Gå til innhold

Respirator etter operasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter en operasjon jeg hadde for ikke så lenge siden slet jeg veldig med å puste da jeg våknet fra narkosen. Dette resulterte i at sykepleierne på intensiven begynte å rope og mase på meg for å få meg til å puste som "Se på meg! Åpne øynene! Se på meg NN, kom igjen" osv. Når de fikk respons fra meg etter en stund fikk jeg beskjed om at de mest sannsynlig skulle legge meg i respirator fordi jeg hadde 3-4 pust i minuttet eller noe i den duren. Jeg hørte jo selvfølgelig alt som ble sagt og ble livredd, men klarte ikke å respondere pga store smerter knyttet til operasjonen. Tanken på å få et rør nedi halsen (sikkert i våken tilstand) så man ikke greier å snakke eller noen ting var bare forferdelig.

Er det bare meg eller virker dette helt vanlig når man puster litt dårlig? Synes jo det er litt drøyt når det er mulig å få oksygen på andre måter :)



Anonymous poster hash: 2cb2f...d50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har masse små pustestopp etter operasjoner men det har aldri vært snakk om noe respirator. Så hvorvidt det er vanlig aner jeg ikke, men det høres merkelig ut når det er andre måter å gjøre det på som er bedre så lenge man puster selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, en lege har vel større kompetanse til å vite hva som er best for deg? Med en lungesykdom i anamnesen så var det nok helt nødvendig å vurdere respirator så du unngikk evt hjerneskade eller organsvikt pga oksygenmangel.

Uansett, de sederer før de intuberer, så du ville ikke kjent noe som helst.



Anonymous poster hash: a80c8...363
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å tilføre oksygen når du omtrent ikke trekker pusten. Respiratoren "dytter" luft inn i lungene dine og "trekker" den ut igjen.

Du ville ev. blitt sedert innen du ble lagt i respirator. Behandling med respirator er ikke noe de gjør uten at det er nødvendig, hvis du ikke får nok oksygen kunne du fått varig skade på organene. Du ville mest sannsynlig vært sedert så lenge du lå med respirator, i alle fall så lenge det var med et rør ned i halsen. Hvis det blir langvarig behandling med respirator kan de lage en åpning i halsen og sette et lite rør rett inn i luftrøret, da er det lettere å være våken.

Hilsen en som ble behandlet med respirator i over en uke etter lungebetennelse.



Anonymous poster hash: 4bceb...fcc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså så du mener det? En vanlig voksen person har 15-20 pust i minuttet. Du hadde sikkert fått hjerneskade om de ikke hadde gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo klart jeg ble livredd når de stod å diskuterte osv. uten at jeg selv engang klarte å respondere (men hørte jo alt som ble sagt da). Nå ble jeg ikke lagt i respirator fordi de greide å få meg til å puste, men jeg er generelt redd for ting jeg ikke har vært borti før og redd når jeg ikke blir forklart hva som skal skje. Men bortsett fra det er det helt greit. :)



Anonymous poster hash: 2cb2f...d50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg synes faktisk det er litt viktig at personalet på intensivavdelingen tar inn over seg at pasienten hører det som blir sagt. Forøvrig er intensivavdelingen ofte kaotisk og anstrengende i seg selv. Bedre å komme på overvåkningen.

Men, trådstarter, intiubering er et alvorlig inngrep man ikke gjør uten at det er nødvendig. Du får ikke nok luft hvis du ikke makter å puste skikkelig selv, og oksygenmangelmkan gi hjerneskade og død. Så vær glad for at de fulgte med deg og vurderte tiltak for å øke oksygeninntaket slik at du forble frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg glad for det :)



Anonymous poster hash: 2cb2f...d50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo klart jeg ble livredd når de stod å diskuterte osv. uten at jeg selv engang klarte å respondere (men hørte jo alt som ble sagt da). Nå ble jeg ikke lagt i respirator fordi de greide å få meg til å puste, men jeg er generelt redd for ting jeg ikke har vært borti før og redd når jeg ikke blir forklart hva som skal skje. Men bortsett fra det er det helt greit. :)

Anonymous poster hash: 2cb2f...d50

Det handler om prioriteringer. De fleste pasienter er redde og bekymret når de ikke blir fortalt hva som skal skje. I utgangspunktet synes jeg at det er viktig at pasient har en forståelse over hva som skjer og blir informert, men i akuttsituasjoner kan man ikke alltid ta seg tid til å forklare. Det er viktigere å unngå en potensiell hjerneskade eller i verste fall død enn at du blir fortalt hva som skjer.

Anonymous poster hash: 752f9...89d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...