ikke, så faller vel ditt insentiv for å bry deg med dette rimelig raskt bort.

Anonymous poster hash: 4b637...dd8
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For all del ta det opp med henne! Det er ingen lov som sier at far ikke kan gi ekstra penger. Mulig det er han som undrar, ikke henne. Derfor bør du absolutt sjekke greia før du melder noen.

Anonymous poster hash: 2bb5f...693

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke meldt fra om noe, hovedgreie jeg lurte på var om dette var galt fordi far er "ikke betalingsdyktig" Hadde han vært det så hadde jo nav krevd inn penger fra han evt hadde han opparbeidet seg gjeld og sånn er det jo ikke. Men jeg skjønner ikke hvordan far undrar noe her, er det fordi han ikke burde ha råd til å betale? Som jeg skrev så er grensen for når man blir betalingsdyktig latterlig høy.. Jeg synes det er verre at en barnefar som kan bidra ikke gidder fordi nav har sagt han ikke "kan". NOE kan man alltids bidra med.. Også får man jo resten fra NAV uansett. Men i akkurat dette tilfellet så bidrar jo barnefaren uansett og det er jo bra at han gjør det, men mor sier jo til NAV at han ikke gjør det og mottar dermed støtte fra dem. Er det altså ingen lov som sier at når man mottar bidragsforskudd fra nav så kan ikke barnefaren i tillegg gi deg et fast beløp hver måned?

Hvis dere leser ordentlig så har jeg ingenting i mot mor og jeg skriver at det jo er en positiv ting for sønnen at han får ekstra penger på sparekonto og andre dyre, fine ting. Og hvis dette skulle komme frem og mor/far(?) skulle bli straffet så går det utover barnet ja, men betyr det at man ikke skal melde ifra? Min søster sin far stjal smykker fra butikken da hun var liten. Hvis han hadde blitt tatt hadde jo dette gått utover henne? Så hvis noen visste om det så burde de ikke meldt ifra?

Men uansett, jeg er glad alle tør å si meningene sine her. Er ganske interessant å lese at flere mener det ville vært dårlig å melde fra om folk som etter de flestes mening svindler staten for penger.

AnonymBruker
Skrevet

Forresten er det ikke far som sier at han ikke er betalingsdyktig, det er det nav som bedømmer.. Mor/far kan evt klage på det

Skrevet

Vel, det kommer ikke til å bli noe straff på henne i og med det at hun fortjener pengene siden hun er den som kan for at han har orden på økonomien. Hun trenger bare å sitte på kontoret der og si at det er lønn for strevet. Så det å si fra er fånyttes.

Ellers så må jeg innrømme at jeg får makk av de her angivertrådene hvor TS liksom er så sur på en alenemor pga ditt eller datt.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke folk passe sine egne saker?

Hva angår det ts hva denne alenemoren gjør eller hvor hun får penger fra?

Anonymous poster hash: 42570...eaf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forresten er det ikke far som sier at han ikke er betalingsdyktig, det er det nav som bedømmer.. Mor/far kan evt klage på det

Og der spenner du ben på din egen problemstilling..

Anonymous poster hash: e16c3...987

Skrevet

Jeg har ikke meldt fra om noe, hovedgreie jeg lurte på var om dette var galt fordi far er "ikke betalingsdyktig" Hadde han vært det så hadde jo nav krevd inn penger fra han evt hadde han opparbeidet seg gjeld og sånn er det jo ikke. Men jeg skjønner ikke hvordan far undrar noe her, er det fordi han ikke burde ha råd til å betale?

Men uansett, jeg er glad alle tør å si meningene sine her. Er ganske interessant å lese at flere mener det ville vært dårlig å melde fra om folk som etter de flestes mening svindler staten for penger.

Du skjønner ikke hvordan far unndrar seg noe? Hvordan mener du mor unndrar seg noe? Du ER klar over at å få penger ikke er galt, ikke sant? Hun har INGENTING med forskuddsbidraget å gjøre, annet enn at det er fastsatt AV staten siden FAR ikke kan betale. Og du skjønner ikke hvordan det er far som kan være synderen?

Skrevet

Du skjønner ikke hvordan far unndrar seg noe? Hvordan mener du mor unndrar seg noe? Du ER klar over at å få penger ikke er galt, ikke sant? Hun har INGENTING med forskuddsbidraget å gjøre, annet enn at det er fastsatt AV staten siden FAR ikke kan betale. Og du skjønner ikke hvordan det er far som kan være synderen?

Nei, for det er naturligvis mora som svindler til seg kroner her. :wow:

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke ulovlig å motta penger i tillegg til bidrag. Da er det i så fall far som svindler staten,ikke mor.

og hvordan svindler far i dette tilfellet?

Anonymous poster hash: b3858...afc

• Liker 1
Skrevet

og hvordan svindler far i dette tilfellet?

Anonymous poster hash: b3858...afc

Driver og lyver og sier at han er bidragsudyktig, men tåler at det forsvinner 2000kr fra kontoen hans bare sånn læll...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...